Toiveissa vauva 2021

Mä oon lueskellut täällä löhöillessäni kaikenlaista. Oon oikeastaan maannut sängyssä vessa- ja ruokareissuja lukuunottamatta. :D
Mites mimmit teillä noi rauta-asiat, ootteko mittauttaneet veriarvoja? Mä luin että raudanpuute ilman anemiaakin voi heikentää hedelmällisyyttä. Varmaan ihan peruskauraa teille mut jotenkin uutta mulle. En ookaan sitten synnytyksen ja imetysmaratonin mittauttanut veriarvoja. Vois näin kahden keskenmenon jälkeen olla kyllä ihan paikallaan.
 
Onnea uusille plussanneille ja haamulaisille!

Täällä piinailut menossa (toistaiseksi) rennoissa aatoksissa. Bongasin ovulaation tosiaan keskiviikkona ja tänään on ilmaantunut rintojen arkuutta ja alavatsalla tuntuu arkuutta. Pientä pistelyä tuntunut välillä myös. Mutta tää on ensimmäinen hormoniton kierto vuosikausiin, etten yhtään muista mitä oireita aikaisemmin oli tässä vaiheessa kiertoa

@pata-ässä mites sulla? Onko mitään tuntemuksia?

Pillereitten lopetuksen jälkeen on tullut finnejä kasvoihin ja kasvojen iho on tosi rasvainen. Oli niistä vaan kaikenlaista hyötyä kuitenkin

Mä yritän tunnustella, mutta jos tarkkaan tunnustelen ni vatsassa pientä kipristelyä muuten ei mitään. Toki vielä niin aikainen dpo päivä,luin että 6-8 päivää menee että kiinnittyy jos on kiinnittyäkseen, eli vielä ei kai oireita pitäisi niin olla?
 
Mä oon lueskellut täällä löhöillessäni kaikenlaista. Oon oikeastaan maannut sängyssä vessa- ja ruokareissuja lukuunottamatta.
Mites mimmit teillä noi rauta-asiat, ootteko mittauttaneet veriarvoja? Mä luin että raudanpuute ilman anemiaakin voi heikentää hedelmällisyyttä. Varmaan ihan peruskauraa teille mut jotenkin uutta mulle. En ookaan sitten synnytyksen ja imetysmaratonin mittauttanut veriarvoja. Vois näin kahden keskenmenon jälkeen olla kyllä ihan paikallaan.
Mä kans tänne liittyessäni luin tosta et ferritiini voi vaikuttaa hedelmällisyyteen ja ilmeisesti myös keskenmenoihin ym.:cry: Mulla hemoglobiini ollut aina suht alhainen, mutta kuitenkin viitearvoissa, niin kävin nyt kesäkuussa mittaamassa puhti.fi kautta ferritiinin ja alle viitearvojen oli. Nyt syön rautaa 100mg/päivä tai joka toinen päivä :) Muutaman kk päästä pitää käydä mittaa uusiks!
 
Täällä hymyili aamulla digi ja puikkotestiinkin tuli tosi tummat viivat. Harmi vaan, että tää kierto tais mennä nyt ihan hukkaan, koska edellisestä tallettelusta viikko ja tänäänkään tuskin onnistuu miehen töiden takia :confused:
No, mutta positiivista on, että ovulaatio tapahtuu ja vähän aiemmin kuin viime kierrossa, nyt vaan jännäilen, et kuinka pitkä on luteaalivaihe :unsure:
En tuu siis piinalistalle, paitsi, jos tänään löytyisikin joku sopiva aika miehen viettelylle(y)
 
@Santso mä oon kans mittauttanut, ja mulla oli kkm:n jälkeen ferritiini viä laskenut siitä mitä oli ennen sitä, joten kannattaa ihmeessä käydä mittauttaan ferritiini. Ferritiini oli turhan alhainen (35) lääkärin mielestä, joka sano et pitäs olla ihan vähintään 50 raskautta yrittävällä. Töältä oon kuullu et ois hyvä olla jopa 100. Mulla hemoglobiini ollut aina tosi hyvä joten se tosiaan ei kerro todellisesta rautavarastojen tilanteesta... nyt oon syöny 100mg rautaa 1-2 tablettia joka toinen päivä ja muutamassa kuukaudessa ferritiini noussut 120:een. Nyt sain ohjeen et jatkan 1 tabletti joka toinen päivä edelleen et saadaan ylläpidettyä arvot. Mä oon kans käyny puhti.fi kautta mittauttaan kun se on niin kätsy.
 
Lisäänkö piinalistalle sinut @Helmipupu ?

Minä muuten päivitän listan sillain, että kopioin koko tekstin ja liitän tähän Ja sit vaan siirtää päivällä kaikki eteenpäin ja toki tekee ne muutokset mitä pyydetty tekemään, jos uusi kierto alkanut ym. Tuon vastaa painikkeen kautta päivittäminen on varmaan kanssa yhtä helppoa. Sitä en olekaan itse kokeillut, kun tekstin kopiointi on helppoa
Lisää vaan! Kiitos :)
Tänään siis dpo 2.

Mä oon varmaan tulossa kipeeks.. Palelee ihan hirveesti ja aamulla hampaita pestessä tuli yökkö ja eiliset ruuat ulos. Edelleen kurkussa oksennuksen jäljiltä ihan kauhee tunne ja mikään ei maistu. Varmaan tulis uudestaan jos en pystyis pidättää. En nyt haluaisi tulla kipeeks... :sick:
Positiivista se, että tänää ei oo enää tullut vielä ainakaan sitä verituhrua, jota tuli ennen ovista eiliseen asti.
:D
 
  • Surullinen
Reactions: kolava
@Santso Mulla on aina ollut superhyvä hemoglobiini mutta raudanpuutteen oireita, 1,5v sitten mitattiin ferritiini ja ihan paskahan se oli (23). Oon nyt syönyt rautaa kuureina tosta lähtien ja eilen varasin just ajan uusintamittaukseen. Suosittelen kyllä mittauttamaan, yllättävän paljon voi aiheuttaa erilaisia oireita alhainen ferritiini. Mä hengästyin ihan pienestä vaikka urheilin tosi kovaa, oli levottomat jalat, palan tunne kurkussa, huistenlähtöä, voimattomuutta, rytmihäiriöitä ym..
 
Ihania ovisplussia naiset <3, nyts it sitä tallettelua kehiin hihih.
Täällä aamulla testattu one stepillä samallainen selkeä haamu kuin eilen. Nyt en varmaan pariin päivään testaile, niin kattoo sitten loppuviikosta että onko vahvistunut. Yöllä repäs kylkeä kääntäessä tosta alavatsan sivusta niin kovaa että ihan älähdin ääneen. Että oisko toi nyt eka selkeä oire. Tänään on ollut myö saamutukkonen nenä ja aivastuttanut, niin ehkä se plussanuhakin sieltä nyt tulee. Mul on molemmista lapsista tullu ihan hullu lenssu just ennen plussaa.
Mutta testatkaa nyt äkkiä muutkin, että voin katella muittenki testejä, tää on ihan hirveetä tää päivien matelu.
 
@Santso Mulla on aina ollut superhyvä hemoglobiini mutta raudanpuutteen oireita, 1,5v sitten mitattiin ferritiini ja ihan paskahan se oli (23). Oon nyt syönyt rautaa kuureina tosta lähtien ja eilen varasin just ajan uusintamittaukseen. Suosittelen kyllä mittauttamaan, yllättävän paljon voi aiheuttaa erilaisia oireita alhainen ferritiini. Mä hengästyin ihan pienestä vaikka urheilin tosi kovaa, oli levottomat jalat, palan tunne kurkussa, huistenlähtöä, voimattomuutta, rytmihäiriöitä ym..
Mulla oli kans arvo 26.. Ja just sellasta yleistä uupumusta ajoittain ja nyt keväällä huomasin kans et on levottomat jalat ja siitä luinkin, että voi johtuu ferritiinistä ja menin mittaa (y) Ja en oo tajunnut, et hiustenlähtö voi kans olla oire! Sitä nimittäin ollut täälläkin :oops:
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Santso
Enpä ole tullut ajatelleeksi noita rauta juttuja.... jos nyt ei tärppää niin voisi kyllä käydä mittauttamassa...
@Puolu voih sulla on siellä ihanan jännää❤Mikä dpo sulla onkaan menossa? Mulla dpo 9
Hätäpäissäni testasin tänään sellaisella rfsu liuskalla aamusta eikä siinä mitään kyllä ollu..... se tyhmä olo tuli taas...:unsure:. mutta kun jotenkin sellasta kivistelyä tuntuu tuolla alhaalla vatsassa...sellaista mitä yleensä ei ole. Voin kyllä nyt kuvitella vaan kaiken koska toivon tietty niin kauheasti....miks ei edes vaivanpalkkaa ikinä näy mulla....:ROFLMAO:
Rinnat kipeät mutta ei niin kipeät kuin useesti tässä kohtaa ja sellaista vihlontaa epänormaalin paljon kyllä.... äh emmä tiiä:X3:
 
  • Tykkää
Reactions: Nokare
@Brunet82 mäkin testasin tänään vaikka vannoin odottavani et menkat ois myöhässä (jos vaa niin käy). Tyhmä olo se tuli täälläkin kun dpo8 tai 9 niin aivan liian aikaista nyt kyllä venaan viikonloppuun!

Meillä menossa vasta yrityskierros 4 mutta silti mietin jo että onnistuuko tää koskaan. Esikoinen tuli yrityksestä ja estelyistä huolimatta niin mikä nyt mättää. Mä en tosiaan tiedä että miten teidän todella pitkään odottaneiden/yrittäneiden pääkoppa kestää.
 
@Esba ymmärrän täysin ton fiiliksen. Meillä Yk 6 menossa ja kyllä tää on ollu oikeesti välillä rankkaa...tai siis aina silloin kun menkat alkaa niin menee pari päivää ja taas jotenkin alkaa toivo nousta ja mieli kääntyä positiiviseksi. Mulla kaks poikaa ennestään ja tulleet ihan yrittämättä ja yhdestä kerrasta. Tiesin että ei varmastikaan tällä iällä enää niin helposti onnistu mutta onhan tää silti yllätyksenä tullut kuinka vaikeaa välillä on. Saatika heille ketkä yrittäneet vielä paljon kauemmin❤❤Mäkin aattelin skarppaa ja testaa vasta perjantaina seuraavaksi jos sinne asti pääsee:X3:
 
  • Tykkää
Reactions: kolava
Mä ajattelin nyt koittaa odottaa testauksen kanssa ens maanantaihin, millon ois dpo 13. Sillon varmaan jo vois jotain näkyä, jos on näkyäkseen. Menkkojen pitäs sitten flon mukaan alkaa ens viikon keskiviikkona. :)

Nyt meneillään dpo 6 ja tissit on olleet kipeenä nyt jo melkeen ovulaatiosta asti. Yleensä kipeytyy vasta just ennen menkkoja. Heräsin tänään myös kauheeseen migreenityyppiseen päänsärkyyn, mihin oli pakko napata särkylääke. Mahaa nipistelee ja jomottelee jatkuvasti. Näistä ei todellakaan välttämättä mikään liity mahdolliseen raskauteen mitenkään, koska saman tyyppistä on mulla ihan perus kierroissa tässä kohtaa muutenkin. Mut on näitä hauska analysoida:LOL:
 
Heippa. Täällä 36 vuotias naikkonen, jolla lapset edellisestä liitosta syntyneet tytöt -09 ja -11. Mies 39v ja ennestään -07 ja -09 pojat. Yhteisiä lapsia ei ole.
Yhdessä ollaan oltu 8 vuotta ja kokoajan oltu sitä mieltä, ettei enempää lapsia haluta. Nyt kuitenkin jostain saimme päähämme, että haluaisimme iltatähden.
Toki ikää jo on molemmilla, joten tulee jos on tullakseen. Siitä ei oteta sen enempää stressiä. Jos ei tule enää, niin sitten se on niin.
Nyt kp 4/29. Ja yk1.
 
Mä aloitin huhtikuussa foolihapon ja d-vitamiinin, kun oli päätetty että parin kk päästä jätetään pillerit pois.

Mulla myös dpo4 ja menkkamaista jomottelua välillä tuntuu. Mutta mä kyllä analysoin joka pikku tuntemusta ja kirjaan flohun...

@pata-ässä ootko vielä ajatellut millon testaat?

Oon iaika kahden vaiheilla testaamisen kanssa.. Järki sanoo, ettei oo järkeä testata ennenku menkat on myöhässä tai kunnon oireet.. Mutta silti olisi kiva yllättää mies positiivisellä testillä viikonloppuna, (jos edes plussa tulisi :D) kun lähdemme viikonlopuksi mökille :) millon sinä?
 
Enpä ole tullut ajatelleeksi noita rauta juttuja.... jos nyt ei tärppää niin voisi kyllä käydä mittauttamassa...
@Puolu voih sulla on siellä ihanan jännääMikä dpo sulla onkaan menossa? Mulla dpo 9
Hätäpäissäni testasin tänään sellaisella rfsu liuskalla aamusta eikä siinä mitään kyllä ollu..... se tyhmä olo tuli taas.... mutta kun jotenkin sellasta kivistelyä tuntuu tuolla alhaalla vatsassa...sellaista mitä yleensä ei ole. Voin kyllä nyt kuvitella vaan kaiken koska toivon tietty niin kauheasti....miks ei edes vaivanpalkkaa ikinä näy mulla....
Rinnat kipeät mutta ei niin kipeät kuin useesti tässä kohtaa ja sellaista vihlontaa epänormaalin paljon kyllä.... äh emmä tiiä
No jos ovis oli sillon illalla 1.7. ku tuntu niitä oviskipuja niin nyt ois kaiketi dpo12 ja eilen sain tosiaan sen selkeen haamun jo. Mutta dpo 9 on joo varmana ihan liian aikananen. Oisko loppuviikosta uus siis <3. Mulla tänäänkin ainoat oireet on vihlominen mahassa sillon tällön. Rinnat ei oo arat, mutta kaks imettäneenä tissit on niin pehmoset ettei ne niin helposti varmaan kipeydykään. Mutta sitä jäätävää yrjötystä odotellessa, joka alko edellisestä heti kunnon plussan jälkeen huh huh.
 
Oon iaika kahden vaiheilla testaamisen kanssa.. Järki sanoo, ettei oo järkeä testata ennenku menkat on myöhässä tai kunnon oireet.. Mutta silti olisi kiva yllättää mies positiivisellä testillä viikonloppuna, (jos edes plussa tulisi ) kun lähdemme viikonlopuksi mökille millon sinä?
No joo, oikeestihan se kannattaisi testata vasta kun menkat on myöhässä! Mulla vaan ei oo mitään tietoa kierron pituudesta, kun oon niin pitkään syönyt pillereitä:unsure: Itse oon ajatellut, että testaisin 23.7 ellei menkat ole alkanut ennen sitä.

Tosin ennen pillereiden aloitusta mun kierto oli n. 23 päivää, niin se kp 23 ois jo 20.7, mutta jos siitä vielä pari päivää sinnittelis jos menkat ei ala :)

Tuohon rauta-asiaan piti vielä kommentoida, että hb mulla on aina ollut hyvä (yli 150), mutta varastorautaa ei oo koskaan mitattu. Mutta joka tapauksessa rautalisää ei suositella jos on endometrioosi, niin oon vaan luottanut että sekin olisi hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä