Tuleeko tästä täytekakku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli sunnuntaiksi pitäisi saada kakku, ajattelin tälläistä:

Perus kakkupohja ( onko niistä valmiista pohjista mihinkään?)

Täytteeksi haluisin laittaa rahkaa, eli kostuttaisin pohjan, ehkä vähän hilloa ja sitten mansikkarahkaa. Toimiiko? Pysyykö kasassa? Tarviiko jotain muuta?

Sitten aattelin laittaa päälle marsipaania ja reunat kermasta? Voiko siihen marsipaanin päälle laittaa myös marsipaani koristeita? Milä ne pysyy kiinni? Sulaako?

Jos kakku tarjoillaan sunnuntai iltapäivänä, niin voiko tehdä jo lauantaina, vai lässähtääkö seur. päivään mennessä?

Kiitos asiallisista vastauksista, en ole tälläistä kakkua tehnyt ja muutenkin täytekakut yleensä eäonnistuneet ja siksi teko jäänyt vähälle. Nyt kuitenkn tahtoisin pojan synttäreille tehdä ja saada siitä marsipaanista mieleiset koristeet ( eli muumi hahmon)

Pohja kannattaa itse tehdä, kaupan pohjat maistuvat hassuilta.

Hilloa ja rahkaat voit laittaa, piisaa ihan hyvin, kokeile etukäteen sopivatko aikomasi maut yhteen. Kostuta edellisenä päivänä, voit myös samana iltana iskeä kuorutteetkin kakkuun ja latoa viimeiset koristeet vaikka juhla-aamuna niin kakku on freesin näköinen.

Marsipaanin alle voikreemi, jos laitat kermaa, hilloa tms. niin niillä on taipumus lähteä sulamaan marsipaanin alta.
Marsipaanin päälle voit hyvin laittaa koristeita. Kun käsittelet marsipaania, käytä kertakäyttökäsineitä, ei tartu käsiin, hygienistä ja marsipaanissa ei ole sun sormenjälkiä. Tarttumista voit estää käyttämällä tomusokeria kuten jauhoja käytetään pullataikinassa.

Kermaa käsittele kylmänä. Kermapurkki kylmään, vispilät, kulho, pursotusvälineet ja kakku myös kylmään. Otat vain ennen käyttöä pois kaapista. Pysyy parhaiten kuosissa.

Mä oon kyllä käyttäny surutta niitä valmispohjia, ei oo kukaan valittanut! Eli jos ei ole kokemusta kakkupohjan teosta tai tuppaavat lässähtämään, niin osta rohkeasti kakkupohja kaupasta! :) Mä oon lykänny sen marsipaanin ihan vaan siihen päällimaisen kakkusiivun päälle, ei alle mitään hilloja, kermoja tmv. kun ne on jo siellä kakun sisälle. Eria asia tietty prinsessakakku-tyyppinen, jossa nimenomaan on se kreemi siellä välissä.

Vielä pari varmistus kysymystä,

Eli ne marsipaanipötköt, niin onko olemassa muita kun ihan niitä mitä esim. prismasta saa?
Kun olen täyttänyt kakun, niin laitan siis sen kaulitun marsipaanin siihen päälle ja sitten kermat sivuille. Mä olin laittamassa suoraan siihen pohjan päälle, mutta kannattaisi siis laittaa väliin sitä voikreemiä? Tyhmä kysymys, mistä sitä saa?

Ja sitten se marsipaanihahmo siihen päälle, laitanko siihen väliin jotain? Vai tarttuuko marsipaani marsipaanin? Mietin että pitääkö olla esim. sulatettua suklaata?

Ok, hyvä :)

Ettei menisi liian vaikeaksi niin aloin miettimään että voisko sen marsipaanin korvata jollain muulla? Esim. Suklaalla? Kuis se onnistuisi?

Tyhmiä kysymyksiä ja tunnen itseni ihan uusavuttomaksi, mutta jostain se on aloitettava :/

tässä yksi voikreemi (vai sokerikreemi) ohje

125g marg
n.4dl tomusokeria
1/2 tl vanilijasokeria
1rkl vettä

pehmennä margariini vatkaimella, lisää vanilijasokeri ja tomusokeri sekoita ja lisää vähin erin vettä.. Sit vaan kakun päälle ja marsipaanin kaulit ja kakkupohjan vuoalla saat oikean kokoisen sen sit vaan kaulimen avulla sihtaat kakun päälle ja pursotat reunat..

Näin minä teen, toki en ole mikään ammattilainen : ) tuon kreemin ohjeen olen ottanut kinuskikissan sivuilta ja siellä muuten tosi hyvät ohjeet myös =)

Kaurislapsen kakkuja

Tuolta löytyy ohje voikreemiin nimellä Buttercream, eli itse pitää tehdä.

Kysyvä ei tieltä eksy!
Toi Kaurislapsen kakkuja-blogi on loistava paikka etsiä vinkkejä, sekä Kinuskikissa

Suklaallakin voi tehdä.
Toi kuva mikä mulla on avatarina, olen tehnyt mokkapalojen kuorrutteen (marg, kahvi, tomusokeri, kaakaojauhe), laittanut sen suoraan kakkupohjan päälle ja kaksoisvärjätyn kerman sivuille (eli samaan pursotuspussiin toiselle puolen valkoista kermaa ja toiselle puolen värjättyä, tulee veikeä).
Kun käyttää tuossa kuorruttees voin sijasta esim. juoksevaa margariinia, kuorrute jää siten pehmeäksi että jääkaappikylmänäkin voi leikata ilman että koko pinta halkeilee ja menee rikki kun painaa kakkulapion läpi + on hyvää :p

himpatti, miten marsipaani käyttäytyy pelkän pohjan päällä? Oletko kostuttanut sen ylimmän pinnan vai ylimmän kerroksen pohjapuolen?

Kevyesti vaan oon kostuttanu. Ja kun laittaa vaan siihen päälle sen (sivuille vaikka kermaa), niin marsipaanin voi jättää aika paksuksi (jos käyttää sellasta valmispötköä). Ihan hyvin on käyttäytynyt! :) Pysyy siis siistinä kyllä!

Kiitos vastanneille :)
Täytyy käydä vielä noilla sivuilla tutustumassa.
Ehkä mä onnistun, lisähaasteen tuo nuo apurit (2v ja 4kk), kun ollaan keskenämme täällä:) iskä palailee sopivasti vasta juhlapöytään :/

Muuta en osaa sanoa kuin että käytän aina valmiita kakkupohjia. En nyt muista, minkä valmistajan se pyöreä kakkupohja on, jonka yleensä ostan. Kantikas kakkupohja ei ole mielestäni ihan yhtä hyvä.

Kostutan kakun maidolla ja täytän sen aina edellisenä päivänä, koristelen juhlapäivänä. Kakut ovat saaneet aina paljon kehuja osakseen.

Niin ja pienille apureille: Isompi syöttötuoliin pöydän ääreen ja jotain (uutta) kivaa katseltavaa käsiin. Pienempi vaikka sitteriin (tai päiväunien aikana leivot), vaikkei sen ikäisen perässä vielä tarvitsekaan juosta. Ihmeen hyvin olen saanut itse touhuttua keittiössä näin, vaikka aika avuton olenkin.

[QUOTE="Miiia";24230289]Niin ja pienille apureille: Isompi syöttötuoliin pöydän ääreen ja jotain (uutta) kivaa katseltavaa käsiin. Pienempi vaikka sitteriin (tai päiväunien aikana leivot), vaikkei sen ikäisen perässä vielä tarvitsekaan juosta. Ihmeen hyvin olen saanut itse touhuttua keittiössä näin, vaikka aika avuton olenkin.[/QUOTE]

Joo, kyllä mekin normaalisti noin tehdään. Isompi vaan tuppaa kyllästymään herkästi ja pienempikään viihdy kauaa sitterissä. Eikä nuku kun 5- 10 min pätkissä päivällä :/ mutta jos ei anna pienen kitinän häiritä niin eiköhän tuo onnistu :)

Yhteistyössä