Tokaluokkalainen selvästi edellä luokkakavereitaan ja muitakin ikätovereitaan, todella edistynyt lapsi siis,mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fiksun äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fiksun äippä

Vieras
Tekee 5lk. matikantehtäviä, kirjoittaa runoja ja satuja (opettajan arvion mukaan selvästi ikäisiään edistyneemmin), tylsistyy kovin, kun koulussa edetään niin hitaasti:( Lahjakas on myös niin liikunnassa kuin musiikissakin, kun molempia myös harrastaa (capoeira, luistelu, pianonsoitto). Valtavan taidokkaasti maalaa myös. Tykkää lukea paljon tietokirjallisuutta ja katsoa telkkarista luontodokumentteja jne. Haluaisipa tuo jo aloittaa fysikkan opiskelunkin:D

Harmittaa kovasti lapseni puolesta, kun koulu ei tarjoa hänelle tarpeeksi. Jotain lisätehtäviä tms. on saanut kyllä, mutta resursseja ei ole lapseni erityislaatuisuuden oikeanlaiseen huomiointiin:/

Mitä voisin tehdä? Pitäisikö käydä ostamassa ylempien luokkien kirjoja ja antaa lapsen tehdä niiden tehtäviä? Vaatia opettajalta toimenpiteitä? Siirtää lapsi ylemmille luokille, vai onko edes mahdollista?
 
en tiedä. Ei ole tuota ongelmaa, onneksi. Lapset ovat ihan hyviä koulussa, mutta, kuopusta innostaa vaan eniten leikkiminen vielä,mielikuvitusmaailma ja lukeminen ja esikoista vain oma harrastus.

kysy opelta?
 
Sanooko lapsi oma-alotteisesti tylsistyvänsä koulussa? Mulla myös edistynyt kakkosluokkalainen, joka oli vähällä mennä suoraan kakkoselle, kävi kuitenkin ihan muiden mukana ykkösluokan ja tykkää koulusta, vaikka joutuukin/saakin tehdä paljon lisätehtäviä jne. En kiinnitä puheissani hirveästi huomiota siihen, että hänellä pitäisi olla jotenkin tylsää tai epämukavaa, on yksi muista ja hyvä niin.. Meillä kuitenkin hienosti opettaja mukana jutussa.

Monesti lapset eivät itse tee itsestään numeroa, tahtovat olla "samanlaisia" ja ne kaverit ovat tärkeämpiä kuin varsinainen koulunkäynti. En tiedä miten meillä käy tulevaisuudessa, sen näkee ylemmillä luokilla.
 
Kai asiasta on juteltu opettajan kanssa?

Siirtyminen haastavammalle luokalle (kieliluokka vaikkapa), kolmannen luokan skippaaminen kokonaan (eli ensi syksynä menisi suoraan neloselle, jos mahdollista), yms.

Tosin koulu tuppaa muuttumaan haastavammaksi ja mielekkäämmäksi kolmannella luokalla :)
 
[QUOTE="vieras";27276344]Sanooko lapsi oma-alotteisesti tylsistyvänsä koulussa? Mulla myös edistynyt kakkosluokkalainen, joka oli vähällä mennä suoraan kakkoselle, kävi kuitenkin ihan muiden mukana ykkösluokan ja tykkää koulusta, vaikka joutuukin/saakin tehdä paljon lisätehtäviä jne. En kiinnitä puheissani hirveästi huomiota siihen, että hänellä pitäisi olla jotenkin tylsää tai epämukavaa, on yksi muista ja hyvä niin.. Meillä kuitenkin hienosti opettaja mukana jutussa.

Monesti lapset eivät itse tee itsestään numeroa, tahtovat olla "samanlaisia" ja ne kaverit ovat tärkeämpiä kuin varsinainen koulunkäynti. En tiedä miten meillä käy tulevaisuudessa, sen näkee ylemmillä luokilla.[/QUOTE]

Sanoo että on tylsää, kun tehtävät on niin helppoja ja osaa jo monet opetettavat asiat ulkoa, tulee hänelle kamalsti turhaa odottelua tunneilla.
 
Ettekö te voi aktivoida lasta kotona? Koulu nyt on muutenkin enemmän alkuvaiheessa sosiaalista kehitystä ja rutiinien opettelua varten. Oppiminen on vain pieni osa.
 
Kai asiasta on juteltu opettajan kanssa?

Siirtyminen haastavammalle luokalle (kieliluokka vaikkapa), kolmannen luokan skippaaminen kokonaan (eli ensi syksynä menisi suoraan neloselle, jos mahdollista), yms.

Tosin koulu tuppaa muuttumaan haastavammaksi ja mielekkäämmäksi kolmannella luokalla :)

On juteltu opettajan kanssa ja tämä onkin nyt hieman avoinna nyt, kun lapsen opettaja on sairaslomalla tämän vuoden loppuun ja heillä nyt sijainen.

Voihan se muuttua haastavammaksi, mutta kun tuo lapsi tekee jo nyt sujuvasti 5lk. matikkaa ja opiskelee englantia jne:D
 
[QUOTE="vieras";27276374]Ettekö te voi aktivoida lasta kotona? Koulu nyt on muutenkin enemmän alkuvaiheessa sosiaalista kehitystä ja rutiinien opettelua varten. Oppiminen on vain pieni osa.[/QUOTE]

Sitä just mietinkin, että miten aktivoida häntä? Käydä ostamassa ylempien luokkien kirjoja? Vinkkejä?
 
Murrosikään tullessa yhden luokan skippaamisen vaikutukset voivat alkaa näkyä pahasti, jos oma lapsi osuukin siihen ryhmään, joka kehittyy vähän muita myöhemmin eli ei minusta kannata.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fiksun äippä;27276405:
Sitä just mietinkin, että miten aktivoida häntä? Käydä ostamassa ylempien luokkien kirjoja? Vinkkejä?
Harrastuksia sellaisista asioista, jotka kiinnostavat. Usein käy niin, että jos lapsi on jossakin osa-alueella muita edellä ja sitä aletaan vahvistamaan, niin joku asia kärsii. Miten lapsella toimivat suhteet ikätovereihin?
 
[QUOTE="vieras";27276421]Harrastuksia sellaisista asioista, jotka kiinnostavat. Usein käy niin, että jos lapsi on jossakin osa-alueella muita edellä ja sitä aletaan vahvistamaan, niin joku asia kärsii. Miten lapsella toimivat suhteet ikätovereihin?[/QUOTE]

Kuten sanoin, hän harrastaa jo pianonsoittoa, capoeiraa ja luistelua. Tuohon on hieman paha ympätä enää lisää harrastamista. Hän on kovin edellä muita kaikilla osa-alueilla. Ihan normaalit suhteet ikätovereihin, on kavereita.
 
Itse en omalle fiksulleni anna vielä "isompien" kirjoja, kun se oppiminen on niin paljon muutakin kuin ne koulukirjojen tehtävät :) Meillä lapsi on loppuvuodesta syntynyt ja muutenkin ikäistään pienempi, kavereita on paljon ja on sosiaalinen, tuntuisi hurjalta laittaa hänet tästä yhtäkkiä neljännelle luokalle, jossa lapset paljon isompia ja päivät tosi pitkiä. Ja kuitenkin se oma ope ja ryhmän mukana tekeminen on tärkeää. Itse olen tyytyväinen siihen, ettei poika mennyt kakkoselle (olisi siis nyt isoveljensä kanssa kolmannella, tosi pitkiä päiviä 9-15 7-vuotiaalle!).
 
Vaikea tilanne. Kouluilla on vaikka mitä tukimuotoja heikosti pärjääville (ja hyvä niin), mutta ylöspäin eriyttämiseen ei niin helposti löydy resursseja. Luokan skippaamista ei mielestäni kannata suinpäin tehdä, koska siitä voi koitua monenlaisia ongelmia. Ei oikein tule muuta mieleen kuin vapaa-ajalla mahdollisimman suuri tukeminen esimerkiksi viemällä sellaisiin harrastustoimintoihin, joissa pääsee vahvuuksiaan käyttämään ja kehittämään. Opettajan ja erityisopettajan kanssa voisit myös palaveerata ja yhdessä selvittää, miten koulussa pystyttäisiin mahdollisimman hyvin lastasi tukemaan.
 
Minulla ollut kaksi tuollaista lasta (toisen halusi neuvolalääkäri laittaa ekalle kun oli 4-vuotias ja toisen olisi ope halunnut siirtää suoraan ekalta kolmannelle). Kummankaan kohdalla en siirtoon suostunut, koska koin, että oli toki tiedollisesti ikäisiään edellä, mutta silti sosiaalisesti ikätasollaan..

Tiedä sitten loppujen lopuksi teinkö oikein vain väärin?
Yhä ovat, 15 ja 25-vuotiaina "poikkeukselisia" .. omissa jutuissaan.
 
Äidinkielessä varmaan voi antaa luettavaksi kirjoja, kirjoitettavaksi tarinoita. Matematiikan tunnille aivopähkinöitä ja soveltavia lisätehtäviä. Minun mielestä ei kannata hankkia lapselle ylempien luokkien oppikirjoja vaan aiheeseen liittyviä tietokirjoja luettavaksi, ettei tule tulevaisuudessa lisää turhaumia. Tai sitten aiheita kokonaan kouluopetuksen ulkopuolelta. Jos valinnan mahdollisuutta niin älkää ottako pitkäksi kieleksi englantia vaan venäjä/ranska/saksa, jota ei kuulu ja tule joka tuutista. Yhden luokan voisi hypätä yli, mut kyllä ne sosiaaliset suhteet ikätovereihin on sen verran tärkeitä ettei kannata monen luokan yli hyppiä.
 
Positiivisesti hankala tilanne :D Hienoa etta lapsi on taitava, mutta sekaan ei ole hyva jos tylsistyy koulussa ja tulee siihen uskoon etta on kaikessa paras eika nain ollen opi haviamaan, koska naitakin tilanteija jokaiselle tulee elamassa ennemmin tai myohemmin. Olisiko mahdollisuutta saada lasta johonkin erikoistuneeseen kouluun, jossa olisi muiden tasoistensa seurassa eika erottuisi niin paljon joukosta? Jos ei niin sen lisaksi etta kannustaisin lasta harrastuksissa/ aineissa missa on hyva toivoisin taman myos keskittyvan niihin ei niin hyviin/ taitaviin puoliin.
 
Minulla ollut kaksi tuollaista lasta (toisen halusi neuvolalääkäri laittaa ekalle kun oli 4-vuotias ja toisen olisi ope halunnut siirtää suoraan ekalta kolmannelle). Kummankaan kohdalla en siirtoon suostunut, koska koin, että oli toki tiedollisesti ikäisiään edellä, mutta silti sosiaalisesti ikätasollaan..

Tiedä sitten loppujen lopuksi teinkö oikein vain väärin?
Yhä ovat, 15 ja 25-vuotiaina "poikkeukselisia" .. omissa jutuissaan.

En ole ikinä kuullut, että 4-vuotiasta suositeltaisiin aloittamaan koulu. Se ei ole edes mahdollista. Meniköhän Mummeliisalla numerot sekaisin ?
 
En ole ikinä kuullut, että 4-vuotiasta suositeltaisiin aloittamaan koulu. Se ei ole edes mahdollista. Meniköhän Mummeliisalla numerot sekaisin ?

Mummeliisalla on kyllä numeroiden kanssa vaikeuksia. Jossain toisessa ketjussa kertoi miehestä jolla oli 36-senttinen mela. Juu-u. Ilmeisesti matikka ei Mummeliisan vahvuuksia. No kaikilla kuvitteellisilla superolennoilla on heikkoutensa...
 
Joo-o. Mun siskon tytär oli lapsena hirveen nopea kehityksessä. Menikin sitten vuoden aikaisemmin kouluun. Ala-asteella ja yläasteella oli hyvä, mutta ei kovinkaan ahkera. Lukiossa sitten oli vielä enemmän vaikeuksia, mutta lahjoilla nappas ihan kohtuupaperit. No kävi se yliopiston mutta ei siitä mitään ihmeellistä tullut. Aika moni hirveen varhanen "nero" taantuu.
 
Kyllä maailmassa kirjoja ja tehtäviä riittää, pitää vain koulua patistaa antamaan niitä. Luokan yli hyppääminen on vaihtoehto, mutta siinä on tosiaan aina se ihan fyysinen puoli ja vielä sosiaalinen puoli. Itse olisin saanut aloittaa koulun vuotta aiemmin, äitini ei päästänyt, mutta sain sitten aloittaessani tehdä ylempien luokkien kirjoja ja lisäkirjoja. Myöhemmin skippasin kuitenkin yhden luokan, ja ihan ok, paitsi hieman tympäisi siinä täysi-ikäisyyden rajalla, kun jouduin hieman odottelemaan, että pääsin menoihin mukaan.
 
Ero tasoittuu hieman jatkossa. Alkuopetusvaiheessa erot näkyvät selkeimmin. Suunnatkaa "osaamista" muihin juttuihin ja harrastuksiin, niinkuin olette tehneetkin. Luokan yli hyppäämistä tapahtuu äärimmäisen harvoin, tuskin koskaan nykyisin. Se ei ole suositeltava vaihtoehto. Lapsen sosiaalinen kehitys kulkee pääsääntöisesti oman ikäisten mukana. Haluatteko lapsenne vuoden aikaisemmin mukaan murrosiän myllerryksiin? Lapsuus on muutenkin niin lyhyt.

Koulussa voidaan eriyttää ylöspäin ja se käy taitavalta pedagogilta helposti. Taitava lapsi on joka tapauksessa aina edellä. Ei kannata antaa lapsen tehdä tulevien vuosien kirjoja. Jos on kiinnostunut matikasta, voi vaikka tulostaa netistä matikkadiplomin tehtäviä ja tehdä niitä.

Koulu on muutakin kuin oppimista varten. Sosiaaliset suhteet ja ryhmässä oleminen ovat yhtä tärkeitä asioita.

Ainoana huonona puolena näen, että taitava lapsi ei opi koulussa ponnistelemaan ja yrittämään. Mutta senkin taidon elämä opettaa :)
 
En ole ikinä kuullut, että 4-vuotiasta suositeltaisiin aloittamaan koulu. Se ei ole edes mahdollista. Meniköhän Mummeliisalla numerot sekaisin ?

Pahoittelen, mutta näin oli.
Luki ja laski isoveljensä mukana 3-vuotiaana veljen mennessä ekalle.
Maaliskuussa täytti sitten 4 ja neuvolalääkäri mietti noisen taitojen sekä sanavaraston ja motorisen kehittyneisyyden perusteella ekaluokkaa.

Ihan normaali 15vuotias nyt.
:)
 

Yhteistyössä