Tontti n. 2500 neliötä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tontti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tontti

Vieras
joku perusaita pitäis saada ympärille. Minkähän verran maksaisi? :) Onkohan kukaan aidannut pihaa?
Tiedän että jostain voisi kysyä aikan hintaa mutta kun tämä tontin aitaaminen tuli just nyt minulle mieleen niin en ole mistään lähtenyt vielä etsimään hintoja :D

Onko tuon kokoisen tontin aitaaminen tyhmä idea?
Mietin lasten kannalta kun yhdellä sivulla hiljaisesti liikennöity tie, toisella sivulla vielä hiljaisemmin liikennöity hiekkatie ( se on tosin jo aidattu ), yhdellä sivulla naapuri ja neljännellä sivulla suuri hiekkamonttu.

Ei se ihan ilmaista ole. Mieti nyt mitä ja miksi sitä aitaa tarvitset. Sitten voit vähän hahmotella, millaista aitaa tarvitset (muuria, lauta-aitaa (minkä korkuinen tai tyylinen), pensasaitaa, aidannetta).

Ota huomioon huolto/leikkaustarve. Mä en ainakaan satoja metrejä suostuisi leikkaamaa pensasaitaa - vaatisin vapaasti kasvavan aidanteen.

Hinta riippuu ihan siitä, millainen aita, kuinka korkea, mikä materiaali, millaiset perustukset, tehdäänkö itse pitkästä vai ostetaanko elementtinä, tuleeko portteja jne.

Sanotaan, että jos teet kierrätys yms. materiaaleista, niin sitten voit selvitä parilla-kolmella satasella. (Ruuvit jne.) Jos saat jonkun tutun metsästä esim. kuusen taimia halvalla, niin siinä kanssa. Kasvaa vaan aika hitaasti.

Jos kaiken ostat kaupasta, niin esim. sellainen halpa vihreä verkko-aita tolppineen ja lyöntikiiloineen maksaa varmaan lähemmäs tonnin.

Lauta-aita tulee kanssa kalliiksi. Laskeppa vaikka alkaen 1?/juoksumetri, siihen naulat/ruuvit, maalit, tolpat yms.

Jos esim. tuijasta kasvatat, niin just oli jossain kaupassa tarjous 10/kpl 59? ja ne istutetaan kai puolen metrin välein.

Kannattaa tehdä kerralla kunnolla.

Halvin mahdollinen aidanne on varmaan kuusiaita, tosin itikoitahan sitten piisaa. Tuossa on aika paljon aidattavaa alaa, meillä 1500neliötä, josta aidattu koiran takia n. 1000 neliöö vihreällä 120cm korkealla verkkoaidalla maksoi n.300e kaikkine tykötarpeineen.

Itse en aitaisi koko pihaa. Ehkä johonkin kohtaa tekisin ihan perusaitaa. Hiekkamontun puolella ehkä puita rykelmäksi. Pensasaitaa ainakin naapurin päin.

Meillä on ihan laudoista tehty aita tuossa tienpuolella. Hiekkatie josta muutama naapuri ajaa ohitse. Nyt laitoin viime syksynä ja tänä syksynä lisää laitan norjanangervoa aidan eteen. Muutoin on pensaita ja puita sitten suojana tuonne yläpuolelle olevaan naapuriin päin. Meillä rinnetontti, joten tässä muutenkin puita suojana. Ja vain yksi naapuri tuossa viistosti yläpuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä päin ainakin aidalle tarttee LUVAN kaupungilta.

Usein myös rajanaapureilta.

Riippuu mihin se aidan laittaa (rajalle/omalle puolelle), minkä korkuisen ja toki mitä kaava sanoo. Jossain päin on jopa niin, että aitaa ei saa kaavan mukaan laittaa.

Tää kannattaa varmistaa ihan ekana rakennusviranomaisilta

Yhteistyössä