TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA

Täytyy kommentoida tuota imetys ja taudit+allergiat juttua...
Eihän se sitä meinaakkaan että säästyy kaikilta allergioilta tai flunssilta kun imettää,vaan sitä että riski sairastua niihin pienenee... eli vaikka ei imettäis voi silti olla terve vauva,eihän se automaattisesti niin voikkaan olla että kaikki pullolapset on kipeita ja toisinpäin =) Ymmärtääkseni se menee jotakuinkin niin että jos äiti saa esim. nuhan ennen vauvaa,niin vauva saa vastaaineita äidinmaidosta (täysimetyksessä ainakin)sitä kyseistä nuhaa vastaan...mutta ei takaa kuitenkaan etteikö vauva vois saada jostain muualta jonkin toisen viruksen tai kerkeää saamaan nuhan ennen äitiä.
Tuohan on ihan tutkittua faktaa...
Mutta Naukuri niitä nuhia tulee rintalapsillekkin,kun se maito ei kaikilta viruksilta suojaa,joten suotta itteäs syytät :hug: Minä sairastelin flunssia kovasti vauvana ja tänäpäivänä on niin hyvä vastustuskyky että... oon kuullut että toi vauvana sairastelu lisäis vastustuskykyä vanhempana. En tiedä,mutta mulle ainakin näin käynyt =)

Mulla muutes edelleen pientä nuhaa...mieheltä varmaan sain. Saas nyt nähä kerkeskö Kasper saamaan sen mieheltä vai säästyykö :snotty:
 
E taisi herata vaan nelja kertaa viime yona, huippua. Tai jos useammin niin olin itse niin unessa etten muista enaa. Ja olisin vahan sita mielta etta syotin sen vaan 3 kertaa. Olin tosi fiksu ja annoin vellia puolen yon aikaan kun satuin olemaan viela hereilla, ajattelin etta kylla se silla nukkuu piiiitkan patkan. P*skat, 2,5 tuntia ja nalka muka oli taas. Ei voi olla!

Matamimimmi, ma kaytan viela kantoliinaa. Se on ihan ehdoton kun on toi nukahtaminen sen luokan taistelua nykyaan etta oksat pois. Siina heijaamalla nukahtaa jos jossain. Helpompaa olis istua ja tuuditella sylissa, mutta ei siita tule mitaan kun toinen haluaa etta aiti liikkuu. Polvet on ihan mennytta kun kannan tota vajaan 10 kilon ylipainoa ja notkistan polvia paljon enempi kun tavallisesti kavellessa mutta minkas teet..
 
Täällä kanssa sellanen takana ettei tosikaan |O Mulla ollu viikonlopun yli nyt nuhaa ja YLLÄTTÄEN meidän poikakin nyt sai sen. TAAS! Itku meinas tulla ja taas syytän sitä imetyksen loppumista :'( Poika heräili klo 21 lähtien tunnin, puolentoista välein ja sit huusi välillä ku pieni eläin. No sitten klo 03-05 välinen aika valvottiin ja huudettiin ja sit tuli uni tunniksi. Virittelin kirjoja ja sipuleita keskellä yötä ja latasin ilmankostuttajaa... MÄ OON NIIN KUOLLUT. Pöpilään voisin jatkaa mäkin tästä....

Merika: Vaikket multa reseptejä kysynytkään, niin meilläkin sitä aika usein tehdään. Uunissa ei ole meillä tehty bataattia sellaisenaan, mutta pari muuta vinkkiä voisin antaa, niin saat sitten useamman kun Repakin vielä laittelee.
1) Ihan ehdoton perunan kaveri muusissa! Nam! Esim. 6 perunaa ja 2/3 osaa sellasesta normikokoisesta (400g) bataatista. Vähän tuorejuustoakin voi laittaa joukkoon sen perus margariinin sijaan. Ja ruohosipulikin käy (pari ruokalusikallista ). Tulee hyvää ja vähän vaihtelua muussiin. Bataatti kypsyy nopeammin kuin peruna, mutta olen silti laittanut ne yhtä aikaa.
2) Kuorineen leikataan viipaleiksi (0,5-1cm ) ja viipaleet paistetaan parilalla tai pannulla. Ei kestä montaa minuuttia. Tarjoillaan esim. lihan tai kalan kanssa perunan sijaan.
3) Juureksia uunissa: perunoita, porkkanoita, bataattia, sipulia, valkosipulia, suolaa, mustapippuria ja öljyä (tai jos haluaa kermaisaa, niin öljy vaihdetaan 2dl kermaan ). Muitakin juureksia voi laittaa oman maun mukaan esim. lanttua ja palsternakka. Pilkotaan juurekset ja sipulit, päälle suolaa ja pippuria ja pari lusikallista öljyä tai sitten se kerma. Uunissa 200 asteessa noin 45-50 min. riippuen palojen koosta. Tämäkin hyvä lisuke lihalle, kanalle tai kalalle.

Nyt meen hoitamaan pikkuräkänokkaa ja potemaan syyllisyyttä. Taas. Miten voi olla noin huono vastustuskyky toisella...
 
repa ja poika: Kyllähän mun järkikin sanoo et asia on just noin, mutta kuka sitä järkeä kuuntelee klo 03-05 välisenä aikana, kun toinen huutaa kurkku suorana... eihän siinä kuule edes omia ajatuksiaan :D

Mutta jotain riemua täälläkin. Meillä tulee TAAS yhtä aikaa nuhan kanssa hammas! Nyt siis toinen vuorossa ja vähän jo näkyykin. Ekakin hammas tuli samaan aikaan kun oli pieni nuha. Liittyyköhän nuo jotenkin toisiinsa...?? Siis hampaiden tulo ja nuhaisuus? Mut ei tosiaan ihme, että yöllä huusi jos itki hammasta ja nuhaa :/

Matami: Meillä aina välillä käytössä rintareppu, mutta oon tosi laiska sitä käyttämään ja poika taas niin kova potkimaan, et kumpikaan ei nauti :) Tai kyl poika hetken jaksaa eteenpäin katsella, mutta kun jalat käy samaa tahtia kuin sitterissä/kylvyssä, niin mun reidet on mustelmilla.
 
Jenni onnea ultraan!
Meillä on sairasteltu viikonloppu..Nealla ollut kuumetta 38-39.En tiedä et mikä on, kun ei muuten oo ollu yhtään flunssanen. Voiskohan olla vauvarokkoo, kun aamulla oli ehkä vähän punapilkkusta ihottumaa vatsalla ja selässä. Onneks nyt ei lämpöä enää taida olla.

Nukkumisesta. Nea nukkuu suurimman osan yöstä omassa sängyssään. Sitten kun herää syömään, niin jätän viereen. Nukahtaa siihen heti,mut jos nostan omaan sänkyynsä niin alkaa kauhee ähellys |O

kantoliinaa ei kyllä oo hetkeen tullu käytettyä. Viimeks tais olla käytössä syyskuun alussa kun oltiin käymässä Lontoossa. Lentokentällä ihan ehdoton ;)

Onko kukaan muuten innostunu siitä Tampereen tapaamisesta?

Joo, jos pömppömahoja tulee lisää niin jääkää tänne vaan
:heart: Jos mäkin sitten joskus...
 
naukuri nuha tarttuu pikkuseenki -en usko et sillä on merkitystä miten pitkään oot imettänyt. Älä siis itseäsi siitä soimaa -kiitti resepteistä.

poikameillä neiti 4,5v. saa olla yksin tai kaverin 4v. kanssa pihalla. Asutaan kadulla joka ns. päättyy ja ikkunast sit tiiraillaan. Ei mee pitemmälle ilman lupaa -toki ovat naapurin pojan kanssa sellanen parivaljakko et pidetään silmällä. Mä oon saanut muutaman kerran sydärin kun neitii ei näy missään -on mennyt sisälle leikkii naapuritaloon -ILMAN LUPAA eikä vanhemmat oo tarkistanut -kyllä 4v. osaa sanoo et saan tulla mut en mä uskois ilman et vanhempien kanssa on sovittu. Meillä on oltu yksin pihalla jo kohta vuoden päivät.

Nyt pää tyhjeni -pitänee mennä tekee ruokaa. :wave: niin repa kiitos bataatti ohjeest.
 
Heips, taalla ollaan flunssan kourista selviamassa, mutta F nyt parskii talvallista enemman, hmm taytyy tarkkailla...

peesi naukurin juureksia uunissa ohjeelle en vaan ole kayttanyt kermaa ja lisaan rosmariinia mukaan. Mies tekee bataatin mikrossa eli pesee bataatin, hakkaa haarukalla reikia pintaan ja lautaselle mikroon (joskus lisaa hieman vetta ja toisinaan laittaa kelmun paalle johon pieni reika) Paistetaan kunnes kypsa (pehmea), kaantelee noin 5 min valein. Sitten viilletaan battaati auki kuten Jacket potato ja laitetaan juustoa, tonnikalaa tms taytteeksi. Tama on meidan terveellinen ruoka kun laiskottaa, muuten tulis mentya ostaan joku take away. Tosin meidan pizza paikassa oli tulipalo viime viikolla, mies tuli (suru)uutisten kans kotiin yks ilta :D , joten ei tarvitse enaa haikailla pizzaa, jospas kilot lahtis nyt laskuun.

Oista F nukkuu omassa pinniksessa ja heraa kerran/kaks syomaan, edelleen illalla tainnutan tissilla :ashamed: . Pitais alkaa vaihtaan tuota imetys jarjestysta niin etta ensin imetetaan ja sit vaihdetaan yopuku ja unipussi paalle...

Tyty heras taas on ollut tasan 20 min unilla ja edelliset oli 15min, taitaa olla katinaa luvassa :/

Nyt huushollaan!
 
poika: :LOL: Tais olla tylsää puuhaa :)

aippa3: Kiitos sinulle! Ehdin jo vähän googlaillakin ja tosiaan aika moni kirjottelee et on ollu pientä nuhaa hampaiden puhkeamisen aikaan.

Nuha/hampaat:
Näyttäis sekin siltä, että osa lääkäreistä on sitä mieltä et voi aiheuttaa pientä nuhaa ku hampaat tulee ja osan mielestä liittyy vaan ikään, et samoihin aikoihin on paljon nuhia (1/2v-1v lapsilla ). Mut mites ku menee nyt koko ajan käsi kädessä...? Sattumaltako vaan?
 
taitaa myos mulle tulla kutsu sinne lapinlahteen. Vaihdoin F vaipan, laitoin kuorivapan paalle ja sitten viela ruskovillan villakuorihousut... ajattelin itsekseni et kuis taa tytto nayttaa niin kuin ois jaakiekkohousuissa, syy selvis kun tarkastin aherretaankos kakkaa vai kiukutellaankos muuten :LOL:
 
naukuri mä olen kuullu,et kun hampaat puhkee,niin ovat yhteydessä korviin/nenään/nieluun eli saattavat aiheuttaa nuhaa/yskää/korvakipua tai kutinaa!
Meillä ainakin pitää paikkaansa tuo.Kumpikin hammas kun puhjennu,niin poika ollu tukkonen,korvia hangannu monta päivää ja köhiny!
Meillä nukuttiin eka yö kokonaan ilman maitoa!!!Vähän oli poika ihmeissään kun ei maitoa tullut kun heräsi pari kertaa kesken unien.Sain hänet rauhottumaan silittelemällä ja tutilla.Uni maistui klo.6.20 asti ja sitten kyllä tankattiinkin 200ml heti!Toivottavasti ens yö menis yhtä hyvin...
Edla missäs me treffataan huomenna?!?Sehän on vissiin Kampin kauppakeskuksessa,se tanssikoulu...
 
Naukuri, tosta vastustuskyvystä, älä nyt itteäs soimaa siitä imettämisen lopetuksesta. Kuten mainitsit SULLA itelläkin on se ja sit E:kin sai sen. Vaikka olisit imettäny se olis sen aika todennäköisesti saanut, koska siinä tapauksessahan teidän vastustuskyky olis ollu kutakuinkin sama, eikö?

Hemuli,
Kampin keskuksessa? Mä tuun meinaa metrolla. Olisko siinä Suomalaisen kirjakaupan edessä hyvä ja vaikka puolen aikaan? Mun pitäis kaivaa lenkkarit jostain, enpä oo sitten muuton nähny niitä.... :/ No enpä oo tarvinnukaan niitä :D

Samperi, et mä tulin vihaseks, oltiin aamulla mammakerhossa käymässä, kaupassa ja hoitamassa muitakin asioita sitten siinä. Bussilla matkustettiin muutaman pysäkin väli. Seuraavalta pysäkiltä sitten kyytiin tuli mies koiran kanssa ja tuli sit istuu silleen et näki meidän rattaisiin. Sit se kysy multa et onkos hampaita tulossa, ku kädet menee suuhun... vastasin, et joo onhan niitä... no mitä se äijä sit teki? Alko pyörittää sormeaan likan naaman edessä ja tökki sitä nenään!!! Mä olin ihan vaan, et :eek: :eek: :eek: kunnes sain sanottuu et älä tee noin. :kieh: :kieh: :kieh: Voi kiukku sentään! Kirjotan lapsen otsaan isolla : ÄLÄ TÖKI MUN NENÄÄ, JOS EN TUNNE SUA!!!

Bataatista, me kanssa grillaillaan sitä ennemmin ku perunaa. Oon joskus syöny perunalaatikkookin tehtynä bataatista, oli muuten hyvää :)
 
nuha/hampaat: mystinen juttu =) moni sanoo että ne on yhteydessä aina. ja neuvolasta meilleki sanottiin kun kerran oli puhetta että se ikä vaan on nii altis viruksille juuri kun hampaita alkaa tulemaan. että nuhaa ei hampaista tulisi. mutta monilla ollut kyllä. tiiä sit =)

meillä levoton yö kans takana..sitä edellisyön nukku 11h putkeen. et joka toinen yö naristaan nähtävästi. ja toi mallasuute varmaan kiprii ton mahaa taas. ku en usko et timi hampaita tekisi edelleenkään.. :| ja tänään kans vähän kitinää ilmassa kuitenki. et varmaan toi uute vaivaa... :|

mut nyt ulos virkistyyn ku äijä vetelee hirsiä...

juu ja nukkumisesta viel. meillä sälli keskellä joka yö. en osaa ite nukkua jos laitan sen pinnikseenki. mikä on ihan meidän sängyssä kiinni tosin. mut ei oo sama asia ku vieres.
meillä se toimii hyvin. tissi on lähellä jos tarvetta on. ja nopia laittaa tuttia suuhun jos tarvii. eikä tarvi nousta yhtään sängystä. ja omat yöunet on paremmat ku tuhisija on kainalossa. :)
 
Edla-mamma...tänään yks eskarimamma kutsui meidän Edithiä Edlaksi =) ....aika läheltä liipasee...

Flunssat/nuhat, nyt on se aika, et pöpöt jyllää....ja tuntuu et niitä lentelee joka paikassa, pitäs varmaan pysyä kotona erakkona, et säästyis :eek: .....meillä tuo 6v poju sairasti pienenä tosi vähän....korvatulehdusta ei ole ollut ikinä...ja oli kyllä ihan korvike vaaveli....nyt tyty on pelkällä tisulla...ei vielä ole ollut mitään...mut ollaan oltu aika paljon kotosalla....en ole jaksanut kerhoilla.....joten voipi vaikuttaa asiaan.....en kyllä sen vuoksi ole kotona ollut, ettei neiti olisi saanut pöpöi, on vaan ollut mökkihöperökausi ;) .....

Edith viihtyi manducassa tosi hyvin, mut mulla on tosi paha jumi alaselässä, joten hiukan tuntui kantaminen....sit ajattelin, et muuten hyvä juttu, mut mitäs kun tulee liukkaat |O .....kaadun muutenkin joka talvi turvalleni jossain....ja jokaisen raskauden aikana kaaduin ainakin kerran :eek: ....miten niin kömpelys :LOL: .....muuten kun kaatuu, niin ekana tulee mieleen näkikö kukaan, sitten vasta sattuko :D !!

Naukuri, oletteko tulossa tänne ens viikonloppuna....meinasin, et piipahdatteko Kuperkeikassa?
 
Moi,
Olen kirjoitellut tuolla toukokuisissa vauva-lehden puolella, mutta siellä on todella hiljaista. Ilokseni huomasin, että tällä puolella on todella aktiivinen porukka. Eli mahtuuko vielä mukaan?
Tässä nopee esittely. Meillä on 16.5 syntynyt tyttö (Omppu) ja 4 vuotias esikoinen, joiden kanssa asustellaan Tampereella.
Omppu mitat 5 kk neuvolassa olivat 63,8 cm ja 6750g. Rintaa en ole antanut sitten alku viikkojen jälkeen. Ei ollut tämän äidin rinnat imetyksen kestävät vaan alkoi mennä veritankkauksen puolelle. Eli korvikkeella kasvetaan. Kiinteitä jo menee, eli lounaaksi kasvissosetta, päivälliseksi hedelmäsosetta ja illalla puuroa (riisi). Nyt ollaan harjoiteltu aamuun kaurapuuroa, mutta vatsa tuntuu junnaavan, joten pidetään pieni tauko harjoituksissa. Lihat on vielä kokeilematta, koska itse valitsin viljat ennen lihaa. Jos tuntuu ettei viljat ala sopia, niin harkitsemme lihan aloitusta aikaisemmin.
Omppu on kaikin puolin tyytyväinen vauva. Maata möllöttää ja tuijottelee siskoaan. Elettäkään ei tee kääntymisen suhteen :( Onko kellään muulla vielä vauva kääntymättä? Tuntuu ettei ole edes harjoitellut pitkään aikaan. Kyljelle menee reippaasta ja pääkin nousee lattiasta, mutta mahalle meno ei kiinnosta yhtään. No meillä vaivana on ollut korvatulehdus, joka kiitos itseriittoisen lastenlääkärin ( ei sitten voinut myöntää ettei näe kunnolla korvaan, vaan totes, et terve on) pääsi todella pahaksi. Viime torstaina korva sitten puhkaistiin ja nyt toivotaan parasta.
Unet sujuu hyvin, kun vertaa monia muita. Herätys noin 7:00, aamupäiväunet 9:30-11, iltapäiväunet 13:30-15:30, iltatirsat 18:00-18:30 ja nukkumaan 21:00. Ei ajat nyt noin säännöllisiä ole mutta suurin piirtein päivästä riippuen tietty. Yöunet alkaa kyllä samaan aikaa aina,kun menee esikoisen kanssa samaan aikaan sänkyyn. Tytöt nukkuvat samassa huoneessa ja me aikuiset sitten viereisessä. Toimii hyvin!
Nyt tarttee lähtee pyykinlevityshommiin =)
-Omppuliini-
 
Matami, edith ja edla... joo, onhan ne aika lähellä :) Mä en tosiaan tienny edlaa edes olevan ennenku sukupuusta sen löysin. Edithin tiesin kyllä :D

Tervetuloa Omppu vaan mukaan. Joo, täällä ne parhaat pirskeet on :D Ja juu, tyttö 7/5 ja juu laiska on ettei suostu kääntyy :D Äiti kääntää kyllä :D Auts, mikä lääkäri! Toivottavasti paranee nopeesti!
 
Tervetuloa omppuliini. Täällä tapahtuu kokoajan, jos päivänkin on poissa niin sivu tolkulla saa lueskella, että kiinni saa.

Meillä pilkistää hammas numero 2. Kokoajan kääntyy vatsalleen, mutta on unohtanut miten sieltä pääsee takaisin :)

Jossu & K 5½kk
 
Niinpä, kuomat... on vasta marraskuun 3.päivä ja tekstii on jo 5 sivuu... :/ Meil on vaan paljon asiaa :xmas:

Joku puheli valmisvelleistä , mä jäin miettii et joo, munkin lapsuudessa oli vellejä jauheena. Mun suosikki oli 4-viljanvelli :D. Tossa lueskelin tota Muksun banaanipuuron takakantta ja funtsin, et jos siitä tekis vaan löysempää maidon kanssa ja pistäis pulloon. 1 dl:n puuroon 7-8 rkl tota, ni jos puolittaiskin sen... :/ Tavallista maitoahan sai antaa vasta vuoden ikäiselle, niin korvikkeesta pitäis se puuroki tehä, niin vellinkin lopputulos vois olla ihan pätevä, eikö?

Me ollaan leikitty pöö-leikkiä harson kanssa ja se on käsittämättömän hauska leikki :LOL: ja nyt sit eilen ku oltiin menossa nukkumaan, ei ollu telkka päällä, vaan luin omassa sängyssä ja heilutin pinnarii, niin neiti alko pöö-leikkiä sen hemmetin pinnasuojan kanssa. Kurkistus, piiloon, kurkistus, piiloon... hmph.... nukkumaanhan tässä piti mennä. Kuten naukurillakin, niin meilläkin näköjään keskitytään näihin muihin oppimisiin ku liikkumiseen/kääntymiseen :D
 
repa ja carmen: Meillä kans näkyy päivällä päiväunista öiset kukkumiset, ekoilla päikkäreillä vetäs 2½h päikkärit ja nyt ollut reilu ½h jo nukkumassa, katotaan kauanko nyt nukkuu.

Tervetuloa vaan Omppuliini! :) Tosiaan meillä taitaa olla täällä 2plussan aktiivisin pino
:LOL: mutta se on hyvä asia vaan!! :p Niin tosiaan, meillä tyttö tulee 9 päivä 5kk, ja vielä ei käänny selältä mahalleen, ei ole kertaakaan kääntynyt. Mahalta selälleen on kyllä varmaan 15krt kääntynyt.

 
Hemuli, se on siellä sisällä. Käy kattomassa www.kamppi.fi. missä se on, siis ihan katutasossa ja aika keskellä. Ei voi olla huomaamatta kun tulee sisälle ja vähän menee eteenpäin. Laitoin feississä viestillä mun numeron, jos eksyt.
 

Yhteistyössä