Minulla on muutaman kuukauden ikäinen vauva (neljäs). Edelleen mietin monta kertaa viikossa, miksi minä en saa lastani nukkumaan putkeen joka yö edes neljää tuntia? Neuvolassa sanotaan, hyvin kasvaa rintamaidolla. Turhaa aloittaa kiinteitä. Ei pitäisi olla hätää.
Vauvat itkee monia asioita, nälkää, kylmää, kuumuutta, liian täyttä oloa, mahanipistystä, väsyä, seuran puutetta. Monesti olen huomannut vauvan jopa raapaisevan vahingossa itseään ja sen vuoksi alkaa kova itku. Isompi vauva potkii kun on löytänyt jalkansa ja samalla potkii itseään vimmalla toiseen jalkaan... ja itkee.
Meidän vauvat on itkeneet enemmän tai vähemmän. Ovat syöneet välilä tunnin kahden välein pitäen vain yhden pidemmän, ehkä 3h pätkän. Välillä ovat syöneet 4h putkeen, tai ainakin olleet tissillä. Tankanneet, tai ehkä kai tilanneet lisää ruokaa (tiheän imun kausi). Välillä on ollut niin huono olo siitä, että miksi juuri minun vauva itkee kaupassa aina, autossa aina jne. Miksi minä en saanut sitä vauvaa, joka kiltistä nyhjöttää sitterissä...
Mutta... pelottavaa se vasta olisikin. Vauva joka EI SAA tarpeitansa tyydytetyksi, lopettaa itkemisen. Jonka tarpeisiin ei vastata... "turhaan itken, kun kukaan ei kuitenkaan ruoki, juttele minulle, vaihda vaippaani, VASTAA TARPEISIINI". Tällainen vauva masentuu... Eli sinulla on ihan tavallinen normaali vauva, joka itkulla ilmaisee tarpeensa.
On se joskus niin väsyttävää, kun tuntuu ettei sitä itkua saa millään loppumaan. Se tuntuu vain siltä, että siihen ei voi vastata: vaikka syöttäs, vaihtas vaipan jne. niin ei se sammu... Oon sitten vain laittanut harson naamalle ja hyssytellyt. Jostain syystä meidän lapset, varsinkin kaksi niistä, ei ole osannut nukahtaa ilman että joku tuntuu naamaa vasten. Ei tietenkään mikään, mikä voisi tukehduttaa.
Tiedän tuon tunteen, mikä sinulla on... Liiankin hyvin. Näin neljännen kohdalla minulla on ehkä paremmin keinoja, millä tyynnytellä ja tiedän, että vauvat nyt vain itkee. Mutta silti se vieläkin tuntuu, että ei apua, tätäkö tämä taas vuoden päivät on... Koska se nyt vaan minun mielestä on niin raskasta hoitaa pientä vauvaa ja kun ei itekään saa nukuttua kunnolla. Mistä tulikin mieleen, että täytyy lähteä unille kun vauva nyt nukkuu.
Jaksamista sinulle, olet hyvä äiti! Kysy apua neuvolasta, uskon että ymmärtävät.