TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Kirsikkatomaatti: Joo kyllä meillä ainakin liittyy jollain tavalla tuo yöllinen säätäminen myös liikkumisen iloon ;) Hirveä ähellys ja puhellus pitkin yötä ja tutilla sit malttaa rauhottua. Mutta myös selvästi yks yösyöttö on tullu lisää. Kai se säätäminen kuluttaa niin paljon, et tarvii välillä tankatakin :D

kurpitsa: Ihan ku meil olis sama vauva ;) Taidan mäkin lisätä aamuun ton vellin maidon sijaan. Muuten meillä on ihan sama ruokailusysteemi ku teilläkin. Ja huomasin taas, et huomiseks otan isomman annoksen sosetta sulamaan tähän lounaaksi... Eli lisääntyy vaan syömismäärät! Annatko muuten yöllä maitoa vai velliä? Mä annan maitoa mut ehkä pitäs siinäkin siirtyä velliin. Puurojen aloitusta odottelen minäkin! Maidolla ei tuo meidän kaveri enää oikein jaksa ku max 2h entisen 3h sijaan. Ja jos kovasti leikitään tms. niin nälkä on pelkän maitoannoksen jälkeen jo 1,5h päästä.

Arkipäivän iloa / säätämistä: Syötiin äsken sosetta ja E nappas topakasti lusikasta kiinni (tekee usein niin ja harjoitellaan siten syömistä ), mutta... Tällä kertaa päästikin lusikasta irti ja avot; äidin päällehän ne muonat lens :LOL: Meinasin kuolla nauruun ja poikakin kiherteli innoissaan ja samalla sohas vielä oman sukkansakin siihen kesäkurpitsa-kukkakaaliin. Saa nähdä onko tuota nyt sitten luvassa joka ruualla... Iltapäivällä tarjolla on luumua, sitä en haluis päälleni :D
 
Aah, tyty nukkumassa! ja aiti heti netissa. Mies sanoi etta voisit nayttaa polyimuria taalla olohuoneessa, miks taa huushollaus jatkumo ei koskaan lopu. Haluan siivojan =) .

Eilen kavasin uimassa ekaa kertaa sitten F:n syntyman. Oli oikeen mukavata ja menin jopa keskinopeiden karsinaan pyorimaan ympyraa :D enka jaanyt jalkoihin. En usko etta allas on ihan 25m pitka...

Tuteista Turha toivo enaa edes yrittaa laittaa suuhun, napparat sormet huitasee tutuin makeen ja peukkua tilalle :headwall:

Repa Hyva homma etta laakari kuunteli ja nyt toivottavasti alkaa selviin mikas se Kasperin massua vaivaa :hug:

Jenni :heart: :heart: Ihanaa!

Isyyskuukausi
Taalla saa miehet ottaa kuukauden kerrallaan x3 ennen kuin vauva on 5v vanha/ verovuosi. Meilla mies ottaa siis maalis ja huhtikuun vapaaks ja mina jo soittelin toihin etta maaliskuun toka viikko aloitan, pllah, mutta pakko rahallisesti.

Repa ja Gha
Kiitos. mulla on ukin pyjama flanellia tuolla kaapissa, joskos saan aikaiseksi. ja froteeta etta voisin ommella lisaa silla KK 2007 ohjeella. Mulla yhdet ruskon villurit ja muutama sideharso sielta, seka erilaisia kuoria. Minusta kuoret ja vaipat taalla halvempia noin £8 pintaan. Yot ja ulkoilut menee kerttiksilla riippuen missa ollaan ja kuinka kauan.

Meilla on aikaistunut tuo iltaunille meno nyt kasiin ja yolla herataan nyt 2 syomaan. Taas on alkanut talla mammalla heittaan paassa kun heraa ja miettii missakohan se F nyt nukkuu, laitoinkos sen pinnikseen vai en :eek: , ja aijai mun ranteet on yolla tosi kipeet ja aamullakin viela aivan jaykat. Onko kukaan ottanut Kortisooni piikkia ranteisiin?. taas on vaikeuksia nostella F:aa. Pinniksesta nostaessa taytyy rullata tyty ensin laidan viereen ennen nostamista =) ettei tiputa jos ranteet prakaa.

nyt jatkumolle taas touhuun, jos sais olohuoneen polyt pyyhittya ja sitten imuroimaan1
 
Marmotta: No aivan sama ongelma oli meilläkin :) Olisin halunnut maxi-cosin isofixillä, mutta hinta oli aika kova ja kun käyttöikä on kuitenki aika lyhyt. No, alustallinen oli saatava ja päädyttiin gracoon. Joka onkin ollu aivan loistava ja etenkin tilava, mutta eihän se niin nätti oo ku maxi-cosi. Rattaat hankittiin sit kans gracot et sopii kaukalolle. Mä oon välillä niin järki-ihminen et ihan itteäkin ärsyttää :D No, sit seuraavaks säädetäänkin sitten turvaistuimen kanssa, mut sen käyttöikä on onneks pidempi. Eikä sitä nyt vielä tarvi ajatella. Vaikka ajattelenkin jo ;)
 
Yöllinen ähertäminen on täälläkin tuttu juttu noin kolmen - neljän viikon ajalta. Yölliset syömiset ovat lisääntyneet, vaikka kiinteitä ollaan jo aloitettu. Illalla poika saa velliä, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Pelkkää nälkää yö ei tietenkään ole, vaan siihen liittyy tuo liikkuminen, poika ähertää itsensä pinniksessä vaikka mitenkäpäin.

Pitäisiköhän velli paremmin nälkää jos sen tekisi itse? Eli laittaisi itsetehtyä porkkanasosetta korvikkeen tai äidinmaidon sekaan ja tekisi siitä vellin. Onko kenelläkään kokemuksia itsetehdyistä velleistä?

Kuinka suuria määriä teidän lapset syö sosetta esim. päiväruualla? Annatteko niin paljon kuin menee vai onko jokin määrä ja sitten loput maitoa?
 
Keilis: Meillä soseen määrä on vähitellen lisääntynyt. Aloitettiin teelusikallisesta 2krt/pvä ja vajaassa kahdessa viikossa on lisääntyny määrä nelinkertaiseksi. Ku huomaan et poika olis syöny enemmänkin ni lisään sit seuraavaks ateriaks / päiväks annosta. Mä annan sosetta nyt 2 jääpalakuutioo per ateria (eli 2 kertaa päiväs). Mut just huomasin, et huomenna pitänee ottaa 3. kuutio sulamaan. Iltaruualla menee vähemmän sosetta muutenkin, joten sinne riittänee edelleen tuo 2 kuutiota. Meillä ton kuution koko on varmaan 2-3tl. Välipalasosetta (luumu ) menee joku 4-5tl ja sitä annan nykyään niin paljon kuin uppoaa. Saikohan tuosta mitään selvää. Mut siis lisään ku vauva niin haluaa :D

Ja noita itsetehtyjen vellien vinkkejä otetaan täälläkin vastaan!! :)
 
LondonCalling;
Oon ottanu mun olkavarteen kortisoni piikkiä. Auttaa kummasti, yleensä on saatu tilanne pitkäksi aikaa haltuun, mutta nyt otin kesällä ja autto hetken kun kuiteski tota nostelua on paljon. Pitäs siis laittaa lepoon sun ranteet mutta mites se onnistuu :LOL: ota ihmeessä ja kokeile, mitään et voi hävitäkään. Kipu on kuiteski varmasti kova. Mä oon syöny kesästä buranaa liki 100 kpl (600mg) ettei tässäkään oo mitään järkee.
 
Moikkelis koikkelis!

Rankka viikonloppu takana. iohme kun vielä yhdessä läjässä mennään. Keskisormesta puuttuu pala, kantapäät on verirakkuloilla ja käsilaukku 400 km.n päässä :D

kamalan paljon on tullut tekstiä, jos muistaisi edes puolet mitä piti kirjuutella...

Repa: Toivottavasti nukkumiset alkais sujumaan, mulla ei kestäisi pää jos en saa tarpeeksi unta. Tsemppiä!!

naukuri: Treffit sopii hyvin. Jos ette ole tapaamassa ennen lokakuun 1. päivää, niin osallistutaan aaoo:n kanssa mielellään.

Jennille :hug: ja onnittelut. Muistattekos, vastahan mekin oltiin ekassa ultrassa. Vitsi, kun tuo aika menee nopeeta!! Hienoa, että kaikki on niin kuin pitääkin :)

Merika
: Meillä isukki pitää isäkuukauden, tiedätkö noista käytännön järjestelyista? Missä vaiheessa Kelalle ilmoitetaan jne?

Meidän pikku terroristi on myös aloittanut yöheräilyt uudelleen. Illalla yritän tankata niin täyteen kun mahdollista, mutta silti tissiä lupsuttelee pari kertaa yön aikana. Tää ei varmaan ole lähimainkaan samanlaista mitä jotkut on joutunut kestämään, mut kummallista kuitenkin. Me syödään pari kertaa kiinteitä päivän aikana. määrä vaihtelee 1/3 - 1/2 pientä bona purkillista kerralla.

Palaan taas, kun ähellys kuuluu...
 
naukuri: mä oon toistaiseks antanut yöllä pelkkää maitoa. joku yö annoin velliä mut tyttö lussutti pulloa sit ½h ihan leikillää ja velli uppos kuin hidastetus elokuvas vaik juotan sen isoimmalla reiällä , jotenkin nautiskelee enempi tota vellii kuin maitoo kun maitopullo solahtaa alas 10 minuutis :D
oon muuten huomannu saman jotta entinen 3h ruokailuväli on lyhentynyt 2-2,5h ja aina on hirvee nälkä, ihan kuin ei olis ruokaa ikin nähnykkään.

hmm. koskahan tuo tyttö oikein herää tuolt ulkoo kun on nyt nukkua tuhissut jo 3h40min.. :eek: oon ravannut jo muutaman kerran siel kattelemas ja siel se tuhisee ja välil lussuttaa tuttia no kun 4h tulee kasaa niin sit kyl haen jo sisälle.. :whistle: ;)
 
keilis: mä annan näin alkuun sen verran sosetta että jaksaa viel maitoa huikata päälle. yleensä jaksaa soseen jälkeen juoda 60-80ml maitoa.
esikoiselle tein kasvissoseita ite. eli keitin esim.perunaa ja porkkanaa ja soseutin ne, lisäsin korviketta sen verran että tulee tuttipullost läpi. valutin soseen sellasen pienen siivilän läpi tuttipulloon niin ei kokkareet sit tukkinu reikää ja hyvin uppos.
 
kurpitsa: No meillä taas ainaki tuo iltavelli hupenee pullosta ihan hurjaa vauhtia ku maito menee tissutellen :) No, ehkä kokeilen joku yö. Aamuisin nyt ainakin. Maito alkaa kyllä yksinään olemaan ihan lirua ruuaksi. Tänäkin aamuna E oli maitoillu klo 8:30 ja klo 10 laitoin unille. Rupes sitten huutamaan ihan hullun lailla ja lopulta tajusin tarjota taas maitoa. No, pullohan tyhjennettiin kuin isommassakin nälänhädässä! Kohta se kaveri syö varmaan omat hihansakin... ;) Ja kiitos tuosta itsetehdystä vellivinkistä. Voisinkin kokeilla joku kerta.

Keilis ja kurpitsa: Taidan tosiaan antaa liian vähän sosetta kerralla ku maitoa uppoaa vielä sellanen 100-140ml lisäksi!!! *ottaa heti enemmän sulamaan* :)
 
naukuri / kurpitsa meillä tuntuu olevan sama tilanne öisin, ainut että me ei vielä syödä kiinteää ruokaa, koska ikaa vasta pian 3½kk vaikka neuvola täti meinas että voitaisiin aloitella sitä kiinteen maistelua ennen 4kk kun on kuulemma "nälkäinen tyttö" neuvola tädin mukaan. Mä oon joskus öisinkin koittanu antaa velli + maito sekoitusta mutta eipä tunnu paljoa auttavan... :|
 
Missä kaikki on?

Me ollaan lähdössä vauvajumppaan :) Koko päivä on mennyt ihmetellessä, ei ole saanut mitään järkevää aikaiseksi :( Aaoo on nukkunut tosi huonosti, nyt simahti tuonne ulos viimein. Ehtii onneksi hetken huilata ennen jumppaa.

 
weiss
Itsetehdyt vellit: Mie teen ite nyt perunavellin pojalle, koska kaikki muu on kiellettyjen listalla. Keitän perunan ja soseutan, vedän vielä siivilän läpi ja hienosti muuten menee oikiasti ja lisään korviketta. Samahan tuo on porkkanan tai muiden kasvistenkin kanssa. Maissi ja/tai riisivelli on helppo tehä maissi ja/tai riisijauhoista ensin veteen hieman paksummaksi ja sitten laimentaa sopivan paksuiseksi velliksi korvikkeella..
 
Isäkuukausimeilläkin pidetään! Eli meillä nyt tilanne se että mä oon ollut töissä jo pian kaksi kuukautta ja isä on vanhempainvapaalla. Tammikuussa mies palaa töihin ja mä jään hoitovapaalle, ja kesäkuun isä on sitten isäkuukaudella plus kesäloma plus pitämätön talviloma eli lomaa hällä 10 viikkoa :D
Mulla töiden aloitus oli ihan ok, jotta mieskin saa hoitaa pientä. Mä kun työskentelen kotona, niin en mä silti mistään paitsi jää, vaikka mies pääosin hoitaakin vauvaa, mähän olen tuossa työhuoneen puolella ja hoidan aina välissä. Tissittely kun on jokatapauksessa mun heiniä :heart: . Meillä vakaa aikomus täystissittää puolivuotiaaksi, pikkuhiljaa aletaan maistella soseita 5kk ikäpyykin jälkeen ja 6kk ikäisen aletaan syömään enemmänkin. Nytkin vauva kasvaa vauhdilla, niin ei todellakaan ole mitään syytä aiemmin aloittaa.
Tissittelyn tahti on kolmisen tuntia ympäri vuorokauden, toisinaan kaksikin tuntia. En koe öitä mitenkään erityisemmin raskaana, vaikka joskushan tietty silmät on ristissä =) .
 
Heips,
meidän neiti heräs vikoilta päikkäreiltä just. Ulkona nukku sellaset 3h :) kyllä vauva on ihana kun herää -tuoksuu noi posket ihanilta. Ja siellä killitetään äitiä niin hymyssä suin. :heart:

Kävin punttisalil ja kaupas täs välillä -omaa aikaa :)

aaoo en oo perehtynyt viel siihen isyyskuukauteen.

gha meillä mennään saman suuntaisesti ton imetyksen kanssa. pikkunen kasvaa kovin. Meillä yöllä ei juuri syödä, mut iltaisin tankkaillaan enempi. Mäkin ajattelin et joskus 5kk jälkeen aletaan jotain pientä maistelee.

Mut nyt lähdetään pikkusen kanssa suihkuun :wave:
 
Terve taas!

Vauvajumppa oli peruttu :( Käytiin kuiteskin haukkaamassa happea lenkillä. Kylvyssä tehtiin kolmas öljykäsittely päänahkaan. Taisi onneksi viimeisetkin karstat lähteä :) Poika oli melkoinen sukkela nakki mun käsissä, se öljy liukastutti koko ukkelin niin, ettei meinannut käsissä pysyä...

Merika: Mä kävin kelan sivuilla kurkkaamassa tosta isäkuukaudesta. On se kyllä kumma, että pitää kaikki selvittää niin, että ei siitä meinaa tajuta mitään. Mut sen verran sain tolkkua, että 2 kk ennen isäkuukautta pitää ilmoittaa kelalle ja työnantajalle (ilmeisesti isän) :D Nooh, joitakin kysymyksiä jäi ilmaan ja ajattelin, et selvintä kun menee johonkin toimistoon pyytämään rautalankamallia :eek:

Jaaha, pikku-ukkeli on vielä pikaisilla unilla ja mies töissä, joten mä taidan ottaa tässä välissä iltapalaa, adios :wave:
 
Iltaa...

Poikaa nukutettiin sit 2h,jotain kävi ettei nukahtanut ja sit meni taas yliväyks itkemiseksi.
Mies otti huomisen vapaaks ja herää pojan kanssa,et pystyn edes tovin nukkumaan aamusta.
Nyt on vaan sellanen olo ettei edes uskalla mennä sänkyyn jos kerkiää just nukahtamaan ja sit pitääkin ruveta kantelemaan ja se tuntuu kaksinverroin vaikeemmalta kun on päässyt unen makuun. mutta pakkohan tonne joskus on mennä,siis sänkyyn....

huomenna päästään verikokeeseen Kasperia viemään,joten sitä olis sitte ohjelmassa.

Nyt koitan mennä nukkumaan :wave:
 
LC: mulle laitettiin kortisonipiikki ranteeseen, kun oli jännetupintulehdus. Aikaa siitä on nyt kolmisen viikkoa. En saanu myöskään kantaa tyttöä oikealla kädellä viikkoon... Niin ja tulehduskipulääkekuurinkin sain, vaikka imetän (lekuri katto sellasen lääkkeen mikä ei niin mene äidinmaitoon). Kannattaa käydä ostamassa rannetuki (täältä ainakin löytyy apteekeista lastallisia tukia) tai sitten laitat ideaalisiteen tai parhaimmassa tapauksessa molemmat. Tosin hankala on kantaa tai tehdä mitään, kun on lasta kädessä. Yritä saada pidettyä levossa sitä rannetta mahdollisimman paljon! Niin, ja kylmähoitoa kanssa anna sille useita kertoja päivässä jos mahdollista. Tsemppiä!

Isäkuukausi: todennäköisesti mies pitää sen kesän aikana. Ite meen töihin heinäkuun alussa. Onneks on noita lomapäiviä kertyny, jottei tarvii olla ihan rahatonna kuin pari kuukautta.

Tuteista oli puhetta kanssa. Meillä käytössä ainun luonnonkuminen tutti, taitaapi olla just se 0-7 kk. Se eka kuiteskin. Ja sukat pyörii täälläkin jalassa! Eivät meinaa millään pysyä, jos/kun tarvii niitä pitää. :whistle:

Leivoin sit eilen Paholaisen kakun ohjeella muffinseja ja sitten tein kääretorttua. Joku ihme leipomisvimma on tänne eksynyt! Tuli kyllä tosi hyviä, muffinseista etenkin. :p Niillähän ne kilot lähtee...!

Nyt sängyn pohjalle nukkumaan!

Heinuli & Alisa
 
onko täällä kellään semmosta ongelmaa,että pakastettu rintamaito ei kelpaa?
ennen on kyllä maistunut,mutta kun nyt on pitäny antaa niin ei millään.hajukin oli jotenkin tosi kummallinen... |O ajattelin ensin ettei enää suostukkaan juomaan pullosta.sitten koitin tuttelia antaa ja se upposkin ihan hyvin!jossainhan sanotaan et se rintamaito säilyis pakkases 3kk ja taas toisessa paikassa et jopa puoli vuotta.mietin vaan et voiskohan olla jotenkin pilaantunutta...
 
Meillä meni viimeiset pari tuntia samoissa merkeissä kun Repalla, ilmeisesti. Nyt kyllä nukkuu, mutta ei toivoakaan että yöunia vielä vetelis, eiköhän se 10 jälkeen heräile taas. Tähän aikaan on vaan torkkujen aika, että on energiaa rellestää huomisen puolelle. Tuttu kuvio opiskeluajoilta mullekin. :)

Sen Emmaljungan turvakaukalon nyt sitten hinasin kotiin kuitenkin. Gracossa oli mukana se isofix-telakka, miten minä muka sellaisen koneessa veisin.. ja Britax olis käymässä pieneksi melko pian. Ja onhan tuossa Emmaljungassa nätti värikin. Myyjätäti vakuutteli sen olevan yhtä turvallinen kun minkä muun vaan ja himpun parempikin heti kun uudet testit tulee ulos. Saa nähdä.

Voi hyvä ihme, Eeva olis muka hereillä taas. 5 min. unien jälkeen. Tuleekin mielenkiintoinen ilta jos se näin jatkuu.
 
Kiitos kaikille velli ohejista :)

Voi luoja, kylvetettiin tyttö alkuillasta, J tykkää kovasti olla kylvyssä ja potkii ym. vettä ihan innoissaan, niin veti siinä vahingossa vettä "väärään kurkkuun" ja sen jälkeen tyttö ei meinannut saada henkeä :'( Kyllä nopeasti nostin tytön pois kun "kiljui" vain kun yritti hengittää, onneksi sain tytön rauhotettua ja sai taas hengitettyä! Arvatkaas vaan säikähdinkö, meinas melkein itku tulla :'(

mutta taidan mennä nyt nukkumaan, kerrankin ajoissa :)
 
Huomenta!

Majj, tollasia kyllä säikähtää kauheesti :(

Vihaan tätä hiustenlähtöä! Hirvittää ajatus että oon loppujen lopuks varmaan kalju.


Repa, toivottavasti sait nukuttua ees vähän enemmän. Muistan esikoisen vauva aikana, kun nukuin joskus olohuoneessa että saisin yhden yön nukuttua....niin heräsin siellä kuitenkin vauvan itkuun nopeemmin kun mies siinä vauvan vieressä.

Olin eilen toista kertaa jumpassa ja jaksoin ihan hyvin :eek: Oletin että mun kunto on ihan nolla, mutta ei sitten varmaan.
 
Kiitos kysymästä ihan hyvin on Kasperi jaksellut kasvanut kovasti ja oppinut uusia juttuja..ihana pakkaus joka puklailee kauheasti.Meilläkin nukkuminen on mitä sattuu. Äidin vointi onkin toinen juttu mut jospa se tästä taas lähtisi mieli paranemaan.

Allergia testeihin meilläkin tuli kutsu ja verikokeet on annettu...nyt vaan sairaalaan menoa odotellaan.

Jennille kauheasti onnea ultrakuulumisista :heart:

weissille iso iso hali kaiken keskelle
 

Yhteistyössä