Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hei kaikille.
Minäkin liittyisin varovaisesti joukkoon.
Tein viime maanantaina haalen viivan ja nyt lauantaina viiva oli voimistunut. Tulokas olisi minun 7 lapsi. :love:
En kyl osaa sanoo millä viikoilla edes ollaan. :unsure:Viimeksi vuotoa oli 6.8 testi oli nega kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa mutta testi näytti vasta 2viikkoa myöhemmin positiivista.
Saan varmaan epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi varhaisultran. Millonkahan soittelis neuvolaan.

Mietityttää onko kaikki hyvin, kun yleensä minulla on kauhea hypermeesi raskauksissa. Viimes pahoinvointi alko ennen positiivistä testiä ja kesti 9kk. Kaksosia oottaessa en voinut pahoin, joka on ihmettänyt hoitohenkilökuntaa. Nytkään ei ole mitään oireita. Et ootellaanko kaksosia vai ettei olis joku kohdunulkoinen raskaus.
 
Hei! Mä tein nyt ryhmän, jota ei pitäisi löytyä haulla. Nimesin sen "toukokuun toivotut 2021". Pistelkää mulle täällä yksityisviestiä, esim fb profiilistanne linkki. Lisään teidät mun kaveriksi, että saan lisättyä fb ryhmään ja poistan sit teidät kamuista kun oon lisännyt. Voisiko ajatella että 60 henkeä otettaisiin sinne?
Mä oon kyllä uuno, kun en huomannut tätä ja laitoin ketjun alottajalle viestin. Mutta jos laitan nyt sullekin Mimpsu :)
 
Mulla oli koko viikon kunnon alavatsakipuja, mutta ne onneksi on helpottaneet. Nyt ainoa ongelma on se, ettei aamukahvit pysy sisällä ja tuntuu, että huulet ja suu on kuivana 5sec juomisen jälkeen.

Laskin, että olisin raskausviikolla 5+0 ja laskettu aika nettilaskureilla olisi 23.5. Ensimmäinen neuvola-aika saatiin 1.10., mutta se joudutaan lykkäämään, koska miehelle tuli sopivasti käsky kertausharjoituksiin...

Stressaan, miten me pärjätään kun lapsi syntyy. Mies käy vakituisesti töissä, mutta haluaisin pystyä omilla säästöillä ja tuloilla takaamaan omat kiinteät menot ja oman osuuden vauvan kuluista.
Tajusinkin tätä palstaa lukiessani, etten voikaan ottaa kesälomaa toukokuulle ennen lapsen syntymää. Mitähän kesälomalle tapahtuu, jos sen jyrää äitiysloma? Kannattaisiko tässä kohtaa ottaa lopputili, sillä koen ettei päätoimisesta opiskelusta, vauvasta ja työstä tule muutenkaan mitään?

Pitäisi varmaan jutella tästä työnantajan ja kelan kanssa, mutten haluaisi vielä kertoa raskaudesta esimiehelle ja työporukalle.
 
Koko alavatsalla mutta on niin lamauttava että en tosiaan ole pariin viikkoon loikkinut juurikaan muualla kun kotona ja täälläkin aika menee sohvalla.
Sääliksi käy esikoista, joka on kyllä nyt tottunut että äiti ei voi tehdä mitään.
Esikoisesta en muista vastaavaa kipua, joten siksi alkanut mietityttää
Voi ei ,milloin ultra? En kokisi kipujen olevan normaalia. Tai siis että normaali kasvukipu kohdussa tuskin laittaa vuoteenomaksi. Tsemppiä ja toivottavasti selviää ja kaikki olisi hyvin!
 
Koko alavatsalla mutta on niin lamauttava että en tosiaan ole pariin viikkoon loikkinut juurikaan muualla kun kotona ja täälläkin aika menee sohvalla.
Sääliksi käy esikoista, joka on kyllä nyt tottunut että äiti ei voi tehdä mitään.
Esikoisesta en muista vastaavaa kipua, joten siksi alkanut mietityttää
En ajatellut ihan noin voimakkaita kipuja olevan, joten ehdottomasti näytille jo heti tänään, jos et huomiseen ultraan pysty odottamaan :( Voimia ❤
 
Mulla oli koko viikon kunnon alavatsakipuja, mutta ne onneksi on helpottaneet. Nyt ainoa ongelma on se, ettei aamukahvit pysy sisällä ja tuntuu, että huulet ja suu on kuivana 5sec juomisen jälkeen.

Laskin, että olisin raskausviikolla 5+0 ja laskettu aika nettilaskureilla olisi 23.5. Ensimmäinen neuvola-aika saatiin 1.10., mutta se joudutaan lykkäämään, koska miehelle tuli sopivasti käsky kertausharjoituksiin...

Stressaan, miten me pärjätään kun lapsi syntyy. Mies käy vakituisesti töissä, mutta haluaisin pystyä omilla säästöillä ja tuloilla takaamaan omat kiinteät menot ja oman osuuden vauvan kuluista.
Tajusinkin tätä palstaa lukiessani, etten voikaan ottaa kesälomaa toukokuulle ennen lapsen syntymää. Mitähän kesälomalle tapahtuu, jos sen jyrää äitiysloma? Kannattaisiko tässä kohtaa ottaa lopputili, sillä koen ettei päätoimisesta opiskelusta, vauvasta ja työstä tule muutenkaan mitään?

Pitäisi varmaan jutella tästä työnantajan ja kelan kanssa, mutten haluaisi vielä kertoa raskaudesta esimiehelle ja työporukalle.
Jos sinulla on vakituinen työsuhde, ei missään tapauksessa kannata kyllä irtisanoutua! Se työpaikkahan on turvana ”siellä joskus” kun töihin paluu on ajankohtaista. Jos kesäloma jää pitämättä, jää lomapäivät jemmaan ja voit pitää ne esim. vanhempain vapaan jatkoksi. Vanhempainvapaalta kertyy muutenkin huonommin lomia.
 
Stressaan, miten me pärjätään kun lapsi syntyy. Mies käy vakituisesti töissä, mutta haluaisin pystyä omilla säästöillä ja tuloilla takaamaan omat kiinteät menot ja oman osuuden vauvan kuluista.
Tajusinkin tätä palstaa lukiessani, etten voikaan ottaa kesälomaa toukokuulle ennen lapsen syntymää. Mitähän kesälomalle tapahtuu, jos sen jyrää äitiysloma? Kannattaisiko tässä kohtaa ottaa lopputili, sillä koen ettei päätoimisesta opiskelusta, vauvasta ja työstä tule muutenkaan mitään?

Pitäisi varmaan jutella tästä työnantajan ja kelan kanssa, mutten haluaisi vielä kertoa raskaudesta esimiehelle ja työporukalle.
En ehkä ymmärrä kysymystä, joten sorry jos tässä lätisen itsestäänselvyyksiä. Mutta sinun täytyy kertoa töissä raskaudesta kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkamista, ja saat Kelalta (TESistä riippuen myös työnantajalta) äitiysloman ajalle tuloja. Nämä riippuvat vuosituloistasi, taitaa nykyään olla edeltävien 12kk tulojen mukaan. Muistaakseni lomat kyllä säilyvät ja jopa kertyvät äitiysloman ajalta, mutta ei enää hoitovapaan ajalta. Monella työpaikalla on kuitenkin ollut sääntöjä lomapäivien säilymisen suhteen, eli jos ne eivät säily niin tietysti kannattaa käyttää pois. Sinulla on lakisääteinen oikeus olla pois töistä tietyn aikaa lapsen syntymän jälkeenkin, irtisanoutumisella en näe mitään positiivisia puolia tilanteessasi.

Moni ystäväni on pystynyt yhden lapsen kanssa opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon äitiyslomalla, kunhan vaan lapsi on tottunut rutiineihin ja nukkunut säännönmukaisesti. (Kahden lapsen kanssa ei puolestaan ole enää onnistunut mikään aikataulutettu tekeminen.) Tsemppiä!
 
Mun kipu on jotenkin hämmentävää koska ei ole kovin terävää vaan sellaista tasaista ja voi olla että liikkuminen yms auttaisi mutta olen sitten vaan jäänyt sohvalle märehtimään. Tänään selkesti helpompi aamu ja vein jopa esikoisen hoitoon.
Huomenna on ultra joten ei tarvitse kauaa odotella :)

Eilen illalla myös kipu taas väistyi ja vaihtui pahaan oloon, onneksi nämä ei yleensä ole sanaan aikaan vaan vuorottelee
 
  • Tykkää
Reactions: Kasikuus ja Nokare
Koko alavatsalla mutta on niin lamauttava että en tosiaan ole pariin viikkoon loikkinut juurikaan muualla kun kotona ja täälläkin aika menee sohvalla.
Sääliksi käy esikoista, joka on kyllä nyt tottunut että äiti ei voi tehdä mitään.
Esikoisesta en muista vastaavaa kipua, joten siksi alkanut mietityttää
Kuulostaa kyllä kurjalle tuollaiset kivut.. onneksi sulla huomenna ultra! Mulla ollut kipuja, mutta lieviä vaan.

Ja tervetuloa uusille plussanneille :)

Eilen oli ihan siedettävä päivä vaikka ällöttää enempi vähempi koko ajan, täytyy tosiaan vähän väliä jotain pientä ottaa. Makuuasento tuntuu olevan parempi niin onneksi yöt menee ihan kivasti ainakin nyt. Sillon yhtenä yönä minä voin pahoin niin olin syönyt illalla mausteisia kanansiipiä, ei siis mausteista ruokaa taida uskaltaa nyt syödä.

Yritin kaupasta etsiä kofeiinitonta kahvia kun normi kahvista taitaa tulla huono olo, mutta en löytänyt! Enkä siinä huonossa olossa voinut enempää kaupassa viipyä..

Perjantaina ultra!
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Jos sinulla on vakituinen työsuhde, ei missään tapauksessa kannata kyllä irtisanoutua! Se työpaikkahan on turvana ”siellä joskus” kun töihin paluu on ajankohtaista. Jos kesäloma jää pitämättä, jää lomapäivät jemmaan ja voit pitää ne esim. vanhempain vapaan jatkoksi. Vanhempainvapaalta kertyy muutenkin huonommin lomia.
En ehkä ymmärrä kysymystä, joten sorry jos tässä lätisen itsestäänselvyyksiä. Mutta sinun täytyy kertoa töissä raskaudesta kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkamista, ja saat Kelalta (TESistä riippuen myös työnantajalta) äitiysloman ajalle tuloja. Nämä riippuvat vuosituloistasi, taitaa nykyään olla edeltävien 12kk tulojen mukaan. Muistaakseni lomat kyllä säilyvät ja jopa kertyvät äitiysloman ajalta, mutta ei enää hoitovapaan ajalta. Monella työpaikalla on kuitenkin ollut sääntöjä lomapäivien säilymisen suhteen, eli jos ne eivät säily niin tietysti kannattaa käyttää pois. Sinulla on lakisääteinen oikeus olla pois töistä tietyn aikaa lapsen syntymän jälkeenkin, irtisanoutumisella en näe mitään positiivisia puolia tilanteessasi.

Moni ystäväni on pystynyt yhden lapsen kanssa opiskelemaan ylemmän korkeakoulututkinnon äitiyslomalla, kunhan vaan lapsi on tottunut rutiineihin ja nukkunut säännönmukaisesti. (Kahden lapsen kanssa ei puolestaan ole enää onnistunut mikään aikataulutettu tekeminen.) Tsemppiä!
Kiitos näistä! En saanut yöllä unta, kun pohdin näitä ja nukuin lopulta 4h.. Esimieheni on ystäväni puoliso, joten käytännössä saa tietää varmasti ennen joulua. Ajattelin kertoa sitä ennen meidän entiselle hr-tädille, jotta saa mahdollisesti tietää, miten meidän firma toimii näissä tilanteissa.
 
Omaa napaa...Siis kyllä huomaa että tunteet on pinnassa! Ja siis jotenkin silleen hyvällä tavalla;
Musiikki, tv, lukeminen - kaikki ne saa vähän väliä kyyneleet silmiin tai kylmiä väreitä. Jotenkin ihanaa. Ihanalla tavalla itkettää usein xD Ja tietysti varmaan muutenkin tunteet pinnassa kun elää tällaista jännää aikaa. Muita jotka fiilistelee herkkyyttään? :ROFLMAO:
 
La/nimimerkki/ikä/kuinka mones

1.5. / Vappuvauva / 38 / 1.
1.5 / Haavekuvia / 24 / 2.
2.5 / Vanamo85 / 35 /5.
4.5 / Viuleija / 33/ 2.
4.5/ Avaolivia/35/3
6.5/ Mustikkako/34/1
7.5. / Coconutt / 34 /1
6.5./ Reetaleena / 40/ 6.
8.5/Mimpsu93/26/2.
8.5. / Pihaportti / 30 / 1.
8.5. / Disco Volante / 37 / 1.
9.5 / iinesankka82/ 37/ 2.
9.5 / vadelmapensas1 / 28 / 1.
10.5. / Mohan / 31 / 1.
10.5. / Wema / 27 / 1.
12. 5 / Sofialla / 28 / 1.
12.5. / FantaViona / 33 / 2.
13.5 / LaTiLa / 39 / 6.
14.5 / Caro87 / 33 / 3.
14.5 / hemari / 31 / 3.
14.5. / Sofianella / 30 / 1.
16.5. / Tinksuliini / 31 / 1.
17.5. / ouzeii / 35 / 3.
19.5. / astianpesukone / 27 / 1.
19.5. / babyonmind / 32 / 4.
19.5. / EEEE19 / 39 / 2
20.5. / mim1 / 41 / 3.
20.5/ ViileäVenla/ 32/ 4.
21.5. / Pioni89/ 30/ 1.
22.5. / Mami/ 36 / 4.
24.5. / helmikorvakoru / 26 / 1.
28.5 / Kasikuus / 34 / 4.
29.5 / Nokare / 31 / 1.
 
Mullekin on tämä byrokraattiset kiemurat ja oikeat termit vähän hakusessa, en ole vielä alkanut kunnolla näihin perehtymään kun koko raskaus on vielä niin epävarma. Sen verran olen kuitenkin perillä, että vasta hoitovapaan aikana tulot tippuvat reilusti, ja eikös hoitovapaa ala suunnilleen silloin, kun lapsi on 9kk?

Tämä on varmasti myös hyvä foorumi kysellä, jos asiat huolettaa, kun monella täällä on näistä jo kokemusta ennestään.
 
  • Tykkää
Reactions: Opiskelijamimmi
Mullekin on tämä byrokraattiset kiemurat ja oikeat termit vähän hakusessa, en ole vielä alkanut kunnolla näihin perehtymään kun koko raskaus on vielä niin epävarma. Sen verran olen kuitenkin perillä, että vasta hoitovapaan aikana tulot tippuvat reilusti, ja eikös hoitovapaa ala suunnilleen silloin, kun lapsi on 9kk?
Jep, äitiysloma n. 4 kk (melkein täys palkka) ja vanhempainvapaa n. 6 kk (kohtuullinen korvaus; vapaat jaettavissa äidin ja isän kesken). Tällöin vauva 9 kk. Isä voi pitää vielä n. 9 viikkoa isyysvapaata. Lisäksi voi varmaan jatkoksi pitää kertyineitä lomia tms. Hoitovapaalla korvaus aika minimaalinen.
 
Jep, äitiysloma n. 4 kk (melkein täys palkka) ja vanhempainvapaa n. 6 kk (kohtuullinen korvaus; vapaat jaettavissa äidin ja isän kesken). Tällöin vauva 9 kk. Isä voi pitää vielä n. 9 viikkoa isyysvapaata. Lisäksi voi varmaan jatkoksi pitää kertyineitä lomia tms. Hoitovapaalla korvaus aika minimaalinen.
Missä tapauksessa työpaikka maksaa äitiysloman ajalta palkkaa? En ajatellut, että se olisi edes mahdollista :D Onko se työnantajalle vapaaehtoista, vai tuleeko siitä lukea esim TES?
 
Missä tapauksessa työpaikka maksaa äitiysloman ajalta palkkaa? En ajatellut, että se olisi edes mahdollista Onko se työnantajalle vapaaehtoista, vai tuleeko siitä lukea esim TES?
Se on määritelty työehtosopimuksessa. Meillä työnantaja maksaa 3 kk täyttä palkkaa (ja Kela siis maksaa työnantajalle) ja se 4. kk tulee Kelalta. Kelan sivuilla on laskurit, joilla voi itse haarukoida, millaista rahaa olisi saamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Opiskelijamimmi
Ultrassa käyty! Oli oikeassa paikassa ja syke löytyi. Vastasi kooltaan kyllä viikkoa pienempää mutta tätä mahdollisuutta olin Itsekkin epäillyt. Mulla useimmiten kierto on 29pv mutta viimeiset pari vuotta on välillä ollut myös pidempi. Tein testin kun oli kpv 30 ja tuli vai haaleita plussia ja muutamaa päivää myöhemmin tuki selkeämpi. Muissa raskauksissa tein testin aikasemmin ja aina vahva plussa, mutta silloin kierto oli aina 29pv. En yhtään tiedä milloin oli ovis.
 
Täällä plussattu pari viikkoa sitten ja oli aika shokki. Ikää meinaan 46 v. Nyt odottelen rauhassa ensi viikon verikokeita. Katsotaan mitä se hcg on ja mennäänkö sitten ultraan. Neuvoolaakaan en ole vielä varannut. Ollut vähän sulattelemista. 3 vuotta sitten oli tuulimunaraskaus. Lapsia ennestään 4. Joista nuorin jo 10 v. Mitähän tästä mahtaa tulla
Hyvää siitä tulee onnea ❤
Mä aloin odottaa kolmatta 3v sit. Aika pian tuli ero ja jäin yksin odotusajaksi. Isommat lapset (joiden totaaliyh oon) oli 11 ja 14 v.
Palattiin yhteen sit pienimmän isän kaa vaikka vaikea ollut. Vuosi sit tuulimuna ja nyt raskaana.. vähä jännittää kuin menee..
 
Omaa napaa...Siis kyllä huomaa että tunteet on pinnassa! Ja siis jotenkin silleen hyvällä tavalla;
Musiikki, tv, lukeminen - kaikki ne saa vähän väliä kyyneleet silmiin tai kylmiä väreitä. Jotenkin ihanaa. Ihanalla tavalla itkettää usein xD Ja tietysti varmaan muutenkin tunteet pinnassa kun elää tällaista jännää aikaa. Muita jotka fiilistelee herkkyyttään?
Mulla on kans tunteet pinnassa, mutta ei hyvällä tavalla. :D Nyt kun "menkkakivut" on loppunu, ärsyynnyn tosi helposti kaikesta. Ihan sellaset itkupotkuraivarit on tullu otettua jo kaks kertaa tälle aamua :D

(varoitus, valitusvirsi)
Meillä on ollut vaikeuksia yhteensovittaa kalentereita silleen, että päästäis molemmat ensimmäiseen neuvolaan ja varhaisultraan samaan aikaan. Mulle sopii vain aamuisin ennen klo 11, sillä muuten täytyy ottaa palkaton vapaa. Sen sijaan miehellä on kaikenlaisia reissuja, koulutuksia ja palavereita silleen, että ehkä 1-2 päivää seuraavan kuukauden aikana sopii. Arvatkaapas onko neuvolalla just niille jaksoille aikoja :):):)
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
Oho vau mikä tulos lyhyessä ajassa. Millä onnistuit noin nopeasti? Itse ylipainoinen ja ahdistaa ihan hulluna se, et miten nla suhtautuu. Otin itteeni niskasta kiinni kun raskaus selvisi ja oon nyt jättänyt herkut minimiin. Josko vaikka saisi painoa pudotettua tässä samalla, ei ainakaan yhtään enempää lisäkiloja.
Vhh:lla ☺ ja ketolla.☺
 
Ultra varattu parin viikon päähän. Neuvolaan en vielä soittanut kun soittoaika on heti aamusta enkä sitä tietenkään muistanut.. josko huomenna sitten.

Repäisykivut on läsnä ja jatkuva etominen, niiden kanssa pärjään mutta voi juma tätä väsymystä.. tää on jotain ihan järkyttävää..

Tsemppiä kaikille.
 
  • Tykkää
Reactions: Anicette
Mulla on kans tunteet pinnassa, mutta ei hyvällä tavalla. Nyt kun "menkkakivut" on loppunu, ärsyynnyn tosi helposti kaikesta. Ihan sellaset itkupotkuraivarit on tullu otettua jo kaks kertaa tälle aamua

(varoitus, valitusvirsi)
Meillä on ollut vaikeuksia yhteensovittaa kalentereita silleen, että päästäis molemmat ensimmäiseen neuvolaan ja varhaisultraan samaan aikaan. Mulle sopii vain aamuisin ennen klo 11, sillä muuten täytyy ottaa palkaton vapaa. Sen sijaan miehellä on kaikenlaisia reissuja, koulutuksia ja palavereita silleen, että ehkä 1-2 päivää seuraavan kuukauden aikana sopii. Arvatkaapas onko neuvolalla just niille jaksoille aikoja
Haha voi ei! joo pitää nyt yrittää nauttia tästä täysillä kun on tämmönen hyvä boogie menossa. :ROFLMAO: :love:

Voi ei, tyypillistä että just sillon olis aikoja! Toivottavasti nyt joku hyvä ratkaisu löytyis. Ja jos ei kertakaikkiaan pääse samaan aikaan niin ultrassakin varmasti saa videokuvata. Ainakin nyt pandemia-aikana porukka tehnyt sitä kun toinen vanhempi ei ole saanut osallistua mukaan ultraan..:giggle:
 
  • Tykkää
Reactions: Opiskelijamimmi
Ultrassa käyty! Oli oikeassa paikassa ja syke löytyi. Vastasi kooltaan kyllä viikkoa pienempää mutta tätä mahdollisuutta olin Itsekkin epäillyt. Mulla useimmiten kierto on 29pv mutta viimeiset pari vuotta on välillä ollut myös pidempi. Tein testin kun oli kpv 30 ja tuli vai haaleita plussia ja muutamaa päivää myöhemmin tuki selkeämpi. Muissa raskauksissa tein testin aikasemmin ja aina vahva plussa, mutta silloin kierto oli aina 29pv. En yhtään tiedä milloin oli ovis.
Onnea! Millä viikoilla nyt uusien laskujen mukaan meet? ja koska la?

Koska teillä on eka neuvola, millä viikoilla? Tai onks joku jo käyny? Meillä vasta 9+4 ja tuntuu et sinne on viel ikuisuus aikaa :D
 
Onnea! Millä viikoilla nyt uusien laskujen mukaan meet? ja koska la?

Koska teillä on eka neuvola, millä viikoilla? Tai onks joku jo käyny? Meillä vasta 9+4 ja tuntuu et sinne on viel ikuisuus aikaa
Mulla varhaisultra ja neuvola samana päivänä ens viikolla. Siinä 6-7 viikon hujakoilla mennään sitten. Miestä en ota mukaan. Eipä siellä vielä ihmeitä. Sitten 12 viikon ultraan yhdessä, jos sinne asti pääsemme ♥
 

Yhteistyössä