Tukiperheestä ja sellaisen hakemisesta/saamisesta kyssä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas viisaammat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas viisaammat

Vieras
Tässä vähän mun tilanteesta taustaa: Oon neljän yh kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta, lasten isä ei tapaa heitä ja jos tapaa voi tavata ainoastaan päiväseltään päihdeongelmien vuoksi ja kaikkee muutaki sontaa mm. turvakotiasumisen kautta erottiin :/ no ei tässä mitään mutta kun mulla ei ole ikinä mitään vapaata, pienet käy kerhossa jne. syksyllä sitte taa, mut esim. mummot ei ikinä ota yökylään eikä ole muutakaan paikaa et sais ees hetken hengähtää.

Tukiperheistä tietoa kaipaan, miten sellaisen saa että onko minkälainen prosessi, kuinka vaikee, pitääkö olla jotenki ongelmainen :) kun tuntuu et jos olisin mt tai päihdeongelmainen itse niin mulle olis sylintäydeltä tukea mut kun oon tavis ei ongelmainen niin saan itsekseni rypeä. Arvostan lasten kanssa elämistä ja olemista ja nautin siitä mut olis kiva joskus edes saada olla itsekseen :)

Mä tiedän useita yh:ta kellä on tukiperhe,,syystä että sais vapaata.
Oman kunnan sosiaalitoimistosta saa tietoa (ja olikohan pelastakaa lapset joka kanssa järjestää tukiperhe toimintaa)
Jossain paikoissa jonot näihin perheisiin on aika pitkät.

Sosiaalitoimistosta ja Pelalta voit kysellä. Meillä oli eka tukiperheenä lapseton nuoripari. Lapset ennättivät käydä siellä muutaman kerran sitten loppui. Oli kuulemma liian rankkaa hoitaa.Tuo perhe Pelalta. Nyt tukiperhe Sossun kautta ja on todella mahtava.

No entäs jos sattuu tietämään että tämän alueen ls-sossu on :/ lievästi sanottuna ei kiva tyyppi eikä sen kanssa halua asioida. Siis tossa eron tiimellyksessä kun lähdin omat ja lasten vaatteet nyytissä ja piti koota elämä tyhjästä tapasin tämän ihmisen ja meillä ei todellakaan natsaa kemiat :/
Siis voiko sieltä pelastakaa lapset ry:ltä kysellä suoraan? Vai tarviiko sellasessa olla sossu mukana?

Olemme juuri aloittaneet tukiperheenä toimimisen Pelan kautta. Tukiperhetoiminta on perheelle lastensuojelun avohuollon toimenpide, eli nimenomaan tarkoitettu sellaisille perheille joiden kohdalla ongelmat EIVÄT ole kärjistyneet. Avohuollon toimnpiteet perustuvat vapaaehtoisuuteen ja siksi toiminta tapahtuu pääosin hyvässä yhteistyössä kaikkien osapuolten kesken. Hae rohkeasti vaan tukiperhettä niin saat kerätä voimia, jaksat taas uudella innolla lasten kanssa!

Jos kysyt suoraan Pelalta, saat kyllä tukiperheen mutta joudut maksamaan itse. Kunta pääosin ostaa palveluita Pelalta. Tosin on olemassa kuntia, kuten Helsinki, jotka eivät osta ollenkaan Pelalta vaan järjestävät ko. palvelut itse.

me ollaan ihan kaupungille ilmottauduttu aikoinaan tukiperheeksi, nyt jo kolamas tukilapsi on meillä. Omiakin muutama. olleet yh perheistä, ja ihan on lastensuojelun asiakkaita olleet joko pakosta tai vapaaehtoisesti. On myös tarjottu 4 sisarusta, joilla kaikilla aspergenia jne. no eipä olis rahkeet riittäny, nyt on yksi tuettava kerrallaan viikonlopun kuussa ja adhd, fas jne lapsia ovat. Kunnilla ei kai oikein raha riitä lastensuojelussa ilman syytä oleville. Tukiperheethän on vapaaehtoisia, joille maksetaan vaan kulukorvaus (n 20 e vrk) mutta meitä on vähän, koska nykyään kukaan ei halua sitoutua antamaan omasta ajastaan tarvitseville...

Kiitti kaikille vastanneille :) ehkä mun pitää vaan rohkasta mieleni ja ottaa sinne sossuun yhteyttä (itsellä ei ole kyllä tällä hetkellä varaa maksaa mitään ylimääräistä) tosin luulen että täällä on kovat jonot ja kun en tule tuon meidän alueen sossun kanssa juttuun niin jonon häntäpäässä oon varmaan tappiin saakka :/ no ehkä yrittänyttä ei laiteta.
Oikeesti olisi niin kiva edes joskus saada vaan olla :)

Olen itse haaveillut tuki/sijasiperheenä toimimisesta, ei vaan tuo elämä oo järjestyny sillä tavalla :/
Ja mulla on ihan tavalliset lapset ei siis mitään ongelmatiikkaa, jos olis niin varmaan tarjottais tukea :/ ja jos itsellä olis ongelmaa niin sama juttu. Yhdelle kaverille heitin että pitää alkaa ottaa kuppia niin järjestyy apua meillekki :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitti kaikille vastanneille :) ehkä mun pitää vaan rohkasta mieleni ja ottaa sinne sossuun yhteyttä (itsellä ei ole kyllä tällä hetkellä varaa maksaa mitään ylimääräistä) tosin luulen että täällä on kovat jonot ja kun en tule tuon meidän alueen sossun kanssa juttuun niin jonon häntäpäässä oon varmaan tappiin saakka :/ no ehkä yrittänyttä ei laiteta.

Rohkiasti vaan,,on tää yksin olo aika hubaa :)
Mie oon kyllä siitä onnellinen että kun on toi mummo joka ottaa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja mb:
me ollaan ihan kaupungille ilmottauduttu aikoinaan tukiperheeksi, nyt jo kolamas tukilapsi on meillä. Omiakin muutama. olleet yh perheistä, ja ihan on lastensuojelun asiakkaita olleet joko pakosta tai vapaaehtoisesti. On myös tarjottu 4 sisarusta, joilla kaikilla aspergenia jne. no eipä olis rahkeet riittäny, nyt on yksi tuettava kerrallaan viikonlopun kuussa ja adhd, fas jne lapsia ovat. Kunnilla ei kai oikein raha riitä lastensuojelussa ilman syytä oleville. Tukiperheethän on vapaaehtoisia, joille maksetaan vaan kulukorvaus (n 20 e vrk) mutta meitä on vähän, koska nykyään kukaan ei halua sitoutua antamaan omasta ajastaan tarvitseville...

Olispa edes kerran vuodessa joku paikka mihin sais tenavat :D

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Juu se on kullanarvoista se :)
Mun äiti auttaa kyllä jos tulee joku ihan hirvee katasrofi kuten että joutu pienin pitkäski aikaa sairaalaan niin silloin kyllä tuli tueksi. Mutta ei jaksa/halua osallistua arjessa hoitamiseen (tuli vähän vaikeesti mut :/ ) ei siis halua yökylään ottaa ollenkaan näitä jos ei ole joku iihan kamala katastrofi tilanne päällä.

Mun äiti auttaa kyllä jos tulee joku ihan hirvee katasrofi kuten että joutu pienin pitkäski aikaa sairaalaan niin silloin kyllä tuli tueksi. Mutta ei jaksa/halua osallistua arjessa hoitamiseen (tuli vähän vaikeesti mut :/ ) ei siis halua yökylään ottaa ollenkaan näitä jos ei ole joku iihan kamala katastrofi tilanne päällä.

Mie sydämestäni toivon että saat tukiperheen :)

Mie sydämestäni toivon että saat tukiperheen :)

Kiitti :D

Yhteistyössä