Tradenomi vs. merkonomi

• Viestiketjun aloittaja *_*
  • Ensimmäinen viesti
Opiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja *_*:
Onko loppujenlopuksi merkitystä työnhaussa, oletko merkonomi vai tradenomi?
Kyllä on. Siitä syystä itsekin aloitin nyt tradenomin opinnot. Nimittäin kahdenksan vuoden työkokemus ja merkonomin paperit ei enää tuo työpaikkaa jos toinen ehdokas on tradenomi vaikkakin vasta valmistunut.

sd
no tottakai on. tradenomi on korkeammin koulutettu niinpä tietysti sitä valitaan ensimmäisenä ne tradenomit. eii tää maa muuten olis pullollaan työttömiä merkonomeja. Mun tuttu oli saada potkut (työpaikka lakkautettiin, merkonomi on hän) ja sitten hän päätti hakee tradenomi kouluun jotta sitten on jotain tekemistä jos ei töitä oo. Työjohtaja kun sai tietää että hän opiskelee tradenomiksi, lupas ettei saakaan potkuja ja hänet vaan siirrettiin toisen naapuri paikkakunnan työpaikalle. että kyllä sitä enemmän arvostetaan :)

ja tradenomeilla on sit parempi palkka.

Ap*
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija:
Kyllä on. Siitä syystä itsekin aloitin nyt tradenomin opinnot. Nimittäin kahdenksan vuoden työkokemus ja merkonomin paperit ei enää tuo työpaikkaa jos toinen ehdokas on tradenomi vaikkakin vasta valmistunut.
Siltä todellakin vaikuttaa. Nyt 2 lapsen äitinä mietin onko mitään itua jatkaa opintoja tradenomiksi, vai johtaako se vaan pettymykseen ja uuteen työnhakuruljanssiin.
Paljonkohan merkonomipohjalla saa hyväksiluetuksi trad. opinnoista? Pystyyhgän sitä kai aikuislinjalla lukemaan myös? Keksin tämän tradenomiksi opiskelu-ajatuksen TÄNÄÄN, siksi olen niin tietämätön. Menen toki työkkäristä tms. kyselemään mutta kysyn teiltä ensin kun täällä paljon porukkaa lappaa. :)

Turkilmas
No juu. Merkonomi on keskiasteen koulutus ja tradenomi ammattikorkeakoulututkinto. Vielä jokunen vuosi esim. verovirastoon alin koulutusvaatimus oli yo-merkonomi (pelkkä merkonomi ei riittänyt). Nyt alin koulutusvaatimus on tradenomi.

Ja tietty sitten ekonomi on taas tradenomin yläpuolella.

Ap*
Mulla on ollut vissiin monta vuotta harhaluulo, että tradenomeja ei arvosteta, että on vähän keksimällä keksitty koulutus ja ettei ammattikorkeita oikein arvosteta...?! Olen vissiin elänyt uutispimennossa kaikki nämä "lapselliset" vuodet ;)

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Ap*:
Siltä todellakin vaikuttaa. Nyt 2 lapsen äitinä mietin onko mitään itua jatkaa opintoja tradenomiksi, vai johtaako se vaan pettymykseen ja uuteen työnhakuruljanssiin.
Paljonkohan merkonomipohjalla saa hyväksiluetuksi trad. opinnoista? Pystyyhgän sitä kai aikuislinjalla lukemaan myös? Keksin tämän tradenomiksi opiskelu-ajatuksen TÄNÄÄN, siksi olen niin tietämätön. Menen toki työkkäristä tms. kyselemään mutta kysyn teiltä ensin kun täällä paljon porukkaa lappaa. :)
Itse opiskelen tradenomiksi iltaopiskeluna paraikaa. Koulua on neljänä iltana viikossa, klo. 17.15-20.15. Tosin nyt raskaana ollessa en oikein ole jaksanut koulussa istua, viime viikolla kävin yhden tentin tekemässä :ashamed: .

Niin...hyväksiluetuksi ei ainakaan meillä saanut merkonomin tutkinnosta mitään, mutta osan kursseista voi tenttiä. Eli ennen kuin tietty kurssi alkaa (esim. yritysetiikka oli sellainen), niin tehdään sellainen osaamisen osoittamis-tentti. Ja jos sen pääsee läpi, niin saa kurssin suoritetuksi ja voi ottaa suoritetun kurssin tilalle jonkun toisen...olikos liian vaikeesti selitetty?

Ap*
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Itse opiskelen tradenomiksi iltaopiskeluna paraikaa. Koulua on neljänä iltana viikossa, klo. 17.15-20.15. Tosin nyt raskaana ollessa en oikein ole jaksanut koulussa istua, viime viikolla kävin yhden tentin tekemässä :ashamed: .

Niin...hyväksiluetuksi ei ainakaan meillä saanut merkonomin tutkinnosta mitään, mutta osan kursseista voi tenttiä. Eli ennen kuin tietty kurssi alkaa (esim. yritysetiikka oli sellainen), niin tehdään sellainen osaamisen osoittamis-tentti. Ja jos sen pääsee läpi, niin saa kurssin suoritetuksi ja voi ottaa suoritetun kurssin tilalle jonkun toisen...olikos liian vaikeesti selitetty?
Ei, hiffasin kyllä :)
Voi hitsi, kaikki nämä lapsilomilla vietetyt vuodet olen opiskellut avoimessa yliopistossa ja niistä opinnoista ei ole mitään hyötyä, sen sijaan oisin voinut opiskella tradenomiksi....:p

Huvikummun iv
Ainakin työnhakijalle sillä on merkitystä , uskoisin että myös työnantajalle. Itselläni on tooosi vanha merkonomin tutkinto ja haen tänä kevänä aikuisopiskelijaksi - tähtäimessä tradenomin tutkinto. Sitten olen ihan ässä työnhaussa :D

Turkilmas
Mulla on ollut vissiin monta vuotta harhaluulo, että tradenomeja ei arvosteta, että on vähän keksimällä keksitty koulutus ja ettei ammattikorkeita oikein arvosteta...?! Olen vissiin elänyt uutispimennossa kaikki nämä "lapselliset" vuodet ;)
No tottakai ammattikorkeita arvostetaan. Siis eihän se mikään yliopisto ole, mutta ammattikoulun ja yliopiston välillä kuitenkin. Mieheni on valmistunut Tekusta teknikoksi (eli on työnjohtajana tällä hetkellä) ja nyt kun on kohta valmis insinööri, niin jo vaan povataan päällikön paikkaa hänelle yms.

Niin ja ainahan se vaan menee niin että korkeammin koulutettu syö vähemmän koulutetun...paitsi mun yhdelle kaverille ei käynyt ihan niin. Hän on tradenomi koulutukseltaan ja haki sihteeriksi erääseen yritykseen. Häntä ei valittu ja perustelut oli että hän on liian hyvin koulutettu kyseiseen työhön.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iv :
Ainakin työnhakijalle sillä on merkitystä , uskoisin että myös työnantajalle. Itselläni on tooosi vanha merkonomin tutkinto ja haen tänä kevänä aikuisopiskelijaksi - tähtäimessä tradenomin tutkinto. Sitten olen ihan ässä työnhaussa :D
Hihi, pitäisköhän liittyä messiin ;)
Tuntuu vaan että sitten kun valmistuu, on jo niin vanha patu ettei kukaan palkkaa siksi kun on NIIIIIIIN vanha. Kauanko aikuilinjalla sitten kestää valmistua, 3v ainakin?!

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Ei, hiffasin kyllä :)
Voi hitsi, kaikki nämä lapsilomilla vietetyt vuodet olen opiskellut avoimessa yliopistossa ja niistä opinnoista ei ole mitään hyötyä, sen sijaan oisin voinut opiskella tradenomiksi....:p
No mutta....oletkos saanut jonkun arvosanan avoimessa? Mun kaveri nimittäin luki kasvatustieteitä ja niitä taas sai hyväksiluetuksi amk:ssa.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iv :
Hihi, pitäisköhän liittyä messiin ;)
Tuntuu vaan että sitten kun valmistuu, on jo niin vanha patu ettei kukaan palkkaa siksi kun on NIIIIIIIN vanha. Kauanko aikuilinjalla sitten kestää valmistua, 3v ainakin?!
Meillä on niin että jos suorittaa suositellut opintopisteet, eli 30/lukukausi, niin valmistumiseen menee 3,5 vuotta. Mä olen KAUKANA noista suositelluista opintopisteistä, eli tätä vauhtia mulla menee 35 vuotta :ashamed: :ashamed:

Yhteistyössä