Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Henkkamaukka: onpa samankaltainen tilanne kun minulla, meillä vaan toinen "tippui" kyydistä jo alkuviikoilla heti..onko silla veriseulat otettu? Tosin meillä lääkäri jo varoitteli että tolla nt-luvulla ja vielä kun hormonihoidot takana niin luku ei varmasti "voi olla" hyvä edes..eli sen tuloksia ei edes tavallaan jännitä vaan sitä punktiota,eli meille selkeeä mennä lapsivesipunktioon..itse alkanut tätä nyt kans tutkimaan ja huomannu että jotku menee istukkanäytteeseen mutta meille siitä ei edes puhuttu mitään..? Tä odotus ja sen kesto on kyllä niin jäätävää..
 
henkkamaukka
Mari32 on kyllä! Siis veriseula on täälläkin otettu, vastauksista ei vielä ole mitään hajua. Ja olen nyt selaillessani törmännyt myöskin kysymykseen sen luotettavuudesta, koska tuplaraskaus. Niskaturvotuksen tarkistin neuvolakortista, se oli 5,3. Eli kuullostaa kyllä yhtä kamalalta kuin tuo aiemmin virheellisesti ilmoitettamani 5,6. Me siis vasta mennään maanantaina miettimään jatkotutkimuksia ja toimenpiteitä, yli viikonlopun pitäisi nyt jaksaa ryömiä. Olen pähkäillyt noita punktioita ja biopsioita vaihtoehtoina jos niitä esitetään, tällä hetkellä en edes osaa sanoa haluanko niitä tehtävän. Aiheuttaa turhaa riskiä myös terveelle sikiölle. Meillä myös hormonihoidot takana, ensimmäisellä inseminaatiolla tähän tilanteeseen päästiin. Yhdestä munarakkulasta on jossain vaiheessa jakautunut kaksi, eli vielä on selvittelyn alla sekin, onko näillä omat istukat vai ei. Eilen oli vaikea tätä todeta, koska istukat olivat ainakin jo kasvaneet niin isoiksi, että olivat kiinni toisissaan. Mutta suuri epäilys kuitenkin on, että kaksi istukkaa löytyy. Toivottavasti tähänkin saadaan maanantaina selvyys. Jäätävää, kuten sanoit Mari32. Ei pysty ajattelemaan mitään muuta. Miten sitä yhtäkkiä huomaakin olevansa näin ahdistavassa tilanteessa?
 
"Riepu"
Aika outoa, että teillä kaksoisraskaudessa otetaan veriseula. Siskolla kaksoisraskaudessa viime vuonna sanottiin, että sitä ei oteta koska siitä ei tuplien kohdalla ole mitään hyötyä.
 
Saakotätäpitää
Hei,
Liityn teidän ryhmään, jos tämä vähän helpottaisi oloa tänä epävarmuuden aikana.

Mulle on istukkabiopsia tehty (turvotus, seula, ikä) ja siitä tuloksia odotellaan, ainakin ensi viikkoon. Monenlaista on tullut mietittyä ja itkettyä, vaikka koitan olla miettimättä.

Mä kysyisin, että kun tuolla monessa kommentissa sanotaan tulosten tulleen ja että 'terve lapsi/tyttö/poika tulossa' , niin mitä te tällä tarkoitette? Eikö ole vielä biopsiatulosten jälkeen tarpeen myöhemmillä viikoilla tehdä rakennetutkimus ja tarkempi sydäntutkimus? Tarkoitatteko, että kromosomeiltaan terve?

Itse olen niin kauhusta jäykkä, että vähänkin positiivinen ajatus ja tämä terve lapsi -ajatus, tuntuu minusta liian aikaiselta siinä vaiheessa kun vain kromosomitutkimuksen tuloksen ovat tulleet.

Ehkä kyselen nyt tyhmiä, koska moni asia tuntuu nyt niin epäselvältä ja olo on vain huolta täynnä.
 
"niin"
Se on juuri niin, silloin on kromosomeilta terve. Mutta esim. sydänvika tai joku muu rakennepoikkeavuus voi tietenkin olla. Mutta yleensä pahin skenaario on jokin vaikea kromosomopoikkeavuus johon liittyy rakennevikoja. Pahimmat rakenneviat näkyvät aika aikaisin, mutta esim sydämen osalta näkyvyys paranee pikkuhiljaa viikkojen lisääntyessä.
Mutta joskus vaikkapa turvotus voi olla vain turvotus, ei poikkeavuuksia millään lailla.
 
"niinpäniin"
Lapsi voi sairastua vaikka viikon iässä vakavasti tai olla jo syntymästään asti kuolemansairas, mutta tämä voi ilmetä vasta esim. 1-vuotiaana. Olen aina vähän oudoksuen ottanut kommentit vastaan, jossa sanotaan että terve lapsi syntyi.
 
Saakotätäpitää
Mä en nyt ihan tota tarkoittanut "niinpäniin", lähinnä sitä että milloin uskaltaa ajatella, että vauva on terve - että edes odottaa tervettä vauvaa. Ensimmäinen kommentti vastaisikin mun kysymykseen. Tottakai lapsi voi sairastua vakavasti missä kohtaa elämässään tahansa, mutta jotenkin se on minusta eri asia....nyt kun on itse tähän myllyyn joutunut ja saa jo alkuraskaudessa miettiä, syntyykö meille edes lasta silloin kuin LA on annettu. Ja kyllä, tietenkin normaaliraskaudessakin voi tulla ongelmia yllättäen matkalla, mutta sekin on minusta eri asia...en osaa selittää. Ihmiset tässä ketjussa ehkä ymmärtävät mitä tarkoitan?

Lueskelin eilen tätä ketjua tuolta alusta asti ja tuli kyllä sinänsä positiivinen kuva, että hurjillakin arvoisilla ja lähtöasetelmilla tosiaan on syntynyt terveitä lapsia. Aina ei tietenkään näin onnellisesti käy. Mutta se on mahdollista. Olen ollut niin peloissani nt-ultrasta lähtien ja nyt kun tuloksia kromosomitutkimuksista odotellaan, olo on ihan järkyttävän pelokas ja on vaikea uskoa onnelliseen tulokseen. Yksi nimimerkki siellä kirjoittelikin, että vaikka tulokset kromosomitesteistä olivat puhtaan, hän silti pelkää kuollakseen rakenneultraan menoa. Itselleni käy luultavasti samoin. Ja tuntuu etten osaa ikinä enää päästää tästä pelosta irti. Ultrassa en edes halunnut enää katsoa vauvaa, tai katson nopeasti kuin vierasta, koska pelkään kiintyväni. Ja odotan kauhulla, jos alkan tuntea liikkeitä ennen kuin asiat selkiintyvät....

Tämä tulosten odottaminen saa hulluksi.
 
"enkelin äiti"
Kannattaa muistaa myös, että kaikki kromosomimuutoksetkaan ei näy istukka-/lapsivesinäytteessä.

Myöskään esim.aivojen rakennemuutoksista ei vielä voi np-ultrassa sanoa varmuutta.

Ystävällä on lapsi, jolla on kromosomin geenimuunnos (joka ei näy tavallisissa testeissä ja on harvinainen) ja on vaikeasti kehitysvammainen. Geenimuunnoksen vuoksi ei tule koskaan mm. puhumaan, kävelemään itsenäisesti tai tulla toimeen itsenäisesti. Istukkanäyte oli puhdas, turvotus katosi rv16 mennessä.

Itse olen narahtanut np-ultrassa turvotuksesta, kromosomeissa ei vikaa (rumiinavauksessakaan) mutta rv22 pystyttiin sanomaan, että pikkuaivot ei ole normaalit ja isotkin ovat alkaneet turpoamaan. (Rv16 tilanne oli vielä ultran mukaan normaali) Pikkuinen menehtyi kohtuun.

Nämä on toki harvinaisia tapauksia, mutta kuitenkin kun miettii koska voi sanoa että lapsi on terve syntyessään...

Toivon kaikille ketjun kirjoittajille onnea raskauteen ja voimia tulosten odotteluun. Ja toivottavasti kukaan ei nyt ymmärrä väärin kirjoitusta, tarkoitus ei ole masentaa eikä pelotella. Tuntuu vain, että hyvin moni luottaa 100% tuloksiin.

- Ei kannata murehtia ennenkuin on jotain murehdittavaa - tiedän ettei ole helppoa. Mutta näin sikiöyksikön hoitaja minua lohdutti kun siellä ravattiin.
 
Täällä olisi tarkoitus huomenna yrittää ottaa sitä istukkanäytettä, toiv onnistuisi ei tarvitsisi odottaa tietoa lvp:hen asti..meillä 1:5 Downiin ja jopa enemmän veriarvojen perusteella 13 tai 18 trisomiaan..Saakotätäpitää: toiv saat tulokset pian!
 
Saakotätäpitää
Kiitos Mari32, voi kun tuliskin!

Onnea sulle biopsiaan! Mulle jouduttiin tekemään kahdesti, kun ensimmäinen näyte ei ollut tarpeeksi 'suuri'. Toinen onnistui. Mutta kumpikaan ei ollut erityisen kivulias, kuvittelin ikävämmäksi.

Toivottavasti saatte hyvät tulokset ja pikaiset vastaukset <3
 
henkkamaukka
Tilanne oli ultrassa eilen sama, ei lisää turvotusta muttei vähemmänkään. Turvotus jatkui pallean tasolle saakka ja sitä oli hentona myös vatsan puolella. Tarjottiin lapsivesipunktiota. Aika seuraavaan ultraan ja punktioon on varattu 16.2, siihen mennessä pitäisi tehdä päätöksiä. Haluaako ottaa riskin keskenmenosta, joka liittyy punktioon. Se kuulemma koskee molempia sikiöitä. Jos kromosomipoikkeama löytyisi, olisi mahdollista tehdä osakeskeytys, johon liittyy kuulemma 10% mahdollisuus, että myös toinen keskeytyy. En tiedä, olen aivan hajalla ja koitan miettiä näitä asioita. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, etten haluaisi mitään ylimääräisiä riskejä ja jättäisin punktion sikseen. Keskeytykseen liittyvä riski on sen verran suuri, että sitä en haluaisi kuitenkaan ottaa.

Tsemppiä Mari32 näytteenottoon!
 
Mäkin odottelen istukkatutkimuksen tuloksia, enkä osaa tällä ajatella mitään muuta. Epätietoisuus on paljon raastavampaa, kuin osasin kuvitella. Alussa ajattelin, että raskausaika tulee olemaan ihanaa ja onnellista, mutta tämä on ollut paljon rankempaa kuin arvasinkaan. Jos tulokset on huonot, vielä rankemmaksi muuttuu.
 
Eilen otettu 4 istukkanäytettä, kovin huonosti sitä vaan sai ja saa nähdä tuliko riittävästi viljelyä varten. Soittavat joka tapauksessa vkon päästä..valitettavasti taas tuli lisää vaan huonoja uutisia koska nyt pienellä oli turvotusta jo muuallakin. Viimeisetkin toivot on kyllä mennyt jo :(
 
Saakotätäpitää
Voimia Jenna-Emmiina! Voin allekirjoittaa kommenttisi täysin. Mä odottelen myös edelleen tuloksia, nyt mennyt jo kauemmin mitä lupailivat...joka päivä pettymys. Ja pelko.

Mari32 voi ei. Toivotaan kuitenkin, että biopsia toisi hyviä vastauksia, kaikesta huolimatta. Kurjaa, että piti tehdä noin monta kertaa. Mulle tehtiin tosta samasta syystä myös kahdesti ja toisessakaan näytteessä ei ollut hurraamista. Ilmeisesti siksi tässä kestääkin näin kauan.
 
Mari32: meillä oli 3mm niskaturvotuksen lisäksi myös vähän alle millin turvotus koko yläkropassa. Ilokseni voin ilmoittaa että 4.2 synty 8/8 pisteen terve poika. :) älä siis vielä menetä toivoasi. :)

Mukipukipuu ja Väinö poika 3pv
 
Minäkin ilmoittelen tänne että terve tyttö syntyi 5.2 pistein 9/9 ja meillä aikanaan nt oli 3,67. Toivottavasti tästä joku saa toivoa kun sitä on <3 tsemppiä kaikille tuloksia odottaville ja raskauden loppuvaiheille

NaNa ja typy kohta 3vrk <3
 
Saakotätäpitää
Onnea lapsen saaneille!! Niin upeaa <3

Ihana kuulla tuollaisia uutisia, antaa toivoa tämän odottelun keskellä!

Onko teillä muilla ollut vuotoja istukkabiopsian jälkeen? Oletteko joutuneet totaalilepoon? Mulla on ollut vuotoja nyt useampaan kertaan biopsian jälkeen, muutaman kerran käynyt lääkärissä tarkistuttamassa, eikä muuta syytä ole löydetty kuin biopsia ja kaikki on kuitenkin näyttänyt olevan kunnossa. Joka kerta keskenmeno kuitenkin hiipii mieleen, kun vuoto taas alkaa.
 

Yhteistyössä