Tradenomi vai Sosionomi? Työllisyysnäkymät, millasta palkkaa ja millaista opiskeluaika on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

matrjoshka

Aktiivinen jäsen
03.07.2011
1 400
8
38
Oikeuden ja hallinon tradenomi olisi kiinnostava ala. Onko heille töitä? Tunnetko sen alan tradenomia tai oletko itse?

Tai sosionomi koulutuksella LTO. Kokemuksia, mielipiteitä? Palkkaako kukaan AMK LTO:ta kun yliopisto pohjaltakin valmistuu niitä, ilmeisesti ihan reilustikin.

Taloushallinnon tradenomeista on ainakin huutava pula. Luulisi oikeushallinnon tradenomienkin työllistyvän hyvän. Keskipalkka taloushallinnon tradenomeilla on yli 4000e, eli selvästi parempi kuin muilla tradeilla.

Sosionomeilla on paljon töitä varmaan kaikkialla, mutta palkka huonompi.

Mä olen sosionomi, en tosin suuntautunut lapsiin ja hankkinut LTO:n pätevyyttä. Itseasiassa sosionomit lto:n pätevyydellä ovat halutumpia työmarkkinoilla. Täällä päin on ainakin kova pula lastentarhanopettajista ja töitä olisi varmasti.

Mä olen suuntautunut johtamiseen ja hallintoon. Teen töitä mielenterveyspuolella. Töitä on paljon tarjolla.
Opiskelu oli mielekästä ja kaikinpuolin on positiivista sanottavaa.

Mun tuntemat tradenomit ovat kaikki työllistyneet oman alansa töihin ja opiskeluaikana. Muutama oikeushallinnon tradenomi löytyy ystäväpiiristäni. Kaksi on töissä hovioikeudessa, yksi verotoimistossa ja yksi velkaneuvonnassa.

Parempi palkka on varmasti tradenomeilla ja etenemismahdollisuudet paremmat. Töitä löytyy molemmille.

Tradenomien keskipalkka oli 2011 3120 e. palkka riippuu paljon työkokemuksesta ja varsinkin missä töissä ja tehtävissä.

Työllistyminen riippuu paljon siitä mistä töitä hakee. Pääkaupunkiseudulla paljon töitä, pienillä paikkakunnilla missä valmistuu tradeja, merkonomeja ja ekonomeja tilanne vaikea.

[QUOTE="Wilma";28299473]Mä olen oikeushallinnon tradenomi. Töitä löytyi jo ennen valmistumistani ja samoin kävi jokaiselle opiskelukaverilleni. Palkkani on 3700e/kk ja työskentelen pankissa sijoituspuolella.[/QUOTE]

Milloin olet valmistunut? Millaista opiskelu oli? Mikä oli opiskeluissa vaikeinta?

Mä valmistuin joulukuussa 2009.

Ensimmäinen vuosi oli ihan suht helppo. Toki lukea sai, mutta ei mitenkään nenä kiinni kirjassa tarvinnut olla. Matikkapäätä pitää olla. Vasta suuntautumisvaiheessa matikka on vaikeampaa, mutta matemaattista älyä opiskelu vaatii. Mä olen lukenut pitkän matikan, joten mulla oli ihan helppoa. Toki välillä matemaattisuus ja looginen päättelykyky aiheutti mullekin vaivaa :D
Osa tenttikirjoista saattaa olla englanniksi ja yksi kurssi meillä oli täysin englanniksi. Oppari mulla oli 82s.

En sanoisin tradenomin palkkaa kovinkaan paremmaksi. Itse saan 2300€ ja vähän päälle. Tosin minulla ei ole sosionomin palkasta kokemusta. Kuntapuolella kuitenkin on pitkän uran saatossa mahdollisuudet pidempiin lomiin ja vuosilisiin.

Yhteistyössä