Toukokuiset 2023

Ehdottomasti halutaan seulontoihin. Voiko sen ajan ultraan varata suoraan itse vai täytyykö odotella että neuvola kirjaa raskauden alkaneeksi ja laittaa esim. lähetteen mistä tulee aika valmiina?? Ekaan neuvolaan on niin pitkä aika, että hirvee kiire tietää nämä jo varhain etukäteen..
Kannattaa varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä. En osaa sanoa, että tekivätkö jotain lähetettä vai eivät. Itse varasin kyllä ajan, annettiin vaan se aikaväli mihin se pitää saada varattua. Tietysti käytännöt voi olla erilaisia eri kunnissa.
 
Ehdottomasti halutaan seulontoihin. Voiko sen ajan ultraan varata suoraan itse vai täytyykö odotella että neuvola kirjaa raskauden alkaneeksi ja laittaa esim. lähetteen mistä tulee aika valmiina?? Ekaan neuvolaan on niin pitkä aika, että hirvee kiire tietää nämä jo varhain etukäteen..
Näissä on tosi paljon kuntakohtaisia eroja. Lähete niihin kuitenkin käsittääkseni vaaditaan, mikä on mulla ainakin tehty ensimmäisen neuvolan yhteydessä äippäpolille. Meille tuli sieltä aika sitten kun olivat lähetteen käsitellyt, mutta tiedän että toisissa kunnissa aika varataan itse.
 
Mä sain neuvolasta reseptin pahoinvointi lääkkeelle ei sekään kokonaan poista pahaa oloa mut on ainakin siedettävä olo.. primpera nimistä lääkettä
Pelkään kyllä vaan, että tää mun pahoinvointi ei oo tarpeeks paha, kun en oksenna ja en varmaan saa mitään lääkettä, mutta täytyy yrittää, jos jaksan sinnitellä kaks viikkoo sinne ekaan neuvolaan 🤢
 
vierailija
Me käytiin tänään varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin! Syke näkyi ja pikkuinen oli oikeassa paikassa ❤ nyt saa taas hengähtää kun tietää että kaikki hyvin ainakin toistaiseksi 😅

Lääkäri sanoi että toisen puolen munasarjoissa on rakkula, kuulemma ei mikään iso ja huolestua ei tarvitse, onko muilla kokemusta tämmöisestä? Ilmeisesti se sitten itsekseen sieltä joskus puhkeaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Miumau2
Me käytiin tänään varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin! Syke näkyi ja pikkuinen oli oikeassa paikassa nyt saa taas hengähtää kun tietää että kaikki hyvin ainakin toistaiseksi

Lääkäri sanoi että toisen puolen munasarjoissa on rakkula, kuulemma ei mikään iso ja huolestua ei tarvitse, onko muilla kokemusta tämmöisestä? Ilmeisesti se sitten itsekseen sieltä joskus puhkeaa..
Jaahas jostain syystä en ollut kirjautunut sisään 😅 minä täällä siis huutelen..
 
Neljän pitkää päivää ultraan… vuotoa ei juuri tuu kun pyyhkiessä ja ei aina sillonkaan. Pahoinvointi tulee aaltoina, välillä enempi ja välillä vähempi.
Toivotaan että siellä kaikki hyvin! ❤ Pitkät päivät on kyllä varmasti odottaa. Hyvä merkki että oireita kuitenkin on. Mulla kävi edellisessä raskaudessa niin että just päivää paria ennen vu pahoinvointi yhtäkkiä hävisi ja olin aivan varma että saadaan huonoja uutisia. Mutta, kaikki olikin hyvin ja kyllä se pahoinvointikin jatkui sitten vielä, entistä vahvempana😁 oireet voi olla siis tosi aaltoilevia ja se pieni vuotokin voi olla ihan normaalia, vaikka varmasti säikäyttää ja stressaa!
 
Me käytiin tänään varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin! Syke näkyi ja pikkuinen oli oikeassa paikassa nyt saa taas hengähtää kun tietää että kaikki hyvin ainakin toistaiseksi

Lääkäri sanoi että toisen puolen munasarjoissa on rakkula, kuulemma ei mikään iso ja huolestua ei tarvitse, onko muilla kokemusta tämmöisestä? Ilmeisesti se sitten itsekseen sieltä joskus puhkeaa..
Ei itsellä kokemusta mutta kuullut just että nämä sieltä tuppaa sitten jossain vaiheessa itsekseen puhkeamaan. Voi olla kivuliastakin joten ei kannata säikähtää jos yhtäkkiä tunnet pistävää kipua sillä alueella!
 
  • Tykkää
Reactions: zallura
vierailija
Moikka kaikille. Olen lukenut tätä palstaa jo useamman viikon ja silti en ole uskaltanut kirjoittaa mitään. Keskenmenon olen käynyt läpi 2017, lapsia ei ole entuudestaan. Elokuussa 21 pv kumminkin plussasin uudestaan monen monen vuoden jälkeen. Oli iskenyt jo epätietoisuus enkö voi raskautua vai mistä on kyse. Jokainen päivä on ollut henkistä taistelua ja en ole voinut ilota yhtään tätä raskautta. Kävin viikko sitten (24.9.) 7+6 viikoilla eka kertaa varhaisultrassa ja sain eka kertaa nähdä minun omaa lasta, elossa ja jolla on syke. Itku pääsi sinä hetkenä kun en voinut uskoa omiin silmiin. Kehitys jopa laskettiin 8+1. Vu iltapäivällä koin lievää tuhruvuotoa (vaaleanpunaista vuotoa) jota just ja just näky paperilla. Kauhuissani ihmettelin, että miksi... taasko menee poikki. Seuraavana päivänä onneksi se oli loppunut. Viikko eteenpäin tapahtuneesta eli tänään heräsin reippaasti enempään vaaleanpunaiseen vuotoon ja sattunaisia nipistelyjä kohdussa. Eilen ilalla oli 10 minuutin ajan supistuksia ja kipuja mitkä lopulta onneksi meni ohi. Tässä nyt pohdin, että voiko se johtua noista supistuksista? Onko alkamassa keskenmeno? Kaikki muut oireet mm. pahoinvointi, hajuyliherkkyydet ja yökötykset edelleen läsnä. Aion toki soittaa neuvolaan heti kun heidän linja aukeaa mutta välillä tuntuu, että tämä on henkisesti liikaa. Kokoajan pelottaa ja ahdistaa. Käyn terapiassa josta saan jonkun verran apua mutta ei tunnu riittävän. Tuntuu, että monen vuoden haave ja toive kun vihdoin toteutui ja silti olen niin pessimistinen. Kamala tunne :(
 
Moikka kaikille. Olen lukenut tätä palstaa jo useamman viikon ja silti en ole uskaltanut kirjoittaa mitään. Keskenmenon olen käynyt läpi 2017, lapsia ei ole entuudestaan. Elokuussa 21 pv kumminkin plussasin uudestaan monen monen vuoden jälkeen. Oli iskenyt jo epätietoisuus enkö voi raskautua vai mistä on kyse. Jokainen päivä on ollut henkistä taistelua ja en ole voinut ilota yhtään tätä raskautta. Kävin viikko sitten (24.9.) 7+6 viikoilla eka kertaa varhaisultrassa ja sain eka kertaa nähdä minun omaa lasta, elossa ja jolla on syke. Itku pääsi sinä hetkenä kun en voinut uskoa omiin silmiin. Kehitys jopa laskettiin 8+1. Vu iltapäivällä koin lievää tuhruvuotoa (vaaleanpunaista vuotoa) jota just ja just näky paperilla. Kauhuissani ihmettelin, että miksi... taasko menee poikki. Seuraavana päivänä onneksi se oli loppunut. Viikko eteenpäin tapahtuneesta eli tänään heräsin reippaasti enempään vaaleanpunaiseen vuotoon ja sattunaisia nipistelyjä kohdussa. Eilen ilalla oli 10 minuutin ajan supistuksia ja kipuja mitkä lopulta onneksi meni ohi. Tässä nyt pohdin, että voiko se johtua noista supistuksista? Onko alkamassa keskenmeno? Kaikki muut oireet mm. pahoinvointi, hajuyliherkkyydet ja yökötykset edelleen läsnä. Aion toki soittaa neuvolaan heti kun heidän linja aukeaa mutta välillä tuntuu, että tämä on henkisesti liikaa. Kokoajan pelottaa ja ahdistaa. Käyn terapiassa josta saan jonkun verran apua mutta ei tunnu riittävän. Tuntuu, että monen vuoden haave ja toive kun vihdoin toteutui ja silti olen niin pessimistinen. Kamala tunne :(

Kopsautan viestini uudestaan nimimerkillä kun näköjään en ollut kirjautuneena.
 
Heippa!
Täällä toista lastaan onnellisesti odottava liittyisi mukaan keskusteluun 🙂 Meiän esikoinen on pian 4v. ja tämän vauvan laskettu aika on 6.5. eli huomenna rv 9+0 😍 Taustalla meillä pitkä yritys, niin varovaisen innostuneita ollaan. Vu:ssa käytiin jo ja syke siellä onneksi kuultiin ❤ Oireina mulla todella voimakas väsymys ja 24/7 etova olo, toistaiseksi ilman oksentamista. Niin ja kova närästys. Kivaa jakaa tätä matkaa teidän kaa 🙂
 
Viimeksi muokattu:
Toukokuiset 2023 🌸

1.5. Fiafia, ensimmäinen lapsi, HUS
Liebling, ensimmäinen lapsi, TAYS
Huhtou, ensimmäinen lapsi, HUS
2.5. Milaas, ensimmäinen, KHKS
Malanen, toinen lapsi, Mikkeli.
verkkuuuh, kolmas lapsi, HUS
3.5. Mitka, ensimmäinen lapsi, TAYS
Minni35, kolmas, KSKS Nova
4.5. Minnime, ensimmäinen lapsi, HUS
5.5. Kiemura, toinen lapsi, HUS.
Kapu, kolmas, HUS
Karen99, ensimmäinen, HUS
6.5. Diidel, toinen lapsi, HUS
7.5.
8.5.
9.5.
10.5. Miumau2, toinen lapsi, HUS
11.5. peanut_butter, toinen lapsi, HUS.
12.5.
13.5.
14.5.
15.5. Earhart, toinen lapsi, HUS
Hukkapala, kolmas, KYS
16.5. äitionnellinen, neljäs lapsi
17.5. Selis, neljäs, TYKS
18.5. kakkulapio, toinen lapsi, HUS
Malviinas, toinen lapsi, TAYS tai KHKS
Neeljäs, neljäs lapsi , OYS
19.5. pikkispokkis, toinen lapsi, TAYS
20.5. kolmestaan, kolmas lapsi, OYS
21.5.
22.5 Aavamariia, ensimmäinen lapsi, Satasairaala/TAYS
23.5.
24.5.
25.5.
26.5.
27.5. v-eivi, viides lapsi, Mikkeli
28.5.
29.5.
30.5.
31.5.
 
Hei! Olen kans lueskellut tätä ketjua pitkään. Koin toukokuussa keskenmenon 9. viikolla ja sen vuoksi en uskalla paljoa intoilla ja hehkuttaa ainakaan ennen ensi viikon varhaisultraa. Mutta sain keväälläkin vertaistukea silloisesta joulukuisten ryhmästä ja siksi haluaisin mukaan toukokuisten ryhmään, ja toki toivon että nyt kaikki päätyisi paremmin 😊❤
Nyt on 6+2. Oireina tähän asti hermostuneisuus, väsymys, ummetus ja kova tissikipu 😅
 
Toukokuiset 2023 🌸

1.5. Fiafia, ensimmäinen lapsi, HUS
Liebling, ensimmäinen lapsi, TAYS
Huhtou, ensimmäinen lapsi, HUS
2.5. Milaas, ensimmäinen, KHKS
Malanen, toinen lapsi, Mikkeli.
verkkuuuh, kolmas lapsi, HUS
3.5. Mitka, ensimmäinen lapsi, TAYS
Minni35, kolmas, KSKS Nova
4.5. Minnime, ensimmäinen lapsi, HUS
5.5. Kiemura, toinen lapsi, HUS.
Kapu, kolmas, HUS
Karen99, ensimmäinen, HUS
6.5. Diidel, toinen lapsi, HUS
7.5.
8.5.
9.5.
10.5. Miumau2, toinen lapsi, HUS
11.5. peanut_butter, toinen lapsi, HUS.
12.5.
13.5.
14.5.
15.5. Earhart, toinen lapsi, HUS
Hukkapala, kolmas, KYS
16.5. äitionnellinen, neljäs lapsi
17.5. Selis, neljäs, TYKS
18.5. kakkulapio, toinen lapsi, HUS
Malviinas, toinen lapsi, TAYS tai KHKS
Neeljäs, neljäs lapsi , OYS
19.5. pikkispokkis, toinen lapsi, TAYS
20.5. kolmestaan, kolmas lapsi, OYS
21.5.
22.5 Aavamariia, ensimmäinen lapsi, Satasairaala/TAYS
23.5.
24.5. Lumialida, neljäs lapsi, OYS
25.5.
26.5.
27.5. v-eivi, viides lapsi, Mikkeli
28.5.
29.5.
30.5.
31.5.
 
Kiva kun on tullut uusia mukaan 🤗.

Vuodoista en oikeen osaa itekkään sanoa, joko ne on vaarattamia tai sitten ei 🤷‍♀️. Mullakin on ollut keskimmäisen ja kuopuksen odotuksessa vuotoja ja kaikki meni hyvin. Sit toisaalta tänä vuonna kaks km ja vuosi nekin. Mutta paljon ja kivuliaasti ja ei ollut epäselvyyttä mistä johtu.

Pahoinvointi on ajoittaista ja kiireisinä päivinä sitä ei aina niin huomaa. Mä en oo joutunu oksentaa mut sellanen tunne kurkussa et pitää nieleskellä jatkuvasti. Vitamiinien otto tekee myös pahaa ja en meinaa saada niitä alas kun yrittää tulla ylös heti. Hampaiden pesu saa munt myös yökkimään 🤢.

Väsymys on tehnyt myös kiusaa. Työpäivät selviin jotenkuten ja oon huomannut et työtehokkuus on selkeesti huonompi.

Unettomuus on myös yks ongelma. Kun mä herään melkein joka yö about neljältä ja sen jälkeen vaikeeta saada unesta kiinni. Se on todella ärsyttävää…
 
  • Tykkää
Reactions: aries90
Kiva kun on tullut uusia mukaan .

Vuodoista en oikeen osaa itekkään sanoa, joko ne on vaarattamia tai sitten ei . Mullakin on ollut keskimmäisen ja kuopuksen odotuksessa vuotoja ja kaikki meni hyvin. Sit toisaalta tänä vuonna kaks km ja vuosi nekin. Mutta paljon ja kivuliaasti ja ei ollut epäselvyyttä mistä johtu.

Pahoinvointi on ajoittaista ja kiireisinä päivinä sitä ei aina niin huomaa. Mä en oo joutunu oksentaa mut sellanen tunne kurkussa et pitää nieleskellä jatkuvasti. Vitamiinien otto tekee myös pahaa ja en meinaa saada niitä alas kun yrittää tulla ylös heti. Hampaiden pesu saa munt myös yökkimään .

Väsymys on tehnyt myös kiusaa. Työpäivät selviin jotenkuten ja oon huomannut et työtehokkuus on selkeesti huonompi.

Unettomuus on myös yks ongelma. Kun mä herään melkein joka yö about neljältä ja sen jälkeen vaikeeta saada unesta kiinni. Se on todella ärsyttävää…
Mulla kanssa väsymys on ihan jäätävä. Töissä vaikee jaksaa väsymyksen ja pahoinvoinnin takia ja usein menenkin työpäivän jälkeen suoraan sänkyyn lepäämään ja iltaisin käyn nukkuu heti kun saan esikoisen unille, mutta sit nukun kuitenkin tosi levottomasti. Heräilen öisin vähän väliä ja nään ihan ihmeellisiä unia tosi paljon. Huonosti nukutulla yöllä on myös suora yhteys pahoinvointiin 😔
 
24/7 pahaolo, koko ajan täytyy jotain saada nieltynä, niin pärjää hetken. Pillimehut aika jees. Hiilihapolliset ei nyt toimi, isännän spraydeodorantti tauolla, kun oksettaa.. Tänään jos jotain tekee mieli, niin huomenna todennäköisesti ei. Hirveen hankalaa.
Työpäivän jälkeen tuntui, kuin olis hakattu ja erityisen aktiivisen päivän jälkeen saattaa yöllä tulla ahdistus, joka tulee uniinkin.
En myöskään kestä miehen läheisyyttä tai koskettelua. Samanlainen olotila on ollut kertaalleen yksien pillereiden vuoksi, eli liittynee jotenkin hormonitoimintaan. Ikävää.
 
vierailija
Jos oikein olen ymmärtänyt niin nyt menossa 9+0. Eka neuvola ensi viikolla ja siellä pitäisi olla ultra. Molempien vanhemmille voidaankin sitten jo paljastaa asia ensi viikonloppuna (omille vanhemmille viestillä kun asuvat kaukana). Vähän mietityttää miten raskauden voi salata töissä. Kun joudun tilaamaan isommat työvaatteet, osa varmasti pohtii mitenkäs tuo aina niin hoikan näköinen yhtäkkiä onkin paisunut. 🤔
 
Täällä kans pahoinvointi aaltoilee, otan lääkettä kun vähänkin tuntuu että tulee huono olo. Päivällä ei oikein ruoka maistu ja hedelmistä ainoot mitkä ei kuvota tai närästä on vesimeloni ja päärynä. Mä otan illalla pari näkkäriä yöpöydälle ja syön toisen yöllä kun herään vessaan ja toisen syön aamulla ennen kuin nousen ylös..
Täällä myös ollut vähän vuotoa 😐 yöllä koskee alamahaan ja aamulla tulee pyyhkiessä vähän verta. Vu kolmen päivän päästä 👀
 
Doblerin hankinta, puolesta vai vastaan? Lisääkö vaan stressiä vai tuoko helpotusta kun kuulee sydän äänet? Vielä ei oo tarpeeksi viikkoja mut mä kyllä harkitsen tän hankintaa
Vastaan, koska varmasti lisää huolta jos ei saakaan sydänääniä kuuluviin, mutta siitä huolimatta itselläkin on kyseinen vehje jo tilauksessa 😂 Eli ei kulje tunteet/halu ja järki käsi kädessä 😂😂
 
  • Tykkää
Reactions: aries90
Doblerin hankinta, puolesta vai vastaan? Lisääkö vaan stressiä vai tuoko helpotusta kun kuulee sydän äänet? Vielä ei oo tarpeeksi viikkoja mut mä kyllä harkitsen tän hankintaa
Minä olen puolesta, mutta riippuu niiiiin paljon ihmisestä. Käytin edellisessä raskaudessa ja sain sillä sykkeen kuuluviin jostain RV 10 eteenpäin, mutta varsinkaan alussa en löytänyt sykettä joka kerta. Jos siis on herkkä panikoimaan ja tietää, että säikähtää jos sykettä ei joka kerta löydy niin sitten jättäisin ostamatta 😅

Mulla oli edellisessä raskaudessa istukka edessä ja liikkeet alkoi tuntumaan vasta joskus RV 21-22, niin dopplerilla oli kiva varmistaa, että vauvalla kaikki hyvin 😊 Kun liikkeet alkoi tuntumaan niin doppler taisi jäädä laatikon pohjalle pölyttymään.
 

Yhteistyössä