TOUKOKUUN TUHISIJAT maaliskuussa <3 <3 <3

Bad Virgin ja Kissanminttu Meidänhän tätyy tavata joku päivä kun kerran kaikki ollaan Haminasta. Ollaan varmasti samassa perhevalmennus ryhmässä Kissanmintun kanssa B)
Eemelin äiti ihanat turvakaukalot =)
Auroora, Nisku-rouva, Nasu22 ja muut joilla perätilassa. Meidänkin Papu on perätilassa. Terkka kyllä maanataina neuvolassa sanoi, että kyllä se viellä varmasti kääntyy. Kyllä se puhui myös siitä kääntämisestä, mutta kaikkien kohdalla sitäkään lääkäri ei kuulemma rupea tekemään. Sitä en tiedä miten se päätetään ketä yritetään kääntää ketä ei.
Minäkin pelkään sitä sektiota enkä niinkään normaali synnytystä. No ensiviikolla minulla on äippäpolilla ylimääräinen ultra, ja jos istukka on edelleen liian alhaalla niin sitten se on mitä todennäköisimmin sektio :eek: Olen päättänyt että en murehdi sitä liikaa. Ja pää asiahan on että lapsi saatetaan turvallisesti maailmaan.
Kaikille jotka kärsivät liitoskivuista jaksamista :hug:

Tytti ja Papu 27+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tytti83:
Sitä en tiedä miten se päätetään ketä yritetään kääntää ketä ei.
Mulle lääkäri sanoi, että ainakin istukan paikka voi estää käännösyrityksen, samoin liian vähäinen määrä lapsivettä.
Ja kun sitä käännöstä tehdään, seurataan koko ajan vauvan vointia ultralla. Jos sitten näyttää että siitä olisi vauvalle jotain haittaa, se lopetetaan heti.
 
Tervehdys.

Neuvolassa oltu. En kyllä yhtään viisaammaksi tullut! :LOL: Oma vikani sanoin et ei mua nyt huvita keskustella koko aiheesta. Syy... mä pääsen heti 2 viikon päästä uudestaan tarkistamaan vauvan asennon. Voin yhtä hyvin sillo keskustella aiheesta jos vauva vielä PT. :)

Noh mun tapauksessa on parikin ongelmaa.
Vauva PT, istukka tavallista suurempi ulottuu ylhäältä alas ja sijaitsee vieläpä tuossa edessä. Ei pahin mahdollinen mut melkein. Pari milliä jos vielä laskee istukka ni sektioon joudun väistämättä. Koska silloin istukka on kohdunsuun päällä. Valtava istukka en tiedä miksi. :/ Eikä kukaan ole sitä vielä kertonut kun vauvalla kerran kaikki hyvin. Noh saa synnärillä sitten ällistellä istukan kokoa :LOL:

Mä kyllä ilmoitin jo neuvolaan et jos tää vesseli ei käänny sitä ei myöskään käännetä. Luin muilta keskustelupalstoilta että vauva voi olla pt lyhyen napanuoran takia mikä pitää ensiksi tarkistaa ennen kuin ruvetaan suunnittelemaan kääntämistä. Ja kun mun istukka on etuseinämässä on riskinä istukan irtoaminen/ repeäminen :/

löysin tälläisen tekstin.

Mulla kaksi alatiesynnytystä takana ja tämä kolmas tuli nyt sektiolla perätilan vuoksi.

Vauvaa yritettiin kääntää viikolla 36+5. Lapsivettä oli niukasti ja lisäksi istukka oli etuseinässä eli juuri siinä kohti mistä vauva piti saada kääntymään. Vauva siis istua tökötti kohdussa pää ihan ylhäällä osittain mun kylkiluiden alla, vartalo oikealla puolella ja jalat vasemmalla.

Käännösyritystä oli tekemässä kaksi lääkäriä, vauvan vointia seurattiin koko ajan ultralla. Kääntäminen sattui tosi paljon ja yritystä kesti puolisen tuntia! Vauva saatiin kahdesti kääntymään poikittain, mutta kierähti siitä molemmilla kerroilla takaisin alkuasentoon. Enempää ei yritetty, onneksi! Kääntämisyrityksen jälkeen vatsan alue oli tosi arka muutamia päiviä.

Multa kuvattiin sitten samalla reissulla lantio jossa selvisi että vauva ei mahdu syntymään alateitse perätilassa. Niinpä sain ajan sektioon, johon minäkään en olisi halunnut!

Käännösyrityksen jälkeen mulla supisteli päivittäin melko usein ja kipeestikin. Viisi päivää yrityksen jälkeen tuli illalla veristä vuotoa ja menin sairaalaan. Vuoto oli niukkaa eikä syytä sille löydetty, vauva voi hyvin. Lääkärit päättivät kuitenkin jo seuraavana päivänä tehdä sektion. Niinpä vauvani syntyi sektiolla viikolla 37+3.

En osaa sanoa varmaksi oliko käännösyrityksellä osansa tuohon verenvuotoon ja supisteluun. Itse en kuitenkaan lähtisi uudelleen kääntämiseen, varsinkin minun tapauksessani kun lapsivettäkin oli niukasti ja istukka edessä.

Sektio sinänsä ei ollut paha asia mutta siitä toipuminen kyllä. Älä kuitenkaan säikähdä liikaa. Olisihan hyvä asia, jos vauva saataisiin kääntymään ja voisit synnyttää alateitse!


En nyt enää muista miltä sivulta mut lukee ken tahtoo.

ja sit neukku kuulumiset.

rv30
paino: 99kg (viikossa 770g+) :LOL:
turvotus +
RR 114/72
prot.-
gluk.-
sf 30( meni yläkäyrille tähän asti ollut tasaisesti keskellä)
Tarjonta PT
Syke 140+
Liikkeet +++

Sokerirasitus tulokset

4.6/6.0/3.2 :attn: Laskee liian alas liian nopeasti joten täytyy syödä säännöllisesti ja yrittää pitää se sokeri tasasena.

Mitäs viel piti sanoa.

Niin tosta kääntämisestä rv 32 mulla katotaan onko kääntynyt sit ruvetaan vasta miettimään lähetettä äpolil jossa tarkistetaan tilanne ja mietitään vaihtoehtoja takaraja kääntymiseen on kuitenkin se rv35-37 ;)
 
Ai kissinminttukin täältä,mulla on se tieto mennyt ihan ohi :D
Tavataan vaan joku kerta,missäspäin täällä te asutte?
Mä asun itse uudessa-summassa. =)

Huomenna selviää miten päin Paprica on masussa,sellaista mölinää tuntuu ympäri masua,ettei osaa sanoa missä asennossa se siellä majailee :D

Bv ja P 27+3
 
Sompio: mä olen ennenki ääneen ihmetelly miten hyvin kaikki muut tietää miten päin vauva on masussa.Mulla ei ole mitään tietoa miten päin tää vauva on. Kai se johtuu tästä isosta mursun masusta vauva masun päällä. :whistle:

 
sup-sup-supistaa.... :kieh: :kieh:

piti mennä perhevalmennukseen tänään mut en mennytkään kun on taas sellainen päivä. :( Supistaa koko ajan... enkä oo tehny muuta kun vähän ommellu. :ashamed: Ärsyttää. En haluis viel alkaa toimettomaksi!!! eilenkin kävi sama kun vaihdoin kukkiin multia.

iskiaskin on palannut taas... *huokaus*

autottomana kun liikkuminenkin on niin hankalaa.
valivali... :snotty: pahoittelen valitusvirttä.

EM ja Dodoliina 30+1 :heart:
 
Suzyanne
Tässä viikkojenpoksumis-masukuva 31+0

Neuvolakuulumisia

Paino 73,4 , (eka käynnillä 64,1, eli tullut 9,3 kg, josta terkka ei valittanut, ehkä siksi kun Bmi oli alussa 22 eli normaali) +359 g/vk
Sf 29
Hemogl. 106 (rautaa olen syönyt jo pitkään 1 tbl/pv, mutta nyt kehotettiin ottamaan jnk aikaa 2 tbl/pv)
Verenp. 127/66
Syke 140
Tarjonta RT
Liikkeet ++
Pissa puhdas

Eli kaikki Ok. Pelkopolille sain lähetteen niinkuin halusinkin, olisin varmaan jo viime käynnilläkin saanut, jos olisin puhunut tarkempaan peloistani. Sanoin nimenomaan, että haluan faktatietoa molemmista eri synnytystavoista, koska ei vielä ole tietoa kumpaan kohdallani päädytään, ja haluaisin kätilön sanovan myös että kaikki VOI mennä myös ihan hyvin, siitäkin huolimatta että olen riskisynnyttäjä. Olen myös niitä joiden mielestä tieto lisää tuskaa, ja sanoin että minusta minulle on kerrottu ihan liikaa synnytyksen riskeistä, ei se minusta olisi ollut ollenkaan tarpeellista, vaan ainakin minulle juuri tuo sai aikaan pelon. No, ehkäpä se helpottaa kun pääsen pelkopolille jutskailemaan. B)

Perhevalmennuksessa oltiin eilen, ja hohhoijaa että oli turhaa suurin osa, tietty ihan hyödyllistäkin tietoa oli mukana. Mutta ihan turhaa oli minusta esim. se, kun kaikkien piti kirjoittaa pienille liimalapuillle keitä omaan tukiverkostoon kuuluu, ( esim. vanhemmat, ystävät, kummit jne.) ja liimata laput sitten isoon pahviseen ympyrään... :LOL:

Eemelin äidillä on ihanat turvakaukalot!! Meillä on käytettynä ostettu, mutta tosi hyvä löydettiin, ja kankaassa nätti nallekuvio.

Jaksamisia kaikille kivuista kärsiville! :hug:

Tervetuloa uusille! :flower:

Äitiysavustus (otin siis rahana) ei ole tullut vieläkään, eikä mitään päätöksiäkän ole Kelan sivuilla, ainoastaan sellä lukee että hakemukseni on saapunut. Mutta kun lähetin sen 6 viikkoa sitten.. :eek: Täytyy kyllä alkaa viimeistään ensi viikon alussa kyselemään mikä maksaa.

Vauvan asennosta, mulla vauva kääntyi raivotarjontaan viikolla 19, ja siitä lähtien on minusta ollut samassa asennossa, selkä vasemmalla ja jalat sekä kädet oikealla. Ei kai sitä ole kauheasti huvittanut kääntyillä siellä, kun viihtyy samassa asennossa. Varsinkin iltaisin tuntuu että on oikea kylki ihan tohjona, kun pikkuinen monottaa oikein urakalla suoraan alimpiin kylkiluihin. Mies eilen illallakin säikähteli kun vähän väliä pääsi älähdys. B)

Suzyanne 31+0 POKS!
 
Heippa!

Vieläkös tänne mahtuu uusi odottaja mukaan? Esikoista odotamme ja ilmeisesti poika tulossa. LA on 27.5. Savonlinnassa asustamme mieheni kanssa (ja kissan). Ikää 23 v. ja miehellä 28 v.
Koko raskaus mennyt oikein hyvin, selkä ainut joka vihottelee, mutta siihenkin alkaa jo tottua (tosin ei se silti kivalta tunnu :| ) Yritän päästä mukaan juttuihinne :)

Ansku rv 28.
 
Kyllä täällä on aktiivista porukkaa. Kiva käydä lukemassa... Ja tottakai tänne saa purkaa niin ilot kuin surutkin.

Mulla ollut eilisaamun valivalin jälkeen oikein hyvä vointi ja pirteä mieli. Oon leiponut ja siivonnut jopa lastenhuoneen kaapit, mikä on normaalitilassakin lähes mahdoton tehtävä :whistle:

Tapaatteko käydä lukemassa muiden palstoja? Mä oon koukussa maaliskuun odottajiin. Seuraan ja jänskään taustalla.

Onnea Suzyanne viikkojen poksumisesta!

Mulla potkut tuntuu oikealla kylkiluiden alla. Toisaalta pienempiä muljahduksia vasemmalla alhaalla. Pitäis olla raivotarjonnas. Onhan siellä masussa niin paljon teräviä kohtia; kyynärpäät, olkapäät, polvet, kantapäät jne., että vaikea on asennosta sanoa. Meidän neuvolas ei ole edes ultraa, vaan th vuosikymmenten kokemuksella tunnustelee. Ei onnistuis vastavalmistuneelta.
 
Suzyanne onpas sulla sievä masu :heart:
Sinuna mä soittaisin sinne kelaan jo huomenna :attn:
Voi olla että sulta puuttuu jokin ruksi jostain,ne kun ei aina siitä soittele,kokemusta on :kieh:

a-ansku tervetuloa :wave:

Mä itse käyn lukemassa omat pinot,päivittelen tota pikku kakkosta odottavia ja kesäkuisia ja sit käyn vielä täällä ja olen kesämassujen kerhon pitäjäkin ja alan päivitellä syntyneiden puolella tota pikku kakkosen saaneet-pinoa,kyllä siinä on jo tarpeeksi mulle :LOL: :D
 
Bad Virgin ja tytti itse olin kysymässä ihan samaa, että mistä päin tätä 'laajaa' Haminaa ootte? :D
Mä olen Kannusjärven suunnalta, tai no siitä matkan varrelta siis.
Kesäkuisten puolelta oonkin jo yhteen Haminalaiseen tutustunut ja tavattu on. :)

Onko muilla sellaista tilannetta ettei tuleva isukki ole koskaan vaihtanut vaippaa vauvalle? :D Meillä tämä suloinen opettelu alkaa.

kissinminttu & pipana 28+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja kissinminttu:
Onko muilla sellaista tilannetta ettei tuleva isukki ole koskaan vaihtanut vaippaa vauvalle? :D Meillä tämä suloinen opettelu alkaa.
Meillä sama juttu. Tuo on niissä hommissa varmaan ihan peukalo keskellä kämmentä. Mutta voihan sitä olla odottavia äitejäkin, jotka ei ole koskaan tätä taitoa päässeet harjoittamaan. No, ei se onneksi mitään kvanttifysiikkaa ole :D

Vauvan asennosta
ei minulla ole mitään hajua. Ehkä välillä joku veikkaus, mutta en kyllä tunnista mikä on nyrkin isku ja mikä on potku.

Synnytystapa-arviosta ja perhevalmennuksista
- ei meillä ole kuin yksi auditoriotilaisuus Kysillä, jossa käydään läpi synnytystä. Synnytystapa-arviosta ei mulle olla puhuttu mitään. Se varmaan tehdään samalla, kun synnytän. :eek:

Vatsa(lihakset?) on kipeytyneet yskimisestä ihan hulluna. Onneksi tuo lääke tuntuu auttavan, mutta kyllä muutaman kerran päivässä tulee tosi ankara yskänpuuska.

Meillä ei olla vieläkään levitelty mitään vauvan tavaroita tänne asuntoon. Hoitotasoa ei ole vieläkään. Jotenkin vain luotan siihen, että kyllä ne ehtii. Saas nähdä.

Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville! Jotenkin ihan hullua, kun itsellä ei ole oikeastaan mitään vaivoja vieläkään. Hämmentävää.

Jaaha. Koira kutsuu lenkille.

PilkkuPantteri ja Jyvä 30+1
 
Bad virgin ja Kissanminttu Minä taas asun Vilniemellä.
Tervetuloa A-ansku :wave:
Eipä ole tuo minunkaan avomies vaihtanut ikinä vaippoja. Meillä kun aijotaan kestoilla, on hän luvannut harjoitella kestoilun salat.
Vauvan asennosta viellä minä ainakin tunnen Pavun potkut ihan selvästi alavatsassa ja potkii välillä myös innokkaasti äitinsä rakkoa :kieh:

Ai niin! Kiitos Siksakkia ja Niisku-rouva kun selvensitte tuota kääntöä.
 
Bad Virgin Haalarikin oli tosi kiva mun mielestä vaikka joku kirjoitti, että väri ei ollut kiva. Kaikki menee meillä käyttöön varmasti. Paitsi ehkä ne kestovaipat ei :ashamed:

Suzyanne Hyvä, että sait sen lähetteen :heart:

Tervetuloa a-nsku ja onnea :heart:

Mä kirjoittelen kolmeen pinoon ja ne riittää mulle =) Satunnaisesti käyn mitäsnytin puolella ja selailen muita, mutta en aktiivisesti seuraa muiden pinoja. Näihinkin kirjoitetaan niin paljon, että riittää näissäkin :D

Tulevalla isukilla on yksi poika ennestään, joten hän on vaihdellut enemmän vaippoja kuin minä :D Minä taidan meistä olla se tumpelo :|
 
Tervetuloa a-nsku :wave: Meitä ei juuri muita taida ollakaan täältä päin :) Mä oon tähän asti käynyt Savonlinnassa nuo ultrakäynnit, mutta tästä eteenpäin sitten Mikkelissä. Esikoisen synnytin SKS:ssa ja vähän nyt harmittaa etten tällä kertaa sinne enää pääse.
 
Voi herttileeri täällä on tullut tekstiä!! Te olette ahkeroita!! Kunhan äippäloma alkaa 31.3, niin istun itsekkin täällä netissä sitten päivittäin.

Aika monella taitaa olla muutto vielä ennen synnytystä. Mä kuulun siihen porukkaan. Kunpa sais edes jotain tehtyä muutossa, sillä mies ei ole niin aikaansaava kuin minä. Täytyy kyllä olla varovainen ja olla nostelematta painavia esineitä.

Vauvan asennosta, veikkaan vaavin olevan tukevasti pää tuolla lantiossani, sillä tunnen hikan siellä erittäin vahvasti. Potkut sijoittuu enemmän juuri oikeaan kylkeen ja välillä tuo vasen puoli mahasta pullistuu oikeen kunnolla törrölle. Mitähän mahtaa siellä tehdä..?

Mun ystävällä oli yritetty kääntää 37 viikolla vauvaa ja siinä sitten päädyttiin sektioon juuri sen takia, että vauvan sydänäänet heikkeni kääntöyrityksen aikana. Mutta turha sitä on pelätä etukäteen, sillä jollain se onnistuu ihan nätisti...vaikkakin kivuliasta touhua se on!!
Toivotaan, että kaikkien vauvat kääntyvät nyt kivasti siellä mahassa pää alaspäin.

Täällä ilmoittautuu myös yksi Ikeasta pinnasängyn ostaja. En ole vielä ostanut, mutta tarkoitus olisi hakea Ikeasta kaikkea vauva tavaraa sitten uuteen kotiin. Eikös siinä Ikean sängyssä ole ihan hinta-laatusuhde kohdallaan?

Mä sorruin tänään herkkuihin. Oon yrittänyt tarkkailla syömisiä, mutta kyllä nuo namit taas vaan maistuisi.

Hengittäminen on tullut hieman tukalaksi. Huomaan päivän mittaan vetäväni keuhkoja raskaasti täyteen happea. Ja laulaminen ei enää oikeen onnistu. Meinaa happi loppua kesken nuotin. (lauleskelen aina autossa ajaesssani pitkiä matkoja)

Kiva saada lisää uusia odottajia tänne.

Sande ja Sara 30+5
 
Munkin mielestä äp-pakkausken haalari oli söötti.
Mäkin olen vähän kahden vaiheilla niiden kestisten kanssa,saatan niitä kokeilla,mutta täyskestoilijaa musta ei kyllä saa.

Huutonet on oiva kauppapaikka kaikille tavaroille,mä en meinaan jaksa viedä kirppikselle myyntiin,kun siellä pitäisi sitten olla koko ajan pöytää järkkäämässä.

Kohta suihkuun ja parin tunnin päästä neuvolalääkäri,tuun sitten kertoo uutiset :wave:

Bad Virgin ja Paprica 27+4
 
Mä olin tosi epäileväinen ton huutonetin suhteen, koska aiemmin oltiin ostettu sieltä vain muutama kirja. Ja ekaa kertaa oltiin itse myyjänä ja oli vielä kohtuukallis hylly :ashamed: Enkä kyllä usko ennen sunnuntaita, että asia on hoitunut. Kun hylly on haettu ja mulla rahat kourassa niin sitten vasta uskon, että homma toimii :D
 

Yhteistyössä