Toukokuiset 2023

Doppler on kyllä kiva kapistus, mutta voi aiheuttaa todellakin turhaa stressiä varsinkin pienillä viikoilla. Itsellä oli viime raskauden aikana, ja kyllä itkin ja panikoin useampaan kertaan kun en sykettä löytänyt. Se voi olla tosi hankalaa pienillä viikoilla. Mutta sitten siihenkin tulee sellanen "tatsi" että joka kerta löytää helpommin kun tietää vähän mistä etsiä. Mutta jos meinaa hankkia niin ehkä kannattaa odotella vielä vaikka rv 12-13 ennenkuin alkaa kokeilemaan ettimistä.
 
Doblerin hankinta, puolesta vai vastaan? Lisääkö vaan stressiä vai tuoko helpotusta kun kuulee sydän äänet? Vielä ei oo tarpeeksi viikkoja mut mä kyllä harkitsen tän hankintaa
Puolesta! Mulla oli esikoisen raskauden aikaan dobleri lainassa kaverilta ja kyllä se rauhotti mieltä, kun sai kuunnella sydänääniä, ennen kun liikkeet alko tuntumaan.
 
Onhan tuo doppler tuolla kaapissa oottelemassa, saa nähdä millon uskallan sen sieltä kaivaa😁 ehkä joskus muutaman viikon päästä. Tulevana lauantaina olis meillä vasta tuo varhaisultra. Jännittää tosi paljon ja toivon vaan että kaikki ois kunnossa❤
 
Varhaisultra oli tänään. Siellä näkyi vahva syke ja koko vastasi hyvin viikkoja 🙏🏻. Mitään selvyyttä ei näkynyt miksi on tullut vuotoja. Tänään ei ookkaan ollu mitään.
Mä oon tuntenut liikkeet aikasemmin tosi ajoissa, doppler ois kiva, mut tuskin tulee hankittu. Pelkään just sitä stressiä mikä mulle siitä saattais tulla.
 
Varhaisultra oli tänään. Siellä näkyi vahva syke ja koko vastasi hyvin viikkoja . Mitään selvyyttä ei näkynyt miksi on tullut vuotoja. Tänään ei ookkaan ollu mitään.
Mä oon tuntenut liikkeet aikasemmin tosi ajoissa, doppler ois kiva, mut tuskin tulee hankittu. Pelkään just sitä stressiä mikä mulle siitä saattais tulla.
Ihana kuulla että kaikki hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Selis
Se on jännää miten tätä ruskeeta vuotoa tulee ajoittain. Kahteen päivään ei mitään ja nyt taas. Eilen ei siis mitään syytä miks ois tullu ja tänään taas vähän. Nyt kuitenkin ei stressaa kun tietää et kaikki on Ok vaikka vähän tulee vuotoja.
 
Onko täällä ketään joka sairastaisi epilepsiaa?? Itsellä sellainen "arvaus" diagnoosi eli tutkimuksissa ei epilepsiaa löytynyt mutta olen saanut kolme melko rajua tajuttomuuskohtausta ja sen vuoksi myös lääkitys. Lääkäreiden mielestä lääkitys ns. varmuuden vuoksi on pienempi paha kuin kohtaus raskauden aikana.. Mutta summasummaarum kiinnostais tietää että mitä lääkkeitä ja millaisia määriä raskausaikana on muille määrätty. Itsellä keppra 500mg 2xpv
 
Mulle nousi kuume tän pahoinvoinnin lisäksi! Aivan kamala olo, lämpöä on 37.2-37.9 olen aivan vuoteen vanki 😫 ihan kun toi pahoinvointi ei olisi riittänyt niin nyt sitten olen vielä kipeänä. Koronatesti onneksi näytti negatiivista. Ei kai tämä kuume voi vaurioittaa pikkuista? 🥺 Pelottaa niin paljon että tän kuumeen takia kaikki menee pieleen..
 
  • Surullinen
Reactions: Tiutau13
Moi kaikille!
Oon tähän asti seuraillut keskustelua sivusta, nyt rv 9+5 eli laskettu aika on 4.5.
@Ovara89 sai minut aktivoitumaan, täällä siis kirjoittelee neljättä kertaa raskaana oleva epileptikko. Ekassa raskaudessa lääkityksenä oli deprakine, annostusta en valitettavasti muista eikä sitä nykyään raskaanaolevalle edes suositella. Mun esikoinen syntyi keskosena ja hänellä on ollut monenlaista kehitysviivettä, mutta lääkärit ei ole suostuneet laittamaan niitä deprakinen piikkiin vaikka muutamasti oon asian nostanut esille esim neuvolassa. Kaikissa muissa raskauksissa on ollut lääkityksenä lamictal 100mg kahdesti päivässä. Lääkeainepitosuuksia on verikokeilla seurattu raskauden edetessä ja loppuvaiheessa aina annostusta hieman nostettu, ja synnytyksen jälkeen asteittain taas palattu vanhaan annostukseen. Kohtauksia mulla ei lääkityksen ansiosta ole ollut vuosikausiin, mutten uskaltaisi ottaa riskiä että jos vaatisin lääkityksen vähentämistä tai lopettamista ja saisin kohtauksen joka voisi olla vauvalle hengenvaarallinen ☹
 
Mulla on myös käytössä reseptillä foolihappolisä, foliver 1mg päivässä. Tästä on ohjeistus että aloitus pari kuukautta ennen raskautumista ja ihan raskauden loppuun asti. Ylimääräiset ultrat on ollut aina rv 30 ja 36(paitsi ekassa kun ei päästy sinne asti) ja kaikki ultrat aina nt-ultrasta lähtien tekee erikoislääkäri, kun muilla ne kaiketi tekee kätilö?
 
Moi kaikille!
Oon tähän asti seuraillut keskustelua sivusta, nyt rv 9+5 eli laskettu aika on 4.5.
@Ovara89 sai minut aktivoitumaan, täällä siis kirjoittelee neljättä kertaa raskaana oleva epileptikko. Ekassa raskaudessa lääkityksenä oli deprakine, annostusta en valitettavasti muista eikä sitä nykyään raskaanaolevalle edes suositella. Mun esikoinen syntyi keskosena ja hänellä on ollut monenlaista kehitysviivettä, mutta lääkärit ei ole suostuneet laittamaan niitä deprakinen piikkiin vaikka muutamasti oon asian nostanut esille esim neuvolassa. Kaikissa muissa raskauksissa on ollut lääkityksenä lamictal 100mg kahdesti päivässä. Lääkeainepitosuuksia on verikokeilla seurattu raskauden edetessä ja loppuvaiheessa aina annostusta hieman nostettu, ja synnytyksen jälkeen asteittain taas palattu vanhaan annostukseen. Kohtauksia mulla ei lääkityksen ansiosta ole ollut vuosikausiin, mutten uskaltaisi ottaa riskiä että jos vaatisin lääkityksen vähentämistä tai lopettamista ja saisin kohtauksen joka voisi olla vauvalle hengenvaarallinen
Kiitos vastauksestasi! Saanko kysyä paljonko sulla normisti on lääkeannokset? Eli siis kuinka paljon lääkärit niitä laskivat raskautta varten? Itseäni tää aihe ahdistaa, sillä sain ajan neurolle vasta kuun loppupuolelle ja silloin ollaan jo rv10 menossa. Mulla myös tuo 1mg foolihappolisä käytössä. Pelottaa vaan kovasti että lääke aiheuttaa vauvalle jotakin, kun oikein selkeitä tutkimustuloksiakaan ei tuon lääkkeen osalta löytynyt. Paketissa lukee että ei raskaus- ja imetysaikana, mutta lääkärit on toista mieltä...
 
Kiitos vastauksestasi! Saanko kysyä paljonko sulla normisti on lääkeannokset? Eli siis kuinka paljon lääkärit niitä laskivat raskautta varten? Itseäni tää aihe ahdistaa, sillä sain ajan neurolle vasta kuun loppupuolelle ja silloin ollaan jo rv10 menossa. Mulla myös tuo 1mg foolihappolisä käytössä. Pelottaa vaan kovasti että lääke aiheuttaa vauvalle jotakin, kun oikein selkeitä tutkimustuloksiakaan ei tuon lääkkeen osalta löytynyt. Paketissa lukee että ei raskaus- ja imetysaikana, mutta lääkärit on toista mieltä...
Vinkkaan, että googleta teratologinen tietopalvelu ja ole itse sinne yhteydessä. Saat ajantasaista tietoa noista lääkityksistä ja todennäköisesti mielenrauhaa.
Monessa lääkkeessä lukee ns varmuuden vuoksi ei raskauden aikana, mutta tosiasia voi olla kuitenkin toinen, tietokantaa päivitetään jatkuvasti sitä mukaa kun tietoa saadaan ja käyttökokemuksia. Lääkärien tulisi myös tarkastaa tietokannasta (täältä tai eräästä toisesta) ja varmasti ovat sen tehneet, mutta sinne voi hyvin olla itsekin yhteydessä raskaus- tai imetysaikana.
 
Heissulivei! Tännehän on tullut ihanan paljon lisää porukkaa <3

Mä olen oman voinnin takia pysynyt en vain takavasemmalla vaan kokonaan pois. Pahoinvointi ja kaikki muutokset on olleet henkisesti kovin kuormittavia. Kaikki kuitenkin hyvin täällä :) Ekat neuvolakäynnit ollaan jo käyty ja labroissakin. Varhaisultra oli muutama viikko sitten ja tällä viikolla nähtiin taas pikkuinen neuvolalääkärin ultralla. Vastasi viikkoja 10+1, sinä päivänä neuvolan mukaan 10+0 joten kaikki sillä saralla hyvin. Pahoinvointi tuntuu siltä että alkaisi pikkuhiljaa helpottamaan, vaikkei ihan täysin olekaan poistunut.

Meillä on nt-ultra lokakuun loppupuolella edessä, mites muilla?
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13 ja Miumau2
Moi! Mäkin olen vähän pysytellyt taka-alalla sillä jotenkin on pakko miettiä muutakin kuin raskautta niin aika menee "nopeammin". Täällä nyt 10+3. Varhaisultrassa käyty kaksi kertaa ja siellä kaikki hyvin. <3 Eilen kävin labrakokeissa ja 1,5 viikon päästä nt-ultra. Pahoinvointi helpottanut :)
 
  • Tykkää
Reactions: Milaas
Moi! Mäkin olen vähän pysytellyt taka-alalla sillä jotenkin on pakko miettiä muutakin kuin raskautta niin aika menee "nopeammin". Täällä nyt 10+3. Varhaisultrassa käyty kaksi kertaa ja siellä kaikki hyvin. <3 Eilen kävin labrakokeissa ja 1,5 viikon päästä nt-ultra. Pahoinvointi helpottanut
Mulla kans ekat labrat takana :) Täällä päiviä 10+2, mennään melkein samoissa!
 
Moi täältäkin! Mä oon kanssa yrittänyt vähän miettiä muita asioita, kun tuli vähän ähky tähän joka hetkiseen pohtimiseen ja raskauden etenemisen seuraamiseen.

Mutta hyvin menee, täällä kanssa tuntuu että yleinen pahoinvointi alkaa pikku hiljaa helpottaa. Aamuisin kyllä edelleen sappinesteet tehokkaasti tyhjenee ennen aamupalaa ja yökkäysrefleksi on jotenkin herkemmässä.

Huomenna on verikokeet ja parin viikon päästä nt-ultra. En tosiaan vu:saa ole käynyt, mutta kyllä luotto on siihen, että kaikki on hyvin. Saa nähdä tipahtaako sitä sitten korkealta, mutta siihen asti luottavaisin mielin. Täällä menossa 10+2 tänään.
 
Heippa kaikille! Täällä tänään 9+1 ja oireet heittelee. Kahvia ei näköjään enää voi ollenkaan juoda, join tänään aamulla kupin ja karsee olo sen jälkeen... Ei ollu esikoisen kanssa mitään tämmöstä. Tissit vieläkin vähän arat mutta tuntuu, että olisi helpottamaan päin. Illalla näytän siltä ku oisin jossain 20+ viikolla :D Välillä viiltää oikein kovasti alavatsasta kun esim nousee sohvalta mutta kaipa tämä tästä pikkuhiljaa.
Muuten voin kyllä ihan hyvin. Ens viikolla vasta ensimmäinen neuvola ja sit varmaa labrat kans heti perään ku alkaa olee viikkoja jo niin monta. Sittenhän sitä pääseekin varailee aikaa nt-ultraan!
 
  • Tykkää
Reactions: Milaas
Mulla kans jäänyt kahvit juomatta viime päivinä. Sama oli edellisessä raskaudessa, ehkä sit taas ekan kolmanneksen jälkeen😁 meillä lauantaina vu viimein😊 jännittää! Eka neuvola oli tällä viikolla ja verikokeet varattu ja nt-ultra on marraskuun alussa.
 
Kiitos vastauksestasi! Saanko kysyä paljonko sulla normisti on lääkeannokset? Eli siis kuinka paljon lääkärit niitä laskivat raskautta varten? Itseäni tää aihe ahdistaa, sillä sain ajan neurolle vasta kuun loppupuolelle ja silloin ollaan jo rv10 menossa. Mulla myös tuo 1mg foolihappolisä käytössä. Pelottaa vaan kovasti että lääke aiheuttaa vauvalle jotakin, kun oikein selkeitä tutkimustuloksiakaan ei tuon lääkkeen osalta löytynyt. Paketissa lukee että ei raskaus- ja imetysaikana, mutta lääkärit on toista mieltä...
Mulla on siis normaalisti annostus toi 100mgx2, raskausaikana suunnilleen toisen kolmanneksen loppuvaiheilla on nostettu niin että oon syönyt 150mgx2.
Mulla ei ole ollut käyntejä neurologian puolelle ollenkaan raskauksien aikana, ainoastaan soittoaikoja. Lääkäri on vaan tyyliin kysynyt että miten menee ja onko ollut kohtauksia ja thats it. Joten ei kannata siitä huolestua ettei aikaa saanut ihan heti..
 
Vinkkaan, että googleta teratologinen tietopalvelu ja ole itse sinne yhteydessä. Saat ajantasaista tietoa noista lääkityksistä ja todennäköisesti mielenrauhaa.
Monessa lääkkeessä lukee ns varmuuden vuoksi ei raskauden aikana, mutta tosiasia voi olla kuitenkin toinen, tietokantaa päivitetään jatkuvasti sitä mukaa kun tietoa saadaan ja käyttökokemuksia. Lääkärien tulisi myös tarkastaa tietokannasta (täältä tai eräästä toisesta) ja varmasti ovat sen tehneet, mutta sinne voi hyvin olla itsekin yhteydessä raskaus- tai imetysaikana.
Eipä ole tullut mieleen että tuollainenkin tietopalvelu on olemassa!! Kiitos tiedosta! Taidankin soittaa sinne heti tänään. Itsellä tuo luotto lääketieteen opiskelijoihin ei ole ihan sitä tasoa että uskaltaisin heidän varaan jättää kehittyvän lapsen terveyden, joten ihanaa että tietoa pääsee selvittämään myös muualta. Mielenrauhaa tässsä todella tarvitaan
 
Meillä oli tänään viimein varhaisultra, raskauden kestoksi varmistui laskemani 8+2 eli la 18.5. Yksi pieni sykkivä sydän siellä oli ja eleli oikeassa paikassa.
Aivan jäätävä pahoinvointi välillä, oksensin just ennen ku lähin ultraankin🥺 onneks tuo työt ja tuo taapero pitää sen verran kiireisenä ettei ehdi paljon oloissa vellomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13

Yhteistyössä