TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

MAKEANHIMOSTA: Olen lisännyt kahvin juontia ja xylitol pukkaa on tullut pureskeltua.

Vaunuilut on jäänyt valitettavan vähiin. Osaksi tämän sateisen syksyn vuoksi ja osaksi laiskuuttani, kun täytyi päivisin ottaa noi muutkin muksut mukaan. Varsinkin keskimmäinen on haluton ajeleen pyörällään omaa tietämme pidemmälle. Ja iltaisin on miehen kanssa tullut noita piha-askareita tehtyä lenkkeilyn kustanuksella :)

Esikoisen syntymän jälkeen vaunuttelin kyllä joka päivä ja välillä montakin kertaa päivässä, mutta silloin tilanne oli kaikella tavalla niin erilainen kuin tällä hetkellä.
 
kriisi Olet oikeassa sinä, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet ja aina ei ole mahdollista toisen vanhemman lähteä ostoksille toisen jäädessä kotiin lapsen/lapsien kanssa. En myöskään tidedä miten arki yh:na sujuisi joten olen pahoillani, jos loukkasin :hug: Uskon kuitenkin, että meillä "pikku kakkosen jälkeen nukkumaan"- sääntö olisi käytössä, vaikka yksin Nean kanssa eläisinkin.

light cokis ja tupakka olisivat täällä 100-varmasti makeankarkoittajina ja laihdutusapureina, jos en imettäisi B) Terveelliset elämäntavat kunniaan :LOL:
 
Carmen: Juu elämän tavat kuntoon kammppanija, no ei en oo polttanut enkä taida nytkään opetella :D ja kokis on hyi kerran nuorena join niin paljon kossucolaa et hyi ihan kammottaa :D

lastenvalvomisesta: mie pyrin et molemmat nukkuu klo21 mut ei aina onnistu mut ehkä joskus

Tosi kiva et täällä saa niin monenlaiseen asiaan vinkkejä muuhunkin kun vauvan hoitoon

poika04ja 08 :hug: kyllä se siitä helpottuu toivottavasti
 
Heippa!

naukuri: Olisin varmaan hyvässä seurassa lähtenyt mielelläni baby bioon, mutta ehdin jo luvata vaunulenkille uusien tuttavien kanssa. Jos noita tulee lisää, niin saanko susta seuraa?

Täällä on kiva neuvolasysteemi, kun järjestävät tapaamisen samoihin aikoihin syntyneiden äitien kanssa. Juuri muuttaneille aivan loistava juttu, kun ei tunne alueelta vielä ketään. Minäkin olen kuitenkin seurallinen ihminen ja vietän mieluusti aikaa muiden mammojem kanssa lenkkeillen ja kahvitellen :)

Mun pitää miettiä mitä ihmettä mä teen ton aurinkosysteemin kanssa, ei nyt haluis ehdoin tahdoin kärventää pikkuista :/ Kait mä turvaudun ohuisiin pitkähihaisiin ja kunnon lierihattuun. vaunut otan anyway mukaan ja siellä saa kunnolla suojaan. Kantaapahan sit auringon laskettua rintarepussa. Aurinkolasit ostettiin aaoo:lle jo kesällä, ne pitää muistaa pakata mukaan!

Kiloista: Mulla on vielä semmoiset 7 kg, joista pitäisi päästä. Loma ei yhtään auta asiaa :ashamed:

Profiilissa kuva juniorista :)

Pitänee ripustella pyykkiä kuivumaan...

 
aaoo: Et sattumoisin ollu sellasessa neuvolatapaamisessa viime torstaina...? Mun yks ystävä oli ja varmaan asutte siellä samalla seudulla ;) Ja toki saat babybioon seuraa! Mäkin kävin viimeks niin et olin yhden kaverin ja sen kaverin ja sen kaverin kanssa :D Niin sitä tutustuu uusiin ihmisiin. Mut kiva, jos oot sieltä jo alkanu löytää vaunutteluseuraa. Mäkin löysin meidän muskarista vaunutteluseuraa, kun ihan tässä nurkilla ei asu tuttuja. Mut siellä teidän nurkilla ilmeisesti asuu mun tuttuja :) Niin ja se Babybio on kerran kuukaudessa, joten otetaan sitten lokakuussa uusiks!

Neuvolaterveisiä: Poika nyt siis 4kk ja pituutta 64cm, painoa 6570g ja pipo muistaakseni 42,5cm. Hieman menee nollakäyrän alapuolella, mutta omalla käyrällään hienosti!

Mä en muista koskaan menneeni Pikku Kakkosen jälkeen nukkumaan. Mutta oonkin ollu aina kotona äidin kanssa eikä aamulla ole tarvinut herätä. Meillä pojan iltatoimet alkaa nykyään kasin maissa viimestään ja klo 20:30 yleensä unimatti korjaa pikkuisen. Eli en voisi lähteä tuohon aikaan vauvan kanssa minnekään. Meillä tuo väsymyskiukku on jotain ihan hirveetä huutoa, joten vältän jos vaan mahdollista. Ymmärrän kyllä, että aina ei voi valita ja silloin pitää toimia toisin. Ja just tuo, et jokainen perhe tavallaan, mut mäkään en ymmärrä jos selkeästi väsyneitä lapsia raahataan iltamyöhällä kauppareissuilla mukana. Eri asia on, jos lapset ovat mielellään mukana ja unille meno vasta myöhemmin. En myöskään ymmärrä sitä, et lapsi / vauva laitetaan väkisin nukkumaan, jos ei nukuta. Eiks siitäkin tuu vaan huutoa? :) Mutta jokainen tietää oman perheen parhaat tavat!

Osaako kukaan nyt vinkata tuosta NAN-korvikejauheesta, että mitä ihmettä mä teen?! Kun pitäs periaatteessa vähitellen siirtyä siihen kakkoseen, mutta kun sitä ei ole! Neuvolantäti sanoi iloisesti, et olen ainoa hänen "asiakkaistaan" joka käyttää jauhetta, joten ei osaa vastata. Kehoitti soittamaan Nestlelle. Heh. No kai sinnekin voi pirauttaa / meilata...
 
moikka..

kone oli tiltissä muutaman päivä joten lukemista on piisannut. En muista enää puoliakaan mistä ootte kirjotellu, mutta ei varmaan haittaa

sormet on meidän pojalla koko ajan suussa.. Tuntuu että poika on löytänyt kädet ihan tosissaan. Ja kaikesta pitää napata kiinni. Eli kovin avokaulasia paitoja ei voi käyttää ;) ja astiat pitää kanssa siirtää keskelle pöytää.

kilot onnekseni totesin, että paino on tippunut -400g sitten kiloklubin alun. Kummasti näköjään auttaa kun viikonloppuna popsii namia vaan kohtuullisesti ja jättää pullat veks. Ja yhdyn carmeniin ja vannon röökin ja light colan nimeen laihdutuskikkoina.. Nyt taidan olla jo ihan normipainossa painoindeksin mukaan.. Mutta löysää löytyy vielä masusta ja peppu kaipaa kiinteytystä. Mutta hitaasti hyvä tulee.

Miten te koklaatte niitä vatsalihaksia?? Mä teen vatsalihasliikkeitä ihan entiseen tapaan. Ainut mitä vähän vältän on hyppimiset jumppatunnilla.. Kun vieläkin pelkään että tulee kuset housuun. Muuten käyn jumpassa 4-5 x viikossa ja siihen päälle päivittäiset vaunulenkit.

kiinteet meinattiin eka että tehään hedelmäsoseetkin ite, mutta eipä siitä tullu mitään.. Helpompi ostaa kaupasta.. Pojan suosikki on tällä hetkellä päärynä. Ja peruna ja kukkakaali uppoo kanssa hyvin. Nyt on kaapissa odottamassa päärynä-omena ja mustikkasoseet.. Paljonko annatte soseita kerralla??? Esim niitä jääpalan kokosia`??
Meillä menee pari palaa kerralla tai sitten puolikas piltti purkki.. Siihen päälle 100ml maitoa.. Ja enemmänkin uppois.. Vähintään 3x päivässä annetaan soseita.. Tuntuu että pojalla on ihan hirveet ruokahalut nykysin.. Jos ei saa sosetta, maitoa menee melkeen 2dl. Eli tais tulla soseet oikeeseen saumaan...

Mitäs muuta. Ollaan ostamassa taloa. Meidän tarjous meni läpi. Oon ihan täpinöissäni.. Vähän vaan mietityttää pakkausruljanssi vauvan kanssa. Mutta onneks mun äiti varmaan auttaa mielellään kun on kotona.

Poika nukkuu edelleen yöt varsin mallikkaasti ja siirtyminen omaan huoneeseen sujui hyvin. Eli täällä on varsin onnellinen ja levännyt äippä.

Ammatista: oon koulutukseltani matkailuvirkailija, mutta päädyin tekemään ihan 8-16 toimistohommia. hotelliala ei sittenkään ollu mun juttu, kun oli niin huonot työajat.

Huomenna olis neuvola ja sillon saa pojan strategiset mitat. Myös vika rota-setti olis tarkotus antaa.

nyt palaan lueskelemaan aiempia juttuja.
 
Naukuri, meillä tosiaan siirryttiin kakkoseen. Mutta nyt kun lueskelin tota yhtä pinoa aiheesta, niin mietin että ei varmaan olis ees tarvinu siirtyä. Meillä kun menee jo kiinteitä ihan hyvin, niin saa sitä rautaa jo niistäkin. Mites teillä oli? Sori en muista että syödäänkö teillä jo kiinteitä? Kun monet on jatkanu ykköselläkin.
 
Birdie: Onneksi olkoon talosta!! ihanaa, kun pääsette omaan taloon asumaan :) Vatsalihaksia mä oon kokeillu niin, et makaan selälläni ja nostan ylävartaloa niin kuin olisin tekemässä suoria vatsalihaksia. Sit kokeilen tuosta vatsan keskeltä kylkiluiden alapuolelta / navan yläpuolelta ja siinä tuntuu pieni rako. Mut en tiedä onks se vielä raskausjäänteitä vai kuuluuko sen siinä ollakin. En silti vielä viitsi tehdä suoria, etten vaan saa mitään vahinkoa aikaan.... :| Pelkuriraukkis ;)
 
summer: No neuvolantätikin meinas, et ku ollaan kiinteät aloitettu, niin niistäkin alkaa nyt vähitellen saamaan ihan tarpeeksi rautaa. Varsinkin sit ku tulee viljoja ja lihaa mukaan eli kuukauden päästä. Ja sit totes et vauvan kehityksen kannalta se hetkellinen vähempi raudan saanti ei kaada maailmaa. Joten ennen ku toisin julistetaan ni mä pysyn tuossa jauheessa.. ;) On niin paljon helpompaa. Kiitos summer!! :flower:
 
Heipä hei,
alkuun neuvola kuulumisia ikää siis vajaat 3 ½kk, pituus 66cm (51), paino 7175g (3685) ja pipo 41,5cm. Pituuden kanssa mennä hurotetaan ihan omilla käyrillä. Muuten kaikki ok. Eka rokotus saatiin tänään, saas nähä tuleeko itkua, kuumetta yms. Itse rokotusta ei jätkä huomannut ollenkaa, koska seurusteli aktiivisesti terv.hoitajaharjoittelijan kanssa.

Nukkumaan menosta enpä oo ite koskaan menny pikkukakkosen jälkeen nukkumaan, ei isommat lapsetkaan. Aina ovat valvoneet tuonne pitempään (nyt taitavat valvoa äitiäkin pitempään). Jesse menee nukkumaan klo 21, siitä on tullu ihan vakio. Aikasemmin on turha yrittää, siitä tulee vaan huutoa.

Ammatista takataskussa ompelun artesaanin ja taloushallinnnon merkonomin paprut. Työkseni laskeskelen palkkoja, numerot on mun juttu.

Kiinteiden syöminen meillä ollaan maisteltu sekä hedelmä- että peruna yms. soseita, vaikka tarvetta ei varmaan vielä oliskaan. Rintamaito riittää vallan mainiostikin (välillä tulee liikaakin). Velliä ollaan opeteltu pullosta juomaan, koska pakkokai se pullostakin oppia joskus juomaan. Ei meinaan oo tarkotus imettää loppuikää, varmaan tuossa parin kk:n kulutua aletaan viimestään vierottaa rinnasta.

Hmm, mistähän muusta sitä on ollu juttua... Minä onneton kyllä luen moooonta kertaa päivässä täällä teidän juttuja, mutta tämä oma osallistuminen näkyy olevan tyyliä kerran kuussa romaanin verran kerralla... :/

Mutta että tämmöstä tällä kertaa Iina ja Jesse vajaat 3½KK
 
Naukuri,
ihan hyvin mun mielestä voit tehdä noin =) Ja voithan sitten vaikka joskus vaihtaa kakkoseen jos tarvii. Sitten kun maitoa menee jo paljon vähemmän päivässä, niin voithan ostaa muutaman purkin valmista. Sitten kun niitä ei enää kauheesti tarvii kantaa kaupasta.

Puuroista, mitäs puuroja voi alottaa 5kk iässä? Eilen vaan kaupassa kattelin noita vauvojen puuroja ja monessa oli alkaen 8kk. Miks?
Sitten huomasin sellasen banaanipuuron jauheena ja se on 5-6kk. Siinä ei taida olla viljaa vaan maissia ja riisiä. Eka varmaan ostelen noita jauheita, kun ne on niin helppoja :saint: Sitten joskus voin alkaa keittää iltapuurot ite koko sakille. Missäs iässä ihan kaurapuuroo ja sellasia? Noi on päässy jo 5 vuoden aikana unohtumaan. Kyllä kai ne jossain lukiskin, mutta kertokaa jotain hyviä puurovinkkejä mistä alottaa.
 
Summer: Näin kaupassa myös Nallen riisihiutaleita, saiskohan niitä keitellä jo 5kk ikäiselle? Jos vaikka vielä ne hiutaleet pistäis tehosekottimeen et tulis ihan hienoa? En tiedä... Mutta tuo banaaniriispuuro on ainakin ystäväni vauvan herkkua ;) Hänellä ikää nyt 5,5kk. Niin ja heillä on maisteltu jo kaurapuuroakin! Tosin en tiedä, missä iässä suositellaan.. Vissiin vaihtelevasti siinä 5-6kk iässä voi aloitella lihoja ja viljoja maistelemaan.
 
Heips!

Saas nähä kerkeenkö mitään kirjoittaa...poika tokilla päkäreillä ja nukkunut jo puolituntia.

Yö meni levottomasti. Nostelin aina välillä poikaa olkapäälle killumaan että pierut saatiin tulemaan sit tissi suuhun ja unta lisää...kohta taas sama homma. Alkuun nukku ihan kivasti 3h. mutta eipähän varsinaisesti itkenyt =) täytyy kattoo kun toi vakuutus kerta on,jos menis kuitenkin siellä lekurilla käymään ja kysymään mitä mieltä noista kovista ilmavaivoista,kun kuitenkin häiritsee tota unta. katon nyt tän viikkoa miten ruokavalion muutos puree =)

Marmotta,Kaikkea sitä vapaana liikkuu |O

Nukkumaanmenoajoista: Mun mielestä kannattaa lähtä siitä mikä sopii parhaiten omaan rytmiin,siis totuttamaan vauvaa sellaisiin nukkuma-aikoihin. Minä tykkään että poika menee ajoissa unille (n.klo 20),niin mulle jää omaa aikaa,kun kuitenkin herää aikasin vaikka myöhempäänkin menis unille...en tiiä miks. sit pääsee itsekkin suht ajoissa.Toinen pointti tossa aikasin unille menossa on se,että ei tarvi sit myöhemminkään muuttaa rytmiä kun tulee tarhat jne. kuvioihin mukaan. Voi muodostua vaikeeksi.
Meillä ei oikeestaan poikaa oo viety lainkaan kauppaan (muutakuin jos nukkuu vaunuissa). Sen verran minäkin nähnyt väsyneitä kiukkusia lapsia viikonlopun megaostoksilla,ettei yhtään houkuttele. Eikä toi ipana edes viihdy kauheessa ihmisvilinässä,väsyy ennätysajassa ja muuttuu kärtyks :/
Mutta kaikilla ei tosiaan oo valinnanvaraa tai jos rytmi on sellanen että hereillä ollaan myöhään ja lapset viihtyy,niin mikäs siinä.

Täytyy vissiin lopettaa tää koneella notkuminen kun alkaa kuulumaan sen sorttista ääntä että poika kohta herää....
 
birdielle vielä onnea talokaupoista,voin kertoo,että meillä edelleen täysin vaiheessa tää muutto,vaikkka reilu kk nyt asuttu omassa talossa :whistle:

Ja vatsalihaksista: teen syviä vatsiksia,mitään kunnon treeniä en oo alottanut,mutta kyllä tässä tätä liikuntaa on ihan kattavasti ilman kuntosaliakin ;)
 
marmotta meillä eletään täällä maan tavalla. elin niin raskaanakin. norjassa norjan sääntöjen mukaan ja suomessa suomen sääntöjen mukaan. suurin osa on kuitenkin yleispäteviä sääntöjä.
kiloista hitsi kun näiden pudottaminen on vaikeaa. vielä n.5 kiloa ylimääräistä niin sitten ollaan aika hyvässä jamassa. omaan entiseen painoon tosin vielä 8 kiloa, mutta ei sitä äiti ihmisen niin hoikka tarvitse ollakaan.
unista ei meinattu saada avaa nukkumaan eilen ollenkaan. toinen oli ihan väsynyt, mutta taisi mennä jo yliväsymyksen puolelle kun ei rauhoittunut. puree kaikkea koko ajan ja on levoton. eli olisikohan hampaat. ainakin kovasti näyttäisivät nousevan pintaan nyt.
carmen itse en noin myöhään shoppailisi jollei pakko olisi (lasten kanssa), mutta kaikilla ei tosiaan ole varaa valita. varsinkaan kun on monta lasta. tosiaan jo harrastukset ja kavereilla kyläilyt voivat aiheuttaa aikataulusta lipsumista. toivoisin että meillä päästäisiin nukkumaan taaperoaikana viimeistään kasilta.
weiss onko siellä asiat jo paremmin? miten sinulla itselläsi menee? toivottavasti saat myös hiukan vapaata itsellesi.
 
Carmen Juu en ottanut sinänsä itteeni vaan pointti näemmä meni edelleen ohi. Yhden lapsen kanssa yksi aikuinen voi elää ihan niinkuin huvittaa. mulla kun oli isompi lapsi ja sillä harrastus, piti valita onko se isomman lapsen harrastus vai pienemmän lapsen epämukavuus tärkeämpi. Itse valitsi niin, että 13v sai edelleen käydä koripallossa kilparyhmässä, kun kerran halusi. Siitä sitten kärsi joinain päivinä vauvan unet. Nyt tuo 17 v edelleen harrastaa ja on väleissä mun kanssa, että ajattelin sen olleen hyvä valinta. Molemmat on kuitenkin mun vauvoja edelleen. Vielä noi 18 ja 21 vuotiaatkin satunnaisesti pyytää asioita, joista meidän päivärytmit häiriintyy. Kait se on sama homma kaikissa perheissä, joissa lapsia on enemmän kuin huoltajia, joku joutuu venymään.
Toisaalta jos pointti oli se huutaminen eikä kellonaika, niin minä en huudata lapsia yleisillä paikoilla. Kitinää joskus on, mutta huutava lapsi hoidetaan pääsääntöisesti kotona. Julkisissa kulkeminen on kyllä joskus hankala paikka, jos tenava on oikeasti kipee.
 
Olettepa ahkerasti kirjoitelleet tänään! Ei meinaa kärryillä pysyä

Neuvola terveiset: Tänään oli meillä molemmilla neuvola. Neealla oli siis puolivuotisneuvola (ajatella, neiti on jo 6kk, uskomattoman nopsaan aika menee) Strategiset mitat oli 6050g (1380g) ja 64,5cm (42cm). Hyvin on kasvanut vaikka eihän toki me 6 kuukautisten käyrillä vielä olla, mutta keskoskäppyröillä mennään kultaista keskitietä. Neuvolan täti kehui tyttöä hyvin napakaksi ja liikkeitä hyviksi. Sinällään on hassu "verrata" Neea teidän vauvoihin kun ollaan joissain asioissa edellä tietä ja toisissa jäljessä. Kiinteitähän on syöty jo 3 kuukautta ja syödään jo lihaa ja sitä kauraakin. Mutta taas koon puolesta ollan samoilla linjoilla kuin 3-4kk ja liikkeissä varmaan hieman kehityksessä jäljessä (mikä on normaalia keskosille vielä tässä vaiheessa).

Mitä minun neuvola käyntiin tulee niin kaikki oli ok ja mikä ihaninta kuulimme miehen ja Neean kanssa eka kertaa uuden tulokaan sydänäänet :heart: :heart: :heart: En muitsnutkaan kuinka mahtava tunne siitä tuleekaan. Ja taas kerran tenttasin lääkäriltä tuosta sektiohaavasta ja sen kestämisestä. Tämäkin lääkäri sanoi että ei ole mitään syytä pelätä asiaa eikä haavaa tarvitse sen enempää raskaudenaikana seurata. Hänkään ei ole ikinä kuullut komplikaatioista joka olisi aiheutunut nopeasta uudestaan raskaaksi tulosta sektion jälkeen, eikä tuota ole myöskään tutkimuksissa voitu mitenkään todistaa että olisi jotenkin riskialtiimpaa. Jokohan mun pääkoppa alkais tajuta että en tuota enää pohdi! Ai niin ja huomenna tulee täyteen se maaginen rv 12+0

Olipas nyt taas omaa napaa kerrakseen, antekee anteeks!
 
Jenni Ihanaa :heart: Muistan tuon tunteen =)

Päivärytmistä, meijän typy tykkäis aina just sillon nukkua ja pitkään(mitä ei muuten tee) kun pitäs lähtee veikka viemään tai hakemaan päiväkodista. Aina joudun sitten kiskomaan suoraan sängystä kaukaloon. Ärsyttävää ja vielä kun ei muuten vedä pitkiä päikkäreitä. Sitten mietin että miten ihmeessä saan neidin unet sillai ajoitettua jatkossa, ettei tarvis aina herättää. Ma-ke vaan viedään. Helpompi yhden lapsen kanssa oli yrittää saada päivärytmiä aikaseks.
 
nyt on parsat ja kukkakaalisoseet soseutettu pakkaseen.

vettä on sit satanut koko ajan taukoamatta, laitoin silti auroran ulos unille terassille, eikä tuota ole pieni sateenropina onneksi haitannut, on nyt jo nukkuatuhissut 2h..

jenni: hienostihan neea on kasvanut ja oli varmasti ihanaa kuulla ne sydänäänetkin =)

 

Yhteistyössä