Tuhruvuodoista ja diagnoosista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyty86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyty86

Tunnettu jäsen
28.01.2008
3 491
64
48
Kuopio
Olen kärsinyt jo 8kk tuhruvuodoista jotka alkavat dpo7-8. Nyt on ollut 4 kemiallista raskautta peräkkäin. Syytä ei ole löytynyt. Yk5 menossa tällähetkellä.

Pääsin vihdoin lääkäriin jossa otettiin kilpirauhaskoe ja prolaktiini. Kilpparikoe oli 0,76 ja ploktiini 194,2,eli normaalit. Kohtu ja munasarjat ulrattiin. kaikki oli ok,paitsi yksi 2cm kysta vas.munasarjassa. Siitä ei kuulema pidä stressata..niitä tulee ja menee..

Gynelle pääsen ehkä vasta elokuun lopussa,kun kunnan gyne on lomalla eikä ole varaa yksityiseen.

Tässi kierrossa tuli myös n.3pv ennen ovista kirkaan limaista ja veristä vuotoa pari pv. Sitten oli ovis..ja nyt alkoi dpo7 taas tuhruvuoto.

Olen syönyt teroja, joista ei ole apua. Ei edes vaikka söisi 1tbl 2xpv 10pv ajan.

Onko kellään kokemusta tuhruvuodoista ja mikä on ollut syy siihen? Epäilen kovasti, että minulla on endometrioosi,koska menkat ovat runsaat,tuhruttelee..iskias kipu jne.

Minulla tuhruvuotoa ollut vajaa pari vuotta, niin kauan kuin pikkukakkosta on tehtailtu. Tiputtelu alkaa 4-7pv ennen menkkoja, muuten kierto on säännöllinen.
Joka kerta neuvolassa tai lääkärissä käydessä olen tästä asiasta maininnut, mutta koskaan siihen ei olla milläänlailla puututtu. Perusverikokeet minultakin on otettu, eikä missään mitään. Tiputteluvuodon ei pitäisi vaikuttaa raskautumiseen.

Anteeksi tylyn ja kylmän kuuluinen vastaus, mutta näin minulla.
Toivon myös kovasti, että joku tästä asiasta tietäisi ja valaisisi hiukan. Ärsyttävää se on, tietää jo viikko oviksen jälkeen, ettei vauvaa vieläkään.

Mulla myös oli niitä 1,5 vuoden ajan mutta ei juurikaan enää tän vuoden puolella. Kävin tk-lääkärissä puolen vuoden yrityksen jälkeen, mutta tylysti passitettiin kotiin yrittämään se vuosi täyteen.. omia endoepäilyjä alkoi olla ja tän vuoden alussa pyysin jälleen päästä tähystykseen jotta tilanne voitais tarkastaa, ei suostuttu koska kivut ei oo kuulostanu tarpeeks pahoilta. Keväämmällä vihdoin se endo sitten näky jo ultrassakin (yleensä toi on merkki jo pahemmin levinneestä edosta :( ), ja vasta nyt on julkisen lääkäritkin heränny että pitäsköhän jotain tehdäkin.. No, sikäli itelle helpotus saada varmuus mikä on vikana eikä tarvi enää selitellä oireita ja saada lä'äkäreitä uskoon ettei kaikki oo todellakaan kunnossa!

Neuvosin vaikka säästään ja hakeutuun yksityiselle, tai sitten vaan on odoteltava ja myös osattava vaatia tutkimuksia ja hoitoja (eikä sittenkään aina auta..), jos julkisella haluaa pysytellä.

Oma kokemukseni: tiputteluvuotoja pitkään, ensin alkoi pari päivää ennen kuukautisia, sitten vähitellen kesti yhä kauemmin ja viime talvena lopulta vuoto alkoi aina pari päivää oviksen jälkeen ja jatkui ihan reippaasti menkkoihin asti. Menkkojen alkua ei erottanut muuta kuin kivuista, koska siinä vaiheessa varmaan suurin osa limakalvosta oli jo vuotanut pois. Lukuisilla lääkärikäynneillä sanottiin vaan, että joo ihan normaalia, ei mitään hätää. Keväällä sitten olin lapassa muusta syystä ja samalla löytyi laajasti endoa (yllätys!), jota poistettiin. Sain myös progelääkityksen luteaalivaiheelle. Leikkausta seuraavasta kierrosta alkoi raskaus...

Kuten edellinen kirjoittaja, pidän hyvänä ajatuksena, että etsii hyvän (parhaan) asiaan perehtyneen lääkärin ja vaatii kunnon tutkimuksia ja keskustelua, jos itsellä on tunne, ettei asiat ole kunnossa. Rahaa siihen menee ja energiaa, mutta ainakin sit itse tietää tehneensä kaikkensa, löytyi sitten vikaa tai ei.

Yhteistyössä