Tosta kun alle 30 vuotiailta kysytään papereita nykyään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No musta on ainakin outoa, kun ihan tavallisessa kaupassa kysytään kanssaolijan henkkarit. Alkossa ymmärrän, mutta että ihan tavallisessa kaupassa. Entä jos isä on tyttärensä kanssa. Jos 16 vuotias tytär ei omista henkkareita, niin isä ei voi ostaa saunakaljojaan, koska väitetään, että tyttön on joku alaikäinen lissu, joka on saanut jonkun vanhan miehen mukaansa. Tämän perusteella en myöskään ymmärrä, miksi vaimolta kysytään, oli sitten raskaana tai ei. Kai se isä voi ne saunakaljansa ostaa siinäkin tapauksessa, että on kaupassa 4 vuotiaan poikansa kanssa.

[QUOTE="vieras";28182683]No musta on ainakin outoa, kun ihan tavallisessa kaupassa kysytään kanssaolijan henkkarit. Alkossa ymmärrän, mutta että ihan tavallisessa kaupassa. Entä jos isä on tyttärensä kanssa. Jos 16 vuotias tytär ei omista henkkareita, niin isä ei voi ostaa saunakaljojaan, koska väitetään, että tyttön on joku alaikäinen lissu, joka on saanut jonkun vanhan miehen mukaansa. Tämän perusteella en myöskään ymmärrä, miksi vaimolta kysytään, oli sitten raskaana tai ei. Kai se isä voi ne saunakaljansa ostaa siinäkin tapauksessa, että on kaupassa 4 vuotiaan poikansa kanssa.[/QUOTE]

Tämä oli se pointti! Jos ostaja on todistanut ikänsä ja lupansa ostaa alkoholia niin musta se pitäisi jättää sitten siihen.
Eri asia jos on oikea epäilys että alkoholia välitetään ala-ikäiselle esim. just teinit jonkun pultsarin kanssa mäyräkoiraa hakemassa.

Ylipäänsä kyllä ne nuoret jo sen verran fiksuja on että odottavat jossain muualla kaljojansa kuin tulevat siihen kassalle norkoamaan--

Kuulostaa hölmölle. Mietin juuri tota, että saanko ostaa itselleni olutta, jos teinini on kaupassa mukanani? Ja entä miten partiolaiset saavat tulet tehtyä, jos ei saa edes tikkuja ostaa? Meilläkin on puulämmitteinen talo, niin kaikki vähintäön kouluikäiset lapset opettelevat itse huoneensa lämmittämään, joten tuntuu hölmöltä, että sekin perustarvike, kuin tulitikku on tullut kielletyksi.

Vähänkö olen ollut loukkaantunut, kun papereita ei ole aina kysytty, vaikka olen vasta 27... :( olen harkinnut jättäväni joihinkin paikkoihin palautetta säännön noudattamattomuudesta, koska en nyt voi olla niiiin vanhan näköinen! Nyt kassat varmaan joutuu varmuuden vuoksi kyselemään papereita kaikilta jotka näyttää alle 50-vuotiailta, ettei vaan kävisi niin että jää joku alle 30-vuotias jolta niitä papereita ei ole kysytty, ja joka siitä sitten vetää herneet nenään...

lähikaupassa jossa jo tuntevat mutkysyvät nykyään joka kerta papereita,heillä uusi ohjelma johon kuitataan onko kysytty. ei mua haiittaa olleskaa eikä häiritse.eivät muute kysy jos olen mieheni kanssa ja mä pakkaan,heh.

Kävin eilen ostamassa tupakkaa ( itse en polta, joten tupakkaa ei ole tullut ostettua vuosiin) ja kassa kysäsisi papereita. Aloin nauramaan ja sanoin ilman muuta näytän. Kassaakin alkoi hymyilyttämään kun huomasi ikäni joka siis alkaa numerolla 4 =)
Mutta kyllä se kummasti mieltä lämmitti kun näin vanhalta kysytään paperit. Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa.

[QUOTE="Juudit";28181022]tuli mieleen kun käytiin miehen kanssa kaupassa viikonloppuna.

Mies osti saunasiiderit itselleen ja myyjä kysy mieheltä paperit (mies on siis 34v) eipä siinä mies kaivoi ajokortin esiin, mutta sitten myyjä kysyi myös paperit multa kun olin pakkaamassa ostoksia :D Itse olen 28v ja viimeisilläni raskaana, että varmaan näkyy.

Mun mielestä toi oli jotenkin huvittavaa ja aika ärsyttävääkin. Toisaalta ymmärrän että yritetään estää välittämistä alaikäisille mutta silti oli musta outo tilanne.

Onneksi oli lompakko mukana, sitä pohdittiin miehen kanssa olisko jättänyt myymättä jos mulla ei olis henkkareita mukana :D[/QUOTE]

Outo tilanne, että kassa teki työnsä kerrankin oikein. Tarkoitushan on nimenomaan että kaikilta kysytään, ettei tule tilanteita jossa arvioidaan kysytäänkö vai eikö kysytä.

[QUOTE="vieras";28182010]No ei se raskaus nyt tossa mitään merkitse. Ei kassat katsele onko joku tiineenä vai ei. Eikä sillä pitäisikään olla merkitystä. Voihan joku raskaanaolevakin juoda.[/QUOTE]

Niin, ja voihan se raskaana oleva olla alaikäinenkin :rolleyes:

Min mielestä on typeryyden huippu, että minä en voi ostaa kaupasta tupakkaa jos teini on mukana, mutta jos menen kauppaan ekaluokkalaisen kanssa, saan sen tupakka-askin :headwall:

[QUOTE="vieras";28186102]Outo tilanne, että kassa teki työnsä kerrankin oikein. Tarkoitushan on nimenomaan että kaikilta kysytään, ettei tule tilanteita jossa arvioidaan kysytäänkö vai eikö kysytä.[/QUOTE]

Ok, eli mä olen vain outo.. No pitää lapset ikävuodesta 7-17v pistää kaupasta norkoamaan vaikka autolle odottamaan jos tulee tarve ostaa niitä saunasiidereitä joskus kauppareissun yhteydessä ettei jää siiderit saamatta :D

Mä oon aina ihmetelly sitä, miksi ihmeessä joku jaksaa vetää herneet nokkaan siitä, että kysytään paperit. Mä oon entisessä työssäni joutunu kyselemään papereita, suurin osa näyttää ihan mielellänsä ne, mutta sitte osuu aina näitä, jotka ovat naama norsun*itulla, siitä, että he joutuvat siitä lompakosta sen ajokorttinsa ottamaan ja sitä vilauttamaan kassalla.

Luulis, että kun tästäkin uudesta säännöksestä on ollut juttua jo pitkään ennen sen voimaan astumista, niin ihmiset olisivat asennoituneet jo siihen, että sitä korttia pitää siinä kassalla vilauttaa, mutta ei. Mulla kulkee kukkaro aina mukana kaupassa, jossa on kortitkin, auton kanssa kun ajelee, niin se ajokortti pitää kuitenkin olla mukana.

[QUOTE="vieras";28186120]Min mielestä on typeryyden huippu, että minä en voi ostaa kaupasta tupakkaa jos teini on mukana, mutta jos menen kauppaan ekaluokkalaisen kanssa, saan sen tupakka-askin :headwall:[/QUOTE]

Mitä typerää siinä on? Eihän kukaan voi tietää oletko sen teinin äiti vai et. Moni aikuinen välittää teineille tupakkaa tai alkoholia ( niin omille kun vieraille). Ennemminkin se tupakointi on typerää. Itse en edes ostaisi tupakkaa ekaluokkalainen mukanani.

[QUOTE="vieras";28186120]Min mielestä on typeryyden huippu, että minä en voi ostaa kaupasta tupakkaa jos teini on mukana, mutta jos menen kauppaan ekaluokkalaisen kanssa, saan sen tupakka-askin :headwall:[/QUOTE]

teinin vahnemmat ei todellakaan kuulu tupakoida, annat väärän mallin lapselle

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;28186142:
Mä oon aina ihmetelly sitä, miksi ihmeessä joku jaksaa vetää herneet nokkaan siitä, että kysytään paperit. Mä oon entisessä työssäni joutunu kyselemään papereita, suurin osa näyttää ihan mielellänsä ne, mutta sitte osuu aina näitä, jotka ovat naama norsun*itulla, siitä, että he joutuvat siitä lompakosta sen ajokorttinsa ottamaan ja sitä vilauttamaan kassalla.

Luulis, että kun tästäkin uudesta säännöksestä on ollut juttua jo pitkään ennen sen voimaan astumista, niin ihmiset olisivat asennoituneet jo siihen, että sitä korttia pitää siinä kassalla vilauttaa, mutta ei. Mulla kulkee kukkaro aina mukana kaupassa, jossa on kortitkin, auton kanssa kun ajelee, niin se ajokortti pitää kuitenkin olla mukana.

Ap haluaa huomauttaa että tässä ei miehelle (ostajalle ja maksajalle) papereiden näyttäminen ollut mikään ongelma, vaan mua häiritsee se että kun hän on todistanut olevansa luvallinen niihin 2 siideriin niin ostotapahtumaan kuulumattomalta aletaan myös utelemaan paperit. Mulla ei usein edes ole lompakkoa mukana, kun en nytkään ollut mitään maksamassa.

Mä mietin oikeesti jos perheessä on teinit kauppareissulla niin kysytäänkö niiltä kaikilta paperit? Ja jätetään sitten myymättä.

Edelleen ymmärrän jos on oikeasti epäily välittämisestä ala-ikäiselle (esim. just 20vee täyttänyt hakee kasan kaljaa ja mukana 5 yhtä nuoren näköistä tyyppiä) mutta musta tää ei nyt millään muotoa mene siihen kategoriaan.

[QUOTE="Juudit";28186164]Ap haluaa huomauttaa että tässä ei miehelle (ostajalle ja maksajalle) papereiden näyttäminen ollut mikään ongelma, vaan mua häiritsee se että kun hän on todistanut olevansa luvallinen niihin 2 siideriin niin ostotapahtumaan kuulumattomalta aletaan myös utelemaan paperit. Mulla ei usein edes ole lompakkoa mukana, kun en nytkään ollut mitään maksamassa.

Mä mietin oikeesti jos perheessä on teinit kauppareissulla niin kysytäänkö niiltä kaikilta paperit? Ja jätetään sitten myymättä.

Edelleen ymmärrän jos on oikeasti epäily välittämisestä ala-ikäiselle (esim. just 20vee täyttänyt hakee kasan kaljaa ja mukana 5 yhtä nuoren näköistä tyyppiä) mutta musta tää ei nyt millään muotoa mene siihen kategoriaan.[/QUOTE]

En nyt tarkottanut ap:ta. Mulla kyllä on itellä yleensä aina se laukku mukana, missä on se lompakko, mutta täällä on paljon muita kommentteja tullut, joille se on kauheen kamala juttu, että niitä papereita kysellään.

Kyllä tuo, hieman oudolta vaikuttaa, että kysyi sultakin paperit, mutta toisaalta, ehkä ihan hyvä, että silloin niitä papereita kysytään, kun niitä teinejä on mukana. Kuinka moni teini-ikäinen käy äidin ja isän kanssa ruokakaupassa? aika harva kuitenkin..

Tuli mieleen, kun oltiin äidin kanssa jenkeissä ja ravintolassa meidän päälle 50v äiti ei saanut ruuan kanssa olutta, kun ei ollut näyttää henkkareita :D. Mun 21-vuotiaan piti sitten ostaa se sen puolesta. Veli sano, että se on joku ravintolan tapa ottaa vähän tietoa asiakkaasta?

Tuo se vasta on naurettavaa, että tulitikkuja ei saa ostaa alaikäisenä. Joku 17-vuotias omillan asuva ei voi polttaa omassa kämpässään kynttilöitä kun hänelle ei myydä tulitikkuja. Tämä valtion holhoaminen alkaa oikeasti mennä jo yli.

[QUOTE="Juudit";28181022]tuli mieleen kun käytiin miehen kanssa kaupassa viikonloppuna.

Mies osti saunasiiderit itselleen ja myyjä kysy mieheltä paperit (mies on siis 34v) eipä siinä mies kaivoi ajokortin esiin, mutta sitten myyjä kysyi myös paperit multa kun olin pakkaamassa ostoksia Itse olen 28v ja viimeisilläni raskaana, että varmaan näkyy.

Mun mielestä toi oli jotenkin huvittavaa ja aika ärsyttävääkin. Toisaalta ymmärrän että yritetään estää välittämistä alaikäisille mutta silti oli musta outo tilanne.

Onneksi oli lompakko mukana, sitä pohdittiin miehen kanssa olisko jättänyt myymättä jos mulla ei olis henkkareita mukana

Outo tilanne, että kassa teki työnsä kerrankin oikein. Tarkoitushan on nimenomaan että kaikilta kysytään, ettei tule tilanteita jossa arvioidaan kysytäänkö vai eikö kysytä.
[/QUOTE]
Voihan se alaikäinenkin olla raskaana.. hyvä että mukana oli kuitenkin ehta Mies! :D

Yhteistyössä