Toksoplasmoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

elomamma

Jäsen
13.06.2004
71
0
6
Meille on tulossa vauva, ekan kerran sitten kissan hankkimisen jälkeen. Mitenkäs se olikaan, odottavien oli syytä varoa kissan kakkaa; eikös siitä voi saada toksoplasmoosin - vai mikä se nyt olikaan :ashamed:

Miten muut kissaperheet ja odottavat äidit, minkälaisia "varotoimia" olette harrastaneet odotusaikana?

Toksoplasmoosi voi siis tarttua kissasta, eli hiekkalaatikkoa siivotessa. Lisäksi sen voi saada raa'asta lihasta, multaisista vihanneksista/juureksista yms.
Itse kyllä siivosin hiekkalaatikkoa, ja ihan ilman käsineitä. Kädet tietysti pitää pestä huolellisesti, mutta sehän nyt on selväkin. Eli meillä ei juurikaan varotoimia ollut. Kissanhan tarvii ensin itsen saada pöpö ja sitten tartuttaa sinuun. Ja sen jälkeen se mahdollisesti tarttuisi sikiöön. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta käsittääkseni äidin sairastuminen ei välttämättä aiheuta lapselle mitään. Jos on kissa ollut kauan, on mahdollista että olet jo sairastanut sen, joten sitten ei ole enää syytä huoleen, vaan mistäs sen tietää...Joten ei kai ne varotoimet turhia ole. Itse mietin raskausaikana, että kun kissa kuitenkin nukkuu mun vieressä ja nunnutan sitä muutenkin, niin eiköhän se tarttuisi niinkin...?

Neuvolassa testaavat tokson (jos vaan tietävät että teillä on kissa). Jos se on ollut sulla, niin mitään varotoimenpiteitä ei tarvitse tehdä. Jos testi on negatiivinen niin perushygieniasta kiinnipitäminen vie jo aika pitkälle :).

Meillä ei kyllä neuvolassa testattu... Enpä tosin tajunnut sitä erikseen pyytääkään, vaikka kyllähän siellä aiheesta kuitenkin puhuttiin. Kai se on paikkakunta kohtainen juttu.

http://www.google.fi ja sinne hakusanaksi toksoplasmoosi.

Hankkiakseen tokson pitäisi
-seisottaa kissan kakkaa laatikossa ainakin kaksi päivää
-tonkia sitä käsin
-syödä sitä.

Eli aika mahdotonta. ;) Toksoplasmoosin saa tosiaankin helpommin vaikkapa raa'asta lihasta.

Meillä ainakin miehen tehtäväksi lankesi kissan hiekkalaatikon siivous siitä päivästä lähtien kun saimme tietää raskaudesta. Eli en koske kissan eritteisiin raskausaikana! Muita varotoimia ei ole.

Yhteistyössä