tuhkahautaus, miten toimitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etiketti hakusessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

etiketti hakusessa

Vieras
Kyseessä pienet vaatimattomat hautajaiset, joissa siunaus- ja muistotilaisuus.
Miten esimerkiksi kukkien kanssa toimitaan, olisiko pieni kimppu ok jossa kortti, muistoa kunnioittaen...
Olen ollut vain arkkuhautauksissa, jossa laitetaan ne kukkavihkot ja mennään sinne arkun viereen sanomaan se muistovärssy...

Mä olen ollut muutamissa tuhkahautaus-hautajaisissa.
Ensin on ollut ihan normi hautausmenot, muistelut jne ihan kuin muutenkin. Arkku on edessä, sen rinnalle viedään kukat.
Sitten -en muista kuinka monen päivän päästä, pian kuitenkin, kun arkku ja vainaja on poltettu, viedään uurna hautaan.
Sinne voi sitten viedä erikseen kukat tai ne jo aiemmin arkulle viedyt tuodaan paikalle.
Kaikki ei osallistu uurnan laskuun, niissä missä minä olen ollut, sinne tulee vain läheiset. Sinne varsinaiseen muistotilaisuuteen, jossa se arkku vielä on, tulee enempi väkeä jättämään viimeiset hyväiset.
-Nämä minun kokemuksia, en tiedä miten muilla?

Tuhkauksissa on ihan järkevää olla hankkimatta mitään kallista kukkalaitetta. Usein kukat viedään valmiiksi hautapaikalle, jonne uurna siis myöhemmin lasketaan. Jollei tällaista paikkaa ole, tulee esim. sirottelu, kukille on yleinen muistopaikka.
Lähiomaiset osaavat ohjeistaa tässä.

En tiedä minkälaiset tuhkahautajaiset teillä on. Mun mieheni isä siunattiin lauantaina jolloin meillä oli tilaisuus kappelissa jossa laskimme kukkatervehdykset arkulle jolloin myös luimme muistovärssyt. Siunaustilaisuuden jälkeen keräsimme kukkalaitteet arkulta pois ja menimme kujaan ulos. Arkku kannettiin ruumisautoon ja kuljimme sitten auton perässä aina hautausmaanportille saakka. Auto lähti viemään papaa tuhkattavaksi ja me laskimme kukkaset tulevalle hautapaikalle.

Tänään laskettiin uurna hautaan. Läsnä olivat vain läheiset sukulaiset. Mieheni kantoi uurnan sylissään haudalle jonne sen myös laski. Me mukana olevat peitimme vuorollaan uurnan hiekalla. Lopuksi siihen tehtiin pieni kumpu ja pappi piti pienen puheen. Tilaisuuden jälkeen peitimme kummun katajanoksilla ja laitoimme siihen kukkasen, pienen enkelipatsaan sekä hautakynttilät.

Ei tarvi viedä mitään isoja kukkalaitteita, korttia käyttää nykyään lähiomaisetkin enimmäkseen. Jos kukat viedään haudalle, uurnahauta on pieni eikä mahdu paljoa isoja laitteita.
muistakaa silti että kukat on VIIMEINEN tervehdyksenne vainajalle, joten ei niistä kuotenkaan liikaa pidä tinkiä hautaustavan perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
En tiedä minkälaiset tuhkahautajaiset teillä on. Mun mieheni isä siunattiin lauantaina jolloin meillä oli tilaisuus kappelissa jossa laskimme kukkatervehdykset arkulle jolloin myös luimme muistovärssyt. Siunaustilaisuuden jälkeen keräsimme kukkalaitteet arkulta pois ja menimme kujaan ulos. Arkku kannettiin ruumisautoon ja kuljimme sitten auton perässä aina hautausmaanportille saakka. Auto lähti viemään papaa tuhkattavaksi ja me laskimme kukkaset tulevalle hautapaikalle.

Tänään laskettiin uurna hautaan. Läsnä olivat vain läheiset sukulaiset. Mieheni kantoi uurnan sylissään haudalle jonne sen myös laski. Me mukana olevat peitimme vuorollaan uurnan hiekalla. Lopuksi siihen tehtiin pieni kumpu ja pappi piti pienen puheen. Tilaisuuden jälkeen peitimme kummun katajanoksilla ja laitoimme siihen kukkasen, pienen enkelipatsaan sekä hautakynttilät.

Tälläinen käytäntö on mielestäni hyvin yleinen. Kukkien kanssa siis toimitaan samalla tavoin riippumatta lasketaanko vainaja hautaan vai tuhkataanko.

Tuhkauksen siunaustilaisuus on aivan vastaava muuten kun arkkuhautaujsessa, ainoa polkkeus on että kukat lasketaan aina kappelissa ja arkkua ei lasketa hautaan.
Arkku jää alttarille TAI kannetaan autoon. Tilaisuus kestää saman ajan kuin arkkuhautaus, jopa pidempään. Joskus olen kuullut jonkun perustelevan vaatimatonta kukkaa sillä "kun se on vaan hetken siinä" tai "kun se VAAN poltetaan".. Tosiaan, kukat on viimeinen muistaminen ja se vainaja ansaitsee samanlaiset kukat ihan riippumatta siitä kuinka kauan ne on kenenkin näkyvillä.
En tajua tätä ajattelu mallia. Varsinki ku ne kukat uurna hautauksessakin useimmiten viedään sinne haudalle...

Yhteistyössä