Tukiverkottomat, mistä hankitte lastenhoitoapua jos sitä tarvitsette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vastaisuuden varalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vastaisuuden varalle

Vieras
Pohdin tässä eri vaihtoehtoja kesällä syntyvää vauvaa ajatellen. Joskus varmaan tulee tilanne, että tarvitsisi hetkeksi apua. Meillä ei ole sukulaisia lähellä eikä sellaisia ystäviä, joita pyytää apuun. Naapureita emme juuri tunne, ja esim. alakerran mummo lähentelee yhdeksääkymmentä...
Miten te olette järjestäneet vastaavat tilanteet?
-Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitaja
-Aikapankista apua
-Joku muu vaihtoehto, mikä?

Mll:n hoitajia ei oikein ole eikä muitakaan, joten jos jotain tosi pakottavaa menoa on tullut niin mies on koittanut päästä töistä lähtemään, muuten mä olen kuljettanut mukuloita koko ajan mukanani..Jos oon tiennyt etukäteen et on jotain tärkeää, olen koittanut sopia et anoppi on tullut meille mikäli vaan pääsee.. (matkaa parisataa kilsaa)

Ei ole tullut semmoista tilannetta etteikö lapsia olisi voinut ottaa mukaan tai et mies ei olis saanu työvuoroja vaihdettua jonkun menon takia.. Kun ei ole tukiverkkoa niin siihen tottuu ja se on osa elämää, kun alusta asti ollaan lapset kahestaan hoidettu niin ei sitä tukiverkkoa edes kaipaa. Lapsia meillä on neljä, vanhin nyt ekalla.

Tosi monesti ihmettelen sitä miten jotkut nojautuu omaan tukiverkkoon jatkuvasti..naapurilla on kolme lasta ja ne ei pääse kauppaan ellei mummu tuu lapsia hoitaan, eikä viikkosiivouskaan onnistu ilman isovanhempien apua, nurmikonkin käy pappa leikkaamassa.. Huvittavaa touhua ;)

• Tykkää
Reactions: Tara74
Kiitos, Maira.

Onko Helsingin kaupungilla mitään vastaavaa palvelua kuin tämä Vantaan Happi? Tosi hyvä systeemi...ei varmaan oo kovin kalliskaan, jos opiskelijatkin käyttää...http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/05/lastenhoitoapu_kysyttya_vantaalla_2596600.html

Meillä on kaupungilla lapsiperheille tarkoitettu kotihoitopalvelu, sinne soittaisin, mielellään hyvissä ajoin ennen tarvetta.
Hyvin harjoin on saanut ihan akuuttiin lastenhoitoon apua.

Mutta onhan esim lääkäri/neuvola ajat suht hyvin tiedossa etukäteen.

[QUOTE="vieras";26082156]
Tosi monesti ihmettelen sitä miten jotkut nojautuu omaan tukiverkkoon jatkuvasti..naapurilla on kolme lasta ja ne ei pääse kauppaan ellei mummu tuu lapsia hoitaan, eikä viikkosiivouskaan onnistu ilman isovanhempien apua, nurmikonkin käy pappa leikkaamassa.. Huvittavaa touhua ;)[/QUOTE]

Minä ymmärrän tuon ihan hyvin, ottaisimme itsekin ilolla apua vastaan, jos sitä vain olisi saatavilla.. Kyllä hekin varmaan pärjäisivät, mutta jos isovanhemmat haluavat lasten kanssa olla, niin miksi estää.

Kyllähän nuo kulkee aina mukana. Huomiselle tarvisin hoitajaa pariks tuntia, saas nähdä onnistuuko. Jos ei, omat menot jää menemättä. Minustakin outoa, että apua tarvitaan lähes kaikkeen.

[QUOTE="Kysyjä";26082171]Minä ymmärrän tuon ihan hyvin, ottaisimme itsekin ilolla apua vastaan, jos sitä vain olisi saatavilla.. Kyllä hekin varmaan pärjäisivät, mutta jos isovanhemmat haluavat lasten kanssa olla, niin miksi estää.[/QUOTE]

No..tässä tapauksessa nämä isovanhemmat eivät tee sitä mielellään. Päinvastoin, meille asti kuuluu marmatus ettei isovahemmat jaksa jatkuvasti juosta auttamassa kun eri kunnassakin asuvat, mut kun ei ne vanhemmatkaan jaksa, jos ei isovanhemmat auta.

Toki olishan se kiva, jos olis joku luotettava tuttu joka veis lapset lähipuistoon, että sais ite siivota rauhassa. Mut kun ei ole koskaan ollut niin ei sitä osaa kaivata.

Muksut on aina mukana, siihen tottuu. Joskus pakottavan tarpeen vuoksi mies koittaa olla töistä pois. Ihan hätätilanteessa käännyn kaverin puoleen (ainoa joka ei ole päivisin töissä).
Aikoinaan yksinhuoltajana meillä kävi MLL hoitaja pari kertaa viikkoon että pääsin harrastamaan.

No..tässä tapauksessa nämä isovanhemmat eivät tee sitä mielellään. Päinvastoin, meille asti kuuluu marmatus ettei isovahemmat jaksa jatkuvasti juosta auttamassa kun eri kunnassakin asuvat, mut kun ei ne vanhemmatkaan jaksa, jos ei isovanhemmat auta.

Toki olishan se kiva, jos olis joku luotettava tuttu joka veis lapset lähipuistoon, että sais ite siivota rauhassa. Mut kun ei ole koskaan ollut niin ei sitä osaa kaivata.

Voin kertoa taas tilanteen käänteisesti. En ensin halunnut antaa vauvaamme hoitoon isovanhemmalle, lopulta kun silloin kerran annoi soittaa hän jo takasin että tuomme vauvan aamulla klo 7.00 sitten takasin ja katsokaa että olette kotona,on minullakin omia menoja.
Lapsi oli ruhtinaalliset 3 kertaa 2vuoden aikana mummollaan hoidossa ja joka kerta mummon kovalla vinkumisella ja kerjäämisellä suostuin hänet antamaan.
Ja aina tuo sama toistui.
paras oli se kun kyseinen mummo tiesi meidän menevän juhlimaan ravintolaan (minun synttäreitä) ja toinen tuo klo 7.00 vauvan kotiin :O vaikka olimme silloin sopineet että voisiko mitenkään tuoda vasta klo 10.00 voin kertoa että ei ollut kivaa hoitaa krapulassa pientä lasta,tilanne jota en ikinä olisi halunnut kokea :(
Tämän jälkeen en enään nähnyt mitään järkeä antaa lasta hoitoon mummolaan ja sitten alkoi kitinä mummon kerrostalo naapurille kuinka minä en edes anna lapsenlasta hoitoon hänelle.
Mutta onneksi tällä naapurilla oli saman ikäinen lapsi niin mummo sai hoitaa häntä,soitti minulle ja kehui kuinka hän nyt hoitaa niiden ja niiden lasta :O
Sanoin että kiva jos sinulla vara lapsenlapsi kun omaa oli niin vaikea hoitaa.
Mummo suuttui.

Pointti,en tajua miksi vinkuu lapsenlasta hoitoon jos kerran saa itse useinkin valikoida päivän milloin on hoidossa ja sitten heti vingutaan kun on minulla omiakin menojani.

[QUOTE="harmaa";26082687]Voin kertoa taas tilanteen käänteisesti. En ensin halunnut antaa vauvaamme hoitoon isovanhemmalle, lopulta kun silloin kerran annoi soittaa hän jo takasin että tuomme vauvan aamulla klo 7.00 sitten takasin ja katsokaa että olette kotona,on minullakin omia menoja.
Lapsi oli ruhtinaalliset 3 kertaa 2vuoden aikana mummollaan hoidossa ja joka kerta mummon kovalla vinkumisella ja kerjäämisellä suostuin hänet antamaan.
Ja aina tuo sama toistui.
paras oli se kun kyseinen mummo tiesi meidän menevän juhlimaan ravintolaan (minun synttäreitä) ja toinen tuo klo 7.00 vauvan kotiin :O vaikka olimme silloin sopineet että voisiko mitenkään tuoda vasta klo 10.00 voin kertoa että ei ollut kivaa hoitaa krapulassa pientä lasta,tilanne jota en ikinä olisi halunnut kokea :(
Tämän jälkeen en enään nähnyt mitään järkeä antaa lasta hoitoon mummolaan ja sitten alkoi kitinä mummon kerrostalo naapurille kuinka minä en edes anna lapsenlasta hoitoon hänelle.
Mutta onneksi tällä naapurilla oli saman ikäinen lapsi niin mummo sai hoitaa häntä,soitti minulle ja kehui kuinka hän nyt hoitaa niiden ja niiden lasta :O
Sanoin että kiva jos sinulla vara lapsenlapsi kun omaa oli niin vaikea hoitaa.
Mummo suuttui.

Pointti,en tajua miksi vinkuu lapsenlasta hoitoon jos kerran saa itse useinkin valikoida päivän milloin on hoidossa ja sitten heti vingutaan kun on minulla omiakin menojani.[/QUOTE]

Taitaa mummo vain haluta olla kaiken keskipiste ja se maailman napa jonka pitää saada kaikki ja omilla ehdoilla. Hän tuskin olisi koskaan tyytyväinen.

jäin aikoinaan vastasyntyneen ja 1v1kk:den ikäisten lasten yksinhuoltajaksi. meillä ainakin kävi vuoden verran perhetyöntekijä kerran viikossa aina samana päivänä ja oli 8-16. siitä oli suuri apu.

Meillä on kaupunki järjestänyt kodinhoitopalvelua, mutta me ei niitä olla oikein käytetty, kun sieltä tulee aina eri tyyppi. Jotkut on tosi kivoja ja toiset ei oikein huomioi muksua mitenkään, vaikka nimenomaan ollaan lapsenvahdiksi pyydetty.
Ens maanantaina mulla on tutkimuksia sairaalalla koko hiton päivä, muksu varmaan osittain mun mukana ja osittain sitten miehen kanssa "töissä".

Yhteistyössä