Tukien ns. väärinkäyttö.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annii

Vieras
Aloin tässä miettiä että miten esim. kela tarkistaa meneekö mikäkin tuki oikealle ihmiselle?
Eräs tuttava kävi kylässä ja kerto että asuu nykysin ns. yh:na vaikka mies asuukin samassa asunnossa,tätä tekevät rahan takia koska kela maksaa elarit,täyden asumistuen,yh korotukset jne. Aloin vain miettiä kuinka yleistä tälläinen on nykyään?

Ja ei,en ole kateellinen jos joku luulee että kateuden takia tätä mietin,omasta mielestäni tuo on niin kieroa meininkiä että mä en siihen jo periaatteen takia ryhtys..

Mun serkku tekee kanssa niin. Mies "asuu" muka muualla ja maksaa kyllä normaalisti elarit (vaikka eihän sillä nyt merkitystä sit ole, kun käyttävät rahojaan kuitenkin yhdessä). Mut serkku saa lapsilisään korotukset ja asumistuen.

Alkuperäinen kirjoittaja Annii:
Aloin tässä miettiä että miten esim. kela tarkistaa meneekö mikäkin tuki oikealle ihmiselle?
Eräs tuttava kävi kylässä ja kerto että asuu nykysin ns. yh:na vaikka mies asuukin samassa asunnossa,tätä tekevät rahan takia koska kela maksaa elarit,täyden asumistuen,yh korotukset jne. Aloin vain miettiä kuinka yleistä tälläinen on nykyään?

Ja ei,en ole kateellinen jos joku luulee että kateuden takia tätä mietin,omasta mielestäni tuo on niin kieroa meininkiä että mä en siihen jo periaatteen takia ryhtys..

asuneet melkein 5v jo samalla systeemillä.

Mäkin tiedän eräänki tapauksen, opiskelija ja mies asui samassa asunnossa, tosin mies oli kirjoilla eri asunnossa eli vanhempiensa. Näin tämä opiskelija sai täydet tuet + opintotuen asumislisät. Luulen että näitä käytetään paljonki hyväks.

Eihän se kela voi noita sitte mitenkään tietää. Tuskin ne vakoilee ihmisiä ikkunan takaa että asutaanko siellä nyt yksin vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun serkku tekee kanssa niin. Mies "asuu" muka muualla ja maksaa kyllä normaalisti elarit (vaikka eihän sillä nyt merkitystä sit ole, kun käyttävät rahojaan kuitenkin yhdessä). Mut serkku saa lapsilisään korotukset ja asumistuen.

Sama täällä! "Köyhä" yh-äiti asuu n.100neliön kokoisessa uudehkossa aso-rivarissa, on cittarit, apteekit, sairaala, posti ja kaikki lähellä. Mies ajelee,,,noh enpä nyt kerro enempää jos se "köyhä" yh-äiti serkku sattumoisin katselee palstaa,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Jamssi:
Mäkin tiedän eräänki tapauksen, opiskelija ja mies asui samassa asunnossa, tosin mies oli kirjoilla eri asunnossa eli vanhempiensa. Näin tämä opiskelija sai täydet tuet + opintotuen asumislisät. Luulen että näitä käytetään paljonki hyväks.

Eihän se kela voi noita sitte mitenkään tietää. Tuskin ne vakoilee ihmisiä ikkunan takaa että asutaanko siellä nyt yksin vai ei.

Nää opiskelut ja asumisjutut taitaa olla melko yleisiä. Mäkin olen sortunut siihen aikoinaan, vähän kyllä kiusallani.
Ensin asuin oikeasti vuokralla yhden miehen kanssa, joka kaiken huipuksi on homo. Meidät katsottiin kelalla avopariksi ja en saanut asumislisää ollenkaan. Jouduin ottamaan opintolainaa et pystyisin siellä asumaan siihen asti, kun oisin löytänyt toisen kämpän, missä asuisin naispuolisen ihmisen kanssa. Sit kuitenki löysin mieheni ja muutimme yhteen hänen perheen talon yläkertaan ja tein anopin kanssa vuokrasopimukset jne. ja sain asumistuen. Toki kyllä maksoin hieman asumisestani siellä, mutta en sitä summaa jonka ilmotin kelalle.

Meil on silleen että mies asuu mun käpässä, saan asumistuen, elarin tottakai toisesta lapsesta mutta yhteisestä lapsesta ei olla tehty mitään sopparia joten kela ei maksa mitään.

Saan yh. korotuksen kahdesta lapsesta.
Saan asumistuen myös.

Käyn töissä. ja maksan omasta kämpästä vuokraa.

Mies maksaa omasta kämpästä lainaa ja yhtiövastikkeen.
Ja käy töissä.

Jos muutaisimme samankaton alle virallisesti niin lähtisi vaan asumistuki ja yh. korotus.

Joo, tuo on kyl aika älytöntä minusta et kela olettaa heti pariskunnaksi jos asuu mies ja nainen. Ei voi ymmärtää, mutta milläs todistat ettet seurustele jonkun miespuolisen kanssa joka asuu samassa taloudessa? Hassua kyl ku sitte naista ja naista ei oleteta, eikä myöskään kahta miespuolista samassa asunnossa. Lesbot ja homot saa sitte enemmän rahaa. Mutta minkäs voit :)

Mekin huijattiin opiskeluaikana niin, että ilmoitettiin Kelaan vuositulot hieman alle 20 000 markkaa todellista pienemmiksi, kun 20 000 markkaa oli tulojen kasvussa raja, josta Kelaan piti ilmoittaa. Sittemmin nämä huijatut rahat on kyllä maksettu moneen kertaan takaisin.

Monella opiskelijalla on pakkorako tässä asiassa. Meillä tilanne on se etten saa asumislisää opintotukeen koska minulla on lapsi. Saisin sen ilman lasta kun miehen tulot ei vaikuta siihen. En kuitenkaan ole oikeutettu yleiseen asumislisään mieheni tulojen takia joten saan 200? vähemmän kuin opiskelijatoveri jolla ei ole lasta, mutta mies on tienaamassa. Joten hmm mietitäämpä.. kela kohtelee minua väärin koska minulla on lapsi niin minä pissin takaisin kelaa silmään.

Joo, tuo on kyl aika älytöntä minusta et kela olettaa heti pariskunnaksi jos asuu mies ja nainen. Ei voi ymmärtää, mutta milläs todistat ettet seurustele jonkun miespuolisen kanssa joka asuu samassa taloudessa? Hassua kyl ku sitte naista ja naista ei oleteta, eikä myöskään kahta miespuolista samassa asunnossa. Lesbot ja homot saa sitte enemmän rahaa. Mutta minkäs voit :)

itse asiassa, kun tekee selvityksen suhteen laadutsa, sieltä tullaan tarkistamaan että asuinolot täyttävät kämppisten kriteerit, eli molemmilla on omat huoneet,omat jääkaapit ja omat astiat ja ruuat omissa kaapeissa etc. silloin voidaan katsoa että mies ja nainen asuvat kämppiksinä

Alkuperäinen kirjoittaja pissin sitä silmään:

Monella opiskelijalla on pakkorako tässä asiassa. Meillä tilanne on se etten saa asumislisää opintotukeen koska minulla on lapsi. Saisin sen ilman lasta kun miehen tulot ei vaikuta siihen. En kuitenkaan ole oikeutettu yleiseen asumislisään mieheni tulojen takia joten saan 200? vähemmän kuin opiskelijatoveri jolla ei ole lasta, mutta mies on tienaamassa. Joten hmm mietitäämpä.. kela kohtelee minua väärin koska minulla on lapsi niin minä pissin takaisin kelaa silmään.

pakko kysyä että miksi niitä lapsia on pakko tehdä jos opiskelut kesken ja rahasta tiukkaa.. kyse on omista valinnoista

Hei, tuota en tienykkään ettei ole oikeutettu asumislisää opintotukeen jos on lapsi. Jatkan opintoja piakkoin ja oletin että saisin siis tätä asumislisää opintotukeen edelleen vaikka lapsi syntyikin. Huh :/ Pakko pärjätä ilman sitten, tosi kiva juttu.

Hei, tuota en tienykkään ettei ole oikeutettu asumislisää opintotukeen jos on lapsi. Jatkan opintoja piakkoin ja oletin että saisin siis tätä asumislisää opintotukeen edelleen vaikka lapsi syntyikin. Huh :/ Pakko pärjätä ilman sitten, tosi kiva juttu.

Joo ei saa. On se kiva kun ministerit patistaa opiskeijoita lisääntymään mutta samalla syrjitään lapsiperheitä joissa toinen vanhemmista opiskelee.

ja edelliselle kirjoittajalle.. en olisi varmaan tehny jos olisin tienny joutuvani tähän paskarakoon. Onneksi opintoja on enää vuosi jäljellä äitiysloman jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

itse asiassa, kun tekee selvityksen suhteen laadutsa, sieltä tullaan tarkistamaan että asuinolot täyttävät kämppisten kriteerit, eli molemmilla on omat huoneet,omat jääkaapit ja omat astiat ja ruuat omissa kaapeissa etc. silloin voidaan katsoa että mies ja nainen asuvat kämppiksinä

No mä ainakin ilmotin että kämppikseni on homoseksuaali ja seurustelee, mutta ei niitä kiinnostanut. Vastauksena vaan tuli, että jos asunnossa asuu melkein samanikäiset ihmiset ja vastakkaista sukupuolta olevat, niin heidät katsotaan avopareiksi :/ Olis edes kämppikseni ollut opiskelija niin olisin saanutkin sitä asumistukee, mut hän oli työelämässä.

Ei kyllä omia jääkaappeja tarvitse olla =D

Alkuperäinen kirjoittaja pissin sitä silmään:

pakko kysyä että miksi niitä lapsia on pakko tehdä jos opiskelut kesken ja rahasta tiukkaa.. kyse on omista valinnoista

Onko sinusta rehellisesti reilua, että valtio tukee vain lapsettomien opiskelua. Pitäisikö lapsiperheellisten jäädä kouluttamattomiksi tai olla vähempiarvoisia tukia saataessa?

Ja Kelako ei muka huomaa tulohuijausta, kyllähän heillä on tiedossa henkilön tulot ja maksetut verot. Saavat nämä tarkistustiedot tietysti aina jälkikäteen niin että huijarillekin lasku lankeaa sitten jälkijunassa!

No toihan on hyvä juttu sitten! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hah hah :
Ja Kelako ei muka huomaa tulohuijausta, kyllähän heillä on tiedossa henkilön tulot ja maksetut verot. Saavat nämä tarkistustiedot tietysti aina jälkikäteen niin että huijarillekin lasku lankeaa sitten jälkijunassa!

Oliko tämä mulle, joka kerroin, että ilmoitimme tulomme alakanttiin? Kyse oli siis siitä, että arvio tuloista piti ilmoittaa Kelalle. Sen me ilmoitimme vajaat 20 000 markkaa pienemmäksi. Eli saimme tienata melkein 20 000 markkaa enemmän ilman, että asumistukea tarkistettiin.

Mä en hyväksy tuollaasta toimintaa enkä itte tekisi noin. Mä kehtaasi huijata rahaa noin.

Tiedän pari pariskuntaa jotka tekee näin, tai no toisesta en tiedä tekeekö enää.

Minulle se taas oli pelastus, koska olin yh. Sain yleistä asumistukea ympäri vuoden, kun opiskelijallahan tuet katkeavat kesäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hah hah :

Oliko tämä mulle, joka kerroin, että ilmoitimme tulomme alakanttiin? Kyse oli siis siitä, että arvio tuloista piti ilmoittaa Kelalle. Sen me ilmoitimme vajaat 20 000 markkaa pienemmäksi. Eli saimme tienata melkein 20 000 markkaa enemmän ilman, että asumistukea tarkistettiin.

Tulevan vuoden asumistuki siis laskettiin alkuvuodesta sen ilmoittamamme arvion perusteella. Tämä oli käytäntö 90-luvun puolella, en tiedä, onko se nyt toisin.

Yhteistyössä