Tukisukat / sektio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köppänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köppänä

Vieras
Katselin vanhojakin keskusteluja, mutta eipä oikein löytynyt hyvää vinkkiä muuta kuin Instrumentarium ja 63e...

Eli olen menossa sektioon ja ajattelin, että voisin ostaa mukaani tukisukat, sellaiset nivusiin asti tulevat. Mistä sellaiset saisi, kuinka nopeasti ja mihin hintaan? Sairaalassa sanottiin, että sellaiset voi itse tuoda mukanaan jos haluaa, ne puetaan päälle siellä leikkauksen jälkeen (joistain muista sairaaloista olen kuullut, että ne saa sairaalasta etukäteen ja pitää pukea jo kotona aamulla ennen nousemista, ei meillä).

Kiitos avusta.

Alkuperäinen kirjoittaja köppänä;10367533:
Katselin vanhojakin keskusteluja, mutta eipä oikein löytynyt hyvää vinkkiä muuta kuin Instrumentarium ja 63e...

Eli olen menossa sektioon ja ajattelin, että voisin ostaa mukaani tukisukat, sellaiset nivusiin asti tulevat. Mistä sellaiset saisi, kuinka nopeasti ja mihin hintaan? Sairaalassa sanottiin, että sellaiset voi itse tuoda mukanaan jos haluaa, ne puetaan päälle siellä leikkauksen jälkeen (joistain muista sairaaloista olen kuullut, että ne saa sairaalasta etukäteen ja pitää pukea jo kotona aamulla ennen nousemista, ei meillä).

Kiitos avusta.

Niin kättärillä annettiin etukäteen polveen asti ulottuvat sukat jotka tulee pukea aamulla ennen nousemista. Tuollaisia polvitukisukkia/lentosukkia löytyy ainaski ihan tavallisiltata sukkaosastoilta eikä maksa 63 euroo ku ehkä joku 5 euroo :)

Joo, tuollaiset lentosukat mulla onkin, laitan ne aamulla jalkaani kun lähden sairaalaan jos en saa tilattua oikeita tukisukkia sitä ennen. Lääkäri sanoi, että nivusiin asti tulevat tukisukat olis paremmat, muta outoa sekin, että ne puetaan vasta leikkauksen jälkeen, kuulemma sotkeentuvat muuten...

Mulla nyt sektiosta vähän alle 2 viikkoa. Mulla oli myös ihan "tavalliset" lentosukat jotka oli polveen asti. Kättärillä sanoivat, että ne ovat ihan ok. Ne oli kyllä napakat ja puin ne aamulla ennen sairaalaan lähtöä. Suosituksena on nykyään, että ne pidetään jalassa vielä ainakin 2-4 päivää leikkauksen jälkeenkin. Varmaan vähän riippuu omasta kunnosta ja liikkeelle lähdöstä kuinka nopeasti toipuu. Onnea leikkaukseen!!

Joo-o, kävin Instrussa, siellä voi ostaa taulukon mukaan tukisukat, jotka on nivusiin asti ja ne maksaa jotain 27e. Jos haluaa mittojen mukaan, niin ne teetetään, tulee noin viikossa, ja hinta oli jotain 55-65e, niitä on kai paria mallia... Jos ei tule lisää hyviä vinkkejä, niin taidan mennä leikkaukseen lentosukat jalassa ;) Tällöin voisin laittaa ne jo aamulla jalkaan kotona, ei kai se veri ym. nyt sinne polvien alle asti roisku! Tai jos roiskuukin, niin roiskukoot. En tiedä miten ne tukisukat saa edes jalkaan leikkauksen jälkeen jos silloin heti on jo kovin turvoksissa. Viimeksi jalkani turposivat tosi paljon, mutta silloin olinkin makaillut sairaalassa jo päiviä ennen sektiota.

mulle annettiin kättäriltä ohje (10/2008) ostaa leikkaussukat jotka tulevat nivusiin. Hain ne mannerheimintie 69 tai jossain siellä olevasta kaupasta jossa otetaan mitat jalasta että tulee sopivat. ne maksoi ehkä 30 eur jos oikein muistan. Ei mitään sikakalllista kuitenkaan. Ne piti pukea leikkausta edeltävänä iltana jo päälle joten nukuin ne jalassa ja menin sairaalaan. sitten niitä pidettiin koko sairaalassaoloaika, riisuttiin vaan suihkuun ja sitten puettiin päälle. Ehkä niin pitkä pitäminen ei ole välttämätöntä mut eipä ne haitannutkaan. Siis koko leikkauksen ne oli jalassa ja jäi pari veritahraakin. Idea siis oli että ne on leikkauksessa jo, siks niissä on varpaissa aukko että saadaan testattua puutuneisuutta.

Kiitos merri infosta. Tuo lienee sama kauppa josta olen kuullut aikaisemminkin, en vain tiennyt missä se on. No, en ilmeisesti pääse Helsingissä käymään enää ennen leikkausta... Tuon vaihtoehdon olisin valinnut ja katsotaan nyt käykö mies vielä sillä suunnalla, varmaan sieltä saisi ohjeet jos mittaisi itse kotona). Ihmeellistä, että sairaaloissa on noin eri käytännöt. Täällä meillä päin (Tays) pitää itse ostaa sukat jos haluaa ja ne puetaan leikkauksen jälkeen, hullua (siis se ettei pueta jo aamulla tai jopa edellisenä iltana, ymmärrän sen, että ne pitää itse ostaa jos sellaiset haluaa...).

Alkuperäinen kirjoittaja köppänä;10378492:
Kiitos merri infosta. Tuo lienee sama kauppa josta olen kuullut aikaisemminkin, en vain tiennyt missä se on. No, en ilmeisesti pääse Helsingissä käymään enää ennen leikkausta... Tuon vaihtoehdon olisin valinnut ja katsotaan nyt käykö mies vielä sillä suunnalla, varmaan sieltä saisi ohjeet jos mittaisi itse kotona). Ihmeellistä, että sairaaloissa on noin eri käytännöt. Täällä meillä päin (Tays) pitää itse ostaa sukat jos haluaa ja ne puetaan leikkauksen jälkeen, hullua (siis se ettei pueta jo aamulla tai jopa edellisenä iltana, ymmärrän sen, että ne pitää itse ostaa jos sellaiset haluaa...).

No kokeile soittaa ja selvittää ne mitta-asiat, ja ehtiskö postissa ehkä tulemaan. En muita tarkkaan kaupan nimeä mutta luulisin että se on tämä, tuskin niitä niin moniakaan on:
Apudata tietokanta

Mä luulen että toi kättärin toiminta on vähän pidemmälle vietyä kuin monella muulla. Eihän useimmissa sektiotapauksissa keritä mitään sukkia laittamaan ollenkaan, harvemminhan ne on suunniteltuja. Mitä tulee siihen että ne laitetaan ennalta niin mun mielestä just se on se pointti, että jalat ei pääse turpoomaan ollenkaan ja aiheuttamaan veritulppariskiä. Leikkauksen jälkeen voi olla vaikea pukea enää mitään sukkia jos ne ei ole valmiina jalassa. Mua varotettiin sektion jälkeen jopa suihkusta että kun otan pois niin voi olla sitten puuhaa saada ne sukat takasin kun jalat pullahtaa. Mulle ei kylläkään käynyt niin, itseasiassa lopulta sukat pyöri jaloissa eikä pysynyt enää kunnolla ylhäällä mutta olivat kai siinä vaiheessa ajaneet asiansa.

Tsemppiä sektioon! :)
Merri

Kiitti Merri, linkin alareunassa on myös Tampereella oleva paikka, jossa voi saada mittaukset ja opastuksen (asun lähellä Tamperetta). Soittelen sinne tai Hesaan heti huomenna.

Kävin Tampereella mittauksissa, sukat saan parin päivän päästä. Ne maksavat 32eur ja vaikuttivat ihan asiallisilta. Tampereella niitä ei juurikaan ole hyllyssä koska täällä tuo TAYSin politiikka asian suhteen on mitä on. Mutta niillä mennään, kiitos vielä Merri.

Alkuperäinen kirjoittaja köppänä;10378625:
Kiitti Merri, linkin alareunassa on myös Tampereella oleva paikka, jossa voi saada mittaukset ja opastuksen (asun lähellä Tamperetta). Soittelen sinne tai Hesaan heti huomenna.

mikä on paikan nimi mistä Tampereelta saa niitä tukisukkia?

Yhteistyössä