Toivotonta..? 9 kk lasta pitää nukuttaa KAUAN.

Meillä on sellainen ongelma, että poika on ilmeisesti tottunut siihen, että hänet nukutetaan AINA ja kaikille unille samalla kaavalla:
Ensin otetaan syliin tiukasti ja istutaan siis sängyn reunalla. Pojalla on tutti suussa ja pehmolelu sylissä, jota sitten hiplaa siinä samalla kun häntä hytkytetään ja taputellaan pyllylle.
Tätä samaa jatketaan, kunnes poika nukahtaa tai edes melkein nukahtaa.

Olisikin edes noin helppoa, MUTTA sitten kun viemme pojan sänkyyn, hän havahtuu useimmiten niin että pitää jäädä vielä joksikin aikaa taputtelemaan häntä siihen sängyn vierelle.

Joskus tämä koko ruljanssi kestää niin kauan, että menee kyllä totaalisesti hermot. Joskus toki meidänkin poika nukahtaa helpommin, mutta yleensä siis näin. Olen miettinyt, että nukutus on jäänyt päälle siksi, kun näin oli pakko tehdä pojalle pienempänä, kun hänellä oli ns. 3 kk:n koliikki.

Eli, jos kenelläkään on mitään ideoita, niin antaa tulla! Varsinkin sellaisten kommentteja olisi kiva kuulla, joilla on ollut/on sama homma.

Kiitos.
 
Meillä noin vuoden ikäinen tyttö nukahtaa viereeni, josta nostan hänet omaan sänkyyn. Sama päivä- ja yöunille. Aiemmin annoin nukkua päiväunet kokonaan mun sängyssä kun siinä viereen nukahti, mutta nyt kun osaa nousta istumaan ja pääsee itse liikkumaan niin on pakko laittaa omaan sänkyyn jatkamaan unia. Alkuun oli hankalaa meilläkin tuon oman sängyn opettelu ja vieläkin usein illalla herää "paniikissa" pian nukahtamisen jälkeen itkemään. Nyt kyllä jo pääsääntöisesti rauhoittuu takaisin nukkumaan silittelemällä, kun ennen piti aina ottaa syliin, viereen ja/tai tissille nukahtamaan uudelleen. En kyllä vieläkään koe kovin hyvin "onnistuneeni" tässä nukutusasiassa kun en jaksa häntä omaan sänkyynsä alkaa nukuttamaan. Vieressä nukahtaa kuitenkin aika kivuttomasti. Pari kertaa olen aiemmin kokeillut omaan sänkyyn jättää hereillä eikä hermoni kyllä kestä huudattaa tyttöä henkihieveriin asti. Ei nimittäin millään tassutteluilla enää sitten rauhoitu kun saa paniikin päälle! En tiedä oliko tästä nyt sulle mitään apua, mutta jos saat nukahtamaan viereesi niin saat ainakin levähtää samalla itsekin kun nukutat lastasi.
 
Kokeileppa viedä vähän aikasemmin sänkyyn eli sillon kun on rauhottunu ja uni just tulossa. Jos lapsen saa nukahtamaan omaan sänkyyn, niin havahtuessaan rauhottuu helpommin ja nukahtaa uudelleen, kun huomaa olevansa samassa turvallisessa paikassa kuin nukahtaessaankin. Tsemppiä ja jaksamista nukuttamiseen! :hug:
 
Meillä oli aiemmin sama ongelma, saimme pikku neidin nukkumaan vain sylissä kantamalla. Kun oli nukahtanut syliin, sai hänet laskettua omaan sänkyyn nukkumaan - mutta jos yöllä heräsi, oli otettava tissille (johon yleensä nukahti) tai nukutettava uudelleen sylissä.

Nyt meillä onnistuu sänkyyn nukuttaminen päiväunille ja illalla näin (neiti 6,5kk): odotamme, että hän näyttää olevansa väsynyt (hieroo silmiään yms.) ja sitten viemme omaan sänkyyn ja tutti suuhun + unirätti käteen jota voi näpertää jos tarvii. (Huone on kunnolla pimennetty) Joskus nukahtaa heti, mutta toisinaan tarvitsee käydä laittamassa tutti uudelleen suuhun. Emme jää sängyn viereen katselemaan, vaan olemme sen verran kaukana ettei hän näe meitä, mutta autamme kuitenkin pian jos tutti putoaa ja itku tulee.

Toistaiseksi tämä kaava on toiminut meillä, toivotaan että pääset sylinukutuksesta eroon - on se näin paljon helpompaa.
 
Meilläkin harjoitellaan tätä omaan sänkyyn nukahtamista (yöunille). Ei ole helppoa ei. Vaikka poika on kuinka väsynyt, ei uni oikein tule yksin ja saattaa ihan unestakin havahtua nousemaan pystyyn. Otan aina syliin rauhoittumaan, kun tulee paniikkihuutoa (useita kertoja nukahtamisvaiheessa), ja sitten takaisin rauhallisena omaan sänkyyn ja yritän tassutella uneen. Kyllähän siinä aikaa menee aina puoli tuntia, usein pidempäänkin. Ei auta unikaverit (niitä vaan innostuu riuhtomaan ja reuhtomaan). Oman paitani olen antanut sänkyyn, mutta ei sekään oikeen ole suureksi avuksi. Olen nyt kuitenkin päättänyt olla päättäväinen ja nukuttaa omaan sänkyyn menee tässä nyt sitten kuukausi tai kaksi opetellessa.

Päiväunille poika nukahtaa meidän sänkyyn minun viereeni tai vaunuihin ulos. Täytynee kyllä pian alkaa nukuttaa päikkäritkin pinniksessä, koska poika on jo kova liikkumaan ja saattaa lähteä itsekseen liikkeelle herätessään ennenkuin huutaa äitiä auttamaan. Näin jo ihan senkin takia, että syksyllä on edessä päivähoitoon meno. Onneksi poika on hyvin säännöllinen 45 min (ja kerrannaisten) nukkuja ja voin hyvin aavistella heräämisaikaa. Ei ole vielä pudonnut sängystä tai vaunuista, mutta sillä riskillä koko ajan mennään. Kerran oli kyllä jo lähtenyt pitkästi liikkeelle ennenkuin jäi vähän johonkin peittoon tms. jumittamaan ja huudahti vihoissaan esteelle.
 
Sen verran vielä lisään, että poika ei siis mitenkään "pelkää" omaa sänkyään eikä huuda jos herää sieltä. Iloisena hän useimmiten herää unien jälkeen, mutta nukutus vain on vaikeaa... Sen verran kovasti hän mönkii unissaan, ettei voi jättää yksin meidänkään sänkyyn nukkumaan jos hän siihen joskus sattuu nukahtamaan. Siinä herätessään kyllä usein itkee sitten kun ei olekaan se oma sänky ja meidän sängyssä nukkuu vähemmän aikaa.. Vaunuihin saan hänet kyllä päiväunille nukkumaan, mutta sekin on sitten jonkun aikaa aikamoista hytkytystä ennen kuin nukahtaa.. Eikä poika ole mitenkään kiukkuinen, kun yritämme nukuttaa, mutta uni ei vain tule. Nyt on olleet vielä riesana hyttysten pistotkin. :( Olen myös huomannut sen, että oikea ajoitus säästää joskus vaivaa. Kun osaa viedä oikeaan aikaan nukkumaan niin kaikki sujuu joutuisammin, mutta vielä koskaan poika ei ole ollut niiiin väsynyt, ettei olisi yhtään tarvinnut nukuttaa. Mutta kiitos tosiaan teille kaikille, jotka vastailitte! :hug:
 

Yhteistyössä