*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Tammikuussa

Miukulle jaksuja!! :hug:

Niissä hakemuksissa voi valita lasketaanko tuet viimeisen 6kk:n tulojen perusteella vai sen vuoden 2009 vahvistetun verotuksen perusteella. Jos tolla ekalla tavalla, niin tulojen on pitänyt nousta 20% niistä vuoden 2009 tuloista (ja toi 20% ei oo ihan jämpti vaan siihenkin tulee joku korotus kun kela sen laskee). Eli jos saat nyt 3 kuukaudessa enemmän kuin koko vuonna 2009, niin eiköhän sulla mee se 20% rikki ja haet sit sillä tavalla tukia.

Munkin pitäis varata se sokrutesti, mut en kyllä vielä mee. Lapussa lukee 24-28, en muuten ees tiiä millä viikolla oon : / Aika hurjaa tääkin!
Joo, ja kysyin neuvolassa et mitä tapahtuu jos en mee ollenkaan. Ällöttää niin paljon koko juttu (oon kaks kertaa sen läpikäynyt). Se neuvolatäti vaan sanoi, et jotkut jättää menemättä ja et se sitä suosittelee ja et jos päätän olla menemättä, niin pitää sanoa ja sit se laittaa lähetteen vaan siihen paastoarvoon joka ei toisaalta kerro mitään, mut on parempi ku ettei menis ollenkaan.

No ei nyt muuta, moikka :wave:
 
Jadey Ööö, anteeksi tyhmä kysymys mutta minkä takia et menisi sokerirasitukseen? Minä en ainakaan jättäis menemättä, koska korkeat sokerit ovat riski monella tapaa. Ja vaikkei olis mitään epäilyä edes niin silti varulta kävisin.
Eihän se ole kun pari tuntia elämästä ja meillä ainakin on colan ja vadelman makuista niin lämpimää kuin kylmääkin mitenkä kukakin haluaa se juoma ja ei todellakaan ole pahanmaksuista siihen mitä on aikoinaan joutunut juomaan. Aikoinaan se oli pelkkään veteen liuotettua sokeria joten...
En siis missään nimessä halua painostaa, mutta en vain ymmärrä miksi kummassa niin yksinkertaista hommaa ei vois käydä, ja siksi kysynkin että onko siinä mikä syy :)

ON: Äippäpoli ja diabetespoli kutsuvat

Enie + Tou 23+5 tms...sekoaa taas viikoissa :D
 
Mä olen samaa mieltä Enien kanssa tuosta sokerirasituksesta ja sen hyödyllisyydestä. Mutta se täytyy sanoa, että mä olen käynyt aika monesti siinä ja koskaan ei ole ollut valinnanvaraa maussa. Joka kerta olen sitä kirkasta sokerilitkua juonut ja ällöttävää se on. Siitä ei pääse mihinkään. Viimeksi ihan parin kuukauden sisään. En muista tarkkaan. Näin siis niissä HUS-alueen labroissa joissa olen vieraillut.

Tosiaan kannattaa koittaa muistaa, ettei sitä tehdä vaan kiusaksi vaan oikeasti sille on hyvät perustelut. Ja kohonneet sokerit voivat yllättää kenet tahansa ja olla riski vauvallekin.

En nyt pääse lukemaan muita kirjoituksia mutta palaan myöhemmin linjoille.

-Catalia ja HyaSintti 23+0
 
mä olen kanssa menossa siihe sokerirasitukseen,pitäs vaan varata aika..lääkärissä käytiin tiistaina kun on alkanut sattuu tonne kohdunkaulaan,mut onneks viel ei ainakaan ole alkanut pehmenee ym.ja nyt sitte käyn 2viikon välein kontrollissa.esikoinen tuli kuukautta aikasemmin ja synnytys oli nopee eikä syytä tiedetä miks tuli aikasemmin..niin nyt sitte pelätään et tääkin tulee.

kävin samalla myös yksityisellä utrassa jos olis näkyny sukupuoli kun ei näkyny rakenneultrassa,ja hemmetti siellä se oli taas huonossa asennossa,pisti oikein kädenki eteen ettei vaan näkyis mitään.siel annettiin uus aika 2viikon päähän et jos näkyis sitte.jos ei näy,ni sit saa olla ja eletään jännityksessä:LOL:

mä otan varmaa äitiyspäivärahan edellisen mukaan..

hitsi et alko jännittää tää vauva!eilen ku alko miettii et ihanaa kohta se jo tulee!ei malttais odottaa:heart: me lähetään pojan kans nyt lenkille.pakko tehä päivittäin jotain ja kattoo mitä syö ettei tulis iha kaameesti kiloja,vaikka ei mulla jääny esikoisesta kun 5kiloo mut silti en haluis taas paisuu ku pullataikina.ihanaa päivää kaikille!
 
Eipä mulla mitään muuta syytä tuohon sokrupohdintaan ole, kuin että se vaan on niin ällöttävää. Kyllä mä sen litkun saan juotua tai olen ainakin aiemmin saanut ja ei oo tosiaan mitään makuvaihtoehtoja HUSin labroissa, mut sit kun ei saa ees huuhdella suuta niin suu jää sellaiseen peitteeseen ja on kuiva ja tosiaan se olo. Huh huh, meinaa taju lähteä. Varsinkin se toinen tunti on ihan kärsimystä. Jotkut on kuulemma päässy johki makoileen, mut eipä tossa meidän labrassa sellaista mahista ole. Enkä viittis lähtee matkustaa kauemmaks, kun toi on tos 5 min kävelymatkan päässä.
Mut joo, eipä tuo mun mies varmaan antais mun olla menemättä, joten ei tarvii kenenkään sen enempää huolehtia. :saint: Se on niin hirmu tarkka (en saa ees hiuksia värjätä, oli jostain nyt lukenu jonkun artikkelin..) ;)

Jeps, mut nyt ruuanlaitoon :wave:
 
Neuvolassa oli kaikki kunnossa. Eivät vaan olleet merkinneet mun aikaa ylös minnekään, joten menin toiselle terveydenhoitajalle kun kerran sinne asti könkkäsin.

Sf mitta oli 21 muistaakseni (ei ole nla-korttia tässä edessä nyt), hemoglobiini laskenut 110:een, suositteli rautaa ja mietti josko sen kontrolloisi uudestaan sitten lääkärineuvolassa taas.
Vauva luiskahti koko ajan alta pois kun koitti kuunnella sydämensykettä. Se teki jotenkin ihmeen kipeetä, onks muilla ollut tällasta?? Siis kun se piti ja liikutteli sitä anturia vatsalla, mulla on ainaski sellasia kovempia kohtia vatsalla jossa on varmaankin vauvan ruumiinosia (?) niin niissä tekee kipeetä...
Huomenna kiikutan Kelaan hakemukset todistuksineen.

Haidih ja tyllerö rv 22+2
 
Voiskohan Haidih olla, että sulla on just ollut supistus päällä? Kun mulla supistaa, mahaan tulee niitä kovia kohtia ja ne tuntuvat herkiltä, jos painaa tai vaan siveleekin ihoa. Kun ei supista, kovia kohtia ei sillä lailla tunne, ainakaan niin kovina.
 
Huomenta
Ymmärrän jadey, mitä tarkoitat. Mulla meinas jäädä puoleen väliin litkun juominen, en tiedä mitään etovampaa makua. Mutta ajattelin, että vauvan takia yritän ja onnistuinkin juomaan sen.
Arvot oli ok.
Kelassa ne vertaa tuloja, eli jos esität viimeisen kuuden kuukauden tulotiedot. Ei tarvi ite laskea, kumman vuoden tulot on parempi huomioida äitiyspäivärahan kannalta.
valdemaria ja vauva 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Miukulle kovasti jaksamista!

Mä en ole koskaan ollut sokerirasituksessa enkä kyllä nytkään ole menossa ellei jotain ihmeellistä tule...

Onneksi on viikonloppu edessä ja mies kotona. Väsyttää niin järjettömästi ja olenkin koittanut saada tuota hb:ta nousemaan 115 sen rautalitkun avulla,jospa se pian helpottaisi. Vaikka hb ei ole normaalistikaan mikään korkea,120-125. BodyCombatiin ajattelin tänään mennä,kohta saa sekin jäädä kun ei meinaa enää jaksaa ja sykerajatkin tulee vastaan.

Nannaliina rv21+6
 
Kauheeta, kun maha ollut koko päivän herkkänä, yököttää ja maha sekasin :S :(..

Minäkin sain sieltä neuvolasta nyt keskiviikkona ne kelan lappuset, menen puolison kanssa käymään 1.2 kelalla selvittelemässä ja täyttelemässä niitä lappusia, että ei varmasti mene mitään väärin ja tulee selvitettyä kaikki.

Hei, aikaisemmat synnyttäjät ja äidit, kauan teillä kesti että äitiyspakkaus tuli postiin, tai äitiysavustus rahana tilille ?
 
Tiudeliini: Siinä menee sellainen parisen viikkoa. Kävin just Kelassa tänään ja virkailija luukulla sanoi että sen äitiysavustuksen ne katsoo ja hoitaa siitä hakemuksesta pois ihan ensimmäisenä. Kelan sivuilla on nuo käsittelyajat myös.
 
Sokerirasituksesta tulipa sielläkin käytyä toissapäivänä, edellisessä raskaudessa ei tarvinut. Eipä muuta jäänyt käteen kun mustelmat molempiin taipeisiin. Paitsi, että jos jotain löytyy, mitä kyllä epäilen. Mut eipä tästä elämästä koskaan tiedä.

Äitiyspakkauksen ja -avustuksen tulo Pakkaus tais tulla ekassa raskaudessa 2 viikon päästä kun Kelan laput oli tullut ja nyt avustus tulee vähän yli viikon päästä lapuista.

( .) Kävin sokerirasituksen ohella myös lääkärikäynnillä, oli eka tässä raskaudessa. Lekuri ultras kohdunsuun, 5,2cm jäljellä. Sama kun viimeks näillä viikoilla. Ultras myös vauvan päätä, masua ja reisiluuta ja toinen sai tosi pienet mitat :( Jos näillä mennään, niin LA vaan jotain 2600g. Esikoinenkin oli vaan 3kg rv42. Mul on vaan vissiin niin tilava lantio, että esikoisen otsatarjonta saattaa toistua ja siinä kävi viimeks huonosti. Nyt alkaa pelottamaan. Seuranta 6 viikon päästä.

- N ja maailman pienin Kaino 26+0
 
Jadey Hyvä homma :) On jännä että meillä täällä pienessä pitäjässä on vaihtoehtoja tuohon litkuun nykyään. Se ei tosiaan ole ollenkaan pahanmakuista ja kerralla menee alas :)

ON: Eilen oli äippäpoli ja diabetespoli.
Pikkuisella kaikki ok, ja verisestä vuodosta ei lääkäri kuulemma ole huolissaan kun sitä on ollut koko ajan :eek:
Painoarvio vilkkaalla pojalla oli 680g. Sain parit kuvat taas matkaan kasvoista ja lääkäri otti vielä jalkapohjista kuvan :D
Niin ja seuraava käynti taas 4 viikkon päähän.

Enie + Tou 23+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Täällä tämä yökyöpeli valvoo..
Mulla oli torstaina se neukku, kaikki ok, hb pudonnu 136->120 mutta se oli odotettavissakin, meinas että sillon tällön vois popsia rautaa jos siltä tuntuu. Se virallinen raja on 110,esikoisesta tippu 93 ja olikin sitten tosi hankala saada nostettua :( Ois varannu ylimääräsen lekuriajan tän pyörtyilyn takia mutta ei ollu yhtään aikaa ni en sitten menekkään. Neukkutäti ite ehotti että ottaisin käyttöön tukivyön jos se estäis pyörtyilyn, joopajoo :rolleyes::stick: sitäpaitsi mä en voi edes käyttää mammahousuja vaan normi legginsseillä mennään ku supistelee herkästi jos tulee jotain kireää masun päälle ni vielä nyt sitten se tukivyö mistä ei oo ku harmia. Välillä tuntuu että missä neki on koulut käyny ku niin uupeloita aina välillä...
Täällä sf-mitta 19cm, sitäki ku mittaili ni sano että oota mä katon ensin koneelta osuuko käyrille vai tarviiko mitata uudestaan :headwall: Siis mitä järkeä noissa mittauksissa on jos ne sitten väkisillä väännetään rajojen sisälle! No keskikäyrällä mennään. Swe myös mittaa aina mun rr:n niin monta kertaa että alapaine on n.80, yleensä ekoilla kerroille huitelee melkeen 90. Pieni avaus tähän väliin..

Poika on tällä hetkellä kuumeessa, ihan yhtäkkiä illalla nousi raju kuume, tuolla nyt posket helottaa punasena ku nukkuu, kaikista kamalin tunne kun lapsi sairaana :'(

Käytiin eilen jo hakemassa ne vaunut kotia :b aika hintavathan nuo oli mutta onhan ne koriat, tuo valkonen koppa on tosi ihana!
Mutta nyt nukkumaan...

Diipeli ja kultapieni 22+5:heart:
 
Diipeli, millaset vaunut ostitte? Vitsit, mäki haluaisin valkoiset, mutta mies ei ja edelleen siis väri muutenkin hakusessa vaikka ollaan päätetty ne Hartanit ottaa...

Tänne omia kuulumisia: ollaan mökillä ja eilen laskettiin mäkeä, josta sitten mä kärsin jo illalla. Vasen puoli alaselästä ja pakarasta veti jumiin ja yöllä heräsin mahakipuiluihin. Koko aamu ollu tosi tuskasta, kovat kivut, siis sellanen kamala kramppi koko ajan päällä ja ku istuudun ni tuntuu ku alapää ois tulessa. Pissaaminen tuntuu oudolta ja tulee vaan pikkuliru kerrallaa, mutta sitäki useemmin. Olisin satavarma, että tulehdus, mutta just viikolla testeissä kaikki ok! :headwall: Mutta tosi kipeetä tää kyllä tekee..ei kiva lainkaan :'(

Onneks sentään jaksoin nauttia äskösestä hetkestä ku tehtii nuotio ja siinä ympärillä istuskeltiin ja paistettiin makkaraa! Nyt koirakin ihan väsynyt ku koko päivän juossu ulkona :)

Mutta semmosia. Huomenna menen neuvolaan ja sit mäki saan ne kelapaprut..
 
haaveilija87 ettei vaan ois olleet supistuksia? Suosittelisin kyllä että soittelet neuvolaan jos niin kovia kipuja että ei saa edes nukuttua,tsemppiä sinne! :hug: me ostettiin Emmaljunga Nitrocityt,
tämmönen koppa ja tämmönen ratasosa

Eli ratasosa ei oo valkonen ihan käytännön syystä vaan ihana tummanruskea. Mutta tuo kopan päällinen on helppo pitää puhtaana ku on semmosta leatherette kangasta josta lähtee ihan vedellä ja tiskiaineella pyyhkimällä lika kuin lika. Hintaa kerty päälle 800€ mutta toivotaan että niille ois käyttöä vielä tämän tulokkaankin jälkeen :)
Esikoisella oli Brion Combaktit jotka on semmoset "jykevät" ni nyt halusin ketterät rattaat jos ajattelee että esikoista pitää toisella kädellä pitää esim kädestä ja on sitten helppo kääntyillä vaikka on seisomalauta. Mutta mä olen ehottomasti tuon kovan kopan kannalla etenkin ku kesävauva tulee.

Tänne ei ihmeempiä, kauheesti on netistä lueskellu kestovaipoista ja tälläkin hetkellä on villakuoret tulossa puikoilla,ajattelin sittenki kokeilla myös harsoja ku eka aattelin että taskuilla mentäs, mutta villikset joiden alla esim. nöttöset taitaa pitää maitokakatkin hyvin vaipan sisässä, onko jollain kokemusta vastasyntyneet kestoilusta? Mä aloitin esikoisesta joskus 3kk:n kohdalla ni ei ole kokemusta ihan pienistä mutta järellä ajatellen harsot ja villikset tai vastaavat on varmaan ihanteelliset...:whistle:

Nyt vielä koulunpenkille hetkiseksi, sitten käydään yhtä paritaloa katsomassa.

Diipeli ja kultapieni 22+6:heart:
 
Moikka
Mä kävin siinä sokerirasituksessa jo rv 15, mut sit ne kaikki tuli pihalle:( Nyt pitäis sit vissiin mennä pian uudestaan, kun pahoinvoinnitkin on jo loppu. En tiedä miks ne mut laittoi jo rv 15, koska meinas tulla jo oksennut pelkästään siitä ettei saanut syödä 12h.

HB mulla on koko ajan ollut alhaalla alin tais olla 108 ja viime neuvolassa oli 115. Aluksi määrättiin yksi rautatabletti päivässä, mut nyt ne sitten sanoi, että ottaa kaksi, kun ei nua arvot tunnu nousevan.

Mulla on kans tullut niitä harjoitussupistuksia ja oli hauskaa, kun maha oli ihan kovana:)

rv 25+4 huhhuh, kun nua viikot kuluu nopiaa!!!:)
 
Äitiyspakkaus haettiin postista tänään! :) Viikko meni kelan päätöksestä. Vaatteita hypistellessä tuli sellainen olo, että voi kun en malttaisi oottaa että olisi se pieni ihminen jolle niitä pukea! Jos nyt poika- ja tyttövärejä on olemassa, niin aikas lailla pojalle sopivaa on tämän pakkauksen värimaailma mun mielestä.
Hyvä olo on tänään, nukuin koko yön ilman heräämistä viime yönä.
Mulla on samaa tasoa HB teddybearin kanssa. Esikoisen synnytyksen jälkeen oli pienestä kiinni, että olisi tiputettu lisäverta. Mikähän se raja olikaan...

Valdemaria ja vauva 26 poks
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Neuvolassa käyty ja kelalaput saatu...

Nää kivut jatkuu edelleen, yö meni kamalasti ku aina heräsin asentoa vaihtaessani ku sattus...Meinas, et ainakin osa kivuista olis suppareita ja liitoskipuja, mutta silti laittavat nyt äippäpolille tyksiin varmistukses eli ultraan ja varmaa sisätutkimukseen..Äh ja mä niin toivoin, ettei tarttis sinne mennä yhtää ylimäärästä kertaa.

Tukivyön käyn torstaina ostaas. Kaks päivää tarttis töitä jaksaa ja sit ois taas kaks vapaata...Katotaan nyt. Kävin pyörähtääs skannsissa ja ostamassa parit lahjat ni aika tuskasta oli kävely :'( Olo nytkin aika tukala..Piti lähteä uimaan, mutten jaksa. Ja stressaa ajatuskin, että illalla ois tehtävä koiran kanssa lenkki, vaikkakin teen vain pienen, mut ei tee yhtää mieli mennä ulos..:mad:


Diipeli, onpas ihanat vaunut ja ihanan väriset ennen kaikkea. Meille ois tarkotus tulla tämmöset http://www.villenkello.fi/shop/kauppa10/products/1288877069.jpg (tosin tosta väristä ei vielä varmuutta) tai sit tämmöset kunhan päästäis kokeilemaan
Gesslein - Gesslein - Tuotetiedot - Gesslein Vision
Vaikeita päätöksiä...
 
Terveisiä rakenneultrasta! Vastasi täysin viikkoja ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Uusi aika tuli kuitenkin, kun ei asennon takia saanut sydäntä katottua jotenki perusteellisesti(Ja oli myös joku "väärä" lääkäri, kaikki erikoislääkärit oli poissa tai kiireisiä...), mutta eipä tuo haittaa! Jos sitte ens kerralla näkyis sukupuolikin, nyt oli ihan linkkuveittenä eikä nähny oikeen mitään.
Istukka oli takana, lapsivettä normaalisti ja kaikki siis ok. Painoarvio 480 g <3
Tässä multa pitkästä aikaa vähän parempia uutisia!

Miuku + pimpula 22+1
 
Tänne sais päivittää tyttölupauksen. Pitkästä aikaa kerkesin koneelle, ku töitä tuntuu olevan niin paljon ettei mitään kerkiä ja sit esikoinen vie muun vapaa-ajan=) Mut onneks mul alkaa vuosiloma kolmen viikon päästä ja siitä suoraan äippälomalle:D

Viime raskaudes oli selvä linea negra ja poika tuli,tässä raskaudessa ei viel mitään viivoja ole näkynny...Sokerirasitukseen menen ens viikol ja eka lääkäri siitä seuraavalla viikolla...

Maha on nyt vast vähä pullahtan esille ja varsinkin illal sen huomaa, työkaverit ihmettelee miten voi olla noin pien maha, mut kyl se loppuvaihees sit taas esille tulee tai ainakin viimeks oli tukalan iso maha:D

Heissu ja Juuli 24+6
 
Hei, ihan uutukaisena kirjoittelen. Sopiiko tulla vielä joukkoon näinkin myöhään? =) Löysin sattumalta tämän ketjun ja nyt olen sitten ahkerasti lueskellut mitä täältä löytyy. Vertaistuki ja muiden kokemukset olisivat tervetulleita, kun kaikki on vielä niin uutta! Mulla on eka raskaus kyseessä ja ultran mukaan olisi poika tulossa. Synnärinä on Kys ja LA 17.5. Vai pitikö tuo poikalupaus laittaa sinisellä? öö:whistle:

tutti_fruit 24+0
 

Yhteistyössä