Toiveissa vauva 2021

Olen saman ikäinen kuin sinä. Ensi kesänä 39 v täytän. Tämä lienee sitä premenopausaalihommaa sitten, että kierrot lyhenee? Oletko mittauttanut omaa FSH-arvoasi @petronella09 ? Minulla oli kesällä arvo 10, eli munasarjat jo laiskistuneet.
En ole mittauttanut FSH arvoa,eikä muutenkaan olla tutkittu.

Alkaa olla luovuttanut olo,kun kierrot lyhentyneet ja ovis tulee aikaisin,niin pakostikin miettii onko mitään mahdollisuuksia enää raskautua luomusti:(

Ja aiemmin olikin jo juttua siitä että pitäisi olla onnellinen jo olemassa olevista lapsista,kyllä minä olenkin ❤
 
@daisy01 minulla tosiaan löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta tutkimusten yhteydessä ja vasta muistaakseni 10kk lääkkeen aloittamisen jälkeen oli tsh alle 2, mikä oli tavoite hoitoja ajatellen. Alkaako sinulla lääkitys?

Minullakaan ei ole oikein antaa vinkkejä epätietoisuuden sietämiseen, odottamiseen tai pettymysten käsittelyyn. Aluksi pettymykset tuntuivat todella suurilta, mutta ajan kanssa olen tottunut. Hoitokiertoihin liittynyt enemmän toiveita ja paineita, pettymyskin ollut siis suurempi. Tutkimuksista on saanut tietoa ja tiedon siitä, että toivoa on. Toki kun vielä on vuosiakin aikaa, mutta haaveissa ollut suuri perhe tuntuu nyt kaukaiselta. Nyt ivf-hoitoja odotellessa on aivan levollinen fiilis, vaikka ajoittain surullinen mieli onkin. Jokainen kierto on periaatteessa mahdollisuus, koska syytä ei tiedetä. Vuoden alussa toivoin, että tulisin raskaaksi vuoden 2020 aikana. Nyt toivon, että tulisin raskaaksi vuonna 2021. Jospa ivf-hoidot tuovat onnistumisen, ellei luomuihme tapahdu! ❤
 
@Piipaa93, tsemppiä kovasti! Toivotaan, että teillä on jokin ollut jokin korjattavissa oleva ongelma ja että hoidot tuovat pian toivotun käärön. ♡

Minun puolestani tänne mahtuvat myös nuo sinun tunteesi. :)

Kun ensimmäistä yritimme, oli vuoristorata melkoinen. Nyt yritämme kolmatta ja toivon toki haaveen vielä toteutuvan ja mieluummin iän puolesta ennemmin kuin myöhemmin. Toisaalta ei tässä omassa yrittämisessä ole enää samanlaista epätoivoa kuin edellisillä kerroilla. Olemme kovin onnellisia näistä kahdesta isosta ja taitavasta lapsesta, eivätkö kavereiden ja sukulaisten raskausuutiset ole tuntuneet enää lainkaan vaikeilta (miehelle ne tuskin sitä koskaan olivatkaan). Tiedä sitten tätä taustaa vasten, tarvitsisinko palstaa tuekseni, mutta tuntuu kuitenkin mukavalta jutella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa (täällä on paljon meitä iäkkäämpiä yrittäjiä). Ennen kaikkea on mukava tsempata muita ja yrittää jakaa tietoa, mitä matkan varrella on poiminut. (y)
 
Onko joku plussannu ilman kiinnittymisvuotoo. Ekassa raskaudessa mulla se tuli ja ny menee jo usko koko mahdolliseen plussaan kun sitä ei näy
Meille ensimmäinen lapsemme on ihme kun mun historialla sen piti olla todella vaikeeta. Oon maailman kiitollisin pienestä ihmeestämme. Mun mies on ainut lapsi koska vanhemmat ei ikinä vaan saanu sisarusta ja on kärsinyt siitä aina kun ei oo rankoissa elämäntilanteissa ollu tukipilaria jolle puhua esim isän alkoholismista. Mä toivon niin paljon koko sydämestäni meille viä toista ja jokainen epäonnistunut kierto satuttaa ja suututtaa. Mä ajattelin ennen, että miks ne joilla on jo lapsi harmittelee kun ei oo toista kun jollain ei ole edes sitä yhtä. Nyt kun itsellä on se olo et meidän perheestä puuttuu viä joku jolle jakaa tätä pursuavaa rakkautta ni ymmärrän niitä ihmisiä niin paljon enemmän. Mä toivon todella, että jokainen lasta toivova saa oman pienen käärön syliin. Saispa kaikki pienet kokea olevansa todella toivottuja ja toivon et jokainen äiti pääsee jakamaan rakkauttaan niin monelle kun on toiveissa
Mulla ei yhdessäkään kolmesta raskaudesta ole ollut kiinnittymisvuotoa tai sitten en vain ole huomannut :)
 
@daisy01 minulla tosiaan löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta tutkimusten yhteydessä ja vasta muistaakseni 10kk lääkkeen aloittamisen jälkeen oli tsh alle 2, mikä oli tavoite hoitoja ajatellen. Alkaako sinulla lääkitys?
Aika pitkään kesti laskea, tiedätkö onko ihan normaalia että noin hitaasti laskee ja jos saa kysyä niin paljonko arvo oli lähtötilanteessa? Mulla oli nyt TSH 7, ja tosiaan helmikuussa oli vielä 2. Se toinen kilppari-arvo oli ok, 16. Torstaille on lääkäri varattu niin silloin selviää.
 
Aika pitkään kesti laskea, tiedätkö onko ihan normaalia että noin hitaasti laskee ja jos saa kysyä niin paljonko arvo oli lähtötilanteessa? Mulla oli nyt TSH 7, ja tosiaan helmikuussa oli vielä 2. Se toinen kilppari-arvo oli ok, 16. Torstaille on lääkäri varattu niin silloin selviää.
Lähtötilanne oli muistaakseni kuuden paikkeilla ja t4v (tms.) oli 14, en ole ihan varma näistä mutta suurinpiirtein. En tiedä onko normaalia, että niin hitaasti muuttuu, lääkettä nostettiin hyvin maltillisesti. Suunta oli kuitenkin koko ajan oikea. Aiemmin ollut tsh viitearvioissa, mutta hyvin lähellä ylärajaa. Lääke aloitettiin heti lapsitoiveen vuoksi. Muutoin olisi saatettu seurailla, koska ns. lievä. Vajaatoiminnan oireita kyllä oli vaikka kuin, en vain ollut tunnistanut. Minun mielestäni tilanne on nyt lääkkeen kanssa parempi. Tsemppiä lääkärikäynnille!
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Vähän yleistä höpinää tästä lapsen yrittämisestä.. :) Esikoista yritettiin pitkään ja hartaasti. Silloin pelkäsin ja stressasin sitä, tuleeko meistä ikinä äitiä ja isää ja pääsemmekö koskaan elämään lapsiperhearkea. Saanko koskaan kokea millaista on olla äiti. Kun esikoinen lopulta sitten hoitojen avulla saapui, toi hän mukanaan tietynlaisen rauhan. Onneksi ei saatu lasta aiemmin, koska juuri tämän lapsen meille pitikin tulla.

Nyt tätä toista kun alettiin yrittämään, uskoin että selviäisin ilman stressiä. Kun se yksi jo on. Yeah right. :D Stressin aiheet vaan osoittautuivat erilaisiksi . Saako esikoinen koskaan sisarusta? Mitä jos saa ja eivät tule toimeen? Mitä jos raskaus on vaikea ja joudun sairaalaan? Miten mussa todella kiinni oleva esikoinen siitä selviää? Tuhoanko mun ja esikoisen läheisen suhteen jos vauva tulee? Kaikkea sitä pohtiikin. :D Ja joka kuukausi sitä jännittää, stressaa ja pettyy, vaikka ajattelin alkuun että katsotaan nyt vaan onnistuuko. Mutta toive toisesta on kova. Ihan esikoisenkin takia. Että hänellä olisi sisaruksesta sellainen tuli ja turva, mitä mulla on ollut omistani.

Ja uskon, että jos meille vauva suodaan, niin kaikki loksahtaa taas paikoilleen. Että juuri näin sen pitikin mennä.

Todennäköisyydet eivät ole meidän puolella, mutta toiveet silti joka kuukausi korkealla.

Plussia toivon ihan jokaiselle! ♡
 
Viimeksi muokattu:
Huh täällä äsken iltatestit tehty 4h pidätyksellä. Cb herkkään sain ehkä ihan haalean viivan, jota ei kuvaan kyllä viel saanu tarkennettua. . Ja testihulluna testasin samasta pissasta myös Apteekin normaalin 25 herkkyydellä olevan ja siihen en saanu mitään jälkeä.

en oo vielä koskaa mihinkään testiin saanut minkäänlaista viivaa tai haamua, joten nyt vähän antoi pientä posia oottaa pari päivää ja testata sit uudestaan. Toivon niiin paljon etten nähny harhoja herkässä testissä ja viiva vahvistuis ja olis kerranki meidän vuoro ❤

Tsemppiä kaikille muillekkin piinailuihin ja oviksen bongailuihin!
 
@minttuni kiitos vastauksista. Huh että kävikin ahdistamaan. Saitteko jatkaa yritystä vai tuliko lääkäriltä suositus ensin lääkityksellä saada sairaus hallintaan?
Hei, voisin kommentoida tähän myös. Minulla on vajaatoiminta ja lääkitys on ollut jo ennen raskaustoivetta, joten sen vuoksi hieman eri tilanne, mutta kerrompa kuitenkin. Minulla oli arvot parissa kuukaudessa lääkityksestä huolimatta noussut alle 2 noin 6 (TSH) ja T4V laskenut 12 (tämän kuuluisi siis olla korkeampi). Pari kuukautta sitten tämä huomattiin ja lääkitystä nostettiin. Kuukausi sitten kontrolleissa arvot eivät olleet laskeneet, joten annosta nostettiin taas. Nyt taas verikokeet ensi viikolla. Minulla on PCOS ja letrot on suunnitelmissa kunhan kilppariarvot olisivat ok. Gyne, joka on erikoistunut lapsettomuuteen, kertoi, että letroja ei saa aloittaa ja siten raskautua ennen kuin TSH on alle 2,5. Minun kilppariasiaani hoitanut sisätautilääkäri on sanonut, että TSH reagoi lääkityksen aloittamiseen tai annoksen nostoon 4-6kk kuluessa toki annosnostoja voidaan tarvita useampia. Minulla siis tälläiset ohjeet. Toivotaan, että tilanteesi selviää ja arvot lähtevät laskuun! :)
 
Eilen iski aurallinen migreeni, mikä tarkoittanee jotain hormonimuutosta. Esikoisen raskauden aikaan kaikki migreenit oli aurallisia, vaikka muuten ne on mulle tosi harvinaisia. Yöllä iski vielä toinenkin ja nyt taas tuntuu toinen silmä sumealta.
Aamulla tein erittäin herkän testin ja siihen piirtyi vaalea viiva! Nyt siis kp 22/26 ja ehkä dpo 10. Kävin ostamassa lisää testejä, toivottavasti viiva alkaa tummumaan.
Edellisessä kesken menneessä raskaudessa se viiva oli aika haalea koko ajan, joten nyt todellakin toivon että se selkeästi tummenee.

Tuosta lyhyestä kierrosta: mulle kävi niin että kun esikoista alettiin yrittää niin samantien kierto lyheni 26 päivästä 23:een! Ja ovulaatio aikaistui kp 9:ään. Puoli vuotta meni mut kyl mä lopulta raskaaksi tulin. Pre-seed oli kyllä käytössä silloin niinkuin nytkin.Tällä kertaa taas kierto yritti lyhentyä, mutta kun aloin syödä myo-inositolia (joka vei multa kroonisen migreenin lähes täysin pois!) niin kierto on pysynyt nyt siellä 26 päivässä.
 
Sain taas jonku haamujen haamun tai sit se on viivanpaikka. En saa kuvaan sitä.
Meen tänään kauppaan, niin pitää ostaa lisää testejä. Pelkään et nää halpistestit vaan näyttää omiaan. Tänään pitäis flown mukaan menkat alkaa.
Ja nyt migreeni viidettä päivää.

Huvikseen tein myös ovistestin niin siihen tulee kyllä se kaks viivaa..mut jos käyttää ovistestejä raskaustestinä niin eiks se testiviiva pitäisi olla ihan kunnon räikee? Tää miun ei oo.
 
Viimeksi muokattu:
Raskautuneet, kertokaa oireita meille piinailijoille
Täällä kaksplussan keskusteluissa on myös sellainen aloitus: piinailijoiden oireet ovulaation jälkeen ja tulos??

Ite aina välillä lueskellut sitä palstaa.
Kiinnittäny huomiota, et seuraavia oireita lähes kaikissa plussaustarinoissa ollut:
-nivuskivut/tuntumat
-selkäkivut/tuntumat erityisesti alaselässä
-menkkamaiset tuntumat kiinnittymisen aikaan
-menkkamaiset tuntumat silloin kun menkkojen pitäisi alkaa, muttei ala.
-poikkeava väsymys
-palelu
-kivuliaat ja turvonneet rinnat, aristavat nännit
-kasvojen alaosaan tulevat finnit
-alamahan turvotus
-vatsaoireilu mm. Ripuli /ummetus
- hajuherkkyys nopeasti vahvistunut ja esim. Kahvin maun ällötys nopeasti.
- lyhytkestoinen flunssaoireilu
-lämmön nousu oviksen jälkeen ja pysynyt normaalia korkeampana
- vaihtelevasti metallin maku suussa
-vaihtelevasti närästys
 
Viimeksi muokattu:
@daisy01 Oman työni antaman kokemuksen myötä voin sanoa, että toisilla arvot paranee tyyliin kolmessa kuukaudessa ja toisilla menee jopa yli vuosi. Ei varmasti hirveästi toki lohduta, mutta se hirveän yksilöllistä miten kroppa reagoi lääkkeisiin. Se riippuu myös lähtötilanteesta. Yleensä yritystä ei suositella jatkettava, sillä pielessä olevat kilpirauhasarvot voivat lisätä keskenmenoriskiä. Toki kilpirauhasarvot voivat myös käydä huonoissa lukemissa ja paranevat itsestään, toki sinulla on jo sen verran korkea TSH, että ei korjaantune itsekseen. Lääkäri osaa toki sinulle vielä kertoa lisää. Tsemppiä kovasti odotuksen odotukseen! :)
 
Onko joku plussannu ilman kiinnittymisvuotoo. Ekassa raskaudessa mulla se tuli ja ny menee jo usko koko mahdolliseen plussaan kun sitä ei näy
Meille ensimmäinen lapsemme on ihme kun mun historialla sen piti olla todella vaikeeta. Oon maailman kiitollisin pienestä ihmeestämme. Mun mies on ainut lapsi koska vanhemmat ei ikinä vaan saanu sisarusta ja on kärsinyt siitä aina kun ei oo rankoissa elämäntilanteissa ollu tukipilaria jolle puhua esim isän alkoholismista. Mä toivon niin paljon koko sydämestäni meille viä toista ja jokainen epäonnistunut kierto satuttaa ja suututtaa. Mä ajattelin ennen, että miks ne joilla on jo lapsi harmittelee kun ei oo toista kun jollain ei ole edes sitä yhtä. Nyt kun itsellä on se olo et meidän perheestä puuttuu viä joku jolle jakaa tätä pursuavaa rakkautta ni ymmärrän niitä ihmisiä niin paljon enemmän. Mä toivon todella, että jokainen lasta toivova saa oman pienen käärön syliin. Saispa kaikki pienet kokea olevansa todella toivottuja ja toivon et jokainen äiti pääsee jakamaan rakkauttaan niin monelle kun on toiveissa
Mulla ei oo ollu ilmeisesti missään kolmesta plussasta kiinnittymisvuotoa. Kerran luulin nyt marraskuussa, että nyt on just sitä kiinnittymisvuotoa ja mitä vielä, ei ollu kun jotain muuta pinkkiä ilman plussaa.
 
  • Tykkää
Reactions: toivojatintti
Kuinka kauan teillä kestää ovistestin viivat plussana? Itsellä nyt toista päivää kirkkaanpunaiset viivat. Ollut näin ennenkin. Välillä tulee plussa vaan yhtenä päivänä, joskus näyttää plussaa kolmenakin perättäisenä päivänä. Onkohan normaalia? Epäilen, ettei mitään irrotettavaa ole, koska lyhyt kierto, ja siksi jää plussalle, mutta tämä selitys on ihan omasta pöästä!
 
@minttuni kiitos vastauksista. Huh että kävikin ahdistamaan. :( Saitteko jatkaa yritystä vai tuliko lääkäriltä suositus ensin lääkityksellä saada sairaus hallintaan?
Saatiin jatkaa yrittämistä. Tiedän useamman, jolla raskaus onnistui oikeastaan heti, kun lääkitys alkoi vajikseen! Kuvittelin itsekin, että se voisi olla syynä ja raskaus lähtisi aluille. Heti lääkkeen aloituksesta tsh oli jo viitearvioissa, mutta raskautta/hoitoja ajatellen ok arvot vasta myöhemmin. Täällä palstalla muitakin, ainakin aiemmin ollut. Ja vaikeampikin vajaatoiminta ja siihen lääkitys, raskaus onnistunut. Ajattelen, että hyvä kun löydetään ja hoidetaan.
 
Täällä kaksplussan keskusteluissa on myös sellainen aloitus: piinailijoiden oireet ovulaation jälkeen ja tulos??

Ite aina välillä lueskellut sitä palstaa.
Kiinnittäny huomiota, et seuraavia oireita lähes kaikissa plussaustarinoissa ollut:
-nivuskivut/tuntumat
-selkäkivut/tuntumat erityisesti alaselässä
-menkkamaiset tuntumat kiinnittymisen aikaan
-menkkamaiset tuntumat silloin kun menkkojen pitäisi alkaa, muttei ala.
-poikkeava väsymys
-palelu
-kivuliaat ja turvonneet rinnat, aristavat nännit
-kasvojen alaosaan tulevat finnit
-alamahan turvotus
-vatsaoireilu mm. Ripuli /ummetus
- hajuherkkyys nopeasti vahvistunut ja esim. Kahvin maun ällötys nopeasti.
- lyhytkestoinen flunssaoireilu
-lämmön nousu oviksen jälkeen ja pysynyt normaalia korkeampana
- vaihtelevasti metallin maku suussa
-vaihtelevasti närästys
Hyvä listaus, kiitos :) minulla on ollut näitä kaikkia paitsi tietenkin se, että menkat eivät ole jääneet pois :LOL: ihan kaikkia joissain kierroissa, vaihdellen..
 
  • Tykkää
Reactions: Toive23
Onko joku plussannu ilman kiinnittymisvuotoo. Ekassa raskaudessa mulla se tuli ja ny menee jo usko koko mahdolliseen plussaan kun sitä ei näy
Meille ensimmäinen lapsemme on ihme kun mun historialla sen piti olla todella vaikeeta. Oon maailman kiitollisin pienestä ihmeestämme. Mun mies on ainut lapsi koska vanhemmat ei ikinä vaan saanu sisarusta ja on kärsinyt siitä aina kun ei oo rankoissa elämäntilanteissa ollu tukipilaria jolle puhua esim isän alkoholismista. Mä toivon niin paljon koko sydämestäni meille viä toista ja jokainen epäonnistunut kierto satuttaa ja suututtaa. Mä ajattelin ennen, että miks ne joilla on jo lapsi harmittelee kun ei oo toista kun jollain ei ole edes sitä yhtä. Nyt kun itsellä on se olo et meidän perheestä puuttuu viä joku jolle jakaa tätä pursuavaa rakkautta ni ymmärrän niitä ihmisiä niin paljon enemmän. Mä toivon todella, että jokainen lasta toivova saa oman pienen käärön syliin. Saispa kaikki pienet kokea olevansa todella toivottuja ja toivon et jokainen äiti pääsee jakamaan rakkauttaan niin monelle kun on toiveissa
Mulla nyt toinen raskaus eikä kummastakaan ole tullut kiinnittymisvuotoa.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni

Yhteistyössä