Toivotukset joululahjoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "commander"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"commander"

Vieras
Hei!

Olen sellainen karmea äiti, joka antaa lastensa uskoa joulupukkiin. Nyt minulla on ongelmana pari sukulaista, jotka aina kirjoittaa paketteihin "toivoo se ja se" ja joskus ne lukee myös lahjoissa itsessään (esim. kirjat). Meillä isommat lapset osaa jo lukea, vaikka pukkiin uskovatkin, joten minusta on tosi kurjaa, että niitä toivotuksia pitää laittaa. Joskus olen leikannut tai piilottanut ne tarralla. Yhden kerran yhdelle kummille laitoin lahjatoiveiden yhteydessä pyyntöä, ettei laittaisi toivotuksia ja se veti siitä herneet nenään. Miten te siis näiden kanssa toimitte: piilotatteko toivotuksia, pyydättekö ettei niitä laiteta, annatteko lahjan jossain muussa yhteydessä kuin joulupukin käydessä vai mitä teette?

Joskushan se juoulupukin salaisuus paljastuu. Useimmiten vahingossa. Nille isommille voit jo itse kertoa, että toisilleen läheiset ihmiset haluavat yleensä muistaa toisiaan jouluna lahoilla. Täähän ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että pukki toisi osan.

Voisiko lapsille sanoa, että pukin lahjojen lisäksi kummi halusi antaa paketin? Kaikki olisi varmaan ihan tyytyväisiä. Meillä ei ole aiheutunut ongelmaa, vaikka lukutaitoinen lapsi on toivotuksia lukenut, joinain jouluina ei ole kiinnittänyt toivotuksiin mitään huomiota, toisina kun on ihmetellyt, on sanottu osan lahjoista olevan pukilta, osan niiltä keneltä ne oikeastikin ovat.

[QUOTE="commander";30534719]Yksi lukevista lapsista on vasta neljä, tuntuu jotenkin kurjalta, että jo niin pienenä pitäisi alkaa tuota joulupukin taikaa murtamaan...[/QUOTE]

Jep jep. Tää alotus on yhtä totta ku joulupukki.

Eikö voi vain sanoa, että kummit ja mummit avustavat joulupukkia ostamalla lahjoja. Ei ole meidän lapset menettäneet uskoa joulupukkiin vaikka kerrottu on, että myös muut ostavat lahjoja. Kakkosluokkalainenkin kävi vielä joulupukille henkilökohtaisesti toiveensa esittämässä.

On hienoa, että joulumieltä löytyy ja haluat luoda lapsillesi joulua. Asenteesi on silti ylisuojeleva ja lastesi ymmärryskykyä aliarvioiva. Oletko ajatellut, etteivät lapset ehkä uskalla kysyä joulupukista sinun vuoksesi? Tyypistä tulee niin tabu, että pikku hiljaa keksit juonkun muunkin syyn kontroloida lastesi joulua ja miten muut saavat siihen vaikuttavat. Eli onko joulussanne kyse siitä, että sinä olet kotinne pikku diktaattorinna ja valikoit mitä jouluna saa tehdä? Miten miehesi jaksaa siinä mukana vai oletko yh?

Jouluun kuuluu välittäminen ja huomaavaisuus toisia kohtaan. Joten jos kummi tahtoo laittaa nimensä lapsesi lahjaan, niin minkä takia sinä sensuroit siinä välissä? Etkö voi opettaa lapsillesi, että joulupukin hyvää sanomaa haluavat muutkin toteuttaa? Ei tuon luulisi olevan vaikeaa, joten joko olet provo tai harvinaisen yksioikoinen tyyppi.

Meillä sanotaan noissa tilanteissa, että .."..kummitäti on ollut Joulupukin kanssa miettimässä ja suunnittelemassa lahjatoiveen toteutusta, sen takia siinä on myös tädinkin nimi, koska - tätii on Joulupukin apulainen"...

Ei ole aiheuttanut mitään ylimääräistä kyselytuntia, asia yleensä ohitettu aika nopeasti siihen ko. lahjaan keskittyen :).

Siis eikö nykymuksuille opeteta laisinkaan antamisen iloa? Saavatko he itse antaa lahjoja kenellekään? Ei se vähennä lainkaan joulupukkifiilistä, jos osa lahjoista tulee niiden antajilta.

Meilläkin on aina ollut osassa lahjoista lahjan antaja nimi. Silti ei ole joulupukkiin uskominen horjunut. Olemme selittäneet juuri noin miten edellä kerrottu. Eli joulupukki ei tuo kaikkia lahjoja, vaan osa on sukulaisilta ja muilta läheisiltä. Olemme myös yhdessä lapsien kanssa ostaneet läheisille lahjoja.

Kyllä ajatteleva vanhempi opettaa lapselle joulusta jotain muutakin kuin absoluuttisen uskon joulupukkiin.

Tuttavapiirissäni pienetkin lapset otetaan mukaan paketoimaan lahjoja ja toivottelemaan toivotuksia läheisille. Osan lahjoista (ne äidin ja isän ostamat) tuo pukki ja loput saadaan tietyiltä tutuilta. Joita sitten muistetaan myös kiittää.

Olen kyllä huomannut tässä nykyisessä suvussani, että nykyisen mieheni suvussa ei opeteta lapsia kiittämään yhtään mistään. Miehen lapsenlapsille voi antaa ihan mitä vaan, oli synttäri tai joulu, niin kiitos ei kuulu sanavalikkoon. Myöskään oma anteliaisuus ja toisten huomioonottaminen ovat tuntemattomia suureita.

Taitaa olla niin että aloittaja haluaa itse uskoa vielä joulu sadun taikaan :laugh:
Kyllä ne tenavat aika aikasin sen tajuaa ettei pukkia ole ja en oikeasteen ymmärrä miksi niille pitää valehdella että tonttu kurkkii ikkunan takaa ja pukki tuo lahjat kun samaan aikaan käsittääkseni jokainen vanhempi valistaa lastaan ettei vieraille avata ovea tai vieraan matkaan ei lähdetä.
Saako sitten lähteä jos joulupukki tai tonttu pyytää kun nehän on kauan varjeltu joulun satu jota ei saa pieneltä lapselta viedä.
Onko se niin kamalaa opettaa lapsille perimmäinen joulun tarkoitus ja vaikkapa se että ihmiset haluavat kerta vuodessa lahjoittaa toisilleen pyyteettömästi lahjoja.
Miksi se on kauheata että siinä nyt lukee vaikka se kummitädin tai mummon ym nimi

Mä tiesin jo 3 vuotiaana että joulupukki on oikeesti faija joka hetkeä aiemmin lähti ostamaan tupakkia kioskilta. Mutta en todellakaan kertonu sitä vanhemmille.... Yhtälailla ku mummolas olles tiesin että haudoille lähtiessä yksi aikuisista jäi mummolaan sen takia että sai asetella lahjat kuusen alle ja sit muka pukki oli käyny sillä aikaa. Kun oltiin kakaroita niin mun täti toi joka vuosi aattona lahjat ja antoi ne suoraan meille.

Mutta nämä asiat ei vähentany joulun taikaa yhtään. Oikeastaan päinvastoin, oli kivaa tavallaan uskoa pukkiin mutta kumminkin tietää että lahjat on oikeasti ostanut joku tuttu. Ja oikeastaan jos olis taysin uskonu pukin olemassaoloon niin se ois ollu pelottavaa, koska sittenhän ne näkit yms. ois kans voinu olla täysin totta.

Meillä muutaman lahjan on tuonut joulupukki (eli me vanhemmat ostettu) ja useimmat tulevat mummoilta ja kummeilta, joille lapset myös antavat lahjoja. Meillä myös paketoidaan lahjoja lasten kanssa, käydään jouluostoksilla, viedään lahjoja muille. Mä toivon, että lapset muistavat keneltä lahjat ovat tulleet ja vaikkapa juttelevat kirjasta tms. kummin kanssa. Itse kummina pyrin antamaan lahjan saajalle.

Meillä on ihan alusta asti kerrottu, että joulupukki tuo osan lahjoista ja osan ostaa äiti/isä, mummot/ukit, kummit... niin ei tarttee ihmetellä. Tosin ei meillä kyllä muksut koskaan kortteja kerkee lukea :) paperit lentää kaaressa lahjojen ympäriltä...

Yhteistyössä