Toukokuiset 2020

Hih hi, innostuin minäkin mahaa mittaamaan, vyötärö 101cm ja vatsan "korkein" kohta 106 cm. Oon saman kokonen ollu kolmosesta ehkä joskus rv 30, ei varmaan paljon vatsa repee kun tässä ehtii reilusti yli 20 viikkoa kasvattaa.

Joo VihreeTee neljä poikaa sinnekkin :LOL: Onnea hyvistä ultrakuulumisista !
Mä en ymmärrä noista kohtujutuista mitään, aina tyypit selittää jostain kohdunnapukoista yms. ja minen oo koskaan tuntenu moisia, toisaalta en kyllä kovin aktiivisesti oo tutustunutkaan aiheeseen:)

Ja Apustajalle ja muille ultraan nopsaan pääseville tsemppiä odotteluun :)

Oli kyllä muuten maailman paras idea ottaa tuo kissanpentu. Sitä helliessä on kyllä oksitoniinit alkaneet pörrätä ja oon aivan uudella innolla vauvaa odottamassa, tää kun oon ollu jotenkin vaikee homma käsitellä. Eikä tietenkään huonoa oo tehneet kun nuo vauvan potkut tuntuu jo tosi usein ja näin muistuttelee olemassa olostaan.

Sokereitten mittailuista pidin joulun taukoa ja tänään sormet täristen otin paastoarvon aamulla, et mitäs kauheuksia oon saanu aikaan, kun oon hyvällä omatunnolla syöny joululaatikoita ja limppua ja ompa sitä suklaa jos toinenkin eksynyt suuhun. Mut mittarihan näytti ihan kelpoja lukuja :) Oon saanu myös nukkua tosi hyvin niin sekin varmasti auttaa. Nyt taas uuteen nousuun ja salaattia puputtamaan innolla :p

Mulla nyt vissii 18+5...kait...
 
Hyvaa uutta vuotta 2020!! Tana vuonna meille kaikille syntyy vauvat! :love:

Ehka mulla ei edes erityisesti ollut muuta asiaa :ninja:
Vuosi vaihtui, valvoin tuhannen myohaan, ja paa kipea valvomisen takia vaikka nukuin pitkaan ja hyvin. Mulla kanssa oli kohdun mitta joku yli 20cm, en muista tarkkaan. Ja vatsan korkein kohta yli 100cm :p Etta pulleena mennaan!! Yksi tuttava kysyi multa vasta etta onko pian laskettu aika :eek::confused::LOL::LOL:

21+5
 
Multakin kysellään töissä että joko kohta jäät pois:ROFLMAO: mulla se kohtumitta neuvolassa oli 23cm, ei sanonut siihen kyllä mitään. Ihan hyvin on mennyt, paitsi välillä tulee kauheita pelkotiloja siitä jos kaikki ei meekkään hyvin. Sitähän ei voi ennakkoon tietää, eikä sille taida oikeen paljoakaan ite voida. Toivoa vaan:love:
21+3
 
Ai niin! Tuosta kissanpennusta tuli mieleen... @Mimmistina !
Meilla on lapset halunneet kauan (vuosikausia!) lemmikkia. En suostu koiraan, koska en halua paatya sen ainoaksi lenkittajaksi. En pida mistaan kilpikonnista tai hiirista. Kissa sen sijaan olisi varmaan ihan ok, niista on myos kokemusta lapsuuden kodistamme. Meilla on vain yhtalo- suurkaupunki- kerrostaloasunto, eika kissa paasisi ulos kavelyille (no ehka pannassa, mutta en tieda tottuuko kaikki kissat sellaiseen, ja kuinka paljon se auttaa kissan itsensa toteuttamisen kannalta).
Suht pian muuton yhteydessa ehka voisimme myos hommata kissan, mutta arveluttaa se toksoplasmoosi nain raskausaikana. Kuinka me nyt edes mentaisiin valitsemaan kissaan kissakotiin, jos voi olla noinkin vaarallinen terveysuhka? Miten teilla meni tama prosessi?
 
Tokso tarttuu kissankakasta, ei muuten siitä kissasta. Meillä on kissa jo aiemmin, eli tämä "uhka" oli jo olemassa :D En toki sormineni mene koskemaan kikkaroihin. Ja tuoreista kikkaroista sitä ei voi ees saada, vaikka kissalla ois toksoplasmoosi. En koe et siis oisin suuressa vaarassa, kunhan pidän laatikon puhtaana ja käsihygieniasta huolen :)
 
Mulla on kaksi rotukissaa, jotka ovat ja joiden vanhemmat ovat olleet sisäkissoja. Toksoplasmoosi tarttuu eniten hiiriä metsästävistä kissoista, mutta ei niinkään sisäkissoista ellei kissa ole saanut tartuntaa jo lapsuudenkodistaan. Mun sohvaperunoiden takapuolta pitää pestä viikottain, koska kakka tarraa karvoihin, mutta koska tuore kakka ei levitä tautia, en ole huolissani. Laatikoiden kakat korjaa varmuuden vuoksi joku muu :LOL:. Toksoplasmoosin voi myös selvittää eläinlääkärissä, jos se arveluttaa :p.
 
Miau!

Kiitos kissa vastauksista! Pitanee lukea ja tututstua asiaan lisaa. Ainoa tieto toksoplasmasta mulla oli kaverini varoitus etta en just nyt saisi ottaa kissaa. Meillekin tulisi varmaan rotukissa- oi jos kissojenkin peppuja pitaa pesta, pianhan meilla on taas ihan sen vauvan pepun pesussa tarpeeksi!! :eek:
 
Hih hi, innostuin minäkin mahaa mittaamaan, vyötärö 101cm ja vatsan "korkein" kohta 106 cm. Oon saman kokonen ollu kolmosesta ehkä joskus rv 30, ei varmaan paljon vatsa repee kun tässä ehtii reilusti yli 20 viikkoa kasvattaa.

Joo VihreeTee neljä poikaa sinnekkin :LOL: Onnea hyvistä ultrakuulumisista !
Mä en ymmärrä noista kohtujutuista mitään, aina tyypit selittää jostain kohdunnapukoista yms. ja minen oo koskaan tuntenu moisia, toisaalta en kyllä kovin aktiivisesti oo tutustunutkaan aiheeseen:)

Ja Apustajalle ja muille ultraan nopsaan pääseville tsemppiä odotteluun :)

Oli kyllä muuten maailman paras idea ottaa tuo kissanpentu. Sitä helliessä on kyllä oksitoniinit alkaneet pörrätä ja oon aivan uudella innolla vauvaa odottamassa, tää kun oon ollu jotenkin vaikee homma käsitellä. Eikä tietenkään huonoa oo tehneet kun nuo vauvan potkut tuntuu jo tosi usein ja näin muistuttelee olemassa olostaan.

Sokereitten mittailuista pidin joulun taukoa ja tänään sormet täristen otin paastoarvon aamulla, et mitäs kauheuksia oon saanu aikaan, kun oon hyvällä omatunnolla syöny joululaatikoita ja limppua ja ompa sitä suklaa jos toinenkin eksynyt suuhun. Mut mittarihan näytti ihan kelpoja lukuja :) Oon saanu myös nukkua tosi hyvin niin sekin varmasti auttaa. Nyt taas uuteen nousuun ja salaattia puputtamaan innolla :p

Mulla nyt vissii 18+5...kait...
Pakko kommentoida että ei se näköjään välttämättä olekaan väistämätöntä että kolmen pojan jälkeen neljäskin on poika. :ROFLMAO: Meillä on kolme poikaa ja oletin että niin on tämä neljäs myös mutta niin vaan kätilö kovin väitti rakenneultrassa että tämä tulokas on hyvinkin selvästi tyttö. :love: Huonetta en ajatellut pinkiksi maalata enkä poikien vaatteita hävittää ennen kun todistusaineisto on nähtävissä. Sen verran skeptisyyttä on. :LOL:

En olekaan pitkään toviin tänne kirjoitellut kun facea tulee enemmän seurailtua. Raskaus etenee vielä aika seesteisesti ja vauva on alkanut aktiivisemmin liikehtimään. Mutta onhan tuo maha sen verran pallo että alkaa liikeradat kaventua. Sf-mitta oli eilen neuvolassa 20cm (22+1). Sinänsä harmi kun ei paperista neuvolakorttia enää ole niin ei ole sitä käyrää mihin voisi omia mittoja vertailla. Terveydenhoitaja tietty katsoo että ne on kunnossa niin eipä sitä toki itse sen enempää ole tarvettakaan tutkiskella.

Mukavaa uutta vuotta kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: addison
oi jos kissojenkin peppuja pitaa pesta, pianhan meilla on taas ihan sen vauvan pepun pesussa tarpeeksi!! :eek:
:LOL::LOL: Mellä ei onneksi kissojen pyllyjä tarvitse pestä, ja ovat tosi siistejä muutenkin vielä. Anoppi aina kiroaa ettei kissaa ota, kun ne pissailee minne sattuu. En tiiä onko heidän kissat olleet leikkaamattomia et kiimoissaan ovat ruiskineet vai onko niillä ollut joku sairaus (niinkuin meidän kollilla oli idiopaattinen kystiitti), mut kyllä nuo vaan siistejä ovat. Kummallakaan ollut mitään kissanhiekkalaatikoita mistä tulivat (vanhempi löydettiin luonnosta ja tämä oli navettakatin poika) ja sinne vaan osaavat molemmat mennä. Tää vanhempi on ulkokissa (parantui se kystiitti kun pääsi ulkoilemaan) ja hän kyllä melkein pääasiassa käy vessassa pihalla, et on oikeen siisti kun ei tarvii ees laatikkoa putsata hänen jäljiltä kun joskus ja jouluna. Mutta joo. Vielä kun toi pikkurääpäle lopettaa ton kynsimisen leikkiessään niin sit on hyvä :LOL:

@-Brita- Ihan sillä tuo kommentti neljästä pojasta et mun suurin toive on tyttölapsi ja meille on tulossa neljäs poika, niin tottakai toivon tätä " epäonnea" :)ROFLMAO:) myös muille. Et kiva nyt tulla keulimaan siinä et tyttölapsia siunaantuu, niin, kiitti vaan:cry: :LOL: No ei vaines, onnea paljon tyttölupauksesta, ihan oikeesti :love: <3

Oi että tää loma on ihana. Ollaan kaikki aamuntorkkuja ja kärsitään aamuherätyksistä. Ite heräsin ysiltä ja äsken kömpi vanhin ja nuorin alas ja keskimmäinen vielä kuorsaa. Vielä viikon saa nukkua :love:

Vauvaosastolla ei mitään ihmeellistä. Joskus potkii ja siinä se. Aika oireetonta on, jos ei laske tätä saakelin kengurupalloa paidan alla.

19+2
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Tuli muuten mieleeni et eikö sieltä sovelluksesta voi käydä kattomassa sen sf-käyrän? Mun mielestä se piirtyy sinne, vai muistanko ihan väärin ? Meil on se ipana, mut niitä vissiin oli eri sovelluksia eri alueilla ? En oo omassani kyllä käyny siellä sen jälkeen kun täytin ne jotkut neuvolakyselyt.

Muoks. Kävin kurkkaamassa, sieltä äitiyskortti välilehdeltä löytyy ainakin tuolta iPanasta :)
 
Ai pahoittelut @Mimmistina, ei ollut tarkoitus kääntää veistä haavassa. (n) Itse toivoin kolmannesta tosi kovin tyttöä ja ehkä itseäni suojellakseni en halunnut odotusaikana tietää kumpi on tulossa. Syntymän jälkeen kun kätilö totesi että samaa sarjaa tuli kolmas niin tuli heti tunne että näin se pitääkin olla. Tällä kertaa olin vaan siinä ajatuksessa että neljännenkin on sitten samaa "lajia" oltava, mutta mies halusi ultrassa että katsotaan sukupuoli. Eihän sitä nyt vieläkään täysin varmaksi voi sanoa. Toukokuussa se sitten selviää. :love: Mistä muuten tiedät että poikaa odotat? Olen ketjua kyllä lukenut mutta ohi on mennyt.

Meillä on ipana myös ja kävinkin nyt siellä katsomassa. Kiitos vinkistä! Nettisivujen kautta kirjautuminen vaan on vähän työlästä.. :ninja: saan joka kerta tilata uuden salasanan kun en muista edellistä. :ROFLMAO:
 
Hyvää uutta vuotta!

Meille on tulossa poika, ja rakenteiltaan ihan terve tapaus ainakin mitä ultrassa näkyi. Mä olin ehkä vähän aavistellut poikaa, vaikka pieni tyttöfiilis olikin, miehelle saattoi olla isompi shokki kun hän oli ihan varma tytöstä. Tuli kyllä vähän semmonen olo, että ois se ihana tyttökin joskus miehelle antaa, mutta keskitytään nyt tähän raskauteen ja antaa tulevaisuuden näyttää tuleeko meille enempää lapsia. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Mulle sanottiin viikolla 16+4 , että vaikka yhdellä roikkui jotain haarojen välissä, siitä ei voi tehdä johtopäätöksiä. Häpyhuuletkin voivat olla turvoksissa. Itse toivoisin sekoitusta molemmista, kun hankinta jäi näin viime hetkelle (y).

Kissa-asiasta. Lyhytkarvaisten takapuolia tuskin joutuu pesemään, mutta pitkäkarvaisten saattaa joutua :whistle:.
 
  • Tykkää
Reactions: addison
20+0 tänään pyörähti, ai että :love: tasan viikko olisi rakenneultraan, ei millään malttaisi odottaa, jännittää ihan kamalasti onko kaikki ok, ja samalla malttamaton nähdä pikkukaveri pitkästä aikaa.

Mites teillä on mennyt, onko ollut oireita vai onko se kuuluisa seesteinen keskiraskauden hyvä fiilis menossa? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Apustaja
Täällä 20+5 :p. Mulla ei ole muita oireita kuin vatsan kasvu :whistle: ja lisääntyvä kömpelyys. Vielä 3 viikkoa pitäisi jaksaa töissä ettei äitiysrahat pienene. Vatsan kasvu on niin valtavaa, että vaikeaa tietää, mikä olo on edes viikon päästä. Doppleria on käytetty joka toinen päivä ja löydän sydänäänet heti. Ei ole tullut mitään tressiä. Kysyin onko käytöstä haittaa, ja ei pitäisi olla, vaikka netti onkin täynnä varoitusviestejä. Potkuja on tuntunut jo muutaman päivän.
 
Täälläkin maha kasvaa, mutta aivan järjetön väsymys vaivaa. Hemoglobiini ei ollu vielä laskenu liian alas mutta laskenut kuitenkin. Vauhti ja liikkuminen on hidastunu ja jaksaminen on vaan kaikenkaikkiaan poissa:unsure:

22+1
 
Täällä väsyttää, hb laski 117->109 ja oon nyt jokusen päivän syöny rautaa. Ummettaa ja pukamat vaivaa jo nyt :D Poika on kova potkimaan, doppleria ei oo tarvinnu käyttää kun potkut kertovat että hengissä ollaan. :love:Tammikuu olis vielä töitä, helmikuullekin ois töitä vähäks aikaa mutta taidan huomenna sanoa että etsivät uuden työntekijän jo helmikuuksi. Ei vaan jaksa enää. Syksy oli tosi raskas parin kuukauden pahoinvointeineen, kahden opiskelijan ohjauksineen ja noiden päälle se oma hektinen työ joka ei todellakaan ole kevyimmästä päästä henkisesti... Oon ihan loppu, vaikka tykkäänkin työstäni. :( Keikkalaiseksi ajattelin heittäytyä... Mun äitiyspäivärahaan vaikuttaa vielä helmikuun tulot, että sen puoleen kannattais olla vielä töissä niin kauan kuin kokopäivätöitä helmikuussa riittää, mutta tuntuu että en mä jaksa enää.
 
Mä en oikeen älyy noita äitiysrahajuttuja, jos la on 25.5 nii millon mulla ei enää vaikuta rahaan jos saikkua hakee?

Mulla pahoinvointi jatkuu, joskus ihana olo ja sit taas yrjö lentää.
Väsymys painaa täälläkin, en yksinkertasesti jaksais tehdä mitään, ja huomenna pitäs taas alottaa arki ja nousta joka pv neljän jälkeen :( olispa jo äitiysloma
 
"Ihana" kuulla että monilla muillakin on väsymystä, tuntuu että tästä ajasta ja energisyydestä pitäs nauttii. Joo, en oo kyllä eläissäni ollu näin epäenerginen:ROFLMAO:

@Mymmeli27 onkohan sit niin että sun tarkastelujaksoon kuuluu viel helmikuu? En oo varma, sanokaa jotka tiedätte. Mulla alkaa äikkäri maaliskuun lopulla niin onko sillon niin että viimeinen tarkastelujaksokuukausi on tammikuu?
 
Onks sulla Mymmeli 25.5. la ? Mä rupesin miettii et mitenköhän mä lasken nyt keturalleen kun oon poksunu tiistaisin mut, nlakortin mukaan pitäs poksuu maanantaisin. Mut puoliväli ihan justiin käsillä- huomenna vissiin :) Muoks. tuollahan laitoitkin, sama laskettupäivä siis :)

Ei paljoo mittään kummallista. Myllertelee mahassa kun istua ehtii, mut ei muuten oireita :)

Mulle tulee minimiäippis. Toisaalta, eipähän tarvii omia pisniksiä rajotella sunnuntaihin. Varhennetulle jään, alkaa 23.3. äitiysloma. Tosin mulla ei muita muutoksia tapahdu, kun kotona olen, paitsi tilille kilahtaa enemmän rahaa kelalta äitiyslomalla.

Tilasin äsken turvakaukalon ja telakan, mammavaatteita ja sitterin ja leikkimaton. Ei paljoa tarvii enää tavaraa, jotain vaatteita vielä ja vaippoja yms.
 
Kiva kun taalla jutustelu kay! Harmi taasen etta monella on puhti pois... Tama aika vuodesta nyt ei muutenkaan ole erityisen energista ilman raskauttakaan!

Meilla on koko porukka pienessa nuhassa, mies kaikkein eniten, kohii ja niistelee kokoajan. Kellaan ei kuitenkaan kuumetta tai lampoa joten ei varmaan mitaan sen vaarallisempaa. Vahan paivasta riippuen mulla on energiatasot joko hyvat tai huonommat, mutta kylla mulla on joka raskaudessa taa keskiaika ollut iiseinta, ja on se nytkin. En tunne itseani viela valaaksi, yolla saa toistaiseksi viela nukuttua kun vatsa ei ole liian iso, ja alkuraskauden vaivat on takanapain. Lantio venyy ja paukkuu ja valilla on vaikea lahtea liikkeelle, ja uutena uutuutena hapyliitokset on alkaneet ilmotella itsestaan kunnon vihlontana. Kavelen jo nyt kuin ankka vaikka puolet raskaudesta takana... Nattia lyllerrysta pitkin ja poikin! :LOL:

Nyt perheenlisayksesta tietaa vihdoin appi ja anoppi, seka minunkin vanhemmat. Appivanhempien kommentti "me haluamme tyton!" johon mies heille totesi etta taa on kylla poika. Omista vanhemmista aitini taitaa olla hieman enemman innoissaan kuin isani. Ottaen huomioon etta emme asu samassa maassa, saattaa menna reippaasti aikaa ennenkuin he nakevat sitten uusimman lapsenlapsensa, silla en itse ole pitanyt tapana matkustella maan rajojen ulkopuolelle alle 6kk vauvan kanssa.

Yks yo meni ihan ranttaliksi kun tajusin yhtakkia etta tamakin vauva pitaa ihan oikeasti synnyttaa:eek::D:D Kuuteen asti valvoin aamulla ja mietin etta miten ma selvian siita. Kaveri kun potkii kokoajan ja ilmoittelee itsestaan nyt niin tiiviisti etta ei voi olla konkretisoitumatta paahan etta ihminen siella on kasvamassa... ja tietylla tavalla ne ihmiset aina tulee maailmaan.:ninja: Takana esikoisen pitka ja hitaasti kaynnistynyt synnytys, meni noin 30h supistusten alusta siihen etta lapsi oli maailmassa, piti turvautua kalvojen puhkaisuun, oksitosiini tippaan ja vielapa epiduraaliinkin. Tama oli Suomessa ja siella turvallisella Kattarilla (jota ei taida enaa olla?). Katilot eivat tuntuneet ollenkaan "omilta", en kokenut turvaa tai tukea, ja olin ihan pihalla kokoajan. Toka sitten taisi tulla ulos viidessa tunnissa, supparit lahti heti kunnolla kayntiin, ja synnarille kun ehdittiin mitaan kipulaaketta ei saanut enaa antaa. Katilolle kaikki pisteet. Han piti huolta etta en ala ponnistamaan liian varhain, ja mun piti hengailla polviseisonnassa sangyn paalla jotta lapsi oli mahdollisimman alhaalla ja helppo ponnistaa ulos. Han viela sanoi etta nyt pitaa paikkoja venytella mahdollisimman paljon etukateen jotta lapsi ei riko mitaan kun syntyy, koska on tulossa hyvin suuri vauva. Oli ihan oikeassa- 4.5kg jotkale syntyi parilla ponnistuksella enka saanut yhtaan tikin arvoista nirhaumaa.
Mutta etta tohon kaikkeen pitais lahtea uudestaan!! TAH!! Kaikkeen sita nainen itsensa laittaakin elamansa aikana. :confused::p:eek:

Mites muiden synnytysmuistelot, onko alkaneet palailla mieleen... vai olenko ma nyt tallanen ainoa etukateen pelkaaja?

22+3
 

Yhteistyössä