Tulee väkisin mieleen, että syytän kotiäitien lapsia, jotka hoidossa...(päivähoitopaikka-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja TYÖäiti
  • Ensimmäinen viesti
TYÖäiti

Emme saaneet kunnon hoitopaikkoja 1,5v ja 4v lapsillemme ajoissa, kun miehen lomautus loppui ja itse olen töissä. Kyllähän tämä sylettää ihan pirusti ja mieleen tulee syytellä sellaisten vanhempien lapsia, joiden äidit ei kehtaa hoitaa omia lapsiaan vaikka olisvat itse kotona. HÄVETKÄÄ!!!

Kyllä on hieno järjestelmä, tämä subjektiivinen hoitopaikkaoikeus.

vieras
Ymmärrän, että ottaa päähän. Mutta aika vähälle huomiolle on jäänyt se, miten kunnat ovat ajaneet alas koko päivähoidon kymmenessä vuodessa. Suurempi vika löytyy kunnista. Ryhmäkoot on paisutettu äärimmilleen ja paikkoja on liian vähän.

mie
Kunnilla ei ole enää varaa pitää yllä palveluita kun eduskunta säätää kokoajan uusia etuuksia ihmiselle. Jonkun pitää nekin maksaa .
Verot ylös sitten niin kyllä palvelut paranee.
Kuinka moni on valmis esim. maksamaan 2-4% enemmän veroja siitä että kotiäidit ja muuten kotona olevat saavat viedä lapset lähes ilmaiseksi hoitoon .
En ainakaan mä!!

niin kuin joulun välipäivät. vaikka olin kotona niiin vein tytön hoitoon, mut viivi oli siel ihan yksin. ei tullut varahoitolapsia ja pph oli onnellinen kun viivi meni hoitoon sanoi et jos hänellä yksikin oma niin ei tarvi mennä tarhaan töihin tai tuu palkaton päivä.

tyttö on 5pv viikossa hoidossa pph:lla ja mä normisti koululla 8-15

bb
Aina ei voi edes syyttää kuntaa. Meidän kaupunkiin avattiin juuri kaksi uutta yksityistä päiväkotia ja kolmatta ollaan avaamassa syksyllä. Lehdessä oli vuosi sitten isot ilmoitukset että haetaan yksityisiä päiväkotiyrittäjiä ja heille luvatti hirmu edut (esim tontin saannissa). No yhteenkään näistä päiväkodeista ei tule alle 2-vuotiaiden ryhmää ollenkaan. Se on mukava kun jonot vain kasvaa kun pienille ei ole paikkoja ja sen lisäksi jonotetaan paikkoja jotta kaikki lapset pääsisi samaan päiväkotiin.

Toivottavasti et mun muksuja syytä, ne on hoidossa vaikka mä makaan työttömänä kotona.
En halua niitä poiskaan sieltä ottaa, kun ollaan hyvä hoitopaikka saatu. Ja aina on se mahdollisuus että pääsen taas töihin.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Muotilin otsikon väärin. EN missään nimessä syytä LAPSIA , vaan lasten vanhempia ja byrokratiaa!!!!
Niin arvelinkin, anteeksi kun takerruin otsikkoosi :ashamed: :)
Eiei, älä ny :) ! Oon vain tosi tuohtunut tämän asian takia. Ei nuo lapset kuitenkaan meilläkään pärjää yksin kotona, kun tosiaan pitkäaikaislomautettu miehenikin pääsee töihin takaisin.

vieras
Maksaahan ne kotiäiditkin veronsa ja hoitomaksunsa elleivät ole yksinhuoltajia tms. Systeemi kannustaa viemään lapsia hoitoon, kotona pitäminen ei kannata etenkän jos kunnalla ei ole tarjota mitään toimintaa vähän vanhemmille, mutta vielä pk-ikäisille lapsille ja päivähoidosta lapsen pois ottaminen tarkoittaa paikan menettämistä ko. hoitopaikassa.

Ei päivähoito ole suinkaan ainoa romahduksen kokenut alue, sama romahdus on koettu myös esim. sosiaali- ja terveyspalveluissa. Samaan aikaan sysätään miljoonia musiikkitaloihin ja muihin huuhaa-hankkeisiin, vaikka peruspalvelut ovat rempallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
mä olen sitä mieltä, että hoito-oikeus on otettava pois niiltä vanhemmilta joista jompi kumpi on kotona joko kotiäitinä, koti-isänä tai työttömänä. virikepaikoille vain lääkärin todistuksella, eli jos lapsen kehitys sitä vaatii.
Entäs kun työtön saa töitä ja hoitopaikka pitäisi olla siltä seisomalta?Sehän on kunnan ongelma,mutta lapsihan siitä kärsii jos hyppii useamman kuukauden paikasta toiseen.

noh
sitten kun meille vauva syntyy niin aion jatkaa esikoisen hoitoa 10 pv/kk. että anteeksi vaan kun vien lapsiltasi hoitopaikan.

ymmärrän kyllä suuttumuksesi, mutta en rupea sen takia oikeudestani luopumaan että joku muu saisi paikan. sitä paitsi mistä voin tietää ettei se joku olisi myös subjektiivisen hoito-oikeuden hyödyntäjä?

vieras
Juuri puntaroin mitä tehdä 5-vuotiaan hoitopaikan kanssa vauvan syntyessä. Kotiin olin ajatellut ottaa, mutta ei se niin vaan käykään.

Olen käynyt kaikki mahdolliset paikat läpi; tämän ikäisille ei löydy mitään tekemistä päivisin. Puistoissa tai ylipäänsä missään ei päivisin yli 3-vuotiaita näy. Vauvoille ja taaperoille on kyllä kaikenlaista klubia ja tekemistä, sen vanhemmille ei mitään. Kunnan kerho on täynnä ja sielläkin painotus n. 3-vuotiaissa.

Lapsen kaikki kaverit ovat päiväkodissa ja lapsen sieltä pois ottaminen saattaa tarkoittaa eskaripaikan menettämistä tutussa paikassa. Väkisin alkaa oma ja ennenkaikkea lapsen etu kallistaa osa-aikaisen hoidon suuntaan etenkään kun lapsi ei halua viettää kaikkia päiviä kotona vauvan ja äidin kanssa (minkä jostain syystä ymmärrän) ja hoitajat kannustavat pitämään paikan. Kai se on heidänkin etunsa kun vanhemmat lapset ovat hoidossa; täällä päin kun on alettu tuomaan yhä enemmän alle 1-vuotiaita suuriin päiväkoteihin kokopäiväisiksi.

Valinta on helppo tai sen pitäisi olla helppo kun puhutaan pienistä lapsista. Mutta mitäs näille kouluikää lähestyville keksit?

jupsukka
Onhan se kyllä niinkin,että kyllä ne isommat lapset jo kavereita kaipaavat.Jos ei naapurustossa ole päivisin kavereita paikalla,koska heidän vanhempansa ovat töissä ja lapset hoidossa,niin kenen kanssa leikkiä ja harjoitella sosiaalisia taitoja jos ei päiväkotiin heitä vie?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maksaahan ne kotiäiditkin veronsa ja hoitomaksunsa elleivät ole yksinhuoltajia tms. Systeemi kannustaa viemään lapsia hoitoon, kotona pitäminen ei kannata etenkän jos kunnalla ei ole tarjota mitään toimintaa vähän vanhemmille, mutta vielä pk-ikäisille lapsille ja päivähoidosta lapsen pois ottaminen tarkoittaa paikan menettämistä ko. hoitopaikassa.

Ei päivähoito ole suinkaan ainoa romahduksen kokenut alue, sama romahdus on koettu myös esim. sosiaali- ja terveyspalveluissa. Samaan aikaan sysätään miljoonia musiikkitaloihin ja muihin huuhaa-hankkeisiin, vaikka peruspalvelut ovat rempallaan.

Joo pitää vaan miettiä kuka ne päättäjät on sinne äänestänyt , siis eduskuntaan ja kuntiin .
Kaiken maailman musiikkitaloihin ja tietunneleihin pistetään miljoonia . Samaan aikaan peruspalveluita ajetaan alas ; päivähoitoa ja terveysasemia ja sairaalapalveluita.

Ap
Turha minulta on anteeksi pyydellä. Kannattaa vaan muistaa, että joku teistäkin saattaa joskus olla samassa tilanteessa. Toivottavasti sitten ymmärrät, miltä tämä tuntuu!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Joissakin perheissä on parempi että lapset ovat hoidossa vaikka vanhemmat ois kotona. Näin turvataan lasten säännölliset ruoka-ajat yms.
Mutta, MISSÄÄN perheessä ei kahden alle kouluikäisen ole hyväksi olla YKSIN kotona, kun vanhempien täytyy olla töissä.

harmailen
tiedän monta vanhempaa jotka joka aamulla raahaavat muksut pk:lle ja itse menevät kotio . Varmaan unia jatkamaan . Olen töissä pk:ssa. Olen täysin vastaan tätä järjestelmää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Joissakin perheissä on parempi että lapset ovat hoidossa vaikka vanhemmat ois kotona. Näin turvataan lasten säännölliset ruoka-ajat yms.
Mutta, MISSÄÄN perheessä ei kahden alle kouluikäisen ole hyväksi olla YKSIN kotona, kun vanhempien täytyy olla töissä.
En sitä tarkoittanutkaan!! Kerroin vaan yhden mahdollisen syyn siihen miksi lapset ovat hoidossa vaikka vanhempi/vanhemmat ovat kotona.

Yhteistyössä