TSS eli toksinen sokkioireyhtymä, kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmyyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmyyttä

Vieras
mulla alko kuukautiset 5.8 ja näyttävät tänään olevan lopuillaan..viikonlopun aikana alko oleen vähän kipeähkö olo, kurkkukipua, pieni nuha ja pientä lämpöä, nyt tänään kuumetta 37.7, joka paikkaa kolottaa, heikottaa välillä, ripuli, lievää vatsakipua, aikasemmin tänään tuli pieni hengenahdistus joka meni ohi..käytin 5 ja 6 päivä isompaa tamponia kuin yleensä ja pari kertaa tamponi oli paikallaan ainakin jotain 12 tuntia koska nukuin enkä muistanut vaihtaa aikaisemmin..nyt siis mietin että onko tämä tavallista liikkeellä olevaa vatsatautia vai onko kyseessä tss?

tss on käsitääkseni niin kipä, että sitä hakeutuu lääkärille eikä ihmettele :) Eli sanoisin, että perusflunssaa...Kuka sitä tamppoonia keskellä yötä vaihtelee?

oon 15 -vuotias naisenalku joka kokeili tänään ekaa kertaa tamponia. Onko mahdollista saada TSS eli toksinen sokkioireyhty jos käytin pienintä mahdollista tamponia ja vain noin tunnin?

Mun lortto on 37 vuotta vanha ja aina oon käyttänyt maxisuperhypertamppooneita, verta tulee kuin sikaa lahdattaessa ja tamppoonia muistan vaihtaa kun veri tulee jo läpi. Ja ikkään en ole sairastunu saatikkaa edes kuullu tollasesta oireyhtymästä. Äläkää nuoret murehtiko nuin nuorena jo kaikkee!

Nuori, en usko että sinulla on mitään syytä huoleen.
Käsittääkseni se ilmenee, jo siinä tamponin käytön yhteydessä, eikä enää kun sen on poistanut.
Lisäksi se on hyvin harvinainen.

[QUOTE="Eukko";25800216]Mun lortto on 37 vuotta vanha ja aina oon käyttänyt maxisuperhypertamppooneita, verta tulee kuin sikaa lahdattaessa ja tamppoonia muistan vaihtaa kun veri tulee jo läpi. Ja ikkään en ole sairastunu saatikkaa edes kuullu tollasesta oireyhtymästä. Äläkää nuoret murehtiko nuin nuorena jo kaikkee![/QUOTE]

No ei se ihan leikin asia ole ja sen voi saada nimenomaan tampoonin käytöstä. Mutta juu, et ole sairastanu sitä, olisit varmasti huomannut. Tässä lisätietoa:Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

Mutta tälle kysyjälle; en usko, että käytölläsi saat TSS:ää.

[QUOTE="Kifa";24354601]Ei TSS tunneissa kehity vaan vaatii kyllä että se tamponi unohtuisi paikoilleen päiväkausiksi. Ihan normi virusflunssalta kuullostaa.[/QUOTE]

Ja tämähän ei kyllä pidä paikkaansa sitten ollenkaan. Nimenomaan voi alkaa kesken menkkojen, vaikka tamponi olisi ollutkin vain muutaman tunnin paikallaan.

Toki voi saada ns. "kesken menkkojen", mutta kyseessä on tosiaan harvinainen sairaus, esiintyy vuosittain noin 10 hengellä, joista nykyään jo suurin osa on leikkauspotilaita.

Normaalissa tamponinkäytössä TSS:stä ei tarvitse olla erityisesti huolissaan, mutta oireet kannattaa tunnistaa. Itse olen kyseisen oireyhtymän sairastanut, en unohtanut tamponia tai käyttänyt edes superimukykyistä mallia, joten ilmeisesti myös alentuneella vastustuskyvyllä voi olla osuutta TSS:n saamiseen. Mutta oireet olivat niin hurjat, että sairaalaan oli lähdettävä joka tapauksessa. Korkea äkillinen kuume, heikkous, oksentelu, ripuli, matala verenpaine ja punoittava ihottuma ovat ainakin toksisen shokkioireyhtymän oireita, joten jos olo esimerkiksi kuukautisten aikaan yhtäkkisesti menee todella heikoksi ja huonoksi, kannattaa hakeutua lääkäriin ja kertoa tamponin käytöstä ja omasta TSS-epäilystä.

Yhtä lailla TSS:n voi saada esimerkiksi nenäleikkauksen yhteydessä tai muusta leikkaushaavasta, tatuoinneistakin on raportoitu noita saatavan, joten haavojen huolellinen hoito ja puhtaanapito on yhtä tärkeää kuin tamponinvaihto riittävän usein, jos TSS:ää haluaa välttää. Mutta ei sitä pelkäämään kannata ruveta, sillä kyseessä on tosiaan harvinainen ja (omien lääkärieni mukaan) alati harveneva sairaus. Ainakin Suomessa.

Mulla oli samojen kuukautisten aikana tamppooni kolme kertaa 30-60minuuttia liian kauan. Nyt on kurkkukipeä, huimaa välillä, saattaa olla kuumetta, nenä tukossa, noustessa seisomaan kaikki mustenee. Kestää hetken ennenkuin näkee mitään. Ei oo tullu verta enään. Mä oon vasta 12 vuotias ja käyttänyt tamppoonia vasta noin puoli vuotta. Mä pelkään, että mulla on tss. Mä en oo kertonu kellekkään.

Yhteistyössä