tortilloista neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tortilla- Tuija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tortilla- Tuija

Vieras
Ajattelin vääntäää tortilloja ihan ekaa kertaa ja muutamia vinkkejä kaipaisin: Mulla on riisi- jauheliha seosta valmiina tehty, sit salaattia kurkulla ja tomaatilla ajattelin myös väliin laitettavaksi. Onko niihin tarkoitus tehdä joku kastike? Voisko olla joku creme fraiche pohjainen? kellään ohjetta, joka sopisi lastenkin makuun? Ollaan tohon lähikauppaan pian lähdössä, joten muitakin vinkkejä vastan otetaan. Ja miten ruokaisaa on? riittääkö yksi rulla yhdelle?Mulla on sellaisia Fazerin rieskarullia johon ajattelin ne väsätä, ajavat varmaan saman asian ku ne itse tortilla jutut. Kiitos jos jaksoit auttaa!

ei ole rieskarullia tortilloina kokeiltu,mutta ehkä ihan ok.
Meillä tortillojen täytteenä yleensä: paistettua jauhelihaa,jääsalaattia,maissia,raejuustoa,crme fraissia tai kermaviiliä,sipulia ja ehdottomasti (omatekoista) salsaa (voi ostaa myös kaupasta valmiina).

Meidän 1 ja 4 vee lapset ainakin syö innoissaan, kun laittaa sitä täytettä (meillä yleensä vaan jauhelihaa ja jotain texmex-maustetta seassa), vihanneksia (kurkku, tomaatti, salaatti, sipuli ken tykkää jne.) ja turkkilaista jogurttia. Sen tilalla käy myös creme fraiche tai esim. kermaviiliin tehty valmisdippi sipsihyllystä. Me aikuiset laitetaan aina myös jotain kastiketta (salsa, taco, tms.) texmex-hyllystä kaupasta.

Laita se ranskankerma jauhelihan sekaan pannulle ja siihen kaveriksi vielä juustoraastetta. Näin tulee sellaista kosteampaa jauhelihamössöä (helpottaa myös syömistä) ja on tarpeeksi mietoa lastenkin makuun. Rieskarullat ovat sitten helpompia hajoamaan kuin tortillat ja lisäksi niissä on reikiä, että ihan kastikekastike voi tulla läpi.

meillä on jauhelihan sekaan paistovaiheessa laitettu taco maustepussi, kasviksista tomaattia, kurkkua, paprtikaa ja jääsalaattia. ananas-salsaa texmex hyllystä ja sit on juustoraastetta tai vaihtoehtosesti smetanaa

Me laitetaan väliin yleensä kanajauhelihaa, juustoraastetta, salsa-kastiketta, valkosipulimajoneesia, salaattia, maissia, avokadoa ja joskus nachos-lastujakin. Aikuiset syödään yleensä 3 kpl. Rieskarullia on joskus käytetty, mutta hajoavat helpommin ja ovat kuivempia kuin varsinaiset tortilla-levyt (eli tarttis enemmän kastikkeita, mutta on sitten sotkuisempaa kun tosiaan hajoilevat ja kastikkeet menee pitkin).

Meillä koko perhe (mukaanlukien meidän 2v) rakastaa guacamole-dippiä ja taco saucea tortillojen välissä. Mä teen tortillat yleensä kanatäytteellä ja mukaan kaikenlaisia kasviksia (kun laittaa eri kuppeihin täytteitä niin jokainen voi täyttää kuten haluaa) ja fetajuustoa. Joskus tietty jauhelihatäytettäkin ja tortillahan on siitä hyvä systeemi että sinne väliin voi laittaa melkein mitä vaan. Hyvää tulee muuten silloinkin kun täyttää tortillat ja pyörittää rullalle uunipellille, sit päälle juustoa ja hetkeksi kuumaan uuniin.

Mä teen yleensä välini jauhelihan ja sitten kanakastikkeen, johon tulee porkkanoita ja kermaa.

Väliin salaattia, kurkkua, tomaattia, ananasta, joskus juustoa, joskus fetaa, joskus auraa, salsakastiketta, kermaviilikastike (tulee ilman kastikkeita melko kuivaa)
Aikuiset syö yleensä 2, lapset ei meillä tykkää ollenkaan (niille sitten lisänä esim. makaroonia)

Omat tortillani koostuvat näistä aineksista:

Jauheliha 400 g
Taco Spice Mix Original (Tex Mex - Santa Maria)
Taco Sauce Medium TAI Hot (Tex Mex - Santa Maria)
Tomaattipyreetä

Kurkkua
Tomaatteja
Salaattia
Juustoraastetta

Voin kertoa, että tulee muuten aivan mielettömän hyvää!

Mun mielestä noi jauhelihaan tms. sekoitettavat spice mixit on kamalan suolasia! Joskus kokeillut eri merkkejä ja todennut aina saman. Mä en tykkää yhtään mikä maistuu liikaa suolalta. Mut kaikki saucet on ihania ja mitä tulisempi, sen parempi! Se garlic salsa on aivan ihanaa!!!

Yhteistyössä