TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 LOKAKUUSSA

Tervehdys mammat!
Täällä väsyttää |O Meillä kun on typy nukkunut oikeestaan melkein aina mun vieressä ja mies toisessa huoneessa. Ihan vaan ollaan haluttu noin, että ollaan kaikki saatu hyvät yöunet. No, nyt oon kaksi yötä koittanu neitiä pitää omassa sängyssä...huonoin tuloksin. Yleensä kun ei herää yhtään kertaa yössä, niin nyt sen sata kertaa! Laita tuttia ja anna maitoa ja nosta viereen ja vaikka mitä. Yleensä ei tarvi ees yhtään kertaa yössä tuttia laittaa. Mutta oon päättäny, että nyt sinne omaan sänkyyn aletaan siirtyä yöksi..ottaa sitten koville tai ei. Voidaanpahan nukkua taas miehen kanssa niinkun normaalit ihmiset nukkuu. Vaikka on kyllä ollut ihanaa nukkua ilman miestäkin....nukun paljon paremmin kun en kuuntele sen tuhinaa enkä kuorsausta. Ja se nukkuu paljon paremmin, kun mä en ole koko ajan tökkimässä että käänny ja käänny jne.
 
Marmottakiva kuulla hyviä uutisia sieltä päin =) toi o niin vaikee tilanne niiden tätien kans ku tunnetusti veri on a`la tempperamenttistä ja kulttuurieroakin on... ni sun on tosiaan vaikee sanoo tollsessa tilanteessa.
JenniKyllä buranaa voi ottaa, vaan viimenen kolmannes on pieni riski ja siksi sitä ei sillon suositella kun voi käynnistää synnytyksen. Ja sekin on minimaalinen mahdollisuus mutta olemassa kyllä. Sun on nyt saatava kyllä tilanne hallintaan :/
Me lähetään ny neuvolaan, viime käynnistä pari kk aikaa............jihaa.
 
Huomenia!

Hiljaista tosiaan.....

Jenni :hug: Meillä poika leikkii samalla tavalla tutin kanssa kun yöunilleen menee,tosin ei saa yleensä sitä takasin suuhun,vaan mun pitää palauttaa se sinne. Yritys on kyllä kova :D

Edla-mamma: Meillä ei valitettavasti noi tassut oikein auta tohon ähinään,nukutukseen kyllä,mutta yöllä ei auta vaikka kuinka veivais :/

Kirsikkatomsku: Repalainen.... :D Mulle neuvolassa sanottiin silloin kun Kasper synty,että ei tarvi röyhtäyttää,mutta sitten kun noita mahavaivoja alko olemaan enemmänkin joka puolelta toitotettiin että pitää röyhtäyttää aina ja yölläkin. No aikani koitin,mutta koska siitä ei mitään apua ollut,niin nyt loppuu...

Matamimimmi: Kasper tapas yhteen aikaan pihdata tota kakkaa useamman päivän putkeen ja läväytti sitten sellaset liisterimäiset tuotokset niin ettei tienny mistä olis poikaa ottanut kiinni :D Nykyjään maha toimii päivittäin ,muit silloin tällöin skippaa yhden päivän yli ja välipäivänä ne pierut haisee aivan kamalalle ja yö on entistä takkusempi. Eli kyllä meillä ainakin se kakan tulemattomuus häiritsee poikaa ja silloin tosiaan kun saatto olla melkein viikon hukassa,niin oli tosi kiukkunen. Neuvolalääkäri mulle viimeks sano,että anna levolacia jos selvästi häiritsee se "ummetus",en kyl koskaan kerinny kun uhkailla pullolla,kun on sit pato auennut.

Yö meni taas ähkiessä täälläkin,nyt lisäks kitis siinä ohessa niin,ettei ollu mitään järkeä nostaa omaan pinnikseen,kun olisin sit siinä laidalla kykkinyt koko yön. Miehen piti nousta pojan kanssa aamulla,mutta sille nous illalla pien kuume ja ei kuulemma pystynyt nousemaan...vaikka se tossa ihan hyvävointisena äsken hääräili :/ Veikkaanpa että jos mulle kuume nousee,niin saan jokatapauksessa nousta |O Nooh,eiköhän tämä tästä. Oikein pelottaa koska muhun joku virus tärähtää,oon nimittäin kohta 2v ollut ilman pientä nuhanpoikastakaan. Ei tää tuuri voi loputtomiin jatkua...

Poika nukkuu vielä ulkona,oli väsynyt mun mielestä jo heti aamusta,vaikka 7 nukuttiinkin. Meni kyllä vähän myöhemmin unille kun normisti. Tänää nukutaankin todennäköisesti kolmet päikyt.
 
marmotta mulla on hiukan samoja kokemuksia miehen sukulaisista. Itse kiehuin aikanani mutta en osannut sanoakaan mitaan. Nyt olen ehka oppinut hieman paremmin viestimaan asemani aitina ilman, etta kukaan loukkaantuu. Tiedan miten vaikeaa on tasapainoilla ketaan loukkaamatta tuollaisissa tilanteissa. jos kuitenkin pahaksi aityy ja lapsen etua ei huomioida (jatkuvasti) niin sitten kannattaa kylla mielestani sanoa asiasta. pidemman paalle tuollainen nalkaisena juoksuttelu pitkin kaupunkia saa vaan pahoja tuloksia aikaan.
Miehesi tilanne kuuostaa paremmalta, kiva. Toivottavasti toipuminen kay nopeaan.
uniharsosta ma olen ymmartanyt ettei ole vaaralllista vaikka kasvoille tulisikin. se harsohan hengittaa. ava nukkuu paikkarit aina se kasvoillaan.

Ava on palannut hienosti kayralle! 5 kk neuvola, pituus 67,5 cm ja paino 7150g. Nyt siis kuukaudessa paino noussut yli 700g. meilla on naukuri tosiaan aika samankokoiset lapsoset. rokotuskin meni hienosti, pienella kitinalla ja ilman oireita. hiukan yo oli levoton, muttase olisi voinut olla seita muutenkin.
 
Kirsikkatomaatti Yritin sitten ottaa tilannetta hallintaan, tuli meinaan nyt ämpäri täyteen tuosta särystä. Vaan eipä ole helppoa...terveyskeskus ei osaa asiaan ottaa paremmin kanta, odota maanataihin kun pääset äitipolille vastattiin...Soitin äitipolille että mitä teen? No odota maanataihin ja jos ihan tuskaiseksi menee (se on jo sitä nyt) ota yhteyttä synnytysvastaanottoon. Soitin siltä istumalta synnytysvastaanottoon, vastaus ei kuulu heille...Odota maanantaihin ja jos ihan pahaks menee niin soita terveyskeskukseen oma lääkärille. Ympyrä sulkeutui, kukaan ei ota kantaa, ei kuulu kenellekään ennen maanantaita. No nyt tuppaan itseni kuitenkin terveyskeskuksen päivystykseen, kahlitsen itseni vaikka sairaalaan penkkiin kiinni enkä lähde ennen kuin saan jotain apua. Vittu kun vituttaa. Muutenkin jo kamala olo....
 
Huomenta!

Voi Jenni paljon tsemppiä sulle. Toivottavasti saat apua vaivoihisi.

Unilelu poika nukkuu ainu ensipupu kainalossa niin päikyt kuin yöunetkin. Ja nukahtaminen sujuu tosiaan paremmin unilelun kanssa. En jotenkin osaa pelätä mitään tukehtumista.. Ja peittoa on ihan turha alkaa jemmailemaan mihinkään patjan väliin, poika kun on tosi kova liikkumaan öisin... Eli pää löytyy pinnojen välistä harva aamu (onneks on pinnasängyn pehmusteet :) )

Poika on tainnut vihdoin oppia kääntymään!!! Lauantaina käänty kaks kertaa ja nyt tänä aamuna jo kerran! Voi että oon ilonen ja ylpee meidän pojasta :)

Tää pari päivää pojan kanssa kaksistaan on mennyt tosi mukavasti! Poika on ollu ihanan kiltisti.. Eilenkin päästiin molemmat nukkumaan kymmenen korvilla ja herättiin vasta klo 8! Ihanaa, kunnon yöunet.

Meillä on huomenna 5kk neuvola.. Rokotetta tiedossa, ja nää normi rutiinit. Kiva tietää mitä poika painaa, musta kun tuntuu että hän syö nykysin kauheen harvoin. väliä saattaa olla jopa 4 tuntia..

nyt pyykkitalkoisiin ja pakkaamaan..
 
Jenni..mene vaan sinne päivystykseen...ja vaadit palvelua :kieh: :kieh: ...jaksamista :hug: !

Marmotta, mukavaa, että on jo tapahtunut edistystä ja toivotaan lisää hyviä uutisia =) !

Minua on alkanut naurattaa, meidän neitin touhut, on niin pikkutarkka näpertäjä...sormillaan näprää kaikenaikaa....lelujen nauhoja ym. ja on alkanut tosissaan ravistaa sellaisia leluja mistä lähtee ääni...eilen laitoin nokkamukiin sokeripalan...johan lähti kolina ja neiti innoissaan heilutti pitkän aikaa...sitten kun ei enää kiinnosta, heittää tosi pitkälle kyseisen kapistuksen ...eli meillä nuo hienomotoriset taidot on jo melko hyvät....mutta edelleen puuttuu kääntyminen vatsalleen ja ei siellä viihdy kuin hetken :/ ....pojilla oli kyllä just toisinpäin tuo kehitys... 6v. konttas jo ennen 5 kuukautta....

Aurinkoista päivää kaikille B)

 
Viime yö: helvetillinen. Anteeksi sanavalinta, mutta niin monta kertaa heräsin tuttia laittamaan ettei ole todellista! Ehkä oli rokotuksesta ehkä ei. En tiedä. Aamulla oltiinkin sitten aamuvirkkuina hulluilla päivillä jo klo 8 :D Meinas poika herätä jo 5:20 mut sain pidettyä sängyssään hölisemässä vielä tunnin ajan.

Jenni:
Hyvä, taistele vaan! Toivottavasti saat apuja särkyihin!!

Matamimimmi: Ihan sama juttu meillä. Poika on jo pitkän aikaa heilutellut ja rapistellut kaiken maailman tavaroita ja napannut joka paikasta kiinni, mutta isommat liikkeet vielä vähän kangertelee. Vaikka on kyl kääntynyt molemmin päin, mut ei vaan kovin usein. Muskarissakin on pysynyt jo monta viikkoa marakassi ja kapulat (! ) käsissä ja osaa niitä jopa paukuttaa yhteen :D Eli hienomotoriset taidot on täälläkin kehittymässä ensin.

summer: Nettikauppa Babystylessa ne tassut maksaa noin 25e. Tais olla tarjouksessa. Munkin pitäs tilata.

Kauraa
maisteltiin eilen ja hyvin maistui! Tein piltin jauheesta pienen määrän puuroa ja lusikallinen maisteltiin. Aamulla yritin tarjota muksun kauravelliä, mutta se ei enää tullutkaan tutista läpi! Hieman poika sit sai sitä syötyä nokasta. Pitänee siis kuitenkin ostaa aventin vellitutti.

En tiedä taas kuka täällä vedättää ja ketä: Tarjosin tänään soseena porkkana-kukkakaalia. No, poika vähän nyrpisteli ja söi vaan ihan vähän. Laitoin sitten joukkoon vähän luumua ja koitin uudestaan. Avot! Johan uppos ja suu auki odotettiin ruokaa :) Mä siis sain annettua pojalle ruuan ja jälkkäriluumun samassa ja poika söi tyytyväisenä. Olin tyytyväinen huijaukseeni, mutta niin varmaan poikakin omaansa :D Meillä on noiden hedelmäsoseiden maistelun jälkeen alkanut vähän tökkiä kasvikset. Tai ei aina, mutta välillä. Toivottavasti ohimenevää.

naukuri ja E tasan 5kk :heart:
 
Tässä jotain tietoa Buranan haitoista. Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ibuprofeenia ei pitäisi käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.
 
Kiitti Naukuri! Toihan onkin hyvä paikka tilata, kun 5e vaan postikulut. Tarvittais syöttötuolikin...sinänsä kannattais sieltä vaikka tilata, koska bensaan menee ihan varmana enemmän rahaa kun lähet kiertelemään joka paikkaan..
 
jenni: jos sulla rupee enemmänkin huimausta ym olemaan ennen maanantaita niin suosittelen kyllä menemään aikaisemmin äitiyspolin päivystykseen, ei ne pois sieltä aja ilman tutkimuksia..

yöheräilyt on rantautuneet tännekin, en tiiä johtuuko hampaiden tulosta vai mistä ja ruokahalu on A:lla ihan uskomatonta, siis ihan pohjaton kaivo :eek:
syö päivällä 2,5h välein ja syö niin kuin ei olis ikinä ruokaa saanu, yks pidempi ruokaväli tulee silloin kun nukkuu ulkona silloin syötön väliin tulee 4-5h joskus jopa 6h ja iltaa kohden nälkä vaan kasvaa..

kiloklubi: uskomatonta, eilen aamul paino oli 67.7kg ja tänään 66.6kg joten heittelee kyl härän pyllyä koko ajan..ja vaaka ei oo rikki, se on suht uusi, toki oon täl viikol kävellyt vaunujen kans 1,5h reippaasti ja oon hiukan seurannut noita kaloreita mitä suuhun laitan mut ärsyttää niin maan vietävästi tän painon heittely.. toki parempi näin et näyttää vähempi, eli lähtöpainos ollaan taas.. :D

ei meilkään A:aa näytä kiinnostavan yhtään tuo ainupupu, mut yks tosi värikäs muurahainen on nyt kiinnostuksen kohteena ja tänä aamunakin jutteli sille pitkän tovin =)

 
Nokkamuki...millaisia mukeja teillä käytössä, tai aikaisempaa kokemusta...suositelkaa, ajattelin sitten antaa mukista vettä, kun aloitetaan kiinteet. Meillä Tupperin muki....mutta en löydä kantta mistään ( siinä oli semmoinen pehmoinen kansi )...ei taida saada ostettuu pelkkää kantta :/ ...muuten muki on kuin uusi, meillä on tupperin setti lapselle...ostin silloin kun 6v synty....kannellinen lautanen, lusikka, haarukka ja muki.....on niin hyvässä kunnossa, et kelpaa neitillekin...

Mä jouduin syömään Buranaa, kun odotin pojua ( 6v. )....aloitin joskus viikoilla 32, kun kädet eivät toimineet ja tuska oli hirvee ( rannekanavaoireyhtymä )...lääkäri määräsi...
 
olitkin jenni jo soittanut äitiyspolille, toi on niin tyypillistä ettei kukaan ota kantaa ja vieritetään asiaa vaan seuraavien ihmisten niskaan, voi hitsi kun muakin alkaa jo v...aa sun puolesta. käy vaan päälle kuin yleinen syyttäjä ja vaadi hoitoo, ja jos tk:ssakaan ei ota kantaa niin sit painut yksityiselle, se on ainakin sellanen paikka jossa tutkitaan, maksaa maltaita mut saapi hoitoo..
 
Heippa!

Toivottavasti Jenni saat avun nyt! Ärsyttävää potilaan pompottelua, kukaan ei halua ottaa asiaa hoidettavaksi. Toivottavasti sut nyt huomattiin, eikä tarvinnut kiinnittää itseään tuoliin :)

Meillä on toivuttu maanantaisista rokotuksesta jo kolmatta päivää. Poika sai meningokokkirokotteet ja normaalit 5 kk:n satsit (yhteensä 3 piikkiä). Kuumetta tuli mittarin täydeltä. Tänä aamunakin sitä oli vielä 38,2. Kiukkua ja tuskaa on riittänyt. Yksi rokotusjäljistäkin on ihan sen näköinen, että varmaan sattuu. Toivottavasti alkaa jo helpottaa! Mies oli jo sitä mieltä, että kolmatta ja viimeistä kertaa ei rokoteta!!!

Unilelusta: Meillä ei ole muuta kun tissi vaan käytössä :) Ennen reissua poika nukkui tosi hienosti omassa sängyssään. Mutta reissussa köllötteli isin ja äidin vieressä, siihen oli näköjään helppo tottua... Ja nyt kun on niin kipeä, niin on nukkunut viekussa.

Menkoista: Ei ole vielä näkynyt. Mä aloitin minipillerit, mutta olen ihan toivoton noiden kanssa, en muista läheskään joka päivä, saatikka et ne ottaisin samaan vuorokauden aikaan :ashamed: Taidan ottaa kierukan, kunhan imetys on loppunut.

Aaoo 5 kk ja Mamma tukka pystyssä
 
Matamimimmi: Mä ostin pojalle semmoisen tiivimukin, jossa on kova imuosa. Meillä siitä ei osta juoda vielä ollenkaan. Sit hommasin semmoisen pehmeämmällä suuosalla olevan tavallisen nokkamukin (ei siis tiivi), ja siitä kun vettä tulee ilman imua, niin johan poika hokas jujun ja osaa ottaa siitä vesihörppyjä :)
 
JenniHyvä ku oot liikkeellä tosi tarkotuksella :) kyllä on kummaa touhua - hienoo ku meet tervkeskukseen, koska mikäli ei siellä saada kipua hallintaan ni tosiaan päivlähete äpolille tulee/tultava. Sullekin tiedoksi "terveydenhuollon eettiset periaatteet" /kivunlievitys - tällästä toimintaa ei missään tapauksessa tule sallia. Ota yhteys potilasasiamieheen tai terveydenhuollon oikturva keskukseen mikäli hällä väliä elämä jatkuu. Yks tärkee juttu vielä kun soitat tästä tilanteesta ni ota henkilön nimi ylös ja kysy se vielä puh päätteeksi " saanko vielä teidän nimen ja aseman th,sh,perushoitaja/lääkäri". Vannon että lähtee apua heruun, koska jokainen alan ihminen tietää seuraukset. Johan on kumma juttu - p............kele. Vointeja ja älyttömästi tsemiä = kärkästä kielenkäyttöä. :hug:
 
Matamimimmi: Meillä harjotellaan sellasella aventin pulloon laitettavalla ns. pehmeällä nokalla. Nokasta ei tuu itsestään vaan siitä pitää imeä. Ostin kahvatkin pulloon, joten nyt harjoitellaan aina välillä veden juomista sen nokan ja kahvojen kanssa :) Poika kyllä hokas mistä on kysymys, mut juo kun huvittaa... Ja tavallaan toikin on sellanen "tiivimuki", et vaikka systeemi joskus lentäiskin pikkumiehen käsistä, niin vettä ei roisku ympäriinsä.

Hulluilla päivillä oli muuten Aventin taikamukeja ja tuttipulloja tosi edukkaasti. Harmi ettei enää tarvi lisää pulloja :) Pullot oli 2kpl/7.90 ja mukit 2kpl/9.90.
 
aaoo: Voi itku mitä harmia saitte rokotuksista. Mekin harkittiin silloin et lähdetäänkö tuohon mukaan, mutta päätettiin kuitenkin jättää väliin. Välillä se harmittaa, mutta sitten kun joku kertoo tuollasia kokemuksia, ni ei harmita ollenkaan. Mutta toivottavasti menee nyt pian ohi!!! Ja ehkä viimeisestä satsista ei sitte enää tuu niin pahoja? Jaksuja! :hug:

Iltapuurosta:
Te ketkä annatte iltapuuroa vauvalle, niin annatteko sen just ennen nukkumaanmenoa vai jo aiemmin ja nukkumaan mennessä vielä maitoa/velliä? Mietin tässä et kuin ruvettais tekemään. Tänään menee vielä harjotteluna puuro tässä välipalalla ja illalla sit kauravelliä, jos saadaan se jostain tuutista ulos :D Lusikalla kun koitin sitä antaa, niin puolet valui pitkin rinnuksia, kun oli se kuitenkin aika litkua.
 

Yhteistyössä