triptyl

AnC
Itse olen käyttäny Triptyliä monta vuotta eikä ole pahaa sanottavaa. Auttaa nukkumaan öisin. Yleispätevä lääke eikä tosiaankaan aiheuta mitään pökkyräistä oloa aamuisin eikä väsyttävää oloa. Eikä myöskään ole kallis lääke. Minulla lääke on kipukynnyksen nostattajana.
 
Oon käyttäny monta vuotta migreeninestoon ja kipukynnyksen nostamiseksi. ei muuta pahaa sanottavaa, ku että kuivattaa limakalvoja (nenä, suu) ja sen takia hampaat reikiintyy helpommin. Mutta en vaihtaisi poiskaan.
 
masuntoivoja
Onko kukaan täällä käyttänyt triptyliä raskauden aikana? Lääkärini mukaan voi käyttää, jos annokset pieniä. Itselläni 10 mg. Miten teillä muilla käyttäjillä, onko oireenne(miksi syötte triptyliä) pysyneet kurissa rask. aikana??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 20:52 Jonsered kirjoitti:
Käytän sekä migreeninestoon että fibromyalgiaan, auttaa unen laatuun, ei juurikaan väsytä aamulla. Sanoisin että hyvä lääke :D
Jonsered!! Oo kiltti ja kerro millasia oireita ja kipuja sulla on fibromyalgiassa!? Olisin ikikiitollinen kun kertoisit! Mulla on fibromyalgiadiagnoosi tehty joulukuun puolivälissä, mutten todellakaan oo varma onks mulla sellasta, vai onko mulla jotain vakavampaa. :( Koko ajan putkahtaa jotain uutta kipupaikkaa ja mä hyppään lääkärissä. Veriarvot on kunnossa.
 
mappi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 14:11 vieras kirjoitti:
kokemuksia kellään? Itse sain reseptin juuri univaikeuksiin.
Mie söin vähän aikaa 10 mg. Aamulla oli pää ihan pöperö ja 20mg alkoi tuntua pumpussa. Ja suu oli aivan kuiva koko ajan! Mulla ei ole univaikeuksia, joten kipujen ja migreenin takia en sitä pelkästään viitsi syödä, kun olo ei ole enää niin kauhea. Akupunktio on auttanut migreeniin ja jokapaikankipuihin ällistyttävän hyvin!
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2007 klo 11:34 Anilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.11.2006 klo 20:52 Jonsered kirjoitti:
Käytän sekä migreeninestoon että fibromyalgiaan, auttaa unen laatuun, ei juurikaan väsytä aamulla. Sanoisin että hyvä lääke :D
Jonsered!! Oo kiltti ja kerro millasia oireita ja kipuja sulla on fibromyalgiassa!? Olisin ikikiitollinen kun kertoisit! Mulla on fibromyalgiadiagnoosi tehty joulukuun puolivälissä, mutten todellakaan oo varma onks mulla sellasta, vai onko mulla jotain vakavampaa. :( Koko ajan putkahtaa jotain uutta kipupaikkaa ja mä hyppään lääkärissä. Veriarvot on kunnossa.
Uni on pinnallista ja katkeilevaa, särkyjä siellä täällä, sormissa jäykkyyttä ja kömpelyyttä. Erityisesti, kun lämpötila liehuu nollan molemmin puolin ja on matalapainetta. Lihaksissa on tietyt painamiselle arat kipupisteet.

Särky ja kipu voi tuntua eri paikoissa... siksi lääkärit ovat ennen nimittäneet fibromyalgiapotilaita "joka-paikan-kipeiksi"

Mutta minulla siis lonkka, polvi ja ranne ovat kovimmat särkijät. Saunan jälkeinen päivä on aina kankea. Liikkeelle lähteminen on hankalaa. Suunnilleen kerran viidessä vuodessa on aamu, jolloin en pääse sängystä ylös. Akupunktio on auttanut hyvin...

Kädet särkevät ja ovat ihan kohmeessa jopa kesällä pyykkejä ripustaessa. Joskus aamuisin jalkapohjatkin aristavat sängystä noustessa. Eli monen laista oiretta...
 
Hei Jonsered! Kiitos vastauksesta, vieläpä nopeasta vastauksesta. Täs ois sulle kukkapuska kiitokseksi. :flower: =)

Ehkäpä mulla saattaa se fibromyalgia olla... Oon vaan niin pahuksen epävarma, kun se diagnoosin tekijä oli mun mielestä niin mahdoton hosuja... Ja sit kun kävin tammikuussa neurologilla niin se oli sitä mieltä, ettei mun kivut oo fibromyalgiaa nähnykään. :eek:

Mulla alkoi viime kesänä tulla kaikenlaista kipua ja olin heinäkuussa ihan yliväsynyt. Mul oli viime vuoden puolella mm. sormisärkyä & aamujäykkyyttä, vasen ranne kauan kipeä ja tosta peukaloon päin menevistä nivelistä, oikeassa ranteessa oireili vähän samaa, jomotusta kainaloiden seuduilla (ei siis kainaloissa vaan reunamilla ja kainaloiden alapuolella tossa rintsikoiden kohdalla kyljessä), kaulan sivuilla tuli välillä kipeitä vihlasuja, käsivarsissa samaten samanlaisia kipeitä vihlasuja, nilkat kipeet ja jäykät aamusin, polvet mulla on särkeny jo varmaan 4-5 vuotta, sormissakin oli jo 2001-2002 muutaman kuukauden aamujäykkyyttä, alaselkäjäykkyyttä...

Tossa loppuvuodesta olikin oireetonta jaksoa näiden osalta, mutta silloin vaivasi niska-päänsäryt tosi pahoin. Se kun helppas niin nyt taas alkoi maaliskuulla kipuilla nää kainalonseudut ensin, sit vähän on särkeny sieltä sun täältä ja nyt uusimpana ollu nyt kymmenen päivää vatsa kipeä. Kipeä kohta ylävatsassa ja alkuviikosta oli muutamana päivänä huonoa oloa. Kävin lääkärissä ja sain kahden viikon kuurin sellaisia tabletteja, jotka tekee suojaavan kalvon vatsaan. Kokeillaan, josko tämä oliskin närästyksen aiheuttamaa. Toivon todella, että nää lääkkeet tehoaa, ettei mun tarttis pelätä mahassa olevan jotain muuta...

Eli kaikenlaista reistailua mullakin ja melkeinpä jatkuvasti. Yksi paikka, kun hieman hellittää niin jo on toinen paikka kipeä. Ota näistä sitten selvää mitä mikäkin on... Itselläni kauhea syöpäfobia... Mutta kukaan lääkäri ei ole epäillyt olevan mitään vakavaa, onneksi. =)

Kauhean rankkaa vaan tällänen jatkuva pelko, mutten voi sille mitään, kun koko ajan on jostain päin kipeä ja oireet niin omituisia. :/

Triptyliä on mullakin, mutten tahdo muistaa ottaa sitä säännöllisesti. Yritän nyt opetella muistamaan. Josko se auttais...
 
Hei,

mie olen raskaana ja käytän Triptyliä annoksena 2,5 mg/päivä (!!). Triptyl aiheuttaa helposti tokkuraisuutta ja jos näin on suosittelen että lääkärin kanssa keskustelisi annoksen reilusta puolittamisesta. Miulla 2,5 mg toimii mainiosti ja tokkuraisuutta ei ole alkuunkaan. Niin, miulla on siis fibromyalgia ja tähän syön Triptyliä.
 
ope63
Hei! Itsellä ollut TRiptyl 10mg iltaisin ja uni tullut aika lailla pari tuntia ottamisen jälkeen, aamuisin ollut pöhnäisen väsynyt olo. Lähinäkö meni niin vilkkuvan sameaksi, että omin luvin lopetin sen pari viikkoa sitten. No nyt särkee ranteet ja polvi, jalkapohjissa kummallisia kiputiloja ja kyynärpäät kuumottaa. Voisiko olla fibromyalgia minullakin? Reumatestit tehtiin pari kuukautta sitten eikä niissä ollut kuin se reumafaktori hiukan koholla.
Miten erilaisia oireita teillä ollut joilla on fibromyalgia kuin jos on hyppivä reuma?
Aika sekavan viestin sain aikaiseksi tässä paniikissa.....
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 13:06 ope63 kirjoitti:
Hei! Itsellä ollut TRiptyl 10mg iltaisin ja uni tullut aika lailla pari tuntia ottamisen jälkeen, aamuisin ollut pöhnäisen väsynyt olo. Lähinäkö meni niin vilkkuvan sameaksi, että omin luvin lopetin sen pari viikkoa sitten. No nyt särkee ranteet ja polvi, jalkapohjissa kummallisia kiputiloja ja kyynärpäät kuumottaa. Voisiko olla fibromyalgia minullakin? Reumatestit tehtiin pari kuukautta sitten eikä niissä ollut kuin se reumafaktori hiukan koholla.
Miten erilaisia oireita teillä ollut joilla on fibromyalgia kuin jos on hyppivä reuma?
Aika sekavan viestin sain aikaiseksi tässä paniikissa.....
Yritä vielä pienemmällä annoksella, jos voit. Aamukärttyisyys menee ohi viikossa, parissa.

Kannattaa käydä reumatologilla ja kertoa fibromyalgia-epäilystään, kun muut on suljettu pois, saattaa se diagnoosikin napsahtaa.
 
vieraileva tähti
Mä kyllä ehdottomasti suosittelen aloe veraa, varsinkin fibromyalgiaan.. apu ihan huima (kaverillani on). Ja muutenkin kannatan luonnontuotteita, esim aloe vera hammastahna pitää limakalvot kunnossa ja aloe vera juoma auttaa myös migreeniin ja edellä mainittuun fibromyalgiaan =)
 
JONSERED Karhunkantaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 17:24 vieraileva tähti kirjoitti:
Mä kyllä ehdottomasti suosittelen aloe veraa, varsinkin fibromyalgiaan.. apu ihan huima (kaverillani on). Ja muutenkin kannatan luonnontuotteita, esim aloe vera hammastahna pitää limakalvot kunnossa ja aloe vera juoma auttaa myös migreeniin ja edellä mainittuun fibromyalgiaan =)
Ei yhtäkään syytä olla koittamatta. Jos auttaa, hyvä. Jos ei, on ainakin koittanut tuotakin. Unenlaadun parantaminen millä tahansa konstilla, vähentää fibromyalgiaoireita. Itselläni paras apu tähän saakka on ollut *yllätys-yllätys* stimulantti-lääkityksestä, jota käytän adhd:n hoitoon. Normaaleja aivoja stimulantit käyttävät ylikierroksilla, minä olen rauhallisempi ja nukun hyvin :D

Akupunktio on ylitse muiden akuuteissa ongelmissa.
 
Minullekkin määrättiin unettomuuteen ja kipuun.Otin eilen illalla 10mg,ja tunnin päästä nukahdin sohvalle. Yöllä heräilin tosi monta kertaa \|O
Vaikka lääkkeen pitäisi just parantaa unen laatua!! Musta tuntui että nukuin tosi huonosti. Ja nyt on niin pöllähtänyt olo, ettei ajatus juokse.ei niinkään väsytä nyt, mutta jotenkin sillai usvainen olo. Ja suuta kuivaa.
Kannataakohan edes jatkaa, kun nukuin niin levottomasti??
 

Yhteistyössä