tokaluokkalaisista tytöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äit70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äit70

Vieras
Kertokaas te mielipiteenne tästä asiasta.Elikkäs,miten te suhtaudutte sellasen asiaan,kun meijän tytön luokallalaisen äiti on sellanen aika kärkäs puuttumaan näihin lasten kaverisuhteisiin myös vikonloppuisin.Hän on sitä mieltä et kun hänen tyttönsä soittaa jollekkin koulukaverilleen,niin tän kaverin(jolle tyttönsä soittaa) on hänen mielestään pakko olla hänen tyttönsä kanssa,vaikka tällä jolle on soitettu on jo kaveri,kun muuten hänen tytölleen tulee paha mieli..toki ymmärrän sen että voi tulla paha mieli,muttamä kyllä oon vähän sitä mieltä et koulukaverit on koulukavereita,ei kukaa voi pakottaa viikonloppusinkin lasta olemaan koulukaveriden kanssa..Harva aikuinenkaan viettää vapaaehtoisesti viikonloppuja työkaveridensa kanssa,ellei tää työkaveri sitte satu olee myös hyvä ystävä.Mua on alkanu nyppii tää äiti jotenki niin älyttömästi.."kun meijän tytölle tulee niin paha mieli"..Samainen äiti on sitä mieltä et jos heidän tää tokaluokkalainen saa koulukaveriltaan syntymäpäiväkutsun,niin se tarkoittaa sitä et pikkusisko menee myös kutsuille mukaa,muutenhan PIKKUSISKO pahottaa mielensä.Eiks ne lapset pitäis opettaa jossain vaiheessa kestämään myös pettymyksiä?

Ei minusta lasten velvollisuus ole olla koulukavereittensa kanssa viikonloppuisin. Eikä minusta lasta voi velvottaa olemaan jonkun ( sanotaan kaverin b kanssa) jos lapseni on sopinut jo jotakin muuta kaverin a kanssa. Joskin sellaisessa tilanteessa joissa lapseni olisi alunperin luvannut olla kaverin b.n kanssa, mutta kaveri a.n seura tuntuiskin houkuttavammalta. puuttuisin tilanteeseen siten, että kehoittaisin lastani pitämään sovituista asioista kiinni ja toki kannustaisin lapsia leikkimään kaikkien kolmen yhdessä. Mutta etenkin tyttöjen maailmassa, todellisuus ei silti aina ole sellainen, että kolme tyttöä leikkisi nätisti yhdessä.

Minulla on tokaluokkallainen tytär. joka on saanut synttärikutsuja. Ei tulisi mieleenikään lähettää hänen pikkusiskoansakin juhliin, ellei häntäkin olisi kutsuttu.

Sanoisin että meidän tytöllä on nyt muuta menoa, eikä voi tulla nyt teille. Mutta pitäisin myös huolen, että vaikka seuraavana viikonloppuna, tai joku iltapäivä, tyttöni kutsuisi sen tytön meille leikkimään -harvoin, jos ei viihdy sen kanssa, mutta pitää lasten toisaalta oppia kohteliaisuuttakin. Pikkusiskoa en huolisi synttärikutsuille, koska ne olisi vain tokaluokkalaisille suunnatut tms. mitä nyt keksisisn sanoa. Mutta aika ärsyttävältä kuulostaa!

Voi ei , kuulostaa aika rasittavalta kaverin äidiltä. Meillä on isosisko tokalla ja pikkusisko eskarissa. Molemmilla omat kaverinsa ja tokaluokkalainen kyläilee useinkin viikonloppuisin niiden koulukavereiden luona, jotka ovat hänen ystäviään. Luvan kysyy tietysti menoihinsa ja meillekin saa tulla kun lapsen kanssa siitä ensin sovitaan. Minuun suoraan ottaa yhteyttä vielä nuo eskarilaisen kavereiden äidit. Tekstiviestein sovitaan kyläilyistä, joita on vähemmän, mutta ehtiihän sitä vielä. Eskarilainen on temperamenttinen tyttö, joka välillä kiukuttelee vaikkapa juuri tuosta, että näkee kavereita vähemmän

Itse kans olen joskus ihan pallohukassa noitten tyttöjen kaverisuhteiden kanssa. Itsellä melkein samanikäiset tytöt (reilun vuoden välein syntyneet), sitten tuossa naapurissa asuu nuoremman tytön kanssa samanikäinen tyttö joka oli eskarissa samalla luokalla ja ovat hyvät kaverit meidän tytön kanssa. Sitten vähän kauempana asuu vielä neljäs suunnilleen samanikäinen tyttö joka taas on meidän molempien tyttöjen kaveri jo hoidosta asti ja lisäksi oli meidän esikoisen kanssa eskarissa samalla luokalla ja olivat hyvät kaverit. Nämä "vieraat" eivät oikein keskenään tule hirveän hyvin juttuun niin siinä sitä onkin pyörittämistä kun yrittää miettiä miten homma toimis niin ettei kukaan jää ulkopuoliseksi. Minusta olisi kiva jos kaikki neljä leikkisivät yhdessä (meilläkin voisivat olla) mutta lähes aina tahtoo tulla jotain kähinää jos kaikki neljä yhdessä ja mun hermot ei sitä kestä. :( Miks ihmeessä tytöt ei osaa leikkiä isommalla porukalla.
Toinen asia mikä jkn verra häiritsee on että kun tämä naapurin tyttö tulee kysymään leikkikaveria niin lähes poikkeuksetta hän kysyy "voiko xx(meidän nuorempi) tulla meille, tai tuleeko xx ulos?" Tosi harvoin kysyy molempia tyttöjä. Toki ymmärrän että jos leikit synkkaa paremmin tuon nuoremman kanssa mutta tuntuu vaan tuon vanhemman puolesta pahalta ettei koskaan pyydä ulos/leikkimään kun kuitenkin melkein samanikäisiä ovat ja tässä naapurustossa ei muita samanikäisiä leikkikavereita ole.

[QUOTE="vieras";23135307]Sanoisin että meidän tytöllä on nyt muuta menoa, eikä voi tulla nyt teille. Mutta pitäisin myös huolen, että vaikka seuraavana viikonloppuna, tai joku iltapäivä, tyttöni kutsuisi sen tytön meille leikkimään -harvoin, jos ei viihdy sen kanssa, mutta pitää lasten toisaalta oppia kohteliaisuuttakin. Pikkusiskoa en huolisi synttärikutsuille, koska ne olisi vain tokaluokkalaisille suunnatut tms. mitä nyt keksisisn sanoa. Mutta aika ärsyttävältä kuulostaa![/QUOTE]

Kutsutko siis myös kaikki sinusta kiinnostuneet miehet leikkimään kanssasi ainakin silloin tällöin, koska kohtelias pitää olla, vaikka he ellottavat sinua? Pitääkö lapset pakottaa leikkimään sellaisten kanssa, joista eivät pidä? Ja niin - olin itse koulukiusattu, mutta en ikinä olisi halunnut leikkiä samoissa porukoissa kuin kiusaajat.

Meillä tokaluokkalainen valitsee itse kaverinsa. mua ei kiinnosta mammojen kanssa soitella. Tosin ei kyllä vapaalla juurikaan kaveeraa koulukavereiden kanssa, vaan sellaiste kanssa joiden kanssa näkee muutenkin(naapurit, perhetutut, sukulaiset)

No mun mielestä on epäkohteliasta tunkea sisaruksia mukaan synttärikutsuille. Ymmärtäisin, jos kyse olisi esim. sukulaisesta, mutta koulukaverin synttäreille sisko mukaan? Ajatella, minkälaisiksi juhlat paisuisivat, jos kaikki toisivat siskot ja veljet mukana, etteivät vaan loukkaannu.
Tottakai perheellä voi olla viikonloppuisin myös omia menoja, jolloin ei edes ehdi kaverin kanssa olemaan. Aika outoa.

Vähän ontuva tuo ap:n työkaverin vertaus koulukaveriin. Ei se ole mikään syy. Mutta siinä olen samaa mieltä, että ei tarvitse viettää aikaa silloin kun ei halua tai on toinen kaveri kylässä. "Meille ei nyt käy" riittää ihan hyvin.

Pikkukoululaisten maailmassa koulukaverit on tärkeitä ystäviä ja yhdistäväksi tekijäksi riittää monesti se, että ollaan samalla luokalla. Aikuisten maailma on ihan eri.

Kuulostaa siltä että kaverin äiti ei osaa eikä halua tuottaa pettymyksiä. En lähtisi mukaan tuohon peliin.

Toinen asia mikä jkn verra häiritsee on että kun tämä naapurin tyttö tulee kysymään leikkikaveria niin lähes poikkeuksetta hän kysyy "voiko xx(meidän nuorempi) tulla meille, tai tuleeko xx ulos?" Tosi harvoin kysyy molempia tyttöjä. Toki ymmärrän että jos leikit synkkaa paremmin tuon nuoremman kanssa mutta tuntuu vaan tuon vanhemman puolesta pahalta ettei koskaan pyydä ulos/leikkimään kun kuitenkin melkein samanikäisiä ovat ja tässä naapurustossa ei muita samanikäisiä leikkikavereita ole.[/QUOTE]

Mites tähän pitäis suhtautua?

Yhteistyössä