On totta että tuotakin käytetään myös väärin ja niin ei saisi olla. Mutta sitten, on ihmisiä joilla on joku rajoite, siis henkinen tai terveydellinen. He pääsevät yhteiskunnan tuella harjoitteluun, jotta eivät tyhjän panttina kotona makaisi. ILMAISINA työntekijäinä ok, onhan ne yksi lisä käsipari mutta... Ihan rehellisesti, enpä niistä montaakaan täydellä palkalla palkkaisi. Eivät he kyllä ole minun "alaisuudessani" kenenkään vakkarin / palkkaa saavan paikka ole vieneet, eikä samassa työpisteessä ole jatkuvasti harjoittelijoita. Mutta jos minulla on jossain paikka auki harjoittelujakson lopussa, niin ikävä kyllä tähän asti, olen paikalle palkannut jonkun muun. Syyt tässä: 1. joku vamma joka hidastaa työntekoa. Voisin palkata, jos yhteiskunta korvaisi esim 30-50 % palkasta. Silloin minun ( työnantajan ) piikkiin jäisi sen verran maksettavaa, kun työtehokin on. Mieluusti tekisin hyvän tekeväisyyttä ja ottaisin esim down nuoren työhön, mutta se ei saa lisätä muiden työtaakkaa. 2. Harjoittelijalla on pyykkisiä oireita, hän ei voi tehdä kaikkia työtehtähtäviä, esim likaisten astioiden haku ala-asteen ruokasalista on liian pelottaavaa, kun oppilaita on paikalla. No se kun kuuluu oleellisesti työhön ja keittiössä on työssä 1-3 henkilöä, en voi pitää palkka työssä ihmistä, jolla on joku suuri rajoite tehdä normaaleja työtehtäviä. 3. Paljon poissaoloja harjoitteluaikana. Vaikka olisi työssä ollessaan miten tehokas, niin se ei paljon lohduta, jos on vähintäin puolet ajasta pois: sairauden, lapsen sairauden, lääkärien, tutkimusten, hammaslääkärin, neuvolan, psykologin, sosiaalityöntekijän, lastenvalvojan, aa-klinikan, ryyppyputken, oikeuskäsittelyjen jne vuoksi. Nyt en tarkoita satunnaista sairastelua vaan sitä, että joillakin on JOKA viikko vähintäin 2-3 päivänä joku elintärkeä meno + sairastelut päälle. 4. Ei vielä ymmärrä työnteon syvintä olemusta = työssä tehdään työtä, sinne ei tulla seurustelemaan ja hengaamaan, mihin aikaan nyt sattuu heräämään..
On varmasti joukossa hyviäkin harjoittelijoita ja varsinkin koulusta tulevissa on todella hyviä ( mutta he eivät vielä ole vapailla markkinoilla kun opinnot kesken ) mutta nuille työvoimapoliittisille harjoittelijoille, no minulle ei ole sattunut vastaan vielä yhtään, jonka olisin palkannut. Mutta korostan edelleen, etten milloinkaan pidä harjoittelijaa vapaalla vakanssilla vakituisen tilalla.