tottelematon kolme vuotias

  • Viestiketjun aloittaja keinot hukassa
  • Ensimmäinen viesti
keinot hukassa
reilu kolme vuotias poikani on uhmaiässä. kiukkukohtausten lisäksi on alkanut olla tottelematon nimenomaa minulle. tekee mitä huvittaa ja vaikka kuinka kiellän ei välitä. alkaa vähitellen mennä hermot.perheessä on puoli vuotia vauva jolle myös mustasukkainen. kaikkea on yritetty;keskustelua, huutamista, miettimään joutumista vaan mikään ei näytä tehoavan. onko vinkkejä mikä avuksi. isäänsä tottelee hyvin, mitä teen minä
 
Kuulostaa tutulta.Meillä myös 3vuotias ja 11kk vauva.Poika osoittaa selvästi halunsa käyttäytyä huonosti juuri minulle.Muille kuin enkeli.Ja aivan sama sanooko nätisti vai karjuuko pää punaisena.Helpotusta olen löytänyt;kun ehditään joskus tehdä jotain ihan kahdestaan.Vaikka kauppareissu,jos ei muuta.Huomion tarve on tosi kova.Välillä annan hänen valvoa vaikka puoli tuntia pitempään,että ehditään lukea iltasatu ihan kahdestaan.Nämä keinot eivät tietenkään auta,kuin päiväksi tai kahdeksi eteenpäin.Pahimmillaan hän hakee huomiota nipistämällä tai puremalla pikkuveljeään.Välillä on pinna kovilla.Toivotaan,että uhma loppuu mahdollisimman pian.Uskon myös,että mustasukkaisuus vähenee,kun antaa isomman auttaa mahdollisimman paljon pienemmän hoidossa(tietenkin omien taitojensa mukaan)
 
Sarita-80
Meillä sama tilanne, johtunee uhmaiästä ja uudesta sisaruksesta. Tuo jakamattoman huomion antaminen on auttanut myös meillä. Lapsi tulee todella mustasukkaiseksi äidistään, koska tämä 'joutuu' viettämään aikaa niin paljon pienimmän kanssa.
 
Meillä on kolme vuotias tyttö joka myös on ilmeisesti jonkunlaisessa uhmaiässä. Laittaa tosi paljon vastaan ja kiukuttelee, nyt pari päivää on ollut todella hankalia. Meillä ei ole vielä edes muita lapsia. Ja yleensä juuri äiti on se jolle kiukutaan. Välillä tuntuu että keinot on todella loppuneet miten saada tyttö rauhoittumaan jne.. :( .
 
Tuntuu olevan kovin yleistä. Meillä poika 2v10kk yrittää varsinkin väsyneenä pahoinpidellä siskoaan, 2kk. Mies paljon pois kotoa, vauva valvoo myöhään, joten yhteiset kahdenkeskiset hetket ovat vähissä. Mutta yhteinen aika auttaa meillä, samoin pienien askareiden onnistumisen jälkeen kehuminen. Silti pinna palaa usein, kun ei voi hetkeksikään herpaantua ja jättää lapsia samaan kerrokseen edes vessareissun ajaksi. Toivottavasti helpottaa joskus, mieluummin pian! =)
 
Meillä 3v. tyttö on alkanut tottelemaan paremmin kun ollaan pidetty johdonmukaisesti kiinni säännöistä. Toisin sanoen jos mä sanon et asia on näin, niin se sitten kanssa on näin eikä auta vaikka kuinka vinkuis ja vikisis! Jos muutan päätöstäni niin sitten lapsi oppii et kiukuttelemalla saa tahtonsa läpi. Meillä ehkä ihan pahin uhma on jo menossa ohi, mut välillä kyllä otetaan aika kovin yhteen. Huutamisesta ei yleensäkään ole mitään hyötyä (vaikka siihen aina välillä sorrunkin :ashamed: ) joten yritän vaan olla johdonmukainen. Ja isä ja äiti on oikea yhtä köyttä yhistys, toinen ei voi antaa periksi jos toinenkaan ei anna!
 
Itse en voi vielä puhua kokemuksen perusteella, koska ainokaiseni on vasta vuoden. Lohdutukseksi kuitenkin ajattelin kirjoittaa asiasta jonka luin lehdestä. Eli lapsi uhmaa ja kiukkuaa juuri sille ihmiselle joka on hänelle läheinen ja tärkeä sekä johon hän voi varauksettomasti luottaa. Eli ihmiselle joka ei häntä hylkää vaikka lapsi osoittaisi negatiivisia tunteita/piirteitä.
Eli uskon että tuo kahden keskeinen aika on hyvä sekä yksi konsti silloin kun tilanne on päällä olisi lapsen ottaminen tiukkaan syleilyyn/halaukseen joksikin aikaa. Tämä tosin ei aina ole mahdollista jos toinen pienempi kiusattu sisarus tarvitsee lohdutusta samaan aikaan.
 
HÖH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2004 klo 22:35 keinot hukassa kirjoitti:
reilu kolme vuotias poikani on uhmaiässä. kiukkukohtausten lisäksi on alkanut olla tottelematon nimenomaa minulle. tekee mitä huvittaa ja vaikka kuinka kiellän ei välitä. alkaa vähitellen mennä hermot.perheessä on puoli vuotia vauva jolle myös mustasukkainen. kaikkea on yritetty;keskustelua, huutamista, miettimään joutumista vaan mikään ei näytä tehoavan. onko vinkkejä mikä avuksi. isäänsä tottelee hyvin, mitä teen minä
Tuima ilme tehoaa paremmin kuin sanahelinät!!!
 

Yhteistyössä