toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

• Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
jeppistä: Hei, meille sanottiin, että 12-48 tunnin ajan on se suurin km-riski! Jos tuossa ajassa ei mitään ilmaannu, ollaan aika turvallisilla vesillä. Ja viikon kuluttua voi kokonaan jo huokaista. Eiköhän kaikki ole ihan hyvin teillä :hug: .

Se, että teknisesti toimenpiteestä johtuviksi lasketaan kaikki 2vkon: sisään tulleet keskenmenot, ei oikeastaan meinaa mitään: osa raskauksista menee aina kesken, ilman punktioitakin.

Nemika
n kuulumisia odotellen!

Unni:
Juu, arvaa vaan että olinko eilen aamulla onnellinen: 48 tuntia täynnä.... Mut siltikin sitä panikoi ja odottaa, et se eka viikko ois täynnä. :LOL:

Outille sen verran, et tän ketjunkin alussa äitsykkä kirjoittaa epäselvästä istukkatutkimuksen tuloksesta ja arvaappa olisinko lähtenyt itse siihen, jos oikeasti olisin tiennyt... Mä lueskelin tän ketjun vasta istukkatutkimuksen jälkeen ja en varmaan suosittele kenellekään koko hemmetin istukkatutkimusta. Systerinikin, joka on 9 vikkoa pidemmällä raskautensa suhteen, joutui käymään läpi saman tutkimuksen ihan suotta. Näyte onneton, eikä edes sukupuolta saaneet siitä selville. Meillä vielä sama ottaja, joten liekö siinä vika; mulla kuiteski pistettiin kolme kertaa samalla kertaa. Systeri ei antanu toista kertaa pistää! Hän vielä odotti sinne viikolle 15 lapsivesitutkimusta ja oli sinne olevinaan menossa, mutta lääkäri sai pään käännettyä ultratessaan istukkatutkimukseksi, kun istukka etuseinässä ja se pitää kuiteski läpäistä. Ja näin kävi. Jos oisivat ottaneet siltikin lapsivesinäytteen, niin ois todennäköisesti onnistunu ja tulos vielä varma. Mun istukka kans etuseinässä, mut eiku läpi vaan ja vettä putkiloihin. Joten nyt on istukka neulalla seulaks pistelty.
=) =)

Nemikan terveisiä odottelen... ja alkaa jo huolestuttaa, kun ei mitään kuulu.

tääl ollaan.punktio takana. tunnin jouduin aamusta odottamaan kun lääkärillä oli kiireitä varmaan.
punktio oli nopea ja onnistui näytteenotto. tosin vauvelia ei kerinny paljoa katselemaan ku lääkäri sanoi että nyt ei odoteta kun se ei ole viel huomannu et sen reviirille yritetään. sai sit kiireellä näytteen otettua ennen ku riehuminen alkoi masussa. :)
ite pelkäsin niin paljo et pyörrytti pitkään sen jälkeen. mut nyt on jo pistokohdan pistely asettunut eikä onneks viel ole mitään ilmennyt.
yksi vaihe takana ja nyt taas odotellaan. niskaturvotukseksi oli lääkäri kuvan perusteella muuttanut 3.5 eli vähän alemmaksi mutta ei tosin paljoa.
nyt vaan kädet ristiin et kromosomisto olisi normaali. nyt ku ei tarvi näytettä pelätä saa pelätä tulevaa puhelin soittoa..on tää piinaa piinan perään.
mut muuten meni ihan hienosti päivä kyl. jännitys ku alkaa laukeamaan niin väsymys alkaa olla järkyttävä. kuuden jälkeen aamul lähteny auton rattiin. ja nyt noiden kahden termiitin kanssa ilta viel. niin jospa ens yönä jo uni maistuisi.

Kyl mä odotin koko päivän kuulumisiasi ja koskapa ei kotona tätä ylellisyyttä ole, niin en päässyt vastaamaan. Tosin nyt ajattelin, et tarvii hankkia (jos ja) kun äitiyslomalle jää, niin ei ihan pimennossa tarvii muutamaa vuotta taas olla :LOL: Hienoa, et näytteenotto onnistui. Ja nyt sit odotellaan tulokset. Tosin mä huokasin jo sen keskiviikon puhelun jälkeen niin, et suuri shokki sit on jos jotain ilmeneekin tarkoissa tutkimuksissa.... :eek: Jospa nyt ei sentään. Meillä ei sitä niskaturvotusta ole katsottu sen 12+1 mittauksen jälkeen. Olihan sekin 2,1 mm ja laittoivat jo silloin tarkkaan rakenneultraan joulukuulle (11.12). Eli todennäköisesti sitten jouluna viimeistään on viisaampi. Kyl tälläsen shown jälkeen on vaikea enää normaalisti nauttia koko raskaudesta! Varmaan sit loppuraskauden panikoin, et toimiiko istukka kun siitä löyty se trisomia :LOL: Olipa sen ekan kakaran raskaus oikeaa harmoniaa ja onnellista aikaa tähän verrattuna. :LOL:
Minkä ikäsiä ne sun vesselit on? Mun kakru on 1v 7 kk eli vähän päälle kaks vuotta tulis ikäeroa. Niin ja haluatko tietää sukupuolen nyt näistä tuloksista? Mä oon joka kerta sanonu, et ette kerro sukupuolta. Tuntuvat jo tietävän...

minä sain seulontatutkimuksesta poikkevan tuloksen1,5 viikoa sitten. mikä oli pieleessä en tienyt, vasta varatessa aika lapsivesitukimukseen sain tedä että niskaturvoitus oli ok mutta verinäyte ei. riski kuulema 1:9 sen enempää en osanut silloin kysyä mitään
nyt täytyy odotta melkein kaksi viikoa ennen kun pääse tutkimukseen ja sitten vielä että sais vastauksen. en oikein enää tiedä mitä pitäis ajatella koko raskaudesta. massu sen kun kasvaa ja housut alkaa jäädä pieniks mutta en uskaltaa osta isompiakaan kun tulevisuus näyttä niin epävarmalta :'( pitetään vaan nappi auki ja toivotaan ettei housut koknaan putoa.

Juu, meitä onnettomia on vaik kuinka paljon. Itsellä kanssa veriseula hälytti ja riski oli 1/84. Mut ilmeisesti niissä veriseuloissa on eniten niitä vääriä hälyjä? En tiedä, minusta tuntuu et kaikissa seuloissa on 99.9 % vääriä hälytyksiä.... onnex! Tiedän tunteen, mut ei täs auta kuin odotella... Luet tän ketjun alusta loppuun niin varmasti mieli kirkastuu! Odottavan aika on pitkä! :headwall: Toivotaan et lopputulos on kuitenkin onnellinen.

miten en huomannukaan tuota sun puheluviestiä!!! aivan mahtava juttu..tosi ihana.. :hug: :hug: :hug: saat onneksi suuren kiven sydämmeltä nytten.
se lääkäri ei mitannut uudestaan sitä turvotusta. oli vain kuvan perusteella hitusen sitä pienemmäksi muuttanut.
ja veriseulan tulokset pyysin kätilöä näyttämään koska niitä en ole itse nähnyt niis oli 1:728 suhdelukuna. et se ei onneks tue tuota turvotusta.
mutta sitä on turha tietty miettiä viel. ku aikaisintaan 22.11 saan tulokset. voi ku olisikin myös pikana saanut tulokset ei tarvisi näin kauaa odotella. :(
meil noiden tenavien ikäerot on "isot" poika täyttää ensi kuussa 11v ja tyttö täytti juuri 4 vuotta.
ihanat esimurkku ja uhmainen. mahtava yhdistelmä välillä :LOL: :LOL:
mulle annettiin 20.12 rakenneultra jo valmiiksi. tosin toivoen et kromosomit olisi kunnossa et matka jatkuisi. eilen pisteli mahaa illalla mut meni onneks ohi sit se pistely. huomen aamulla voi pahimman keskenmenoriskin huokaista pois mikä seulasta johtuisi. tai onhan siinä se viikko ainakin mutta sanoivat et yleensä vuorokausi pari on se aika milloin tapahtuu.

juu ja meinasin saada paniikin päälle ku pelkäsin näytteenottoa niin paljon. muistelin ku olit lampun välejäkin laskenu..arvaas rupesinko kattoa katselemaan läpi ja meinasin jo huutaa et miks teidän lampuis ei ole välejä mitä laskea :LOL: :LOL:
sit ei auttanu ku käsi heittää silmille ettei näkisi mitä tapahtuu ku alko heikottaa niin paljon. hetkessähän se ohi oli mut se paniikki oli kauhea. olin ihan valkoinen ku ylös nousin ja mutkille kävelin.. :LOL: :LOL:

Minä oon niin paljon kerenny täällä viestejä laitella ettei kukaan mukana pysy. Töis on aivan sika hiljasta, joten kerkii sit täällä surffata. :saint:
Juu, kyl ne soitti ja sanoi ettei trisomioita ole, joten se helpotti. Tutkimuksethan olisi mun tietääkseni ollu turhia jatkaa, mikäli ois sama vika löytyny. Siispä kuuluin sitten siihen alle 2%, joille tulee erilainen vastaus istukka- ja lapsivesitutkimuksista! No... keskenhän ne kunnon tutkimukset on ja viimeinen niitti sitten tulee Oulusta joskus vuonna 0. Sekin aiheuttaisi jotain epämuodostumia ja pienkasvuisuutta ja mitä lie, joten sillloin olisi myös harkittava geneetikkojen kanssa raskauden jatkoa. Mut kyl mä huokasin jo nyt niin paljon ja toivon, että negatiivisia uutisia ei enää tulisi!
No mun rakenneultra on sillon 11.12 ja hirvittää tietty, kun ei meidänkään turvotus mitään nolla pilkku jotain ollu, vaan sen 2,1. Ehkä tässä ensin kärvistelee ja odottaa ne lapsivesitutkimuksen tulokset ja sitten pelkää tuota rakenneultraa =) Kuukausi vielä :headwall:
Sullahan on hyvä, kun ton ikäinen vanhin muksu, niin sehän jo kovasti hejlppaa; tosin liekö pojat niin innokkaita, heh....

juu on poitsusta kovasti apua ollut jo tytön kanssa. ja ku maalla asutaan niin kaverit ei ole seinän takana. yllättävästi leikit sujuu tuollakin ikäerolla kuitenkin.
oon tosi iloinen sun puolestas et vastaukset oli niin hyvät.
nyt saat pahimman kuitenkin huokaista ja nauttia loppuodotuksesta edes vähän rennommin.

olipa huonot näytteenottopaikat, kun lamputkin on onnettomia :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
eiks siel ollu mitään julisteitakaan? heh. mä istukkatutkimuksessa sain olla sellases huonees, jossa oli juliste seinällä. sitä sit yritin lueskella ylösalaisin ja teksti oli vielä englanninkielistä :LOL: :LOL: joku sikiön kuva ja englanniks jotain lääketieteellistä sepustusta, mut oli paljon parempi kuin se lamppu. sen lampun välit nimittäin kerkesin laskea muutamaan kertaan, mut julisteessa oli ihan asiaa :LOL:

juu no en kerinny oikeestaan etsiä mitä katsella (paitsi ne lamput katsoin heti ku makuulle heitin) ku se meni niin nopeasti koko homma. viskasin vaan käden silmien päälle ja sanoin et katsokaa etten pyörry tähän sängylle.. :) ei uskaltanu kauaa ultrailla ja paikkaa etsiä vaan aloitti heti kun paikka löytyi. ja se oli kyl tosi nopeaa toimintaa. onneks niin.
juu ja laitoin lappuun et haluan sukupuolen tietooni. tiesin tyttöä odottaessakin kumpi tulee..ja jostain syystä ku elää tän asian kans niin epätietoisuudessa niin pitää jokainen tieto repiä irti mikä lähtee :) :)

Ei ois enää ku vajaat kaks tuntia kärvisteltävää tääl töissä. On melko pitkät päivät, kun hiljasta... Maanantaina ois sit aamusta oma neuvola; katotaan onko verenpaineet laskenu viikossa ;) Ja maanantaina olisi myös se viikon "pelko persuuksissa"-aika takana punktiosta! Taas yx etappi takana. Millonhan sitä uskaltais tonne huhtihippuihin käydä tietonsa antamassa... Viikkoja ois nyt 15+4. Kohta puolivälissä eikä oo varmaa vieläkään mitä sitä ens vapun tienoilla puuhaa :headwall: Jospa ois muutaman päivän ikäinen nyytti käsissä.

no mie aloitan tunnin päästä työt. ja kiirus päivä edessä..
en oo miekään uskaltanu mihinkään laskettuaika pinoon kulkeutua. :(
miul viikkoja ny 14+5 ja toukokuun 5. laskettu aika.
tosin huhtikuun alkuun jos päästään niin sekin on saavutus.
molemmat lapset ennenaikaisia poika syntyi 33 viikol ja tytön kans päästiin hilkulla 36 viikolle. eli maalis-huhtikuun vaihtees todennäköisesti tämäkin syntyy jos kaikki vain menisi hyvin.
nyt alkaa ahistaa taas viikkojen odotus kun on edessä ja epätietoisuus jatkuu. sillä ois kiva jos olisi itsekin saanut pikana alku tulokset niin olisi jotain mihin varautua. kauhistuttaa vaan ku menee pidemmälle ja pidemmälle eikä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. toivottavasti pienen nyytin kainaloon. :/
kauhea ku sitä toistaa vaa sanojaan koko ajan..onneks tääl pystyy löytämään huumoriakin väliin kuitenkin.. :) sekois varmaan muuten ihan kokonaan.
huomen pitäis tyttöporukalla lähteä illalla syömään ja yön keikkaa kuuntelemaan. saisi vaan irti itsestään et lähtis kans rentoutumaan edes yhdeksi illaksi.

onhan nuo teikällä tulleet ihan ajoissa! mun tyttö syntyi kolme päivää yli lasketun. tosin sekin käynnistettiin, kun päivää ennen laskettua alkoi tihkumaan lapsivettä. olin sit sairaalassa neljä päivää ennen synnytystä. enkä kyllä neitiä paljon kerenny synnytyksen jälkeen katella, kun lääkärit veivät pikana pois. sydänäänet oli mitä sattuu synnytyksen ajan ja jatkuva hätäsektio valmius. napanuora oli kiertynyt henkseleiksi. sitten vielä tuli infektio epäily, kun vettä tihkui niin monta päivää ennen käynnistystä ja neiti sit oli elämänsä ekat neljä päivää teholla. oli melko rankka kokemus sekin! silloin oli salit täynnä juhannuksen yliaikaisia eivätkä sen vuoksi hätäilleet mun käynnistyksen kanssa; onneks nyt on laskettu kolmisen viikkoa myöhemmin niin jussimuksut on jo pihalla! :LOL:
meittin mököstä tuli lauri tähkä -fani; olin nimittäin 10+2 kattomassa tähkää. nyt en oo suunnitellu mitään pippaloita; jos sen holittoman nikolain jois pois jääkaapista :LOL:

Viikonloppuja kaikille ja postitiivista asennetta!

Yritin jo päivällä tänne kirjoitella, mutta palsta tökki ja viesti vaan katosi. Mutta nyt:

nemika:
Hienoa, että punktio on nyt takana ja meni hyvin! Ja ennen kaikkea: että pikkuinen siellä yhä edelleen jaksoi jumppailla. Kyllä siellä kuule hyvin kaikki on =) .

sirts: Veriseulat antavat hurjasti vääriä hälytyksiä. Eihän sitä edes tiedetä, mihin kaikkeen tuo veriarvot liittyvät. Siis voivat indikoida jotakin trisomiaa, mutta moni muukin asia (ainakin pitkä/epäsäännöllinen kk-kierto, keinoalkuinen raskaus) niihin vaikuttaa. Minulle perinnöllisyyshoitaja kertoi, että on äitejä, jotka jäävät veriseulassa kiinni jokaisessa raskaudessaan - ja aina kuitenkin on kyseessä terve vauva. Epävirallisesti siis oli sitä mieltä, että veriarvot ovat myös puhtaasti yksilöllinen ominaisuus. Jaksamista odotteluun, yritä pitää toivoa yllä :hug: .

lapsivesipunktiosta.... jospa nyt vois huokaista. aamulla neuvolassa kaik ol ok ja ekan kerran kuulin mökön sydämen lyönnit. kyl ne vaan herkistää, vaik kuvaruudulla on nähny jo vaik kuinka monta kertaa. verenpainekin oli paremmissa lukemissa kuin viikko sitten punktion alla, yllätys yllätys... eikä painoakaan ole kuin KILO tullut viimeisen kuukauden aikana; odotin ainakin kolme neljä kertaista tulosta :LOL:
nyt tää odotus alkaa jo tuntua kivalle! kun vielä sais tulokset punktiosta ja rakenneultra ois takana....

jeppistä: niin se viikko hurahti sulla nyt =)
mulla vielä muutama päivä olis, mut en jaksa uskoa että punktiosta enää tulisi mitään. se pari päivää jännitin tuleeko mitään mut nyt luotan et pahin pelko siitä on takana.
tosin tämä odotus tuloksista tuntuu hurjan pitkälle vielä. ja pelottaa vaan niin kauheasti mitä ne sanoo :'( :'( :'(
välillä pystyy jopa ajattelemaan että ei olisi mitään hätää ja elämään suht.norm. elämää. mut aina se pelko hiipii tuolta takaraivosta esiin aina vaan. massu kasvaa vauhdilla ja saa töis pelätä ettei kukaan huomaa.
ulkona onneks nii paljo lunta ja lisää tulee..vähän eis "valoa" jostakin.
viikonloppuna käytiin syömäs tyttöporukalla ja yötä kuuntelemas.
se teki kyl kieltämättä ihan terää irrottautua arjesta edes muutamaksi tunniksi. mutta arki se koittaa aina ja piinaava odotus jatkuu vain..

unni: kiitoksia jälleen tsemppauksesta.. :hug: ne tulee aina tarpeeseen.

nemika: ei sulla enää mitään siitä punktiosta tule! Nyt vaan ootellaan :) toivottavasti ei kummankaan enää tarvitse ikäviä uutisia kuulla. mä ainakin nyt uskon vahvasti, että ne ikävät asiat alkais olla takana, PAKKO olla! :p vai eivät vielä töissä tiedä? sä oot sit voinu käydä kaikki tutkimukset ja sun muut omalla ajalla. meikä kun tekee tätä kahdeksasta neljään arkisin, niin pakko on ollu kertoa. tosin kun tulin hoitovapaalta lokakuun alussa, tarjosin pullakahvit tulopäivänä ja sanoin, et juodaanhan tulokahvit niin voidaan lähtökahvit sit maaliskuussa juoda. kyl pomon silmät pyörähti :LOL: :LOL: :LOL:
mä sit lauantaina join sen alkoholittoman nikolain, joten siinäpä sitä irti arjesta :LOL:

unni: täältä kans kiitoksia tsemppauksesta! suurin osa tän kärsineistä ovat hävinneet jo ketjusta... kiva et joku samat kokenut käy potkimassa persuuksille silloin kun ollaan syvällä :headwall:

pitäisköhän kohta laittaa viestiketju vol 2, jotta loppuis tökkimästä....?

oon joutunu töistä olemaan pois. pomo tietää ja yksi työkaveri.
tosin kyselyitä on tullut ku sairaspäivät olen etukäteen ilmoittanut. tai toisiltaan kyselevät.. :LOL: :LOL: kukaan ei ole suoraan kysynyt yhtä lukuunottamatta.. :LOL:
mut en ole uskaltanu kertoa.just huonojen uutisten varalta. ei jaksa sitten kyselyitä ja uteluita yhtään. ja toisaalta pääsee vähän asiasta irti ku kaikki ei tiedä työmaalla. =)
tosin työvaatteet ei mahdu oikein päälle ja ei täs kauaa enää peitellä asiaa kohta. toivottavasti sais sitä ennen tietää ja kuulla niitä hyviä uutisia. niin olis asiasta helpompi puhua sit.
joo..mie kans lauantain luonnollisesti vesilinjalla autolla itse ajellen.
mut mukava oli edes vähän tuulettua tän stressin ohella.

nemika: työvaatteista puheenollen jäin kyl heti ekana työpäivänä kiinni työkaverille jo ennen tätä pullakahvia, kun ei mulle työhousut enää sopineet... ja tulin sit äitiyshousuissa töihin. hän kysyi, et etkö löytänyt työhousuja (kahden vuoden paussi kotona) ja mä hyvin nolona, juu löysin mut nappi teki tiukkaa... :LOL: ne housut on hommattu silloin joskus vuonna nolla ennen yhtään raskautta, joten olin sillon vähän sutjakampi. ei nyt ekastakaan jäänyt ku kolmisen kiloa, mut kun jo uutta pukkas niin joustamattomat suorat pöksyt kyl oli vähän ahtaat ;)

kyllähän mä kaikille oon tosin aina sanonu, et muksuja pitää olla kaksi vähintään, joten osasivat kyl kysellä koko poissaoloajan et joko toinen on tulossa.
olihan mulla keväällä tuulimunaraskauskin, joten ei nää meikän lapsenteot oo olleet pelkästään ruusuilla tanssimista. arvelinkin, et nyt sitä varmaan joutuu sen keskeytyksenkin läpi käymään, mut jospa ei kuiteskaan.... ikää jo sen verran et hyvä kun enää tiinehtyy :LOL:

nemika: niin ja tiinehtimisestä.... heh. tää tärppäs elokuun alussa ja samoina päivinä mun hepo siemennettiin; sanoinkin sillon isännälle, et on perkele ihme jos ei kumpikaan kantavaks tuu :LOL: :LOL:
no mä tulin, hevonen ei siitä satsista :p

nemika: ja mä toivon et mun raskaus on parempi, kuin hevosen tän kesän.... oli jo edellisenä vuonna jäänyt tyhjäksi. no viime vuonna sain sen viimein kantavaks ja katoppa: heinäkuussa syntyi kuollut varsa. "viikot" oli jo täynnä, mut jokin meni vikaan. (ja sit en ole taikauskoinen, vai en.... teki vielä ton varsan samana päivänä, mikä oli mun viime tammikuussa teuraaksi laittaman hevosen syntymäpäivä!!!! tulikohan kosto?) nyt sit en tiedä onko kantava vai ei.... nyt pitäis olla kiinalaisen horoskoopin mukaan joku, oisko sian vuosi, mut sen muistan et pitäisi olla lisääntymisen kannalta hyvä vuosi.... :LOL: :LOL:

Yhteistyössä