Tsemppausta yösyötön lopettamiseen kaivataan...

• Viestiketjun aloittaja VÄSYNYT
  • Ensimmäinen viesti
VÄSYNYT
Hei!

Meidän neitokainen on viikon yli vuoden vanha ja koko tällä hetkellä 10 kg ja 88 cm. Ei ole koskaan pulloa huolinut, muutaman kerran ottanut äidinmaitoa pullosta kun olen ollut pois ruoka-aikana. Korvikkeita en ole saanut menemään lainkaan. Eli rinnalla ollut päivät ja yöt. Meillä on muodostunut yösyönnit tai pikemminkin tissuttelut ongelmaksi, eli neitokainen tekee sitä tiheään tahtiin edelleen. Minä olen kovasti väsynyt katkonaisiin öihin. En muista milloin olisin nukkunut kaksi tuntia putkeen. Huomaan että mieli alkaa olla kireä eikä oikein päivisin jaksa aina nauttia vauvan kanssa olosta väsymyksen vuoksi. Eli omasta puolestani olisin valmis vierottamaan yösyötöistä.

Tyttö syö kiinteitä kohtalaisesti. Aamulla ei syö tosin juuri mitään. mutta neljä kertaa päivässä kiinteitää uppoaa desistä kahteen desiin. Yhteensä syö päivän aikana keskimäärin 1,5-2 purkkia (isosta purkista).

Mietinkin nyt syökö vauvani riittävästi kiinteitä päiväsaikaan jotta voin hänet yösyötöistä vierottaa, ettei hän siis kuitenkin ole öisin nälkäinen. Muistan lukeneeni että yösyötöistä voi luopua kun vauva syö 5 krt/päivä kunnolla kiinteitä aterioita. Minusta ajatus siitä että vauvalla on kuitenkin yöllä nälkä enkä anna hänelle enää rintaa on kamala! Voisiko tehdä niin että tarjoaa aluksi maitoa pullosta ikään kuin varmistaakseen syökö vauva nälkäänsä vai kannattaako lopettaa yösyötöt kertaheitolla? Entä miten kestää kuunnella kun vauva itkee rintaa yöllä?

Oloni on siis kovin ristiriitainen: toisaalta olen HYVIN väsynyt katkonaisiin öihin, toisaalta hirvittää itkettää toista joka on mahdollisesti nälkäinen...

Kuulisin mielellään muiden kokemuksia asiasta! Kiitos etukäteen!

Tsemppaaja
Meillä yösyötöt lopetettiin lapsen ollessa reilut 10 kk ja ihan siitä samasta syystä kuin sinäkin mietit lopettavasi: äiti väsynyt päivisin ja öisin ja pinna piukalla....
Välillä ruoka ei maittanut päivällä hyvin ja yöllä heräiltiin ihan vaan tavan vuoksi tissille ja unen saamiseen tarvittiin aina tissi. Sitten vaan päätin, että nyt loppuu. Ja kun tyttö alkoi yöllä itkeä, isä meni ja silitteli uneen (jotkut kantelevat jne, meillä ei tarvinnut). Meillä kaikki meni helposti, toisena yönä ei herätty enää kuin kaksi kertaa ja nukahti nopeasti uudestaan. Ja nyt aamupuurokin maistuu paremmin ja ruoka muutenkin päivällä!
Minä oikeasti stressasin ihan hirveäsi yösyöttöjen lopettamista ja siirsin ja siirsin sitä ja loppujen lopuksi kaikki meni hienosti. Eli rohkaisisin sinua nyt samaan, se kannattaa ihan jo oman jaksamisesi takia!!!! Lapsesi on jo niin iso, että pärjää mainiosti ruoatta yöllä, tankkaat vaan hyvin illalla. Ja jospa se aamupalakin alkaisi maistua paremmin. Tsemppiä!!!!!!!!!!!!!!!!!
:hug:

Lopetettiin yösyötöt, koska piti äiteen palata töihin. Neiti oli yösyöttöjä lopettaessa 1v 3kk. Äiti nukku kolme yötä eri huoneessa. Ekana yönö heräsi neljästi. Tokana kahdesti ja kolmantena kerran. Isäntä rauhotti ja usein se onnistui vielä omaan sänkyynsä. Sit siirryttiin takasin makkariin ja sama jatkui, jossain vaiheessa yritti uudelleen, vaan tiukkalinja alkuyö- isä menee ja nukuttaa- loppu yö äiti- tissiä ei tipu. Yllättävän hyvin on sujunut. Itseä pelotti kun ei isäntä ollut heräillyt että miten luonnistaa, mutta itse halusi enempi muutosta kuin minä. Tyttö nukkui paremmin, söi paremmin, elo tasaantui. Edelleen mulla kaveri joka herää rauhoittamaan lasta hammaskivuissa, edelleen imetän lastani (1v 6kk). Tapa se on enempi kuin tarve lapselle. Äitin pelko oli vielä suurempi. Työ oli äitille henkisesti suuri( pari päivää) ja isille ruumiillisesti, mutta vapaat kohdalle niin ok. Yllättävän kivuttomasti kävi ja tulikin mieleen kysymys: kuka sitä tissin antoa oikeasti oli vailla? Itselle ainakin suurin pelko oli se oma. Onnea lopetukselle.

Aloitin molemmille lapsille kiinteät 6kk iässä. Poika aikanaan (nyt4v) lopetti yösyömisen ite n.6,5kk mut tyttö toista maata.. Meilläkään ei olla nukuttu yhtään kokonaista yötä ja välillä heräilee kuusikin krt. Tyttö nyt 1,5v. Yösyötön kuitenkin lopetin noin 10-11kk iässä. Ekana yönä heräili ja huusi aina kovin noin vartin kerrallaan. Itse tiesin että hänellä ei ole hätä. Itse pysyin rauhallisena ja pidin sylissä niin hänkin rauhoittui. Muistaakseni kolmisen yötä oli huutoa välillä ja sitten ok. Syötöt loppuivat helposti mutta yöunia emme saaneet siltikään..

Suurensuuri :hug: sinulle!! Sympatiat ovat puolellasi. Tää univelka on raivostuttavaa!! Uskon ja toivon että joskus saamme nukkua yömme.

Siis lapsihan on sairaalloisen laiha! Mitä lääkäri on sanonut? Kannattaisi kysyä lääkärin mielipidettä, koska pitkä lapsi ja painaa noin vähän (ellei sitten näppäilyvirhe?).

Usein kuitenkin lapsi muutamassa päivässä alkaa syödä päivisin enemmän, jos ei yöllä anna. En suosittele pullolle siirtymistä yöllä. Yritä antaa tukevammat pääruuat, tilkka öljyä ruokaan, jälkkäriä (hedelmäsosetta, jugurttia yms), ja vaikka iltapuuron päälle vielä velliä.

alkuper
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2006 klo 17:55 vieras kirjoitti:
Siis lapsihan on sairaalloisen laiha! Mitä lääkäri on sanonut? Kannattaisi kysyä lääkärin mielipidettä, koska pitkä lapsi ja painaa noin vähän (ellei sitten näppäilyvirhe?).

Usein kuitenkin lapsi muutamassa päivässä alkaa syödä päivisin enemmän, jos ei yöllä anna. En suosittele pullolle siirtymistä yöllä. Yritä antaa tukevammat pääruuat, tilkka öljyä ruokaan, jälkkäriä (hedelmäsosetta, jugurttia yms), ja vaikka iltapuuron päälle vielä velliä.
Hih. Lapsi ei ole sairaalloisen laiha, vaan äiti on sairaalloisen huolimaton väsymyksen vuoksi. Pituus siis 78 cm, ei 88 cm.

Yhteistyössä