Tuetut lomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aika kalliita lomia nykyään,kun kuitenkin melko alkeellisissa mökeissä on majoitus.

Esim. lomaliiton mökit on aikuiselta noin 160, eli siis perheeltä noin 400 (2 vanhempaa, kaksi lasta).

tuolla rahalla majoittaa itsensä alkeelliseen mökkiin ja kustantaa ruoat helposti viideksi vuorokaudeksi. Mutta onhan siinä se etu, että pääsee valmiiseen pöytään. Tosin meillä ainakin lapset toivovat myös lomalla joskus paistettua makkaraa ja grilliranskalaisia, joten kesälomalla muutenkin tuo keittiöhomma on helpompaa.

Joten loppupeleissä pieni säästö normaalille perheelle. Mutta suurperheissähän säästö on usein valtaisa, koska lasten maksut ovat aivan nimelliset, pari kymppiä, ja suurperheille majoitus usein aivan luksusasunnoissa, omat saunat ym.

Niin, siis pointti se, että kumma, että nuo lomatuet alkavat olla omakustannehintoja. SAmoin kuin MLL on jo niin kallista, että ei enää mahdollisuuksia. Kaikessa on vaan kohta markkinahinnat.

Tuo on totta.

Kun esikoinen syntyi, mulla oli varaa mannerheimin hoitajaan kerran viikossa kolmeksi tunniksi. Se maksoi noi 13e/ kerta.

Nyt tarvitsisin hoitoapua noin 4 tuntia kerran viikossa. Mutta hinta on 25e, joten tästä tulisi yli 100e kuussa. Ei se onnistu enää, ei pysty.

Sitten ihmetellään, kun vanhemmat uupuvat ja päätyvät äärimmäiseen tekoihin, kun kaikki apu viedään pois. vain markkinahinnoilla saa kallista apua, tai ryhtymällä lastensuojelun asiakkaaksi (perhetyöntekijät, ja heitä on monenlaisia, jotkut istuvat sohvalla ja katselevat miten sujuu).

Alkuperäinen kirjoittaja mll:
Tuo on totta.

Kun esikoinen syntyi, mulla oli varaa mannerheimin hoitajaan kerran viikossa kolmeksi tunniksi. Se maksoi noi 13e/ kerta.

Nyt tarvitsisin hoitoapua noin 4 tuntia kerran viikossa. Mutta hinta on 25e, joten tästä tulisi yli 100e kuussa. Ei se onnistu enää, ei pysty.

Joidenkin on vaan onnistuttava. Olen osa-aikatöissä ja etäopiskelen. Eli tulot minimaaliset. Kerran viikossa kouluilta ja lapsen hoitaja ottaa 20? kerralta. 80-100?kuussa hoitajalle, tingin sitten muusta. (Olen yh eli kotona ei miestä lapsenhoitajana.)

me oltiin ammattiliiton tukemalla lomalla viime kesänä kylpylässä 5vrk ja meitä oli 2 aikuista ja 2 lasta. se makso täysihoidolla meille itellemme 280?! eipä tuolla hinnalla juuri muuten lomailla kuin tuetusti. ja tuohon hintaan siis kuului amiaianen, ruoka 2xpäivässä, kylpylä ja majotus ja viikko-ohjelma. että mun mielstä oli kyllä tosi edullinen.

oltiin kanssa noin 3 vuotta sitten joulun alla tuetulla lomalla kylpylässä, maksoi 2 aikuiselta ja 4 lapselta jotain 250e ja oli täyshoito. nyt hain tuettuun lomaan niin hinta oli 680e, ei sitten menty kun ei tollaiseen summaan ole rahaa. tietenkin tohon vielä bensat ja matkaruokailut päälle. (km matkakohteeseen jotain 540km)

Me oltiin tuetulla lomalla viime vuonna Kuopiossa Rauhalahti kylpylähotellissa. Maksoi 150e/5päivää!! Asuttiin hostellissa, jossa keittiö ja kolme makkaria. Ihanat ja siistit tilat ja hyvin mahtui meidän 7 henkinen perhe.
Täysihoito oli.

Me ollaan oltu parikertaa tuetulla lomalla hotellissa joissa omavastuu n. 20 ? / aikuinen. Lapset niin pieniä ettei maksuja. Nyt ollaan katseltu ensivuoden lomia ja olen huomannut "isot" hintaerot järjestäjien välillä. Alussa mainittu lomaliitto on muuten niitä kaikkein kalleimpia paikkoja, ja ainakin kalajoella jossain rupisissa lautamökeissä 150?/5vrk, mökeiltä lisäksi pitkähkö matka hotellille ruokailemaan. Muilla järjestäjillä on hotellissa vastaavia viidenpäivän jaksoja 20?/vrk.

Ollaan etsitty ensikesälle mukavaa paikkaa lasten kannalta (3*1,5-5vuotta). Kalajoki olisi kiinnostanut mutta hieman arveluttaa niiden mökkien taso ja hintakin n. 100? kalliimmpi paketti meille kuin muualla. Olisiko hyviä kokemuksiä länsirannikon suunnalta max 300 km vaasasta. Ikaalista ollaan mietitty, sielläkin tosin ruokailu eri hotellissa, ainakin oletettavasti perheemme koosta johtuen. Härmähän on mahtava paikka, mutta olimme siellä muutama vuosi sitten, joten taidamme jättää sen väliin tänä vuonna. Jos hyviä kokemuksia niin otamme vihjeitä mielellämme vastaan.

Yhteistyössä