Toukokuiset 2020

Oi ihanaa, onnea teille ultrakuulumisista @Marsikka ja @Taivaanvuohi :love:

Mulla on ylihuomenna neuvola, harmi vaan et täällä peräjeerassa ei oo ees kunnon Doppleria, saati ultraa, niin se on vaan sellasta lappujen täyttöä. No mut jos sais sen ultra-ajan sitte pikasesti, hoppas så.

Katoin eilen pitkästä aikaa telkkaria ja voi että et teki mainoskatkoilla pahaa. Kello oli vaikka kuinka myöhään ja kaikenmaailman ruokamainoksia koko ajan. Ei oo kyllä ennen pahaolo tullu pelkästään kattoessa, mut kerta se on ensimmäinenkin.

Ai että tää aika matelee, huomenna poksuu 9+0 ja tuntuu et oon oottanu sunnuntaita ainakin kolme viikkoa...
 
  • Tykkää
Reactions: addison
En ole myöskään kuullut, että foolihappo pitäisi lopettaa. Olen ollut siinä käsityksessä, että raskausvitamiineja syödään läpi raskauden kuten useimmiten syödään multivitamiineja läpi vuoden. Itse ainakin aion syödä, koska vitamiinien puutos raskausaikana on pahempi kuin se, että syö niitä.:whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmistina
Uuh... ihana lauantai, vetamaton olo. Aurinko paistaa ja olis hyva menna kylla ulkoilemaan.

Mulle tuli pieni saikaytys, kun petipuuhien kanssa samana paivana tuli verta valkovuodon mukana... parisen kertaa, ja olin aika masentunut sen paivan. Toisesta tayspitkasta raskaudesta tosin taysin tuttu ilmio mulla, mutta en jotenkin ajatellut etta se taas alkaa. Mulla on limakalvot ihan ilman raskauttakin himppasen liian herkat, nyt ne on taas ilmeisesti ihan koitoksella. En sannannyt ultrailemaan enka mitaan, kun se tuli ja meni. Aattelin etta jos jatkuu pari-kolme paivaa niin menen sitten.

@Mimmistina, uh, migreeni on siis tuttua! Kuinka parjaat arjen lasten ja menojen kanssa nyt raskaana kun tulee migreeni? Mullakaan ei ole varsinaisia migreenilaakkeita, en ole koskaan halunnut mitaan niin vahvaa, mutta migreeniini puree ainoastaan tulehduskipulaakkeet, mitka ei ole raskauden aikana niin suositeltavia. Ilmeisesti esim panadol (parasetamol) olisi enemman ok, kuin ibuprofeiini. En siis ole ottanut ibuprofeiinia. Nyt jotenkin kipu kyykaytti sen verran etta piti ihan oksennella. Se ei ole mulla kovin yleista, kun jos saa kivun pidettya kurissa niin oksentelua ei tule.

@Marsikka, ma painiskelen aika samankaltaisten tunteiden kanssa. Me miehen kanssa todettiin lahes heti kun kakkonen oli syntynyt, etta kolmonen saisi joku paiva kylla tulla. Tasta meidan yhteisesta haaveesta ja toteamuksesta on pian 11v!! Mies on kokoajan pitanyt ilmeisesti haavetta ylla sydamessaan paljon tarmokkaammin kuin mina. Itse taas olen ehka realistina, ja ehka taas suojellakseni itseani, ajatellut etta kiva idea, mutta ehka se ei todellakaan enaa koskaan toteudu. Ja nyt se sitten toteutui... ja olen ihan paasta pyoralla. Suoraan sanottuna tuntuu silta etta olisi kiva puhua jollekin ulkopuoliselle. Ihan kuin olisi syyllinen olo tasta kaikesta! Etta nain helposti raskauduin, en ole enaa nuori, ja tassa sita ollaan, enka pompi kokoajan ilosta ja riemusta. Pelkaan etta ristiriitaiset tunteeni vaikuttavat vauvaan :cry: Tiedan etta paani tulee olemaan jossain vaiheessa taas kasassa, ja kun raskaus alkaa tuntua enemman raskaudelta, eika vain hillittomassa vasymyksessa vellomiselta ilman nakyvaa tai ymmarrettavaa (potkivaa tai kutittelevaa) syyta ja varmasti osaan myos iloita. Rakastan lapsia ja rakastan meidan kahta pitkajalkaista ilontuojaa. Toisaalta myos tiedan miten suuri homma vauvasta on. Siskoni tosin iloisena totesi (tahan mennessa vain siskoni tietaa meidan lisaksi asiasta), etta noin isot isotsisarukset osaa jo auttaa hirmu kivasti arjessa. Ja etta niista tulee varmasti tosi hyvia isojasisaruksia vauvalle! :love: Ja sai mut tietenkin itkemaan.

Mua itkettaa muuten keskimaarin kerran viidessa minuutissa. :whistle:
 
@VihreeTee No onneks mulla ei hirveen usein oo tullu, tosiaan 2,5 vuotta ollu taukoa nyt, viimeks kuopuksen raskaudessa oli kohtauksia. Sillon sattu hyvä tuuri aina, et oli joku muu mun kanssa samaan aikaan kun kohtaus tuli. Mut oon kyllä muutaman kerran joutunu täällä ihan puolikuntosena muksuja passaamaan, mikä on kyllä aika pelottavaa kun en oikeesti pysty puhumaan ja kädetkin tekee vähän mitä sattuu ja näenkin huonosti. Pyrin päästä johonkin oikoseks ja panadol heti naamaan ettei menis ihan kauheeks. Mut sanoivat viimeks et jos tuntuu ettei auta, niin panadol+burana-combo on pienempi paha kun mahdollinen kipustressi sikiölle.

Ihanaa et on muitakin päästään pyörällä tän raskauden suhteen. Ite jotenkin aattelee et kun jo neljättä kertaa pappia kyydissä, niin luulis et vois olla vähän rennompi eikä pyöritellä koko ajan kaikkea päässä edes takas, mut eipä sille mitään mahda. Sitä paitsi, mua pelottaa ihan sikana tulla "kaapista ulos" tän raskauden kanssa. Tiiän et toiset isovanhemmat ainakin pitää hommaa hyvin huonona ideana, sit lisäks oon ehkä 37 000 kertaa sanonu ihan kaikille, ettei ikinä, ikinä, ikinä enää lapsia meille. Vaikkei se nyt kenenkään asia oo, eikä varmaan kukaan tuu kettuilee et eihän teille nyt enää pitäny tulla, mut silti. Hävettää kun syö sanansa ihan täysin. Saako kertoa vasta ristiäiskutsussa ?
 
Mä en usko, että olisi vaarallista jatkaa foolihapon käyttöä, mutta uskon kyllä siihen ettei vitamiinien ylimääräinen syöminen ole välttämättä aina paras ratkaisu. Ainakaan jos kykenee syömään muuten normaalisti ja monipuolisesti :). Foolihapon syömisen merkitys taitaa vaan poistua sen 12 viikon jälkeen jolloin siitä on suurin hyöty. Mutta uskon kyllä neuvolan tätiä ettei sitä tarvitse enää syödä . Ja tosiaan, kyllähän vitamiinpurkin kyljessä varmasti lukeekin koko raskauden ajaksi, mutta onko se sitten tarpeen on eri asia. Yksilöllistä varmasti. Osa vitamiineistahan ei ole vesiliukoisia ja kertyvät elimistöön (c-vitamiini ei esim kerry), joten itse varauksella syön ns. ylimääräisiä vitamiineja joita syö turvallisemmin tuoreen ja monipuolisen ruokavalion myötä. Paniikin aihetta tuskin on. Mulle tuli vaan uutena tietona tää foolihapon suositus ettei olisi tarpeen/hyvä syödä 12 raskausviikon jälkeen ja siksi kyselin että onko muille sanottu samaa.
 
No olin syyslomareissulla ja tuntuu että täällä on niin paljon juttua että en meinaa muistaa mitä kaikkea piti kommentoida. @taatelinen onnea hyvistä uutisista! Jännäilin sun tilannetta ja oli ihanaa kuulla, et kaikki on hyvin:love:

Täällä vaan viikot matelee, ei mitään ihmeitä. Eka neuvola reilun viikon päästä. Melko tasaisen krapulainen olo koko ajan, mut hamppariaterian ja kokiksen jälkeen on muutaman tunnin jopa ihan normaali olo :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Hyvä vaan mitä enemmän täällä kirjoittajia, elkää paetko muihin kuukausiketjuihin :cool:

Mä taas vetelen mieluummin liikaa vitamiineja (no en kyllä syö liikaa vaan suositellusti :D ) liian vähän, en usko et ne imeytyy puoliksikaan niin kuin pitäisi ja mun ruokavalio on niin retuperällä, kun syö vaan jotain mitä luulee pystyvänsä syömään eikä oikeen niitäkään pysty. On melkosen surkeet lautasmallit tällä hetkellä.
 
Heipä hei kaikille! Olen tässä jo jonkin aikaa seuraillut keskustelua ja vihdoin uskaltauduin tänne. Laskettu aika on 5.5 elikkä menossa on 11+5. Meille on esikoinen tulossa joten kaikki on uutta ja ihmeellistä.

Mun viimekertainen raskaus päättyi keskenmenoon viime joulukuussa, jonka jälkeen kuultiin että mun amh (anti-müller-hormoni) on erittäin alhainen. Tämän johdosta päästiin pikaisesti lapsettomuushoitoihin ja ivf piti aloittaa keväällä. No miehelläni kävi työtapaturma, jonka johdosta hoitoja ei voitu aloittaa, vaan jouduimme 6 kk karenssiin. No pääsimme karenssista kuitenkin ekstratestien takia aikaisemmin huonon amh arvoni vuoksi ja olimme jälleen aloittamassa hoitoja. No kun sitten odotin että vuoto alkaisi ja pääsisin piikittämään nii eipä alkanutkaan vaan testin jälkeen totesin olevani raskaan.

Olo oli ja on edelleen epätodellinen vaikka olen ollut ultrassa jo kaksi kertaa ja nähnyt vahvan sykkeen. Ens viikolla jälleen ultra neuvolassa ja sit vielä perjantaina nt ultra. Meillä on siis neuvolassa ultraus vehkeet ja sinne saa mennä koska vain halutessaan tarkastamaan tilanteen

Mutta tässä siis meidän tarina. Ihana päästä jakamaan se teidän kanssanne ja päästä osallistumaan teidän muiden tarinaan
 
@LalalaRinkeli Tervetuloa joukkoon ja onnittelut raskaudesta (y). Mulla on samaten keskenmeno takana, alentunut amh, korkeahko ikä, ja edellä mainituista haasteista huolimatta, jo toista kertaa tänä vuonna raskaana juuri ennen ivf-kierron aloitusta. Huomenna 9+2 on seuraava ultra, koska pääsin ikäni ja muiden olosuhteiden johdosta erityistarkkailuun. Ultraus on todennäköisesti parin viikon välein koko raskauden ajan.
 
Vautsi Eloveera tuplaonnea ! (Vai vieläkö oli enemmän sykkeitä :) ? ) Meillä on poikien nuorimmat serkut kaksosia. Että ne oli ihania pikkusina <3

Mä oisin kans ilonen jos tässä alussa pääsis ees kerran ultraan. Onneks sitte loppupäässä saa rampata varmaan taas kokoa tarkistuttamassa ettei kasva sokerilillillussa liian isoksi.

Mulla on tunnin päästä neuvola ja meen sinne kahen pikkusen kanssa. Toivottavasti toi 5-vuotias ei tajua mitään (se on kyllä aika välkky). Ei kuitenkaan viitti kertoo vauvasta ennen nt-ultraa, kun on kaikenmaailman keskenmenotaustat, et ois sit ees sydämensykkeen nähny ennen kun lapsille kerrotaan.

Jaahas, jos sitte pukemaan mukuloita et koululainen ehtii kouluun ja me neuvolaan (ehtisin jo tottuu syyslomaluksukseen, vähänkö ärsyttävää tää arki :D )...

9+1
 
  • Tykkää
Reactions: addison
Huh, vaihdoin puhelinta ja en heti päässy tänne kirjautumaan kun unohdin salasanani, niin joutu seurailla vaan taustalla :D ja nyt en muista mitä oon lukenu.
Ainaki tuli hyviä ultrauutisia joillekin, onnea :love:
Foolihaposta en oo kyl kuullu mitään sanottavan, että se pitäs lopettaa... näköjään THL ja Terveyskirjasto sanoo molemmat, että 12. raskausviikkoon saakka, mutta ei mitään selitystä, että minkä takia pitäis lopettaa. Eikai se sitten vaarallistakaan voi sen syöminen myöhemminkään olla, kun ei mitään selitystä ole. Ehkä siitä tosiaan ei sitten vaan ole mainittavaa hyötyä.
Mun mielestä se sokerirasitus ei ees ollu mitenkään paha, kaikista pahinta oli mun mielestä odottelu niiden verikokeiden välissä :D kuulemma vuos sitte se litkuki vaihdettu, ettei enää olis niin kuvottavaa. Maistu vaan mehutiivisteelle.

Huomenna olis sitten eka ultra, iiks. Ja äidille pitäs kans huomenna kertoa, kun lähdetään loppuviikoksi Roomaan niin en halua suurena viinin ystävänä selitellä mitään läpinäkyviä juttuja. Jostain syystä äidille kertominen jännittää :D
 
Kertokaa sit mitä teidän äidit yms muut on sanonu kun ootte kertonu!

Täällä kuunneltiin tänään miehen kans dopplerilla sykettä:love::love: hän ihan innoissaan sitä etti ja tutki. Oli kyllä jännittävä ja ihana hetki.

11+1
 
@Taivaanvuohi no niinpä! :ROFLMAO: ehkä siitä voi päätellä, että mamma on niin tärkee, että sille kertominen jänskättää sen takia. :love:

Eri raskaussivustot muuten kertoo eri sikiön koot samalle viikolle... huomasin vasta nyt. Mistä te seuraatte vai käytättekö vaan niitä raskaussovelluksia? Ehkä mäkin siirryn nykyaikaan ja lataan jonkun sovelluksen :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Mimmistina
Oi ihanaa, sydänääniä Dopplerilla :love::love:

Kaktus tsemppiä ultraan:love::love:

Mä oon taas parina päivänä koittanut Doppleria, mut ei oo kuulunut mittään muuta kun joku oma suoni löytyny. Loppus kyllä liukkarikin (ei oo sitä geeliä) ja pistin ihan käsirasvaa ja sen kanssa kuuluu kyllä huonommin.

Mua hirvittää ihan kauheesti kans kertoa kenellekkään. Me ollaan niin pidättyväistä sakkia, et ne reaktiot on tosi ärsyttävän hillittyjä. Tuntuu etteivät oo yhtään innoissaan. Sit kun kattoo jotain youtube-videoita missä tulevat mammat itkee/nauraa/tekee voltteja/huutaa/puhuu kielillä ja mitä vielä ja omat porukat on silleen: " Jahas, vai niin on päässyt käymään. Otatteko kahvia?" Ni vähän bläääh :poop: :D No ehkä tommonen överireagoiminenkin ois ärsyttävää, mut nyt on viimiset kaks kertaa innostumisprosentti tuntunu siltä kun ois ilmottanu tilaavansa paikallislehden eikä saavansa lapsen, nih...

Nyt on sitte sormien piikittely virallisesti alkanu. Söin tahalleen eilen karkkia et sain paaston ylös tänään. Nyt sit pitäs pysyy ruodussa :D Mielenkiintosta mitä sitä keksii syödä, alko eilen vielä närästämäänkin...:confused:

9+2
 

Yhteistyössä