Soitin tänään Nkl:lle ja kysyin, josko se pikatestin vastaus olisi valmis. Ja olihan se, meidän vauvalla ei ole 13/18/21- trisomiaa. Olin niin ääretttömän huojentunut tuosta uutisesta! Meillä ne koittaa saada ne laajat kromosomitutkimukset siitä niukasta istukkanäytteestä, mutta se jää nähtäväksi riittääkö se. Sitten saa olla, jos se ei riitä, nyt on aika luottavainen olo itellä kuitenkin kaikkeen.
Meillä ei käyty ollenkaan läpi noita veriseulan arvoja siellä Nkl:n käynnillä. Lääkäri totesi niiden olevn hyvin lähellä normaalia. Ymmärsin niin, että meillä tuo riskiluku 1/70 tuli pääasiass mun iästä ja tuosta 3.7 mm turvotuksesta.
Ja meillä ei ollenkaan heitetty ilmaan mitään mahdollisia diagnooseja. Lääkäri totesi vain, että vartalolla oleva turvotus on yleensä huono merkki. Mutta kertoi myös sen, että näillä meidän turvotuksilla ja isommillakin on synytynyt täysin terveitäkin lapsia.
Olen nyt niin äärettömän helpottunut ja onnellinen tämän hetken tilanteesta! Voihan tässä tullla eteen vielä vaikka mitä, mutta mietin niitä sitten kun niiden aika on. Nyt meillä on sovittu 26.3 seuraava ultra tuonne sikiötutkimusyksikköön. Tarkistetaan sen hetkinen tilanne tuon reilun turvotuksen takia. Ja lopullisissa kromosomivastauksissa, jos ne saadaan tehtyä, menee vielä ainakin 2-4 viikkoa. Odotus siis jatkuu...