TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 MARRASKUUSSA

Naukuri, kiitos :flower: Sitten lisää kysymyksiä leipojille; Monta liivatelehteä tarvii jos tekee sekoituksen purkki kermaa ja purkki rahkaa? Ja voinko onnistua jotenkin möhlimään ton liivatteen kanssa?! Millä yleensä kostutatte kakun ja miten tiiätte että on tarpeeks kostea? Mua aina niin jännittää, että onko liian kuiva tai märkä...
Nauti illasta!

Birdie, se abc kuulostais hyvälle ja ajalla ei ole meille väliä...

Kiitos ja :hug: myös minun puolesta kaikille teille palstalaisille!
 
Matami, LC Isä sai tuossa 7 vuotta takaperin aika pahan tulpan aivoihin, jota ei sit siinä voitu liuottamalla hoitaa, ku isällä oli vuotava vatsahaava. Tuhot aivoissa oli aika isot eli ymmärrys on vajavaista, puhetta ei juurikaan muutamia sanoja lukuunottamatta tule ja esineet ja asiat menevät sekaisin. Tähän asti ollut kotona mut nyt on luultavimmin pieniä tulppia tullut lisää tai sit on jotain muuta aivoissa käyny eli eläminen yksin kotona on aika riskiä. Mä oon nyt koko päivän tota miettiny ja tulin tulokseen et täähän on loistohomma, et ei tarvii jatkuvasti pelätä et teilaako se ittensä johonkin tai jotain muuta käy. Ei tarvii siellä käydessä takertua arkipäivän juttuihin, vaan muut tekee ne hommat ja ite voi keskittyä siellä vaan olemaan sitten isän kanssa. LC, tossa muutaman kilsan päässä. Matami, mikäs sun isälläs oli?



naukuri, meikkiä naamaan niin paljon ku purkista irtoaa, se saattaa pelastaa silmäpusseilta :D. Sit ku sulta tullaan utelee, niin laitat pään kallelleen oikealle tai vasemmalle oman valinnan mukaan, nyökkäilet verkkaiseen tahtiin ja toteet, että "hampaat, ne hampaat" ja siihen mutiset jotain taktista kolmen tunnin yöunista ja samaan hengenvetoon, et mitäs teille kuuluu? :LOL: Hauskaa iltaa, nauttikaa!

LC, me alotettiin lihalla ja se broilerilla, sit possuu, nautaa, sit tuli kala (k.lohi ja seiti) ja nyt sit puurot. Banaanipuuroo eilen ja sit seuraavaks kaurapuuroo :)

Repa
, meillä kans ens viikon to menossa hoitoon muutamaks tunniks ekaa kertaa :) hih, me mennään leffaan ja saa kummitukset katella päivänsädettä :D
 
Edla, mun isällä oli als...neurologinen tauti...lihakset surkastui tosi nopeasti, puhe puuroutui ym. isällä oli sellainen muoto taudista, et se meni melkein heti hengityslihaksiin, joten hengitys vaikeutui....joulukuussa jäi normaalille eläkkeelle, helmikuussa sai diagnoosin ja syyskuussa sitten kuoli....oli todella nopea juttu...toisaalta helpotus, kun tautiin ei ole mitään lääkettä...isä ehti olla sairaalassa vain 8h....hoidettiin/autettiin kotona....mut silti nopea poismeno oli mulle järkytys :'( ....vieläkin on välillä kova ikävä.....tauti on siitä julma, et loppuun asti järki säilyy...muut asiat hiipuu toiminnasta....
 
Summer: Kostutan niin että laitan ruokalusikalla nestettä niin että pohja tuntuu kämmeniin kostealta. Jos täytteessä jotain kosteeta niin sit vähemmän kostutusta. Yön yli kun saa maustua niin kostuu hyvin kauttaaltaan. Joku kolmisen lehtee riittää jos se rahkaseos on sellasta jämäkkää jo itellään,jos jotain pakastemarjaa laittaa ja seos tuntuu kovin löysältä niin neljä. Miä kostutan vaniljamaidolla yleensä aina,eli maitoon hiukan aitoa viniljasokeria. Sopii kaikkiin kakkuihin. Ja se sopiva kosteus on aina jännäyksen alla,mut kun se tuntuu sellaselta kostealta käteen,niinkuin jo laitoin yllä,niin sit se on bueno =)
 
Matami, juu, mä oon joskus kuullu tosta taudista. On noi hurjia juttuja, voi vitsit sentään. Toi vaikka annetaan aikaa valmistautua, teilläkin puol vuotta, niin ei tohon vaan pysty valmistautumaan mitenkään. Sydän on kumma, vaikka ei olis toivoa piirun vertaa se jaksaa uskoa ja toivoa. Meidän äiti kuoli puol vuotta isän sairastumisen jälkeen ja me tiedettiin vajaat 3 kk että syöpä on levinnyt niin pahasti ettei voida enää tehä mitään muuta ku lievittää kipuja. Sitä on jotenkin niin voimaton siinä läheisen ihmisen vierellä ja mitenkään et pysty auttamaan. Katot vaan vierestä kuihtumista :'( Mä olen kiitollinen, että isä selvisi (jos ei olis ollu sairaalassa ei olis selvinny) ja on saanu elää lähes täysipainoista elämää kotona ja kyllähän se nytkin saa jatkossa elää, tuettuna vaan. Mitä enemmän sitä mietin, niin paremmalta se vaan kuulostaa. Sillähän on siellä sit seuraakin, voi iskee silmää sit niille mammoille siellä ;)
Ikävästä vielä, suru helpottaa ajan kanssa, ikävä ei vaan lopu :(
 
Repa, oon kuullut että moni kostuttaa maidolla, mutta en ole ite ikinä tehnyt niin. Nyt koitan sun rohkaisemana! Kiitos neuvoista!
Teen nykyään kakun jos on pientäkin juhlan aihetta...ihan vaan sen takia että oppisin hyväksi kakun tekijäksi.
 
summer,maito on mun mielestä melkein paras kyllä =) tekemällä meikäkin on oppinut yhtä ja toista ja paljon on vielä uusia juttuja testattavana...toivottavasti kakku onnistuu ja miksei onnistus :D
 
Summer, Repa, mäkin kostutan silloin ku kerran kolmeen vuoteen teen täytekakun, niin vaniljamaidolla. Ehdottomasti paras. Sit täytteenä mä käytän yleensä noita lasten soseita :) Ei oo meinaan liian makeita, en diggaa siis ollenkaan hilloista, aivan kamalia :x Sit mä käytän tomusokerii kuorrutekermassa, tekee siitä jykevämpää pursottaa :) Tosin mä just tajusin, et nythän mä joudun kerran vuoteen tekee kaakun.... apuuva! Mä oon jääny koukkuun noihin Ikean mantelikakkuun ja sit Frödingen mudcakeen :p
 
Edla..miun äiti sairastu kans vatsasyöpään, sai heti isän kuoltua tietää....vatsalaukku poistettiin ja annettiin hoidot.....nyt sit mennään päivä kerrallaan....tällä hetkellä on ihan ok kunnossa =) ....juu tuntuu välillä, et hiukan on liikaa noita ikäviä juttuja elämässä.....mut aika parantaa surua.....

Täytekakut...rakastan tehdä ja syödä....eli pitää isille tehdä.....mulla täytteeks tulee mansikkarahkaa... päälle kermaa...juu ja vaniljamaitoo kostukkeeks nam :p .......mie en niin suklaista tai kinuskeista piittaa kakussa.....ihan kerma/rahka on ykkönen.....ja iskäkin tykkää =) !
 
Matamimimmi Vastailen kyllä tiedusteluihisi ;) mikäli osaan.. me ollaan oltu täällä vasta elokuusta asti ja luultavasti pesti loppuu Jouluun, kotia Israelissa onkin jo ikävä!

Summer, Edla, Matami Oikea hymy-tyttö :heart: on meilläkin, korkeintaan kitisee jos on nälkä, mutta oikeaan itku-huutoon on muistaakseni yltynyt vain 2kertaa! Kerran kun värjäsin tukkaani, joo, onhan se kyllä tosi hirvee haju! Seuraavalla kerralla telkeydyinkin sitten kylppäriin koko prosessin ajaksi. Aamulla kun menee sängystä hakemaan, kädet vaan viuhtoo kun on niin innoissaan vaikka olis joutunut odottaan jo kauankin aamu-unista äippää.

Kesäkurpitsa Uusavuton kysymys: Mitä teette sille ennen antoa? Kypsytetäänkö jotenkin vai raakana vaan?

Liha-vilja Mä annan luultavasti ensin lihaa, kun mun isällä on keliakia, joka voi periytyä, joten en halua altistaa liian aikasin..

Repa Mäkin oon ollu yllätyksekseni tosi huono yöhoitoon/hoitoon antaja. Onhan se kiinni kun tissivauva on, ja omasta laiskuudesta kai en sitä pulloa sen kanssa edes harjotellu ennenkuin nyt vasta iltavellien kohdalla. Olisinko max 3 tuntia ollu erossa jonku hammaslääkärin ja kampaajan takia, syöttänyt lähtiessä ja toivonut että ehdin ajoissa kotiin ;) Ja hyvinhän ne on menny, nälkä iskeny vasta kun näkee äidin. Nyt aion kyllä kokeilla mummolassa (kun sinne Suomeen yhdessä viikoksi päästään) että mumma syöttää ja laittaa nukkumaan illalla, jospa sitten joku ilta pääsis äiti yksin vähän kavereiden kanssa rauhassa ulkoilemaan. En olis kyllä itse uskonut että olen näin kiinni tuossa vauvelissa, kun en oo koskaan mikään lapsi-koti-ihminen ollut, paitsi siis ehkä nyt ;)

Painon seurannasta.. Niin meilläkin tuli 4kk-5kk Suomen neuvolan mitoissa eroa +4,5cm ja vain +200g, ei pitänyt huolestuttavana ollenkaan, mutta käyrä oli rumasti vinksallaan.. Norjassa käydään vain 2kk välein ja itse asiassa kävin viikko ton Suomen neuvolan jälkeen, ja tytsi oli "kutistunut" 2cm suomen mitoista ja painoa vähän enemmän, mutta käyrä oli oikein kaunis, juuri niin kuin pitikin. Tuo pituus on ainakin musta tosi arpapeliä kun venytellään miten saadaan, ja ainakin meidän suomen täti tekee sen just viimesenä kun toi alkaa jo kyllästyä alastomuuteen ja siihen kaikkeen ja akaa rimpuilla, täti sit kiskoo sitä suoraksi ja mä yritän pitää päätä laudassa kiinni.. Niin, se tääl on kiva et neuvolas on puntareita siinä "aulan" puolella ja siinä voi sit itse käydä vaikka joka viikko punnitsemassa nopeasti jos haluaa..

Meillä odotellaan kakkaa.. hih.. siis ei oo kohta viikkoon kuulunu, mutta eipä se tota tunnu vaivaavan. Mies kyllä soittelee töistä tavallisuudesta poiketen et onko kakkauutisia, anoppi oli sille puhelimessa jo antanut kaikenlaisia oheita ja vähän arvosteli kun olen perunaa antanut.. no mä olen sitä mieltä et murehditaan sitten, jos näkee et se rupee pientä haittaamaan, luumua olen kyl joka päivä vähän.. Ihmetteli mieskin sitten vaan et miten elämä on muuttunut kun huomaa et mitä hänkin oikein nykyään odottaakaan?! Sellasta se on äitinä ja isänä olo.. murheet senkun taitaa vaan lisääntyä ja suurentua kun tulee ikää, vaikka on tää niin ihanaakin :heart:

Nyt äkkiä ruuan laittoon etten oo taas täs koneella kun mies tulee töistä.
 
tulee kyllä tasaseen tahtiin tekstiä tänne..

tänne on kyllä kiva kirjoitella ja käydä lukemassa teidän kuulumisia..
ihanaa porukkaa olette kyllä :flower:

syötin tytön niin täyteen kuin napa vaan veti ja laitoin tos ½h sitten unille, ja päikkäreitä sain lyhennettyä sen verran että yhteensä nukkus kolmilla päikyillä jotain 4h joten katsotaan miten ens yö menee, ei luulis että nälkäänsä noitten iltasyömisten jälkeen pahemmin kitisis...

mut nyt laittaan esikoinen unille..
 
Tomusokeri on hyvä jykevöittäjä,mut flora vispi on itelläänkin jämäkkää ja ehdottomasti kestävintä vaahtoa. Ei maultaan kyllä niin hyvä kun kuohukerma,mutta saa paljon nätimmät, valkoisemmat ja kestävemmät pursotukset. En kans käytä hilloja juuri koskaan,pakastemarjoja tai sit hedelmiä. Oon raikkaiden kakkujen ystävä,mut myös tollaset suklaiset ja mokkaset jutut on hyviä. Kinuski ei oo lemppari,mutta mies tykkää =) Pyrin kokeilemaan joka kerta vähän eri juttuja... mutta teenkin noita kakkuja melko paljon kun väsään suvun juhliin ja muillekkin tilauksesta =)

Oli sitten tunnin nukutus sessio taas... kyllä tekis meikälle hyvää vähän lähtee jonnekkin ilman poikaa,mut oon niin huono siinä. :ashamed: En jaksa organisoida ja sit jää menot menemättä. Nyt alkaa vaan olemaan lippa täys näitä nukutussessioita,vaikka välissä on monta hyvääkin iltaa niin yksikin tunnin taisto saa hermon kireelle..kun näitä nyt on tässä kohta 6kk ollut jos minkälaista unillepanoa ja melkein yksin saa aina nää "likaset" hommat tehä :kieh: vali vali...
 
matamimimmi: kiitos :) ei kaikkein edustavin kuva musta mut eiköhän siit kuvasta jonkun käsityksen musta saa, sellanen tavallinen tallaaja...juu pitkästä aikaa tänään kävin jotain kirjottamas ton kerhon puolel, toki käyn lukemas muiden kuulumiset mut en aina saa aikaiseks sinne kirjotella, tuoreemmat mitat tytöstä käyn päivittämäs välillä

 
Sitten lisää neuvoja; jos teen kakkupohjan jo huomenna, kun lauantaine en kerkiä....niin miten se kannattais säilyttää sitten siihen asti että laitan täytteet lauantaina? Jääkaappiin vai? Kun eihän sitä pakastaa kannata noin lyhyen ajan takia.
 
Joo kakkuja tykkään kans tehdä, ja syödä ;) Eilen tein just siskolle 25vuotis kakun, tosin se epäonnistui.. Mietin että pitäiskö väsätä vielä isän päiväks, ihan sen takia vaan että saa kasvatettua tätä mahamakkaraa :LOL: Eräs ystäväni kertoi että laihtui 3kg 2 viikossa kun oli hiilarittomalla dietillä. Ajattelin että jos itsekkin koittaisi, mutta kun en syö punaista lihaa, makkaraa, pekonia enkä kanan munia yms. niin olis mun osalta vähän huono toteuttaa :LOL:

Minäkin kävin kerhon puolella kuvia katselemassa! Hienoja ja ihania kuvia sielä :) Joskus käyn kuvia sielä katselemassa, kirjoittanut olen ehkä pari kertaa raskaana..

Mitä puuroja annatta ? Minun sisko on käyttänyt sitä Aamun hyvä puuro ( tai joku sinne päin ). En löytänyt sitä cittarista niin ostin pari purkkia vadelma-kaura puuroa, ja annoin n.1dl ja hyvin maistui! Sen jälkeen vasta tajusin että annoinkohan hieman liikaa näin ekalla kerralla :ashamed: Toivottavasti neidin masu kestää! Ei ainakaan hedelmistä eikä kasviksesta ole mitään tullut, jotan toivottavasti ei tästäkään ja saataisiin yö nukkua rauhassa. :)
 
Tuli tässä vielä tämmöinen mieleeni.. onko joku antanut vaaville avocadoa? Minulla tuolla pari kappaletta olisi.. ja mietin, että mitä sille pitäisi tehdä ennenkuin pojan suuhun sitä laitan.. se kai olisi ihan terveellistä vaaville, hyviä rasvoja siinä ja paljon energiaa, että paino lähtisi rivakammin nousuun. Voi Luksua, koko ajan mamma on sille suuhun jotakin laittamassa :LOL:
 
Jep,vaniljasokeri on ehdoton =)

Matamim. En oo ammatiltani leipuri,mut leiponut pienen ikäni. Eli ns.itseoppinut :D Mutta että,en sit tiiä onko noi niin upeita noi mun kakut,voin laittaa kyl kuvan jos muistan ottaa :D

Yks mitä en kauheesti oo tehnyt on noi marsipaanijutut. En meinaan itse välitä marsipaanista. Ja vaikka sellaset viimesenpäälle taidekakut on hienoja kattoa ne ei mun mielestä oo kuitenkaan niinkuin herkullisen näkösiä... voihan se olla että tosta marsipaanistakin innostuu vielä =) Voileipäkakkuja teen kanssa paljon immeisille,sekä perinteisiä,että hyydytettyjä =)
 

Yhteistyössä