Tuleeko muiden kouluikäisillä verta usein nenästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauhee huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauhee huoli

Vieras
Tytöllä 8v tullut nyt muutamia kertoja yöllä tai illalla verta nenästä. En tiedä kaivaako nenää kun ei tunnusta ainakaan..Mutta tuleeko muiden lapsilla helposti verta?Vai onko tämä nyt joku kauhea sairaus?:(

Mun tyttärellä alkoi nyt talvella tuo sama vaiva. Olen syyttänyt kuivaa ilmaa, tosin tänään ei ollut kuiva... En itse kyllä ajattele, että olisi mitään vakavampaa.

Mun tyttö on vasta eskarilainen, mut vastaan silti.
Eli viime talvena hällä tuli myös verta nenästä usein (päiväkodissa monta kertaa viikossa päivälevolla ja tosi monesti nukkumaan mentyä illalla). Mäkin olin huolissani ja lääkärinkin kanssa juttelin asiasta, mut hän vakuutti mulle, että ei tartte huolestua. Se johtu kuulemma joko kovista pakkasista (limakalvot kuivuneet) tai sitten joku suoni vaan on heikko. Ja sanoi, että jos vaan jatkuu ja jatkuu, niin sitten se suonen voi yrittää polttaa.

Kevään tultua ongelma kuitenkin parani itsestään ja nyt verta ei ole vuotanut enää lähes vuoteen.

Mun poika on vasta nelivuotias mut vastaan silti. Nenäverenvuotoja ollut n. 7kuisesta alkaen aina talvipakkasten aikaan. Kesäksi ongelma poistuu ja loppusyksystä alkaa taas uudelleen.. asia tutkittiin koska vaivasi minua kovasti, vasemmassa sieraimessa on heikko suoni jonka voi polttaa siinä vaiheessa jos vuodoista muodostuu ihan ongelma.. nyt se ei varsinaisesti yllä ongelmaksi asti kun vuotelee alle 6kk/12kk, kerran, pari viikossa..

Meillä kans tuolla melkein 8v:llä nuoremmalla lapsella on tullut verta nenästä pienestä pitäen aina silloin tällöin. Vällilä menee pitkäänkin ettei vuoda. Herkästi kyllä tyrehtyy kun hetken painaa sieraimen tukkoon. Nenätippoja (a-vitamiini tippoja) olen jonkin verran käyttänyt vahvistamaan limakalvoja.

Meidän pojalta tuli verta nenästä tosi usein, kun tämä oli 5-6 v.
Pojan tilanne meni niin pahaksi, että nenästä oli pakko polttaa kemiallisesti verisuonia pois. Siellä olikin tavallista suuremmat suonet, jotka herkästi alkoivat vuotaa.

Nyt verta tulee niukasti kerrallaan ja äärimmäisen satunnaisesti. Tuosta suonien poltosta on vähän yli vuosi aikaa.

Mun tyttö on vasta eskarilainen, mut vastaan silti.
Eli viime talvena hällä tuli myös verta nenästä usein (päiväkodissa monta kertaa viikossa päivälevolla ja tosi monesti nukkumaan mentyä illalla). Mäkin olin huolissani ja lääkärinkin kanssa juttelin asiasta, mut hän vakuutti mulle, että ei tartte huolestua. Se johtu kuulemma joko kovista pakkasista (limakalvot kuivuneet) tai sitten joku suoni vaan on heikko. Ja sanoi, että jos vaan jatkuu ja jatkuu, niin sitten se suonen voi yrittää polttaa.

Kevään tultua ongelma kuitenkin parani itsestään ja nyt verta ei ole vuotanut enää lähes vuoteen.

Vastaisin näin kanssa. mun miehllä tullu verenvuotoo nenästä ja voinu alkaa ihan tosta vaan päivällä kesken ruokailun.
Lapsella ,ny eskarissa, tuli aikoinaan vähäistä kun kaiveli nenäänsä.

kahdella neljästä vuotanut usein ja paljon, ihan itsestään. Yöllä, päivällä, illalla.
Toisellakymmenellä alkoi vähentyä ja nyt teininä hyvin harvoin, mutta kuitenkin joskus.

Meillä pojalla nenäverenvuoto alkaa yleensä silloin, kun lämmitys laitetaan päälle ja sisäilma muuttuu kuivemmaksi. Kesällä ei siis ole nenäverenvuotoa. Ollaan käytetty nenäöljyä( Nozoil) syksyllä lämmityskauden alettua, ja se on auttanut niin,ettei limakalvot pääse kuivumaan, eikä nyt tässä talven aikana ole ollut olleskaan verenvuotoa. Emme käyty nenäöljyä säännöllisesti muulloin kun syksyllä kun laitetaan lämmityspäälle kotona, silloin parin viikon ajan lähes päivittäin ja sitten hyvin epäsäännöllisesti pitkin talvea.

Mulla itselläni tuli verta nenästä aika usein ja ihan yllättäen (en siis kaivellut tai mitään) kun olin n.10-23. Sitten se vaan loppui. Tosiaan talvella vaivasi enemmän kuin kesällä. Ja verta saattoi tulla paljonkin. Opin kulkemaan aina nenäliinat mukana;)

Meillä myös nyt 10-vuotiaalla tytöllä ollut monta vuotta tuota ongelmaa. Nyt sit ostin ilmankostuttimen jota käytän päivittäin koko kotonaolon ajan, ja se on selvästi auttanut, vuodot vähentyneet todella huomattavasti. Jos on pari päivää niin ettei käytä ilmankostutinta, alkavat vuodot taas. Meillä on Ufox-merkkinen ilmankostutin ja pelittää tosi hyvin, itsekin tuntee kuinka miellyttäväksi hengitysilma muuttuu kun se on ollut hetken päällä.

Mulla on veljellä (nyt jo aikuinen) tullut verta nenästä öisin liian voimakkaiden pesuaineiden vuoksi. Verenvuoto hänellä pysyi/pysyy poissa kun lakanat pestiin hajusteettomalla pesuaineella.

Uusimmat

Yhteistyössä