Toiveissa vauva 2021

Luulen myös, että ehkäisyn lopettamisella ja kohtutulehduksella vaikutusta kiertoon. Kirjoitinkin aiemmin, että mulla oli lyhyt luteaalivaihe kakkosta yrittäessä (9-10pv), ja silti tärppäsi nopsaan. Eli ei kaikilla se lyhyt luteaali vaikuta, mutta yleisesti varmasti aina parempi jos se olisi pidempi. Toivottavasti kierto tasaantuu ja harmi että menkat tulivat, ja vielä noin aikaisinkin :-( mulla myös oli viime kierto 25pv vain. En yhtään muista koska tunsin oviksen. Ehkä pitäisi alkaa merkata nekin jo ihan tarkkailumielessä.
mä lueskelinkin taakse päin ja näin tuon sinun aiemmin kertoman tärpin vaikka oli lyhyt luteaalivaihe. Ihana kuulla ❤
 
Meillä on jo myös kaikki valmiina vauvaa varten. Ei siis tavaroita tms, mutta nimiä jo pitkä lista, kaikki suunniteltu miten kerrotaan läheisille jne. Toki koko ajan kasvaa myös joukko, joka tietää lapsettomuudesta ja tulevista hoidoista, ei siis täysin tule sitten yllätyksenä, mutta kuitenkin :) Ja kuvittelen monesti mitä meidän lapsi nyt tekisi, tuossa harjoittelisi sormiruokailua jne.. Ja kuvittelen, että vauva kasvaa mahassa, maha kasvaa jne. Pitkä on aika odottaa onnistumista.

Ovistesteistä. Teen klo 10 maissa ja klo 18 maissa. Kaksi kertaa päivässä siis. Liuskatesteillä. Kun tummenee, niin käytän digiä. Lääkäri sanoi, että digi pitää olla sitten hoitoja ajatellen, siksi sitäkin harjoittelen. Se on kyllä selkeä, monesti liuskat olisin saattanut vielä negoiksi tulkita. Nyt olen tosin vasta kolme kiertoa onnistunut bongaamaan, aiemmin ei ole tullut plussaa. Ja tosiaan raskauksia ei ole aiemmin, joten ei kokemusta auttaako raskaaksi tulossa. Mutta hoitoja varten ajankohta on oleellinen.

Jotain piti vielä kommentoida, mutta nyt lyö tyhjää :D
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiukuna ja 3milia
Täällä esikoisesti yrittävä naikkonen jonka vois laittaa listalle. Elikkäs Enerisa3/ya 10/19/1. lapsi. Tällä hetkellä kp 2/28-32.

Oli vanha tunne että tärppäs viime kierrossa, mutta niin vain ne menkat alko ja testi näytti negaa :(
 
  • Tykkää
Reactions: kolava
@Enerisa3 lisätty listalle (y)
Tosi harmi, että jouduit vielä tänne listoille tulemaan, toivotaan plussaa tälle kierrolle:giggle:
No niin on :( Mutta ei voi mitään, uus yritys! Niinku puoliso eilen lohdutti: onneks yrittäminen on kuitenkin kivaa puuhaa ;) Ajattelin lähteä vähän "lepsummin" yrittämään, eli en tuijottele flo appia niinku tähän mennessä (ovistestejä en oo koskaan tehny enkä toistaseks otakkaan käyttöön, koska pelkään että lisää vaan enemmän stressiä). Tää keskustelu sen sijaan on ihan kiva, kun pääsee seuraamaan miten muilla menee ja huomaa ettei oo yksin ❤:)
 
@Enerisa3 mekin vielä aika rennolla fiiliksellä mennään, tulee jos on tullakseen(y)
Ovista tikuttelen kyllä, koska haluan myös oppia tuntemaan oireet ja ylipäänsä oppia miten oma kroppa toimii. Oon syönyt pillereitä 16-27 v, niin ei ole oikein käsitystä miten kroppa toimii nyt ilman hormonaalista ehkäisyä.
Ja täällä foorumilla on mukava jutella ja on oppinu tosin paljon tässä muiden tilanteita seuratessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja 3milia
Mekin melko rennosti yritetään, vaikka ovista tikutan oman mielenrauhan takia. Rehellisesti parempi olisi jos tulisin vasta syksyllä raskaaksi, niin saisin olla esikoisen koulun aloituksen sitten äitiyslomalla vauvan kanssa ja ehtisin nyt korona lomautuksen tulon menetyksetkin saamaan normalisoitua ennen kuin vaikuttavat äitiyspäivärahoihin. Mutta silti sen vauvan haluaisi HETI
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia
Meillä kanssa ajatuksissa rento yrittäminen (ainakin alkuun) just tulee jos tulee meiningillä :) Oviksia en oo ajatellut tikuttaa, melko hyvin tunnen kyllä ovisoireet ja on melko säännöllinen kierto kuukausittain. Mutta tosi kiva täällä kyllä jutella ja jakaa ajatuksia teidän kaikkien kaa :love:

Ja tosi harmi osalla, että jouduitte tänne tulla, eikä tärpännyt vielä 2020-vauva, mutta toivottavasti pian saatte sen odotetun plussan♥
 
@Enerisa3 mekin vielä aika rennolla fiiliksellä mennään, tulee jos on tullakseen(y)
Ovista tikuttelen kyllä, koska haluan myös oppia tuntemaan oireet ja ylipäänsä oppia miten oma kroppa toimii. Oon syönyt pillereitä 16-27 v, niin ei ole oikein käsitystä miten kroppa toimii nyt ilman hormonaalista ehkäisyä.
Ja täällä foorumilla on mukava jutella ja on oppinu tosin paljon tässä muiden tilanteita seuratessa :)
Jep, mä kans syöny sen 10-11v putkeen pillereitä, niin siltä kantilta kiinnostais kyllä! :p Mä yllätyin kyllä siitä, että ainakin luulen tunnistavani milloin suurinpiirtein ovuloin oireista päätellen.. Mutta jos ei ala vauvaa näkymään, niin niillä on kyllä hyvä tarkistaa et oonko ihan pielessä :D Ja meillä kyllä harrastetaan kyllä aikalailla joka toinen päivä seksiä, joten jos on tullakseen niin sen kyllä pitäis tulla vaikka en bongaiskaan ovista :)

Ja älkää siis ymmärtäkö väärin, oviksen tikuttamisessa ei oo mitään väärää vaan ihan huippu apuväline, varsinkin jossei ovisoireita juurikaan ole!
 
Mekin melko rennosti yritetään, vaikka ovista tikutan oman mielenrauhan takia. Rehellisesti parempi olisi jos tulisin vasta syksyllä raskaaksi, niin saisin olla esikoisen koulun aloituksen sitten äitiyslomalla vauvan kanssa ja ehtisin nyt korona lomautuksen tulon menetyksetkin saamaan normalisoitua ennen kuin vaikuttavat äitiyspäivärahoihin. Mutta silti sen vauvan haluaisi HETI
Mulla oli vähän sama fiilis siinä mielessä, etten haluais joulun tienoilla lasta (koska synttärit heti ennen tai jälkeen ja jouluna menee jo muutenkin rahaa), mut ei haittais YHTÄÄN jos tulis nyt ❤
 
Ja älkää siis ymmärtäkö väärin, oviksen tikuttamisessa ei oo mitään väärää vaan ihan huippu apuväline, varsinkin jossei ovisoireita juurikaan ole!
Joo siis todellakin näin! Ite mietin, että jos ei nyt niillä omilla ovistuntemuksilla tärppää puolen vuoden sisällä tai viimeistään loppuvuoteen mennessä, niin sit vois kanssa tikuttaa ja varmistaa, että tuntemukset oviksesta ollu oikeita :)
 
Mitkä teille tulee olee pahimmat "ruokalajit" tai ruoka-aineet tai juomat, mitä ei sitten raskaana saa syödä/juoda? :)

Itellä ehdottomasti sushi ja lakritsi. Ja medium sisäfileellä herkutellaan vanhempien kanssa sillon tällön ja sitähän ei suositella. Sit rakastan hyvää valkoviiniä tietyissä tilanteissa, niin se. Mutta eiköhän sitä opi ilman pärjäämään ihanan asian vuoksi ♥
 
@Enerisa3 tiijäkkö mulla oli tuo aivan sama ajatus vuodenvaihteen lapsesta. Nyt mulla on kyllä mieli muuttunut.

@3milia mulla kans sushi - ehdottomasti, ja sit graavikala sekä kahvi.

Joku tais kysyä valmistautumisesta vauvaa varten. Meillä ei ole yhtään mitään valmiina. Esikoisen kohdalla oli just tämä kuten joku sanoi, että suunnittelee paljon etukäteen ja se oli niiiin ihanaa. Huone ja kaikki rempattiin vauvaa varten valmiiksi :D. Nyt tuntuu että tilanne olis aika eri, tai en tiedä... Viimeksi jo yritysvaiheessa mietin juttuja valmiiksi ja pinnasänkykin ostettiin ennen plussaa xD
 
Mitkä teille tulee olee pahimmat "ruokalajit" tai ruoka-aineet tai juomat, mitä ei sitten raskaana saa syödä/juoda?

Itellä ehdottomasti sushi ja lakritsi. Ja medium sisäfileellä herkutellaan vanhempien kanssa sillon tällön ja sitähän ei suositella. Sit rakastan hyvää valkoviiniä tietyissä tilanteissa, niin se. Mutta eiköhän sitä opi ilman pärjäämään ihanan asian vuoksi
Aika lailla nuo samat. Kasvis susheja olen raskaana tosin satunnaisesti syönyt ajatuksella, että tuskin siitä levästä nyt harvoin käytettynä saa liikaa jotain mitä se nyt sitten olikaan.
Kahvin rajoittaminen saattaa myös olla vaikeaa. Esikoisesta en pystynyt oksentelun takia sitä juomaan yhtään, mutta muista olisi maistunyt liikaakin ja vaikea pitää sitä siinä 2 kupillisessa, esikoisen aikaan se rajoitus sentään oli 3 kuppia.
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia
@Fiinaliinauusi Saakohan jotain avokado tms. vegesusheja syödä? :) Esim. nigireitä, kun niissä ei oo niin paljon sitä merilevää, eikös sekin kuulu niihin mitä pitää välttää? Ja mä taisin kysellä myös valmistautumisesta tai ylipäätään ajatuksista vauvasta :love: Ehkä sitä ekaa sit suunnittelee just enemmän, kun on kaikki ihan uutta ja jännää plus enemmän aikaa, kun ei oo muut lapset pyörimässä arjessa ♥Mä aattelin ootella kyllä silti niitä ostoksia vielä siihen, että on nyt ainakin raskaana, mahdollisesti mielellään sinne rakenneultraan ainakin isoimpia ostoksia säästelee:D
 
Aika lailla nuo samat. Kasvis susheja olen raskaana tosin satunnaisesti syönyt ajatuksella, että tuskin siitä levästä nyt harvoin käytettynä saa liikaa jotain mitä se nyt sitten olikaan.
Kahvin rajoittaminen saattaa myös olla vaikeaa. Esikoisesta en pystynyt oksentelun takia sitä juomaan yhtään, mutta muista olisi maistunyt liikaakin ja vaikea pitää sitä siinä 2 kupillisessa, esikoisen aikaan se rajoitus sentään oli 3 kuppia.
Näköjään luit jo etukäteen ajatukset ja vastasit tohon mun vegesushi-mietintään :)
 
Mitäs fiiliksiä - vaikka meille ei ajankohtainen olekaan - tuo tukihenkilön läsnöolon rajaaminen synnytyksessä/osastolla teissä herättää? Mietin itse paljon myös isän ja lapsen oikeuksia, joku mediassa kommentoikin asiaa hyvin.

Itse synnytin esikoisen sektiolla ja olisi ollut kyllä silloin tosi kamalaa mennä sinne ihan yksin. Jännitys oli niin suurta ja paljon joutui odottelemaan. Oma tuki oli siinäkin tilanteessa korvaamatonta.
 
Mitäs fiiliksiä - vaikka meille ei ajankohtainen olekaan - tuo tukihenkilön läsnöolon rajaaminen synnytyksessä/osastolla teissä herättää? Mietin itse paljon myös isän ja lapsen oikeuksia, joku mediassa kommentoikin asiaa hyvin.

Itse synnytin esikoisen sektiolla ja olisi ollut kyllä silloin tosi kamalaa mennä sinne ihan yksin. Jännitys oli niin suurta ja paljon joutui odottelemaan. Oma tuki oli siinäkin tilanteessa korvaamatonta.
Ahdistaa niiden puolesta, jotka nyt synnyttää :cry:Itelle ja miehellä olis ainakin tosi kova paikka, ettei isä pääsis olemaan mukana koko synnytystä ja just olemaan osastolla ym. Meilläkin tällä hetkellä ajatuksena vain yksi lapsi ja, että se kaikki vietäis, niin ei vois tajuta :cry:Just noi isän ja lapsen oikeudet, mä taisin kanssa lukea sen jutun. Ja itsellä on paha mieli jo sen takia, että nyt jos sattuis tärppäämään eikä mies pääsis välttämättä edes ekaan ultraan:(
 
Meillä on niin paljon tapahtunut elämässä viimeisen neljän vuoden aikana, etten todella muista, kuinka paljon oltiin suunniteltu valmiiks ennen esikoista. Toki paljon oltiin juteltu ajatuksistamme lasten kasvatuksesta ja hoitamisesta. Silloin oli enemmän pakonomainen tarve ja halu tulla raskaaksi. Nytkin vauvaa haluaa ja olisi taas ihana olla raskaana (niistä kaikista inhottavista sivuoireista huolimatta ja vaikka synnytys pelottaakin), niin toisaalta jännitän osaanko sitten olla hyvä äiti kahdelle lapselle. Osaanko jakaa huomioni tasapuolisesti, varmistaa, että esikoinen tuntee itsensä rakastetuksi ja saa tarpeeksi huomiota. Kai sitä aina jotain jännittää.

Huh huh. Käytiin tänään luontopolulla ja oli tarkoitus kiertää reilu 7km. Lenkki olikin sitten 9,4km ja nyt on aika kuitti olo. Mies vielä kantoi tyttöä suurimman osan matkasta selkärepussa. Noo, esikoinen sai alkunsa heti Karhunkierroksen vaelluksen jälkeen niin ehkä tämä fyysinen itsensä kurittaminen voi olla hyödyllistäkin. :LOL:
 
  • Rakkaus
Reactions: minttuni ja 3milia
Mitäs fiiliksiä - vaikka meille ei ajankohtainen olekaan - tuo tukihenkilön läsnöolon rajaaminen synnytyksessä/osastolla teissä herättää? Mietin itse paljon myös isän ja lapsen oikeuksia, joku mediassa kommentoikin asiaa hyvin.

Itse synnytin esikoisen sektiolla ja olisi ollut kyllä silloin tosi kamalaa mennä sinne ihan yksin. Jännitys oli niin suurta ja paljon joutui odottelemaan. Oma tuki oli siinäkin tilanteessa korvaamatonta.
Tuntuu ihan hirveeltä ajatukselta. Siis synnytyssaliinhan on edelleen päästetty mutta jos sinne siirtyminen tapahtuukin oletettua nopeammin. Ja että sektiossa ei saa olla mukana. Mielestäni tässä on nyt menty liian tiukalle linjalle. Itsellä eka synnytys oli pitkä ja aivan kamalan kivulias, muistikin pätki kipujen vuoksi. Niin en voisi kuvitellakaan synnyttäväni ilman miehen tukea. Pitää varmaan pyytää käyntiä pelkopolille herkästi ja jospa sillä saisi varmistettua miehen läsnäolon. Toivon kyllä todella, että pitäähän tämän koronapoikkeusajan olla jo yhdeksässä kuukaudessa ohi.
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia
Mitkä teille tulee olee pahimmat "ruokalajit" tai ruoka-aineet tai juomat, mitä ei sitten raskaana saa syödä/juoda? :)

Itellä ehdottomasti sushi ja lakritsi. Ja medium sisäfileellä herkutellaan vanhempien kanssa sillon tällön ja sitähän ei suositella. Sit rakastan hyvää valkoviiniä tietyissä tilanteissa, niin se. Mutta eiköhän sitä opi ilman pärjäämään ihanan asian vuoksi ♥
Lakritsi :D
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia
Mitäs fiiliksiä - vaikka meille ei ajankohtainen olekaan - tuo tukihenkilön läsnöolon rajaaminen synnytyksessä/osastolla teissä herättää? Mietin itse paljon myös isän ja lapsen oikeuksia, joku mediassa kommentoikin asiaa hyvin.

Itse synnytin esikoisen sektiolla ja olisi ollut kyllä silloin tosi kamalaa mennä sinne ihan yksin. Jännitys oli niin suurta ja paljon joutui odottelemaan. Oma tuki oli siinäkin tilanteessa korvaamatonta.
Mä ymmärrän heitä, joita tämä kauhistuttaa. Itse olen seuraavaan synnytykseen muutenkin valmistautunut siihen, että mies on mukana vasta kun H-hetki on (jos siis on taas alatiesynnytys). Ollaan puhuttu, että halutaan miehen olevan esikoisen kanssa mahdollisimman paljon kun uusi vauva on syntymässä ettei esikoisen tarvitse olla hoidossa. Ja muutenkin ollaan valmistauduttu siihen, että jos esikoinen on vaikka synnytyksen aikaan kipeä, niin mies jää hänen kanssaan kotiin ja me mietitään minulle joku toinen tukihenkilö.

ja synnytyksen jälkeen jään yksin vauvan kanssa (koska tuskin pääsen radin takia naikkarin sinne synnytyshotelliin, vai mikä se olikaan) :D

näitäkin olen jo unelmoinut, vaikkei ole edes varmaa olisiko synnytys alatiesynnytys tai tuleeko edes koko synnytystä.
 
  • Tykkää
Reactions: 3milia

Yhteistyössä