Totuus lihava/laiha-jutussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pam

Vieras
Se, miksi lihavia sorretaan ja haukutaan jne juontaa juurensa vain yhteen asiaan: ihminen himoitsee ruokaa, rasvaa ja makeaakin. Joillakin on itsekuria tai sitten muuten vaan huono ruokahalu---mutta ne muut laihat/normaalit joutuvat tekemään töitä hillitäkseen lihomista, ja ne, jotka siihen ei pysty, ovat luusereita. "Jos minä en saa olla lihava niin et sinäkään saa nauttia tuosta leivoksesta"

Alkuperäinen kirjoittaja Pam:
Se, miksi lihavia sorretaan ja haukutaan jne juontaa juurensa vain yhteen asiaan: ihminen himoitsee ruokaa, rasvaa ja makeaakin. Joillakin on itsekuria tai sitten muuten vaan huono ruokahalu---mutta ne muut laihat/normaalit joutuvat tekemään töitä hillitäkseen lihomista, ja ne, jotka siihen ei pysty, ovat luusereita. "Jos minä en saa olla lihava niin et sinäkään saa nauttia tuosta leivoksesta"

Tai sitten on hyvä aineenvaihdunta, syö sitte mitä vaan niin laiha on ja pysyy.

Aika jännä määritelmä :) . Voishan se kai noinkin olla... Mä olen itse sitä mieltä, että jos lihominen ei ole johtunut lääkkeistä tai sairaudesta, niin kyse on henkisestä pahoinvoinnista, tavalla tai toisella. Nuppiviasta kuitenkin. Koska jos ihminen voi henkisesti hyvin eikä sillä ole tarvetta korvata jotain asiaa ruualla, hän ymmärtää sen, miten paljon normaali ihminen syö ja mikä on hänelle hyväksi.

Terveisin reilusti ylipainoinen, jolla painoindeksi huitelee yli neljässäkympissä.

Hmm, no mulla ei ole itsekuria syömisen suhteen, mutta olen hoikka. Himoitsen kyllä ruokaa, rasvaa ja makeaa :) Tosin kerrallla en pysty valtavia määriä syömään, johtuneeko sitten siitä?

siis se miksi ympäristöä kontrolloidaan..et saa syödä kun en minäkään (halua lihoa) ja et voi olla tyytyväinen itseesi tuollaisena, kun en minäkään ole (paljon hoikempana)

Olen hoikka mutta en mitenkään himoitse herkuttelua. Toki joskus, mutta satunnaisella herkuttelulla ei liho. En oikeastaan rajoita mielitekojani, ne vain eivät liity herkkuihin. Ja liikaa syöminen ei ole myöskään himottavaa.
Ainoa mikä tulee mieleen, mitä rajoitan, on mieliteko hampurilaisravintoloihin - ovat sellaisia paikkoja, joita en juuri halua tukea.

Mua ei kyllä himota yhtään ylensyödä. Ällöttää pelkkä ajatuskin. Satunnainen herkuttelu taas ei lihota yhtään ketään, kun kokonaisuus on kunnossa. En tarvitse siis minkäänlaista itsekuria siihen, etten liho, koska niin ei vaan tapahdu kun syö kohtuudella ja harrastaa liikuntaa :flower:

Mä ylensyön säännöllisesti, todella suuria määriä. Mutta koska en tee sitä joka päivä, en liho. Terveellistä se ei missään nimessä ole ja ehkä kärsin jonkunasteisesta syömishäiriöstä :|

mutta eipähän kukaan tule päin naamaa haukkumaan minua epäterveellisiä elintapoja noudattavaksi tai läskiksi koska totuuden mun syömisistä tietää vain lähikaupan kassa :P

Joidenkin yksittäisten henkilöiden syy negatiiviseen suhtautumiseen lihaviin ja lihavuuteen voi olla leivoskateus, mutta en usko sen olevan kovin yleistä.

Kiusaaminen, sortaminen ja toisen alemmaksi laittaminen ovat tapoja purkaa omaa turhautumista ja pahaa oloa ja lihavat ovat tuohon yhtä hyvä kohde kuin kaikki muukin keskiverrosta poikeava. En oikein usko, että esim. jotkut sortavat ja pilkkaavat homoja, koska kadehtivat mahdollisuutta elää "homosti".

Näkemys keskiverrosta ja normaalista rakentuu ajan kanssa ja siihen vallitsevaan näkemykseen iso osa yhteiskunnan jäsenistä helpoiten samastuu. Näkemykset muuttuvat, mutta hitaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja psiip!:

Tai sitten on hyvä aineenvaihdunta, syö sitte mitä vaan niin laiha on ja pysyy.

Tämä on kuitenkin aika epätodennäköistä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joidenkin yksittäisten henkilöiden syy negatiiviseen suhtautumiseen lihaviin ja lihavuuteen voi olla leivoskateus, mutta en usko sen olevan kovin yleistä.

Kiusaaminen, sortaminen ja toisen alemmaksi laittaminen ovat tapoja purkaa omaa turhautumista ja pahaa oloa ja lihavat ovat tuohon yhtä hyvä kohde kuin kaikki muukin keskiverrosta poikeava. En oikein usko, että esim. jotkut sortavat ja pilkkaavat homoja, koska kadehtivat mahdollisuutta elää "homosti".

Näkemys keskiverrosta ja normaalista rakentuu ajan kanssa ja siihen vallitsevaan näkemykseen iso osa yhteiskunnan jäsenistä helpoiten samastuu. Näkemykset muuttuvat, mutta hitaasti.

+++ monella tasolla toimii, muttei kuitenkaan voi rinnastaa homofobiaan... sillä ruoka ja syöminen on niin perustarpeita,ja kai kaiken taustalla lie se
tyytymättömyys omaan itseen muiden edessä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

+++ monella tasolla toimii, muttei kuitenkaan voi rinnastaa homofobiaan... sillä ruoka ja syöminen on niin perustarpeita,ja kai kaiken taustalla lie se
tyytymättömyys omaan itseen muiden edessä?

Mielestäni henkilön ei tarvitse olla yhtään tyytymätön itseensä, vaikka hän pitää lihavia epäviehättävinä. Lihavuus on ulkonäkötekijä siinä kuin muutkin. Mikäli lihavaa alkaa ääneen sortaa ja alentaa, mielestäni kyseessä on puutteelliset käytöstavat eikä kateus siitä, että toinen söi sen leivoksen. Ei kaikki halua syödä liikaa. Kyllä ruoka- ja ravintotarpeen saa tyydytettyä ilman ylensyöntiäkin.

Tuosta homofoobisuusvertauksesta vielä: homoille suhde samaa sukupuolta olevaan on edellytys sille, että he saavat tuntea yhtä ihmisen perustarpeista, rakkautta. Tuo aiempi vertaukseni ei ollut maailman paras, mutta toivottavasti tulin silti ymmärretyksi.

Jotkut vaan syntyvät isokokosena miks pitää sortaa sen takii et on vaan syntyny sellassena
tai et on kasvanu painossa.
Eiks toi jopekin ollu pienestä asti isokokkonen ja kiusattu ja katos nytten se sitten on yks todella hyvä koomiko

Alkuperäinen kirjoittaja Ileekka:
Jotkut vaan syntyvät isokokosena miks pitää sortaa sen takii et on vaan syntyny sellassena
tai et on kasvanu painossa.
Eiks toi jopekin ollu pienestä asti isokokkonen ja kiusattu ja katos nytten se sitten on yks todella hyvä koomiko

Niin mutta ei kovin viehättävän näköinen. Pelkäis varmasti että jäisi norsun alle jos tuollaisen kanssa joutuisi samaan petiin.

Yhteistyössä