totaalinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitolakko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitolakko

Vieras
Tällä palstalla on ennenkin ollut puhetta vauvoista, jotka eivät suostu juomaan maitoa mutta meillä tilanne on tällainen.

Tyttö on 8kk ja imetän häntä. Ennen maito maistui todella hyvin, iltamaidon sai yleensä pullosta koska nukahtaa rinnalle niin helposti. Tällä hetkellä hänelle ei maistu maito ollenkaan! Tänäänkin olen imettänyt hänet KERRAN! Maito ei kelpaa tissistä, pullosta, nokkamukista eikä tavallisesta mukista. Välillä ottaa maitoa kun annan lusikalla.

Yleensä maito maistuu heti unien jälkeen kun on tokkurainen sekä iltamaito maistui mutta ei enää sekään. Kiinteitä ruokia syö hyvin ja hänellä on säännölliset uni-sekä ruokailuajat.

Aluksi ajattelin, että jos hänellä on sammas tms. minkä takia maito ei maistu mutta nyt on alkaneet taas yöheräilyt ja silloin hän VAATII maitoa jopa 3krt yössä! Olen kiltisti yöllä imettänyt, että saisi edes vähän maitoa sekä yrittänyt ruokien joukkoon laittaa paljon maitoa.

Onko kellään vastaavaa kokemusta? Yleensä vauvat tykkäävät maidosta mutta voiko olla, että tyttöni ei siitä enää tykkää?

Ikävää on, että oma rintamaitoni alkaa loppua. Onko kellään mitään vinkkejä?

Oma tyttöni oli 8kk, kun hylkäsi maitopullon. Imettämisen olin jo lopettanut pari kuukautta aiemmin. Siihen asti tyttö joi useita kertoja päivässä pullosta, mutta sitten tuli stoppi.

Käytiin lääkärissä, katsottiin korvat jne. Mitään syytä ei löytynyt. Lääkäri meinasi, että nämä on ohimeneviä päähänpistoja vauvoilla, mutta meidän kohdalla ei ollut. Tuosta lähtien suostui juomaan maitoa pullosta vain aamuisin herättyään ja tekee niin edelleen (ikään nyt 1v2kk).

Tyttö hörppii vain pieniä määriä nokkamukista, joten maitoa täytyy sitten saada jossain muussa muodossa. Annoin sitä vauvojen jugurttia, lisäsin maitoa soseisiin ja keitin puurot maitoon. Nykyisin onkin jo helpompaa, kun voi antaa tavallisia maitotuotteita.

Hampaita 2 alhaalla ja luulen että ei ihan vielä tulossa lisää. Mäkin olen koittanu antaa välipaloiks noita lasten jogurtteja.

Mitä mieltä ootte, että uskallanko yrittää lopettaa noi yösyömiset vai täytyykö vaan jaksaa yöllä imettää kun sillon ainoastaan maistuu. Kun tyttö on jo noinkin vanha niin 3krt yössä heräämiset alkaa olla rankkoja varsinkin kun hän herää aamullakin jo klo:6-7.

Vinkkejä myös yösyöttöjen lopettamiseen.

En tiedä tuosta yösyöttöjen tarpeellisuudesta, mutta meillä vauva 5 kk ja kolmen viikon jälkeen ei ole yöllä syönyt ollenkaan. Jos tuntuu, että nukkuu läpi yön, niin ei sun kannata ainakaan syömään herättää. Aamulla ruoka sitten maistuu tosissaan.

En herätä yöllä syömään vaan yritän päästä niistä eroon koska luulen, että se on vaan tapa. Vielä en ole uskaltanut koska välillä tuntuu, että herää koska hänellä on oikeasti maitojano kun päivällä ei maito maistu.

Oletko kokeillut velliä?..Meillä vauva 7,5 kk ja maidon menekki on todella vähäistä!Saattaa ottaa pullosta jonku 50 mil korkeintaan ja sit alkaa huuto.Velli maistuu paremmin sitä juo aamulla 2 dl ,saman verran illalla.Välipalaksi syödään jugurttia silloin tällöin.Olen ymmärtänyt että tämän ikäisen minimi olisi vielä sellainen 5-6 dl.Uusi kauravelli plussa on vielä tosi ravitsevaa koska siihen on lisätty kuitua.

meillä poika 8kk piti kuukauden mittaisen maitolakon. Ei kelvannut pullo, eikä rinta muutoin kuin heti pitkien unien jälkeen ja yöllä. Uskollisesti vain imetin aina kun suinkin suostui imemään (heti ammulla, unien jälkeen, ja joskus illalla peruna-porkkanavelli maistuo pullosta). Muutamana päivänä tuli vain 1-2 imetystä, mutta sai maitoa puuroissa, jogurteissa yms.

Kuukauden sitä kesti ja yhtä-äkkiä poika vaan alkoi taas imeä normaalisti. Luulen, että maidon maku hiukan muuttui tuon lakon alussa, koska mulla alkoi menkat ja siksi poika teki lakon(?) Muuta en keksinyt, koska hampaita ei ole edelleenkään tulossa, eikä poika ole ollut kipeaänä.

Sinuna imettäisin vielä vaikka kerran yössä, jotta maidontuotanto pysyy yllä ja katsoisin hiukan eteenpäin. Jos vain itse jaksat herätä yöllä, niin suosittele. Kun maito alkoi maistumaan meillä päivisin paremmin, lopetin yöimettämiset lempeän unikoulun avulla. Tämä voisi toimia teilläkin?

Voihan olla että jos et anna yöllä maitoa niin huolii päivällä?

Meillä myös vähän sellainen tilanne ettei tyttö suostu juomaan maitoa mukista eikä pullosta. Hän on 11,5kk joten siinä suhteessa tilanne on parempi kun voin antaa jogurtteja, viilejä jne. Tissi kyllä kelpais vaikka koko ajan mutta mulla ei kovin paljoa enää maitoa tule.

Nyt olen jonkun aikaa antanut kaupan vellejä; riisivelliä ja neljän viljan velliä. Niistä hän tykkää tosi paljon! Olin aika yllättynyt.. mut niitä menee enemmän kuin maitoa on ikinä mennyt pullosta! Annan siis esim välipalalla ennen unia jne. Ei korvaa mitään varsinaista ateriaa mut välipalalla on usein ainakin jonkun verran nälkä.

Lieneekö apua mut meillä toimii =) Jaksamista!

Kiitos kaikille vastaajille! Ajattelin ensi yönä kokeilla unikoulua ja olla imettämättä. Toivottavasti alkaa päivisin maittamaan maito kun ei sitä yöllä saa.
Täytyisi varmaan kömpiä jo sänkyyn jos (ja kun) ensi yönä on huutokonsertti...

Yö sujui yllättävän hyvin! Tyttö heräsi klo 24 ja alkoi tietysti itkeä kun ei saanut rintaa. Huomasin heti, ettei hänellä ollut hätää koska itku oli ns. kokeilevaa. Itku loppui kun sanoin ettei mitää hätää ollut ja alkoi kun lopetin puhumisen. Itku myös rauhoittui kun otin kädestä kiinni. Itkua kesti n. 10min ja hän nukahti heti kun lopetti itkemisen.

Seuraavan kerran hän heräsi klo:02 ja sama juttu. Rintaa ei herunut ja hän luovutti 15min. jälkeen.

Aamulla herätessään otti heti maitoa ja muutenkin on päivällä ottanut maitoa ihan kiitettävästi (silti parannettavaa).

Tiesin tehneeni oikean ratkaisun koska tyttönikin on ollut tänään todella hyväntuulinen. Ei siis voinut mitään kauheita traumoja jäädä. Saa nähdä millainen on ensi yö...

Meillä on ollut vähän vastaava tilanne. Oma tyttelimme on nyt 7,5 kk ja hän aloitti maitolakon n. kuukausi sitten. Lakkoilua kesti vaihtelevana pari viikkoa. Sitten vähensin soseiden määrää ja taas meni maitoa huomattavasti paremmin. Ei maito edelleenkään meidän neidille mitään herkkua ole, jatkuvasti saa olla tarkkana, että se 5 dl päivässä tulee saavutettua. Onneksi puuro kelpaa, siinä saa maitoa kätevästi menemään. Maitojauhetta sotken kaikkeen muuhunkin ruokaan.

Eli ihan selvästi on vauvoja, jotka eivät pidä maidosta - ainakin sitten kunhan pääsevät muunkinlaisen ravinnon makuun. Sinne 10 kk:n ikään asti vaan on sinniteltävä ja saatava se puoli litraa menemään tavalla tai toisella. Alle vuoden ikäiselle kun ei voi mitään keinotekoisia kalsium-lisiäkään antaa.

En oikein osaa antaa mitään ""hyviä neuvoja"", kun meillä vaavi on vastikkeella (rintamaito alkoi ehtyä 4kk:n kohdalla ja loppui tyystin 6 kk:n kohdalla). Hän ei myöskään herää öisin syömään. Meillä toiminut keino vähentää soseiden määrää voi teidän tapauksessanne joko hyvästä tai pahasta eli vain lisätä yösyöttöjen määrää.

Toivottavasti teidän tyttelinne maitolakko on ohimenevää sorttia - tavalla tai toisella.

Sama juttu vaikka ""pullovauva""?!?! Nokkamukista hörppii muutaman siemaisun maitoa. Nyttemmin jopa pyytää vettä vaikka maitoa on pöydässä.

Annan sitten maidon vellinä. Kun typy on muutenkin todella vähäruokainen ja syö niin vaihdellen puuroja, jugurtteja jne. ettei saa oikein edes ruokiinkaan ""lisättyä"" maitojauhetta tai muutenkaan maitotuotteita menemään.

Typy syö pääasiassa lihaa, kasviksia ja hedelmiä ja juo vettä. Maitotuotteita ei oikein saa menemään, paitsi tuon vellin. Yritin jopa tarjota tavallisen maidon rinnalla korvikettakin mutta ei vain uppoa. Vesi ja muut kelpaa muttei maito..

Niin siis typy on nyt 1v. 7kk mutta ""maitolakko"" alkoi tuossa 10kk iässä ja jatkuu edelleen.

Aivan kaikki muu kelpaa. Mutta maito, puuro, jugurtit ja viilit ei uppoa millään. Juustosta tykkää mutta sitä ei voi kauheasti antaa.

Yhteistyössä