Toukokuiset2022

Ekaa kertaa kahteen vuoteen minulla on hyviä ultrakuulumisia Tänään näkyi hyvin kasvanut (0.5cm vajaassa viikossa), vahvasykkeinen ja jopa LIIKKUVA (nyt siis rv 8+6) pikku vauvanen. Hematooma oli kadonnut pois ja lääkäriltä kerrankin positiivinen arvio ja onnittelut. Olo on niin helpottunut ja taakka pois harteilta viimeinkin
Ihana kuulla!
Itse toivon kanssa että ensi viikon ultrassa löytyisi syke yhä ja hematooma olisi kadonnut. Saitko hematooman vuoksi nostokieltoa?
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Ihana kuulla!
Itse toivon kanssa että ensi viikon ultrassa löytyisi syke yhä ja hematooma olisi kadonnut. Saitko hematooman vuoksi nostokieltoa?
Sain vain viikon sairasloman ja kehotuksen ottaa rauhakseltaan, tulkitsin tämän niin ettei nostelua tai hikiliikuntaa tai uimista tms. mikä lisäisi tulehdusriskiä. Käytännössä olin viikon sohvalla joitain kauppareissuja tai lasten viemisiä/ noutamisia lukuunottamatta. Kyllä se varman päälle kannattaa ottaa ainakin minusta. Toivotaan sinulle samaa kuin tännekin, pelottavia nuo hematoomat vaikka ilmeisesti hyväennusteisia ovatkin. <3
 
Sain vain viikon sairasloman ja kehotuksen ottaa rauhakseltaan, tulkitsin tämän niin ettei nostelua tai hikiliikuntaa tai uimista tms. mikä lisäisi tulehdusriskiä. Käytännössä olin viikon sohvalla joitain kauppareissuja tai lasten viemisiä/ noutamisia lukuunottamatta. Kyllä se varman päälle kannattaa ottaa ainakin minusta. Toivotaan sinulle samaa kuin tännekin, pelottavia nuo hematoomat vaikka ilmeisesti hyväennusteisia ovatkin. <3
Joo yllätyin kun lääkäri kielsi multa kaiken. En saa nosta mitään, en edes imuroida. Harmittaa kun jouduin kuntojumpat lopettaan, mutta jos palkintona on vauva niin on sen arvosta ♡ Sairaslomaa mullekkin tarjottiin, mutten suostunut ottamaan. Oon koittanu muistaa töissä etten saa nostaa :D
On joo, ja kyllä mulle ainakin sanottiin että jos se hematooma tulee ulos niin raskaus voi keskeytyä ja siks lepo on tärkeää. Olis ihanaa palata normaaliin arkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Heippa pitkästä aikaa,

tänään vihdoin np-ultra ja kaikki oli kunnossa! Iso helpotus ja jotenkin nyt osaa ajatella että siellä se pieni rakas masussa oikeasti viuhtoo menemään.
Kooltaan oli kolme päivää isompi kuin laskettu aika, mutta sitä ei lähdetty muuttamaan kuitenkaan. Riskiluvut kromosomipoikkeamiin pienet ja kaikki rakenteet kunnossa. Pienet sormet ja varpaatkin löytyi. Tämä ilta menee varmaan noita kuvia ihastellessa.
 
Täällä pitkästä aikaa tuntui pientä "vihlontaa" alavatsassa, mitä siis oli ihan alkuvaiheessa ja joka ilmeisesti liittyy kohdun kasvamiseen ja noihin kiinnikkeisiin. Eli lähinnä saattaa hieman tuntua kipua, jos esim on istunut pitkään ja lähden vauhdilla liikkeelle. Oon tästä tutusta pikkukivusta hyvinkin onnellinen, koska implikoi, että siellä kohdussa tosiaan jotain tapahtuu :D Myös pieni pahoinvointi ajoittain kaverina. Ehdin tässä jossain välissä jo vähän hermostua kun tuntui että väsymystä lukuunottamatta kaikki oireet loppuivat kuin seinään. Etenkin kun nyt on vielä 3 viikkoa kärvistelyä nt-ultraan.
 
Täällä pitkästä aikaa tuntui pientä "vihlontaa" alavatsassa, mitä siis oli ihan alkuvaiheessa ja joka ilmeisesti liittyy kohdun kasvamiseen ja noihin kiinnikkeisiin. Eli lähinnä saattaa hieman tuntua kipua, jos esim on istunut pitkään ja lähden vauhdilla liikkeelle. Oon tästä tutusta pikkukivusta hyvinkin onnellinen, koska implikoi, että siellä kohdussa tosiaan jotain tapahtuu Myös pieni pahoinvointi ajoittain kaverina. Ehdin tässä jossain välissä jo vähän hermostua kun tuntui että väsymystä lukuunottamatta kaikki oireet loppuivat kuin seinään. Etenkin kun nyt on vielä 3 viikkoa kärvistelyä nt-ultraan.
Varsin samat fiilikset täällä! Vaikka mulla myös pahoinvointi pitää tietoisena raskaudesta, niin jotenkin nuo kohdun kasvukivut yms. tuntuu konkreettisemmilta. NT-ultraa edeltävät viikot tuntuu olevan kyllä maailman hitaimpia.. tämähän kestää ikuisuuden!
 
Joo yllätyin kun lääkäri kielsi multa kaiken. En saa nosta mitään, en edes imuroida. Harmittaa kun jouduin kuntojumpat lopettaan, mutta jos palkintona on vauva niin on sen arvosta ♡ Sairaslomaa mullekkin tarjottiin, mutten suostunut ottamaan. Oon koittanu muistaa töissä etten saa nostaa
On joo, ja kyllä mulle ainakin sanottiin että jos se hematooma tulee ulos niin raskaus voi keskeytyä ja siks lepo on tärkeää. Olis ihanaa palata normaaliin arkeen.
Ymmärrän kyllä hyvin, itelläkin toi liikunta tärkeää ihan kun on ylipainoa muutenkin ja kiva käydä tuulettamassa päätä niin se kun otetaan pois niin ei kyl jää paljoa stressinhallintakeinoja jäljelle. Onko muuten ketään muuta jota nuo neuvolan painoseurannat ynnä muut utelut ahdistaa? Ymmärrän kyllä että siinä vauvan ja minun parasta tarkoitetaan mutta oikeasti, 35-vuotias aikuinen ihminen jos ei osaa oman painon perään murehtia niin siihen tuskin ventovieraan ihmisen säksätys auttaa mitään, lisää vaan stressiä. Minulla on nyt eka neuvola varattuna 29.pv ja olen jo valmiiksi ihan hajalla kun ei huvita kuunnella sitä painojankutusta kun tekee jo valmiiksi kaikkensa ettei paino ainakaan nousisi. Tänään ollut ihan itkupotkuraivarit yhden sattumuksen päässä muutenkin.
 
Ymmärrän kyllä hyvin, itelläkin toi liikunta tärkeää ihan kun on ylipainoa muutenkin ja kiva käydä tuulettamassa päätä niin se kun otetaan pois niin ei kyl jää paljoa stressinhallintakeinoja jäljelle. Onko muuten ketään muuta jota nuo neuvolan painoseurannat ynnä muut utelut ahdistaa? Ymmärrän kyllä että siinä vauvan ja minun parasta tarkoitetaan mutta oikeasti, 35-vuotias aikuinen ihminen jos ei osaa oman painon perään murehtia niin siihen tuskin ventovieraan ihmisen säksätys auttaa mitään, lisää vaan stressiä. Minulla on nyt eka neuvola varattuna 29.pv ja olen jo valmiiksi ihan hajalla kun ei huvita kuunnella sitä painojankutusta kun tekee jo valmiiksi kaikkensa ettei paino ainakaan nousisi. Tänään ollut ihan itkupotkuraivarit yhden sattumuksen päässä muutenkin.
Minä! Minä minä minä! Täällä juuri istun sokerirasituskokeessa, koska BMI nippanappa ylitti sen maagisen 35... Ihan hyvä tietysti että tulee tehtyä, ettei ainakaan jää huomaamatta, mutta samalla ajattelen että suvussa on ylipainoa eikä kellään ole ollut edes raskausajan diabetestä saati kakkostyyppiä, joten tämä tuntuu aika turhalta.

Lääkärit (täällä ei ole neuvolaa vaan gyne ja omalääkäri seuraa raskautta) ei onneksi ole ainakaan vielä saarnanneet asiasta - katsotaan uudelleen nyt, kun painoa on varmaankin kertnyt alkuraskaudesta, koska en pysty syömään mitään terveellistä.. Tähän mennessä on vaan todettu että painon takia pitää ottaa tämä aikainen sokerirasitus ja että mielellään kiloja ei saisi kertyä yli 12 koko raskauden aikana. Joka kerta sitä kuitenkin miettii että millainen toitotus siellä odottaa, kun käyn näytillä, vaikka omat lääkärit ainakin toistaiseksi on olleet asian suhteen todella asiallisia. 😕
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Minä! Minä minä minä! Täällä juuri istun sokerirasituskokeessa, koska BMI nippanappa ylitti sen maagisen 35... Ihan hyvä tietysti että tulee tehtyä, ettei ainakaan jää huomaamatta, mutta samalla ajattelen että suvussa on ylipainoa eikä kellään ole ollut edes raskausajan diabetestä saati kakkostyyppiä, joten tämä tuntuu aika turhalta.

Lääkärit (täällä ei ole neuvolaa vaan gyne ja omalääkäri seuraa raskautta) ei onneksi ole ainakaan vielä saarnanneet asiasta - katsotaan uudelleen nyt, kun painoa on varmaankin kertnyt alkuraskaudesta, koska en pysty syömään mitään terveellistä.. Tähän mennessä on vaan todettu että painon takia pitää ottaa tämä aikainen sokerirasitus ja että mielellään kiloja ei saisi kertyä yli 12 koko raskauden aikana. Joka kerta sitä kuitenkin miettii että millainen toitotus siellä odottaa, kun käyn näytillä, vaikka omat lääkärit ainakin toistaiseksi on olleet asian suhteen todella asiallisia.
Niin sekin mokoma vielä edessä. Minulla myös on bmi noilla hujakoilla joten ei toivoakaan ettei sokerirasitusta tehtäisi, ja se on ollut ihan inhokkijuttu edellisissä raskauksissa. Nälkäisenä ja huonovointisena istua pari tuntia jossain pönöttämässä ja vetää sitä anteeksi nyt vain s##t#nan litkua, melkein olen harkinnut että mittaisin sokerit vapaaehtoisesti raskauden ajan jos sellainen vaihtoehto hoitsuille sopii. Olen vielä itse alalla töissä ja pääsen joka neljäs päivä mittaamaan nuo kaikki neuvolamittaukset kohdun pohjan korkeutta lukuunottamatta niin ei ole kyllä seurannan puutteesta minulla kiinni. Eihän se neuvola pakollinen edes ole mutta ei sitten toisaalta huvita lähteä vauvan terveydelläkään pelleilemään varsinkin kun häntä niin pitkään ollaan toivottu. Olisinpa saanut painon tiputettua ennen raskautta mutta sain vain 6kg pois. :(
 
Niin sekin mokoma vielä edessä. Minulla myös on bmi noilla hujakoilla joten ei toivoakaan ettei sokerirasitusta tehtäisi, ja se on ollut ihan inhokkijuttu edellisissä raskauksissa. Nälkäisenä ja huonovointisena istua pari tuntia jossain pönöttämässä ja vetää sitä anteeksi nyt vain s##t#nan litkua, melkein olen harkinnut että mittaisin sokerit vapaaehtoisesti raskauden ajan jos sellainen vaihtoehto hoitsuille sopii. Olen vielä itse alalla töissä ja pääsen joka neljäs päivä mittaamaan nuo kaikki neuvolamittaukset kohdun pohjan korkeutta lukuunottamatta niin ei ole kyllä seurannan puutteesta minulla kiinni. Eihän se neuvola pakollinen edes ole mutta ei sitten toisaalta huvita lähteä vauvan terveydelläkään pelleilemään varsinkin kun häntä niin pitkään ollaan toivottu. Olisinpa saanut painon tiputettua ennen raskautta mutta sain vain 6kg pois.
Tää parin tunnin pönöttäminen tyhjänpanttina kovalla muovituolilla on kyllä syvältä! Vasta alle tunti mennyt ja olen ihan valmis lähtemään.😖 Jos voisi köllötellä sohvalla tässä välissä niin asia olisi ihan toinen..🙈 Se litku oli oikeastaan parempaa kuin pelkäsin, vaikkei se mitään herkkua ollutkaan.

Itse sain kanssa n. 10kg tiputettua ennen raskautta, mutta kyllähän tässä olisi ollut vielä varaa tiputtaa paljon lisää. Nyt kuitenkin kävi näin onnellisesti, joten painon pudotus saa odottaa 😇
 
Terveisiä NT ultrasta❤
Siellä meidän pieni heilutteli kovin jalkojaan ja käsiään ❤
Kovasti veti vaikka mitä kuperkeikkaa. Jopa niin kovin et ei saatu sydämen syke ääniä kunnolla kuunneltua, kun hän päätti aina lähteä karkuun :D onneksi se lopulta onnistui ja tietysti monitorissa näkyi miten kovaan se sydän siellä tykytti.
Hurjaa miten nämä pienet kehittyy!
Kaikki siis näytti hyvältä ja niskaturvotus lukukin hyvä ❤

Mulla la aikastui 4.5>2.5 eli nyt 12+3.
Vappuvauva ❤
 
Täältäkin nt-kuulumisia! Voisin sanoa oikeastaan kaiken saman, kuin @Gisella 🙈. Niskaturvotus normaali, syke vahva, kaikki elimet näyttää normaalilta.. Ja meillä myös aikaistui LA! Lopulliseksi päiväksi tarkentui 5.5., kun aiempi arvio oli 8.5. :love:Seulat tulee vielä ensiviikolla vielä ja sitten tiedetään myös onko mini tyttö vai poika

Niin ja kävin myös aamulla sokerirasituksessa, joka oli myös puhdas
 
Täältäkin nt-kuulumisia! Voisin sanoa oikeastaan kaiken saman, kuin @Gisella . Niskaturvotus normaali, syke vahva, kaikki elimet näyttää normaalilta.. Ja meillä myös aikaistui LA! Lopulliseksi päiväksi tarkentui 5.5., kun aiempi arvio oli 8.5. Seulat tulee vielä ensiviikolla vielä ja sitten tiedetään myös onko mini tyttö vai poika

Niin ja kävin myös aamulla sokerirasituksessa, joka oli myös puhdas
Minnuu pelottaa tuo sokerirasitus, koska ensiks pitää olla syömättä 12h ja sitten otetaan verikokeita :( Sain pienen pelon verikokeseen, kun meinasin pyörtyä edellisen kerran
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Ymmärrän kyllä hyvin, itelläkin toi liikunta tärkeää ihan kun on ylipainoa muutenkin ja kiva käydä tuulettamassa päätä niin se kun otetaan pois niin ei kyl jää paljoa stressinhallintakeinoja jäljelle. Onko muuten ketään muuta jota nuo neuvolan painoseurannat ynnä muut utelut ahdistaa? Ymmärrän kyllä että siinä vauvan ja minun parasta tarkoitetaan mutta oikeasti, 35-vuotias aikuinen ihminen jos ei osaa oman painon perään murehtia niin siihen tuskin ventovieraan ihmisen säksätys auttaa mitään, lisää vaan stressiä. Minulla on nyt eka neuvola varattuna 29.pv ja olen jo valmiiksi ihan hajalla kun ei huvita kuunnella sitä painojankutusta kun tekee jo valmiiksi kaikkensa ettei paino ainakaan nousisi. Tänään ollut ihan itkupotkuraivarit yhden sattumuksen päässä muutenkin.
Mulla kans on ylipainoa niin olisin halunnu liikkua niin pitkään kun vaan voin. Ja noi jumpat on ollu henkireikä itelle, hetki omaa aikaa edes.
Mä en oo osannu stressaa sitä neuvolaa ja sen painoseurantaa. En aio mitään saarnaa kuunnella edes. Tiedän olevani läski ja yritän liikkua ja syödä terveellisesti, mutta en ala raskautta kituuttaan ilman mitään herkkuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Mulla oli radi esikoisen raskauden aikana. Epäilen et meenkö siihen testiin enää ikinä. Mittaan mielummin sokereita vaikka koko raskauden ajan.
No mä mietin tätä samaa, kun hirvee härdelli jo siinä et saa hoitajan 2h ajaksi esikoiselle, ku emmä tollasta uhma taaperoa joka ei pysy paikallaan voi labraan ottaa... Ja vielä heti 8 aamulla... Onneks yksi ystävä osu just maanantaina vapaalle ni lupas tulla siks aikaa tänne. Mut no mennään nyt sit ma ku se on varattu.

Ja mitä näihin paino asioihin tulee, itse otin kiloja ekasta raskaudesta 16kg ja jäljelle jäi 5kg ylimääräistä mitä en kerennyt tiputtaa pois ennen uutta raskautta, mutta en jaksa stressata. Mulla on syömishäiriötausta ja neuvolassa oon sanonut suoraan, että en halua et mun jokaista kiloa kommentoidaan. En halua kuulla omasta painosta negatiivista tai et aletaan sanomaan et ei sais lihoa X määrää tässä vaiheessa jne, koska ne on mulle sellasia kirosanoja ja vaikuttaa henkisesti muhun eritavalla kun ihmiseen joka osaa sen ottaa vastaan "normaalisti" . Tietysti eriasia jos paino menis rutkasti yläkanttiin ja vauvan terveyteen vaikuttais-se on asia erikseen. Mut oon tuttavilta kuullut miten joillekin paasataan tyyliin paristakin extra kilosta..... Sellasta en ite halua.

Oon ihan sopusuhtainen, mutta rakenteeltani aika pieni niin se yks kilokin näkyy heti eritavalla. Ei tän väsymyksen ja pahan olon ohella oo jaksanut miettiä mitään liikuntaa tai salaattia. Mäkkiä ja heseä kiitos :D onneks ton esikoisen kans tulee sitä hyötyliikuntaa rutkasti.
Ehkä tää toinen kolmannes menis vähän terveellisemmin... :D
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
Mulla kans on ylipainoa niin olisin halunnu liikkua niin pitkään kun vaan voin. Ja noi jumpat on ollu henkireikä itelle, hetki omaa aikaa edes.
Mä en oo osannu stressaa sitä neuvolaa ja sen painoseurantaa. En aio mitään saarnaa kuunnella edes. Tiedän olevani läski ja yritän liikkua ja syödä terveellisesti, mutta en ala raskautta kituuttaan ilman mitään herkkuja.
Voisin adoptoida tuon sinun ihanan asenteen, miulla aina menee niin ihon alle nuo huomauttelut kun se on ollut lapsesta asti sellainen kipeä paikka ja olen yrittänyt aina pitää sitä painoa kurissa mutta lihon vaan ihan järjettömän helposti. Menee koko raskaus ihan metsään tän surkean olotilan ja häpeän ja ahdistuksen takia. :(
 
Mami5x
En ole pahemmin palstaillut, mutta olisi kiva päästä johonkin juttelemaan. Täällä LA. 29.4 niin tulisin ennemmin toukokuisiin. Miten onko face ryhmää vai jutskailetteko täällä vain? :) Täällä tuli täyteen 13+0 ja nt ultra oli 12+3 ja sielä oli kaikki hyvin :) Tämä jo meidän kuudes lapsi ja ikää 34v. Vanhin täyttää maaliskuussa 18 joten ikääkin mahtuu välille näille. Loput lapsista on 12,8,5 ja 2,5 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Maria91
Täällä on käyty myös ekassa neuvolassa kuun alussa täyttelemässä vain papereita. Nt-ultra olisi 3.11. Viikonlopun jälkeen on raskausoireet hävinneet kokonaan mutta se taitaa olla ihan yleistä näillä viikoilla (nyt 11+0). Ostin pariviikkoa sitten dollarin mutta en ole sillä kyllä onnistunut vielä kuulemaan mitään. Vähän huolestuttaa koska muistan että ekasta raskaudesta sydänäänet kuuluivat jo viikolla 9. Olen niin pessimistinen että olen jo varautunut siihen että ultrassa ilmoitetaankin että kaveri on jäänyt matkasta...
 
Voisin adoptoida tuon sinun ihanan asenteen, miulla aina menee niin ihon alle nuo huomauttelut kun se on ollut lapsesta asti sellainen kipeä paikka ja olen yrittänyt aina pitää sitä painoa kurissa mutta lihon vaan ihan järjettömän helposti. Menee koko raskaus ihan metsään tän surkean olotilan ja häpeän ja ahdistuksen takia.
Mä taas oon ollu aina hoikka, paitsi esikoisen saamisen jälkeen oon ollu lihava. Musta on ihan turhaa ees saarnaa raskaana olevalle painosta kun ei tässä tilassa voi edes laihduttaa. Ymmärrän että neuvotaan syömään oikein ja liikkuun mut saarna on turhaa. Toivottavasti saat sellasen terkan joka ois asiallinen eikä motkottais turhasta.
 
  • Rakkaus
Reactions: Bb-8
Juuri kun eilen tänne kirjoitin etten saa sykettä kuulumaan niin nyt sitten sainkin! Hetken etsimisen jälkeen löytyivät oikein selvästi, menivät siellä 170-175 välillä. Meinasi ihan itku tulla kun viimein löytyivät.
 
  • Tykkää
Reactions: tuutta
AMR
Tännehän oli tullut viestejä! Normaalisti saan aina säpoon ilmoituksen vaan nyt ei ollut tullu. :) Kiva kun teillä on hyviä ultrauutisia. :) Omaan on vielä aikaa puolitoista viikkoa.

Mulla pahoinvointi ja oksentelu jatkuu ja painokin on pudonnut sen 5kg. Oon taas saikulla. Onneksi väliin on mahtunut myös parempia päiviä niin ne antaa vähän voimaa kestää myös nämä huonommat. Määkin sain sen mun kotidopplerin ja oon saanut sydänäänet kuuluviin. Viikkoja nyt 10+1. :) En odota mitään niin paljon kuin sitä, että eka kolmannes taittuis ja olo paranis, oon niin loppu tähän huonoon oloon. En tiedä miten kestän, jos satun kuulumaan siihen vähemmistöön, että olo ei paranekkaan.😒
 

Yhteistyössä