Luottohäiriöiden tarkastuksessa huolimattomuutta
"Kuten verkkokaupassa yleensä, tarkastamme asiakkaan luottotiedot maksuhäiriöiden varalta riippumattomasta luottotietorekisteristä. Luottokelpoisuus tarkastetaan jokaisen tilauksen yhteydessä, ja tarkastuksen tulos voi vaikuttaa asiakkaan valittavissa olevaan maksutapaan."
Ylläoleva teksti on suora lainaus yrityksen sivuilta.
Asiakkaan on siis mahdollista tehdä ostoksia myös laskulle, jolloin luottokorttia tai pankkisiirtoa ei tarvita.
Yrityksen mukaan laskutus edellyttää asiakkaalta puhdasta luottorekisteriä, ja siksi verkkokauppa pyytää asiakkaaltaan tarkastusta varten myös henkilötunnuksen.
Kuluttajaviranomaiselle on kuitenkin viime kuussa tullut kaksi valitusta koskien laskulle myyntiä.
Toinen valittajista on lahtelainen Mitte Westerbacka.
Hän kertoo, että moni hänen henkilökohtaisesti tuntemansa luottohäiriöinen henkilö on onnistunut ostamaan isojakin tilauksia laskulle Zalandosta.
Mulla on lähipiirissä ihmisiä, jotka tulevat olemaan kusessa firman takia.
He ovat tilanneet satojen eurojen lähetyksiä, vaikka heillä on maksuhäiriöitä eikä tuloja kattaa laskuja.
Mitten tekemä valitus on kirjattu kuluttajaviranomaisen tietokantaan otsikolla "epäeettinen toiminta, tilausten toimittaminen maksuhäiriöisille"
Puhelimessa hän kertoo vieläkin omituisemman havainnon kyseisestä nettimyymälästä.
Sähköpostiosoitteita muuttamalla yksi tuttavani tilasi 5-6 lähetystä Zalandolta.
Minä tiedän, ettei hän luottotiedottomana kykene maksamaan toimituksia.
Yhtiön toimintaan suivaantunut Mitte sanoo, että nettiostoksen yläraja per lasku on 600 euroa.
Mä en tiedä onko olemassa muita toimijoita, jotka lähettävät laskulla noin isoja tilauksia.
Zalandon nettisivuilta ei kuitenkaan löydy vahvistusta sille, että yrityksellä olisi kattosumma laskulla toimitettaessa.
http://m.sub.fi/uutiset/uutiset/kotimaa/2012/11/1657731.xml