Huoh. Ei liity mihinkään mutta haluan silti avautua. Mua on alkanu tosi paljon kyllästyttää ihmiset, jotka tulee samantien raskaaks ja sen jälkeen he kuvittelevat olevansa jotain raskautumisguruja ja jakelevat neuvoja kaikkialla. Että hei syö tätä ja tätä lisäravinnetta ja mun suosikkineuvo "älä stressaa", "mun kaverikin/serkku/sisko/whatever lopetti kiertopäivien laskemisen ja miettimisen ja tuli heti raskaaks"
Ensinnäkin, tutkimusten mukaan stressin vaikutus raskautumiseen on todella pieni kunhan stressi ei oo niin kova että menkat jää pois. Toisekseen, miks ihmeessä se että mä vaikka tikutan ovista tai tiedän mikä kp nyt on tarkottais, että nyt stressaan hulluna. Ja kolmanneks, musta se on lapsettomuudesta kärsivän vähättelyä ja syyllistämistä. Että hei, ei sun ongelma oo mikään todellinen, kuhan vaan stressaat. Jos et stressaa niin raskaudut = oma vika ettet oo vielä raskaana. Sama kun sanois masentuneelle et hei ota ittees niskasta kiinni ja positiivista asennetta peliin.
Ettäjoo. Ihmiset tulee eri tahtiin raskaaks ja jotkut on hedelmällisempiä kun toiset. Elintavat vaikuttaa mutta ihmiset on yksilöllisiä ja jos itse tulee heti raskaaksi jollain keinolla niin se ei tarkota että sama toimii kaikilla. Neuvomisen sijaan toivoisin että ihmiset kokeilis ennemminkin kuuntelemista ja tukena olemisesta. Sitä ainaki ite kaipaisin että joku ois tukena.
Anteeksi avautuminen, olen puhunut.