Tukiperheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meille olisi tällä viikolla tulossa käymään tukiperhetoimen aluevastaava käymään ja tutustumaan meihin. Meille on jo perhe valmiiksi katsottunakin.

Olisin halunnut tietää miten kauan tällaisesta vastaavan käynnistä yleensä kuluu siihen että on ensimmäinen tukiviikonloppu? Vai miten nuo yleensä alkaa, onko lapsi siellä ensin pari tuntia joskus ja sit aina pidennetään sitä aikaa, vaiko miten se oikein menee? Entä kuka määrää sen että mikä on se viikonloppu kun lapsi on tukiperheessä? Päättääkö sen viranomaiset, perhe, minä, vai me kaikki yhdessä?

Muutenkin olisi hauskaa kuulla ihmisten kokemuksia tukiperheistä et miten on sujunut ja millaisia kokemuksia teillä on ollut, niin hyviä kuin huonojakin.

Perheemme on toiminut aiemmin tukiperheenä.
Meillä alkoi kriisisijoituksena, aamupäivällä soittivat ja iltapäivällä hain tytön.
Kaupunki antoi raamit joiden puitteissa perheet sopivat tapaamisviikonloput.

Tein nyt ihan nimimerkin kun tulee sen verran usein kirjoiteltua harmaana.

Tosiaan, meillä ei ole kyse tuosta kriisisijoituksesta vaan ihan normaalista hoitojärjestelystä, eli likka on kerran kuukaudessa viikonlopun tukiperheessä hoidossa, koska minun tukiverkkoni on vähäinen ja jaksaminen aika nollissa.

Meille tulivat tutustumaan ensin koko porukka, lapset vanhempineen ja sosiaalityöntekijät. Siitä sitten alettiin heti tutustumaan, ensin päivän reissuja lapset meille ja sitten yhden yön ja lopulta koko viikonlopun. Mutta heti tuosta palaverista alkaen saatiin sopia koska tulevat.

hienoa, että olet saanut tukiperheen. Luulisin että jos yhdessä on sovittu esim kerran kuussa yksi viikonloppu, niin te keskenänne sitten sovitte aina että mikä viikonloppu se on.

hyi tuli ollotus..
lapseni oli joskus tukiperheessä ja vanhin sanoi että pienintä se mies "räplännyt"
Ensin olin että poika varmaan puhuu omiaan ja seuraavalla kerralla tämä oli toistunut,otin yhteyttä sitten soskuun ja mentiin keskustelemaan.
Alkoi selvitä että todellakin se kusipäinen äijä oli kosketellut mun tyttöä kun vaimo oli ollut pois,samoiten perheen omaa tyttöä=(
arvatkaa saiko se kusipää mitään tuosta!
no ei sakkoja ja vapaana kyttää lisää riistaa,saisi edes nimen tuoda julki mutta saisin isoman tuomion kun tuo kusipää jos sen laitan jonnekin.

nimim. "Meillä aina mennyt näin" ja "ihii"; Meillä ei ole vielä siis sovittu et onko heti alusta viikonloppu per kuukausi vai aloitetaanko hiljaksiin, mutta ymmärsin näin sossujen puheista et näin se käytännössä toimii. Tulevaan tapaamiseen tulee siis vain tuo tukiperhevastaava, ei sossuja tai perhettä. Toivotaan että mahdollisimman pian pääsisin tapaamaan myös perheen!

nimim. "=(" Hyi helkkari! Kyllähän tuosta on pakko saada tuomio, kuitenkin kyseessä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö josta saa vähintään sakkoa ja/tai ehdollista. Tuntuu uskomattomalta, mut todella toivon et meille ei käy noin. Juuri nykypäivänä tallustavien todella sairaiden ihmisten takia mua vähän pelottaa tämä järjestely, mutta oman jaksamiseni ja lapsen hyvinvoinnin kannalta on parempi että hän on joskus hoidossa. Kyllä noille kai aika tarkkaan tehdään psykologiset kokeet ja muuta, ja testataan et onko ihan täyspäisiä. Kuitenkin lasten kans ovat tekemisissä.

[QUOTE="miksi";23828767]miksi tarttette tukiperhettä?[/QUOTE]

No yksi yh tuttu ainakin tarvitsi siksi että pääsi ravintoloihin menemään. lapsi kylläkin oli myös paljon muualla hoidossa.

Ai miksi tarvitsemme?

Olen yksinhuoltaja, jolla ei ole tukiverkostoa juurikaan. Vanhempani toimivat omaishoitajina omien päivätöidensä ohella, joten heillä on käsissään vaikeavammainen ihminen. Heillä ei ole resursseja lasta ottaa hoitoon usein edes pariksi tunniksi. Toinen tekee kolmivuorotyötä, toinen muuten vain pitkää päivää siinä ohella. Paikkakunnalla jossa asun, ei ole "lapsellisia" tuttavia juurikaan, ja he joilla ei lapsia ole, viina on kivempaa kuin kaverin auttaminen. Sukulaiset asuvat ympäri suomea, kuin myös isovanhempani.

Jep, olenpa kuullut yksinhuoltajista joilla on pakottava tarve päästä baareihin ja muualle, niitä kuuluu myös omaan lähipiiriini. Nuoresta iästäni huolimatta, ainoa mitä tarvitsen on lepoa ja omaa aikaa, baarit ja juhliminen yms. riekkuminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Tällä hetkellä tilanne on se, että lapsi on ehkä kerran neljässä kuukaudessa jossain pari tuntia, joudun jopa psykiatrille (vaikea masennus diagnoosina) ottamaan lapsen mukaan. Yökylässä en edes muista koska lapsi olisi viimeksi ollut. Nuo tukiperheviikonloput siis olisivat minulle sitä omaa aikaa, jota minulla on ollut vain muutaman kerran kolmevuotiaan syntymän jälkeen.

Lyhyesti; Minulla ei ole muuta hoitopaikkaa lapselle, joten tukiperhe on ainoa vaihtoehto jota sosiaalitoimistosta suositeltiin.

Viimeksi muokattu:
No meillä on alkuvalmisteluja kestänyt nyt pari-kolme kuukautta, mutta vihdoin tällä viikolla se vastaava tulee käymään jolloin toivottavasti selviää että milloin on ensimmäinen tapaaminen perheen kanssa. Miten teillä meni tuo että miten nuo viikonloput sovittiin, et sovitteko te lapsen vanhempien kanssa ne, vai päättikö niistä joku muu?

Sovittiin ihan itse. Lupa oli yhteen viikonloppuun kuussa. Saatiin lupa käyttää viikonloput niin kuinka halusimme, koska mieheni oli vuorotöissä. JOka kuukauteen ei löytynyt sopivaa viikonloppua, joten saatettiin sitten välillä pitää lapsia kaksi viikonloppua kuussa ja välillä ei yhtään.

Nuoresta iästäni huolimatta, ainoa mitä tarvitsen on lepoa ja omaa aikaa, baarit ja juhliminen yms. riekkuminen ei voisi vähempää kiinnostaa.

Oikeastaan se, mitä tuolla omalla ajallani tekisin ei sinänsä nyt liity tai kuulu tähän milläänlailla, suorastaan ihmettelen että miksi kysyt, mutta vastaan silti. Rentoudun. Teen niitä asioita mitä en voi lapsen kanssa tehdä, käyn vaikkapa rullaluistelemassa tai leffassa. Nautin rauhasta, saan tehtyä suursiivouksen. Pääsen käymään paikkakunnalla jossa asuin aiemmin, moikkaamassa vanhoja kavereita. Muuten voisin sinnekin mennä lapsen kanssa, mutta koska siellä about kellään ei ole lapsia ja matka on pitkä pienelle ihmiselle mennä yhden yön takia.

Vähän se kai riippuu aina viikonlopun jaksamisesta ja viitsimisestä. Edelleen korostaisin, että tukiperhe ei meidän tapauksessa todellakaan ole siksi että pääsis vetämään pään täyteen, vaan sekä oman että lapsen hyvinvoinnin takia.

Lapset on tullut aina tosi nopeasti hoitoon siitä kun on tieto saatu, ainoastaan yksi lapsi on jääny pitemmäksi ajaksi odottamaan ja tämä lapsi ei sitten tullut meille ollenkaan vaan etsivät vielä toisen perheen. Oikeastaan parista päivästä kahteen viikkoon niin on ensimmäinen viikonloppu ollut ja lapset on olleet suoraan sen ekan viikonlopun. Mitään totuttelu aikoja ei ole koskaan kukaan halunnut.

no miten hitossa muka tuolla selityksellä voi saada tukiperheen? Kymmenen vuotta sitten mä olin kaksosten yksinhuoltaja eikä ollut mitään tukiverkkoa niin ei puhettakaan tukiperheen saamisesta. Taitaa ap jättää jotain kertomatta, kyllä siellä täytyy olla muitakin syitä.

[QUOTE="vieras";23829212]no miten hitossa muka tuolla selityksellä voi saada tukiperheen? Kymmenen vuotta sitten mä olin kaksosten yksinhuoltaja eikä ollut mitään tukiverkkoa niin ei puhettakaan tukiperheen saamisesta. Taitaa ap jättää jotain kertomatta, kyllä siellä täytyy olla muitakin syitä.[/QUOTE]

No jaa. Meidän tukilapset ainakin oli juuri tuollaisista perheistä. Aikaa toki on vain viitisen vuotta, joten kymmenen vuoden takaisesta ajasta en tiedä mitään.

Silloin kun äiti on kotona lapsen kanssa niin miksi se pitää olla juuri viikonloppu. Ihan hyvin voisi levätä maanantain ja tiistain. Tukiperheellekin kivempaa kun lapset olisi viikolla. Saisi itse levätä viikonlopun.

En ymmärrä miksi arvostella masentunutta yksinhuoltajaa, joka ei jaksa yksin lapsensa kanssa. Miksi pitäisi jaksaa? Kyllähän ihan tervekin ihminen tarvitsee välillä hengähdystauon lastenhoidosta! Hienoa että olet saanut tukiperheen "paperikirahvi"! Viestikeskustelu on käyty jo toukokuussa, joten toivottavasti olette jo saaneet ensimmäisen tukiviikonlopun.

[QUOTE="vieras";23829238]Silloin kun äiti on kotona lapsen kanssa niin miksi se pitää olla juuri viikonloppu. Ihan hyvin voisi levätä maanantain ja tiistain. Tukiperheellekin kivempaa kun lapset olisi viikolla. Saisi itse levätä viikonlopun.[/QUOTE]

Näistä tämmösistä kommenteista ei tuu muuta mieleen ku se et kirjottaja taitaa ite olla vkloppu vapaata vailla mut mahdollisuudet vähissä :D
Eiköhän noi tuki-ihmiset oo tietoisia jo sillo ku alottavat tota hommaa et vkloppu silloin tällöin saattaa mennä tukilapsen kanssa :)

Viimeksi muokattu:
Itse olen yh;na ollut todella skeptinen noita paikkoja kohtaan, enkä ole ottanut vastaan vaikka on tarjoamalla tarjottu. Mutta hyvä ap että itse olet luottavaisilla mielin

Yhteistyössä